Puber rooft kasten en vriezer leeg

01-12-2019 19:43 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand advies om hiermee om te gaan? Zodra we even onze kont keren wordt er ongegeneerd uit de voorraad kast of vriezer gesnaaid.
Zowel partner als ik hebben een redelijk goed geheugen en zien dus vrij snel wanneer de voorraden slinken, als we er dan naar vragen wordt er steevast ontkend.
Enkel bij tonen van bewijs (bijvoorbeeld alle lege chipszakken in de prullenbak bij puber op kamer) wordt er schoorvoetend toegegeven.

Let wel, niet meer in huis halen is geen optie. Ook wij hebben soms wel eens zin in iets lekkers, supermarkten zitten allemaal op 10+ km afstand dus even snel iets halen kennen we niet, ook bij visite is fijn om iets in huis te hebben.
Puber mag best snoepen maar wel graag even vragen, een zak chips een kwartier voor het eten is een no-go, een liter cola midden in de nacht idem. Oftewel, in overleg is veel mogelijk.
GCE1981 schreef:
01-12-2019 19:56
Sorry maar hier heb ik even heel hard om moeten lachen.... echt oordeel pas als je de feiten kent graag ipv dit droeftoeterig gedrag.
Ik ben zo'n puber geweest. Achteraf natuurlijk spijt! Ik at alles op. Sleutel vond ik zo. Verstopt eten ook. Leerzaamste was geweest dat ik zakgeld moest inleveren als ik weer snaaide. Maar ik ben dan ook hardleers:')
tulpje21 schreef:
09-12-2019 21:19
Niet erg om dat zo te doen, maar het is toch ook gewoon een kleine moeite om je moeder te vragen: goh wat lekker zeg! Mag ik een stukje pakken?
Ja tuurlijk, pak maar. Zo zou ik dat doen. Als we een etentje bij mn moeder hebben zegt ze ook: pak maar uit de koelkast hoor, je kan het wel vinden. Ook gewoon omdat het fijn is dat zij niet steeds hoeft te lopen. Maar als we er voor een borrel zijn dan pak ik niet zelf een zak nootjes uit de kast omdat ik daar zin in heb. Dan wacht ik af of zij zelf iets erbij serveert. Dat doet mijn man ook niet bij zijn ouders. Je wacht gewoon af wat je krijgt.

Voor het zelfde geld had ze die koek gebakken voor visite die s middags nog zou komen.

Mijn vader zou vragen of ik niet lekker ben dat ik dat ga vragen. Ik haal daar niet zo maar iets uit de kasten, maar zo'n schaaltje borstplaat dat staat er voor zeg maar.
De vorige man van mijn moeder gaf me ook altijd zo'n "jij hoort hier niet" gevoel . Durfde daar ook nooit zomaar wat te pakken, terwijl ik daar wel woonde op dat moment. Vreselijk. Ben ook met 16 het huis uit gegaan.
Huidige man is een toffe vent die dapper met mijn moeder gezond doet (ze heeft kanker) en dus hier meteen de snoepmand induikt :rofl:
Hij komt ook zomaar paling brengen omdat ik dat zo lekker vind en ze er toch langs kwamen.
Heerlijk dat je thuis voelen. Als ik en mijn zoon daar zijn en zoon wil wat dan roept hij ook kijk zelf maar even.
Fijn juist.
En zeker voor eigen kinderen vind ik het raar dat die , net alsof ze op visite zijn, moeten vragen om dingen.
Andersom schreef:
09-12-2019 21:52
Mijn vader zou vragen of ik niet lekker ben dat ik dat ga vragen. Ik haal daar niet zo maar iets uit de kasten, maar zo'n schaaltje borstplaat dat staat er voor zeg maar.
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe de setting is he. Als ik bij mn moeder op de bank zit en er staat zo'n schaaltje koek of een schaaltje bonbons ofzo op tafel, dan pak ik daar ook heus wel gewoon van, dan staat het er inderdaad gewoon voor om opgegeten te worden. Maar als het ergens 'achteraf' in de keuken staat en het ligt nog op de bakplaat van de oven bijv, dan snap ik niet goed waarom het raar is om die paar woorden uit te spreken: goh, lekker zeg, mag ik een stukje? Dat heb je toch zo vaak, dat je uit beleefdheid iets vraagt terwijl je zelf ook wel weet dat het antwoord 99% zeker: 'ja, tuurlijk' is? Maar dan nog is het niet raar of overbodig om te vragen vind ik. Voor hetzelfde geld is het gekocht/gebakken voor visite die die dag nog langs komt of mn moeder wil het meenemen naar een vriendin waar ze heen gaat. Ik roep maar iets.
Maar dat is dus inderdaad anders dan wanneer het gewoon op tafel staat en bijna roept: pak mij!
Dus het is maar net welk beeld je erbij hebt, lijkt mij. En waar leg je dan de grens? Doe je dat alleen zo bij je ouders? Ik was onlangs bij mn zus en ze had cake gebakken, lag nog af te koelen in de keuken. Dan maak ik daar dus inderdaad een opmerking over: goh, lekker zeg. En dan zegt zij natuurlijk: wil je een stukje? Ja, lekker. No way dat ik zelf een mes ga zoeken en ongevraagd een stuk af ga snijden. Zou dat echt niet netjes vinden.
tulpje21 schreef:
10-12-2019 14:31
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe de setting is he.
Maar dat is dus hopelijk bekend bij kinderen als ze uit huis gaan. Wat kan en niet kan binnen jouw gezin verandert niet zomaar, tenminste bij ons niet.
Je kunt ook ervoor kiezen alleen goede kwaliteit lekkernijen in huis te halen ipv rotzooi als M&M’s en taartjes van de AH.
Dan heb je minder vaak lekkers in huis en kan je puber minder vaak pikken.
Ik wilde maandag een lekker stukje grilworst voor mijzelf afsnijden.
Ik had nl zaterdagmiddag een hele gekocht op de markt. Een lekkere warme die nog moest afkoelen. Geen grilworst te vinden. Puber had hem helemaal opgegeten. Uit het vuistje! Nu gun ik puber best veel, maar doe verdorie niet of je alleen op de wereld bent.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Heb zelf 3 kinderen, dit topic vind ik zo vreemd... natuurlijk roven ze je koelkast/diepvries leeg. Het is net alsof je dochter iets tekort komt. En wbt de shampoo, mijn dochter mag mijn shampoo gebruiken, wat is het probleem ? Mijn kids mogen alles eten/gebruiken wat in huis is. Het zijn tenslotte je kinderen, je zet jezelf buiten spel voor hen. En neen, ze hoeven het niet te vragen. Gewoon zeer ongepast (mijn mening) dat je je druk maakt over basisbehoeften.
Ik vind jouw reactie eerder vreemd en ongepast. Je doet net alsof ze haar kind eten ontzegt. Natuurlijk zorg je dat je kinderen genoeg te eten hebben en hoeven ze niet constant voor alles toestemming te vragen, maar als je met meer personen in een huis woont (waaronder ook andere kinderen) hou je gewoon rekening met elkaar. Ook als je kind bent dus.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
14-12-2019 21:33
Ik vind jouw reactie eerder vreemd en ongepast. Je doet net alsof ze haar kind eten ontzegt. Natuurlijk zorg je dat je kinderen genoeg te eten hebben en hoeven ze niet constant voor alles toestemming te vragen, maar als je met meer personen in een huis woont (waaronder ook andere kinderen) hou je gewoon rekening met elkaar. Ook als je kind bent dus.
Tja, dan zijn mijn kinderen bevoorrecht zeker, wij leven ook met meerdere personen samen maar geen haar op mijn hoofd zal ooit een probleem maken over het feit dat de diepvries weer eens leeg is of de shampoo op is.... Verschillen moeten er zijn, voor mij onbegrijpelijk.
TsumTsum schreef:
01-12-2019 19:59
Een puber die moet vragen of ze snoep of ships mogen?! Ik ken niemand die dat vroeger als puber moest vragen.
Ik deed dat wel hoor. Ik ben 24 btw misschien dat leeftijd er ook mee te maken heeft maar ik kan me echt niks voorstellen bij dit gedrag. Ik heb ook geen tips maar wilde hier even op reageren.
@Stoofpotje,

Niemand die er een probleem mee heeft dat pubers dingen opmaken en dat de vriezer vaak leeg is en en de voorraad geregeld op is. Wel dat er eentje in huis is die daarin helemaal geen rekening houdt met de rest. Maar volgens mij begrijp jij dat heus wel en doe je het er gewoon om.
susan wijzigde dit bericht op 14-12-2019 22:12
9.91% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
14-12-2019 21:46
@Stoofpotje,

Niemand die er een probleem mee heeft dat pubers dingen en dat de vriezer vaak leeg is en en de voorraad geregeld op is. Wel dat er eentje in huis is die daarin helemaal geen rekening houdt met de rest. Maar volgens mij begrijp jij dat heus wel en doe je het er gewoon om.
De ‘shampoo’ deed de das om.
Shampoo, tja dat ligt er toch maar net aan hoe of wat. Als ik voor mn verjaardag dure of speciale shampoo krijg, dan vind ik eigenlijk dat ik die voor mezelf mag houden. Waarom niet? Mijn cadeau. Als dochter dan vraagt of ze het ook een keer mag gebruiken, prima, maar ongevraagd de fles leegmaken zou ik niet netjes vinden. Maar als het om gewone shampoo gaat die voor het hele gezin bedoeld is dan is er uiteraard niets aan de hand.
Letsgetlosttonight schreef:
14-12-2019 21:42
Ik deed dat wel hoor. Ik ben 24 btw misschien dat leeftijd er ook mee te maken heeft maar ik kan me echt niks voorstellen bij dit gedrag. Ik heb ook geen tips maar wilde hier even op reageren.
Hier ook voor. Vind t nog steeds zo apart dat pubers blijkbaar alles zomaar mogen pakken. Dus zin in chips? Pak maar een zak? Maakt niet uit welke dag het is, hoe laat het is? Ik vind dat echt niet nodig dat gevreet. Ook niet als je puber bent. En ik herken dat dus ook echt niet.
Er zijn heus wel momenten waarop de kinderen wel ongevraagd iets mogen pakken. Als ze uit school komen om 15.15 uur, dan pakken ze zelf iets lekkers. Maar uur later weer zin in snoep, of chips? Nee hoor, gaan we niet doen. Je wacht maar op het avondeten. Toch heel erg honger? Daar is de fruitschaal.
Goed dit gaat niet over pubers maar basisschoolkinderen, maar kan me niet voorstellen dat ik dit bij pubers anders ga doen.
Topic maar half gelezen, maar ik snap je wel TO. Probleem is niet direct dat puber alles opeet zonder te vragen maar meer ook bepaalde dingen die ze opeet zonder te vragen. Wat niet duidelijk in de OP staat.

Ik zou er ook van balen als ik in het buitenland woon en er komt eten uit Nederland en dat is door puber binnen 4 dagen op. Vooral als je je zelf ook op het Nederlandse eten had verheugd...

Kan je niet een plank/hoek als verboden plank/hoek instellen?
Wat daar staat of ligt is gewoon verboden terrein want dat is voor een ander moment om met elkaar op te eten. Wat er van die plank wordt gepakt worden sancties aan verbonden.

Voor de rest kan er van de normale voorraad wel gepakt worden, mits er genoeg overblijft voor de rest van de familie. En niet als nachtelijks snack.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
tulpje21 schreef:
14-12-2019 23:35

Goed dit gaat niet over pubers maar basisschoolkinderen, maar kan me niet voorstellen dat ik dit bij pubers anders ga doen.
Mijn kind is geen ag voor 16.45 uit school. Die gaat gewoon kapot als ie niet eet (nee geen chips e.d.).
Dertigmin schreef:
11-12-2019 23:04
Ik wilde maandag een lekker stukje grilworst voor mijzelf afsnijden.
Ik had nl zaterdagmiddag een hele gekocht op de markt. Een lekkere warme die nog moest afkoelen. Geen grilworst te vinden. Puber had hem helemaal opgegeten. Uit het vuistje! Nu gun ik puber best veel, maar doe verdorie niet of je alleen op de wereld bent.
Oehoe, dan zou bij mijn ouders het huis te klein zijn geweest, haha! Pak zonder te vragen wat je wil en wanneer je maar wil, maar alleen iets opvreten zonder anderen aan te bieden of iets te bewaren voor de rest van de gezinsleden? Nee, dan ging je aan de schandpaal, haha! Altijd delen. Ook je eigen chocoladeletter als dat zo uitkomt.

Mijn moeder had een hele “act” waar ze een soort monoloog hield, zo van: “Jullie lieve oude moedertje had na een dag hard werken ook eens zin in een stukje grillworst dat ze zaterdag door weer en wind op de fiets was gaan halen. Wie schetst haar verbazing? Niets van over! Haar eigen kroost dat ze met pijn en moeite gebaard heeft stoot haar het brood uit de mond...” en ga zo maar door. Op een soort Shakespeare-achtige manier voorgedragen met veel overdreven gebaren en indien mogelijk met de lege verpakking met het laatste stukje of koekje erin nog in de hand als bewijsstuk. Was altijd lachen, maar de boodschap was duidelijk.

Wij waren ‘s middags altijd alleen thuis met zn vieren, dus wij waren gewend altijd zelf te pakken. Of dat nu chips of thee met een koekje was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven