Puber rooft kasten en vriezer leeg

01-12-2019 19:43 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand advies om hiermee om te gaan? Zodra we even onze kont keren wordt er ongegeneerd uit de voorraad kast of vriezer gesnaaid.
Zowel partner als ik hebben een redelijk goed geheugen en zien dus vrij snel wanneer de voorraden slinken, als we er dan naar vragen wordt er steevast ontkend.
Enkel bij tonen van bewijs (bijvoorbeeld alle lege chipszakken in de prullenbak bij puber op kamer) wordt er schoorvoetend toegegeven.

Let wel, niet meer in huis halen is geen optie. Ook wij hebben soms wel eens zin in iets lekkers, supermarkten zitten allemaal op 10+ km afstand dus even snel iets halen kennen we niet, ook bij visite is fijn om iets in huis te hebben.
Puber mag best snoepen maar wel graag even vragen, een zak chips een kwartier voor het eten is een no-go, een liter cola midden in de nacht idem. Oftewel, in overleg is veel mogelijk.
Dat ze om drie uur 's nachts opstaat om te gaat eten, vind ik wel zorgelijk. Waarom doet ze dat? Waarom kan ze niet slapen? Heeft ze nachtmerries?

Ze is over een paar jaar volwassen, je kunt echt gewoon met haar praten.
Alle reacties Link kopieren
GCE1981 schreef:
01-12-2019 20:19
Frappant hoe men hier zo snel conclusies kan trekken. Voor de duidelijkheid, ik woon op het platteland in buitenland.
Uitgaan, sporten buiten de deur is allemaal niet van toepassing. Bijverdienen is ook niet een echte baan.

Er is altijd altijd voldoende gewoon en gezond eten in huis, diverse soorten brood etc ook.

Ik baal er gewoon van dat ik dus veel moeite doe om voor hele gezin iets lekkers mee te nemen vanuit Nederland (dit gebeurt dus ook met vlokken bijvoorbeeld) en dametje weet alles binnen zelfde termijn weg te nassen in haar eentje als een gezin normaliter.

Onze band is prima, dat ik me zorgen maak om haar gewicht en vooral gezondheid heb ik al voldoende aangekaart, maar wil ze absoluut niet over praten.

Ah. Ik snap dat je de OP niet heel lang wil maken, maar dit soort info is natuurlijk wel handig.

Verdiep je eens in wat er in die vlokken zit. In Nederland wordt nogal veel extra op smaak gebracht met Ve Tsin (E361 is dat dacht ik). Dat spul zorgt ervoor dat je een hongergevoel blijft houden. Dus blijf je dooreten totdat het op is en dan heb je nog steeds trek.

Nou weet ik toevallig dat dat in Duitse chips bijvoorbeeld (meestal) niet verwerkt wordt, en in de Nederlandse chips wel. Die is dan ook een stuk lekkerder. Maar feit is wel dat ik van Duitse chips een handje kan eten en de zak daarna met gemak weg kan leggen, terwijl een Nederlandse zak leeg gaat.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Betty_Slocombe schreef:
01-12-2019 20:30
Dat ze om drie uur 's nachts opstaat om te gaat eten, vind ik wel zorgelijk. Waarom doet ze dat? Waarom kan ze niet slapen? Heeft ze nachtmerries?

Ze is over een paar jaar volwassen, je kunt echt gewoon met haar praten.
Ja dat is zeker niet normaal.
Star² schreef:
01-12-2019 20:25
O nou de mijne kennen de regels vanaf kleins af aan gewoon, toch niet zo vreemd? Brood, fruit, rijstwafels, rauwkost, kaas, noten etc. mogen gepakt worden als het niet vijf minuten voor het eten is ofzo.
Ja, handig als jouw kinderen de regels kennen en zich er dan blijkbaar ook aan houden.
Probleem wordt het als ze de regels wel kennen maar aan hun laars lappen, of zogenaamd vergeten, of zeggen dat ze het niet op hebben maar het is wel verdwenen en de lege zak ligt ergens. En dan? Volgens mij gaat het daarom nu.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
01-12-2019 20:27
@TO, welk voorbeeld geven jullie zelf? Snaaien jullie zelf ook regelmatig of niet?
Mijn man had er handje van om hongerig uit werk te komen en aan een zak chips te beginnen, dat hebben we in overleg aangepast (meestal stond ik dan al te koken of had ik eten bijna klaar), iets met goed voorbeeld doet volgen.

Verder snaaien we wel eens in de avond, voor de tv (dus rond een uur of 8) en dan mag ze gewoon meedoen, ze mag haar 'deel' dan ook meenemen naar haar 'appartement'.
Maar meestal kijkt ze gewoon gezellig mee en blijft dus in de woonkamer hangen.
Erdo schreef:
01-12-2019 20:23
Het gaat om: ik als kind mocht niet snoepen zonder te vragen dus dan mag mij dochter dat ook niet.

Mijn opvoeding was prima, maar ik doe echt wel dingen anders dan mijn ouders. Dit is er één van al is het alleen maar omdat ik wel werk en mijn moeder niet. Mijn kinderen kunnen niet steeds bellen of ze iets mogen pakken.
QueenArachnia schreef:
01-12-2019 20:25
Wat reageer jij vriendelijk. :flirting:
Vooral voor een "nieuw" iemand.

Ah, iemand van repliek dienen is alleen voor de fossielen? Nieuwe regel?

Hetgeen ze zo vriendelijk op reageerde was ook niet vriendelijk. Iets met een bal en kaatsen enzo.

OT

Ik heb een man die snaait, ook snachts. Als ik iets voor mezelf wil, moet ik het verstoppen. Ontzettend frustrerend bij tijden.
Ik zou ook een op is op beleid toepassen. En een eigen voorraad bijhouden ergens.
Je lijstje is opzich prima maar hoeveel boterhammen eet ze dan bij het ontbijt en hoe groot is dat schaaltje yoghurt met fruit. Met gewoon 2 boterhammen met kaas als ontbijt red ik het niet met een evergreen of een stuk fruit tot 12 uur. En tussen de andere fatsoenlijke eetmomenten zit misschien ook wel teveel tijd waardoor ze gaat snaaien? Ik eet zelf ook meestal na het avond eten nog iets lichts later omdat de tijd best lang is tussen avond eten en gaan slapen. Alleen een koekje bij de thee is dan niet genoeg voor mij persoonlijk. Neem dan meestal fruit, maak wat crackers of neem een extra boterham.
aaaanne schreef:
01-12-2019 20:32
Ja, handig als jouw kinderen de regels kennen en zich er dan blijkbaar ook aan houden.
Probleem wordt het als ze de regels wel kennen maar aan hun laars lappen, of zogenaamd vergeten, of zeggen dat ze het niet op hebben maar het is wel verdwenen en de lege zak ligt ergens. En dan? Volgens mij gaat het daarom nu.

Het was een reactie op iemand die claimde dat alle pubers overal alles mogen eten en dat dat heel normaal is. ;-) Wat anderen dus betwisten.
Was dus geen reactie op TO's verhaal.


Wat TO tikt en als er ook nog snachts uit gaat om te eten, dat is andere koek ja.
aaaanne schreef:
01-12-2019 20:32
Ja, handig als jouw kinderen de regels kennen en zich er dan blijkbaar ook aan houden.
Probleem wordt het als ze de regels wel kennen maar aan hun laars lappen, of zogenaamd vergeten, of zeggen dat ze het niet op hebben maar het is wel verdwenen en de lege zak ligt ergens. En dan? Volgens mij gaat het daarom nu.

En waar is mijn reactie precies aan TO gericht?
Alle reacties Link kopieren
GCE1981 schreef:
01-12-2019 20:23
Dit heeft helemaal niet met winnen te maken, nogmaals, graag goed lezen...

Dus simpele tegenvraag, als 1 van jouw kinderen hele dagen jouw dure shampoo zou gebruiken en je zou altijd mis grijpen als je in de douche staat om je haar te wassen, dan koop je die shampoo voortaan gewoon niet meer maar was je je haar met afwasmiddel?
Grappig, dat is dus precies wat hier gebeurt, mijn dure shampoo gebruiken. Dat kwam omdat die shampoo zo voor het grijpen ligt en mijn zoons niet kijken voor ze pakken. En weet je wat? Na een paar keer boos worden zet ik mijn shampoo na gebruik gewoon in het badkamerkastje en de normale shampoo is nu het enige wat direct voor het grijpen ligt, werkt prima. Ik heb geen zin om hier ruzie over te maken. Hetzelfde gebeurt met de sultana's die mijn man graag op zijn werk eet, die legt hij meteen in de auto zodra de boodschappen gedaan zijn, anders zijn ze op. Ik haal ook geen cornetto's meer, want daar kan ik weer niet vanaf blijven.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Denk dat t nu te laat is om te beginnen met opvoeden.
Hier werd niks zelf gepakt, alleen brood, fruit en water. De rest vraag je!
En als je dat al vanaf kleuterleeftijd doet, is het normaal. Haha ze zijn nu volwassen, en hoor ik nog weleens: mama mag ik dat pakken?
ik geef mn bek ook maar een douw
Pandax schreef:
01-12-2019 20:10
Maar heel eerlijk: wat er niet is kan ook niet op. Hier is er een zak chips in het weekend en verder niks. Hoeveel snaaispul heb je nodig? Dat ene pak koekjes voor visite kun je toch wel ergens verstoppen?
Dat dacht ik ook pas. Ik stond mooi voor lul toen ik visite had. Er zat nog 1 koek in de - door mij zo goed verstopte - verpakking.

TO, ik ken het probleem en het is reteirritant. Een echte oplossing heb ik ook niet. Het is hier met alles trouwens: alles gaat gewoon op met 3 pubers in huis.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
01-12-2019 20:30
Dat ze om drie uur 's nachts opstaat om te gaat eten, vind ik wel zorgelijk. Waarom doet ze dat? Waarom kan ze niet slapen? Heeft ze nachtmerries?

Ze is over een paar jaar volwassen, je kunt echt gewoon met haar praten.
Ze valt prima in slaap, wordt in de nacht wakker om te gaan plassen en op pad richting de badkamer (want ja ik heb het wel eens gevraagd) bedenkt ze dat ze wel zin heeft in iets.

We praten echt geregeld en anders mijn man wel.
Het is ook echt niet enkel in de nacht, ook gewoon overdag als we er niet zijn. Terwijl als ze mij een appje zou sturen dat ze weet dat kan 99,9% is dat ik zeg; is goed joh

En nee ze is niet te dik, wel wat gevuld om zo te zeggen, puberspek. En ze kotst ook niet haar eten weer uit. Ze is verder kern gezond en ziet er ook fantastisch uit. Hormonaal is alles sinds een jaar op orde, ze had voorheen heel ernstig PMS, maar nu al tijd een implanon en dat doet haar goed.
Alle reacties Link kopieren
Probeer er vooral niet al teveel bovenop te zitten, is mijn advies. Daar wordt het meestal niet beter van. Wat is het grootste punt, dat ze te dik is/wordt, of dat je zuinig wilt zijn met de dingen die je speciaal uit Nederland haalt en die zij in rap tempo weg eet? Kan me bij beide redenen wel voorstellen dat je ervan baalt, maar probeer het wel in het juiste perspectief te zien.
Mijn kinderen staan ook rustig om half vier 's nachts eieren te bakken ofzo. Moeten ze lekker zelf weten, maar ik ben juist weer veel te gemakkelijk, vrees ik. Het geeft wel veel minder spanningen :).
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Minder blowen?
Alle reacties Link kopieren
GCE1981 schreef:
01-12-2019 20:19
Voor de duidelijkheid, ik woon op het platteland in buitenland.
Uitgaan, sporten buiten de deur is allemaal niet van toepassing. Bijverdienen is ook niet een echte baan.
Is ze wel happy? Eet ze niet zo veel uit frustratie of eenzaamheid of het missen van sociale contacten buiten het gezin om?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ik praat dus gewoon met mijn kinderen als ik bepaald gedrag niet wenselijk vind. En zij ook met mij, want mijn oudste vindt het heel genant dat ik meezing met liedjes in de Jumbo dus dat doe ik nu niet meer als zij er bij is.
Hoe dan ook: wellicht heeft ze gewoon enorme trek, wellicht eet ze haar frustraties weg. Je komt er alleen achter als je het met haar bespreekt. Vindt ze het wel leuk in het buitenland te wonen? Is ze gewoon een mopperige puber? Waarom gaat ze 's nachts op rooftocht?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog wel dat toen ik (lang geleden) puber was, ik continu honger had. Misschien is dat hier ook het geval?
Madeliefjees schreef:
01-12-2019 20:37
Denk dat t nu te laat is om te beginnen met opvoeden.
Hier werd niks zelf gepakt, alleen brood, fruit en water. De rest vraag je!
En als je dat al vanaf kleuterleeftijd doet, is het normaal. Haha ze zijn nu volwassen, en hoor ik nog weleens: mama mag ik dat pakken?

Dat vind ik dan weer niet normaal. Volwassen kinderen die nog thuis wonen die toestemming moeten vragen om een koekje te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Doet het snaaien zich vooral snachts voor?
Dat is wel apart;
Redenen;
- ze wordt wakker van de honger en gaat snaaien; in dat geval zou ik toch meer eten geven overdag ook al krijgt ze al best wat
- het is een gewoonte geworden
- ze gaat te vroeg naar bed en wordt dan daarom al vroeg weer wakker
- het is haar enige mogelijkheid om te snaaien en ze zet de wekker hiervoor -> dat zou ik vooral zorgelijk vinden.

Zou je eens met haar kunnen bespreken wat de reden is voor het nachtelijke snaaien

Oh inmiddels alweer mosterd...
karnemelk wijzigde dit bericht op 01-12-2019 20:43
3.09% gewijzigd
Star² schreef:
01-12-2019 20:36
En waar is mijn reactie precies aan TO gericht?
Oh, ik dacht dat dit een topic was met tips aan TO. Zeker omdat je even later moet lachen om sloten op kasten. Terwijl dat als tip wordt gegeven voor TO. Dus ik begreep dat je de tips voor TO overdreven vond omdat het heel normaal is dat kinderen de regels kennen en ze dus wel zelf kunnen pakken zonder dat het de spuigaten uit loopt. Nouja, blijkbaar een parallele discussie die ik niet helemaal volg ;-)
GCE1981 schreef:
01-12-2019 20:38
Ze valt prima in slaap, wordt in de nacht wakker om te gaan plassen en op pad richting de badkamer (want ja ik heb het wel eens gevraagd) bedenkt ze dat ze wel zin heeft in iets.

We praten echt geregeld en anders mijn man wel.
Het is ook echt niet enkel in de nacht, ook gewoon overdag als we er niet zijn. Terwijl als ze mij een appje zou sturen dat ze weet dat kan 99,9% is dat ik zeg; is goed joh

En nee ze is niet te dik, wel wat gevuld om zo te zeggen, puberspek. En ze kotst ook niet haar eten weer uit. Ze is verder kern gezond en ziet er ook fantastisch uit. Hormonaal is alles sinds een jaar op orde, ze had voorheen heel ernstig PMS, maar nu al tijd een implanon en dat doet haar goed.
Gewichtstoename is een van de bijwerkingen van Implanon.
Toch blijven praten en ook uitleggen dat ze in plaats van chips maar appels en boterhammen moet eten. Geloof me, na drie appels ben je er wel klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
01-12-2019 20:34
Je lijstje is opzich prima maar hoeveel boterhammen eet ze dan bij het ontbijt en hoe groot is dat schaaltje yoghurt met fruit. Met gewoon 2 boterhammen met kaas als ontbijt red ik het niet met een evergreen of een stuk fruit tot 12 uur. En tussen de andere fatsoenlijke eetmomenten zit misschien ook wel teveel tijd waardoor ze gaat snaaien? Ik eet zelf ook meestal na het avond eten nog iets lichts later omdat de tijd best lang is tussen avond eten en gaan slapen. Alleen een koekje bij de thee is dan niet genoeg voor mij persoonlijk. Neem dan meestal fruit, maak wat crackers of neem een extra boterham.


Voor mijn puberella is dat inderdaad ook te weinig. Die krijgt in de ochtend geen brood weg, dus eet op school (of, nu met stage, op het werk) rond tien uur. Dan rond twaalf weer. Om twee uur weer iets. En dan gaat het niet over appels, want daar gaat je hongergevoel niet van weg.
Als ze thuis komt, ergens rond vieren, maakt ze pap, bakt een stevige pannekoek, een tosti of een boterham met ei. Plus snaai. Om tegen zeven gewoon een bord warm eten weg te werken. Meestal hoeft ze geen toetje, maar heeft rond negen dan trek in... whatever. Koekjes, snoep, stuk chocolade. Buiten het eten gaat er ongeveer een fles ijsthee per dag in, naast de koffie en thee.

Alles bij elkaar lijkt het me dat ze ongeveer 2x zoveel binnenkrijgt als de dochter van TO. Ze is nu 1,82 mtr en iets onder de 75 kg. 19 Jaar en maat 38. Dus al met al kan ze dat stuk chocolade in de avond prima eten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
01-12-2019 20:33
Ah, iemand van repliek dienen is alleen voor de fossielen? Nieuwe regel?

Ja hoor. Dat bedoel ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven