Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
zondag 1 december 2019 om 20:26
Laurentien.blijfgewoonbianca schreef: ↑01-12-2019 14:16Maar dan nog zijn haar slierten beter dan het gestylde kapsel van Laurentien.
![]()
Wat een leuk mens en ze ziet er goed uit.
Niet elk mens heeft 'makkelijk' haar wat je zomaar even op laat drogen.
zondag 1 december 2019 om 20:28
Oké, dat kan natuurlijk ook. Het lijkt me helemaal niks om zo lang met uitgroei rond te moeten lopen. Maar met highlights kan het vast ook goed komen. Ik ben geen kapsterjongengrijs schreef: ↑01-12-2019 20:23Dan moet je eerst ontkleuren en dat is niet zonder risico's. Ik heb al besloten dat ik dat in ieder geval niet wil. Zit wel aan low/highlights te denken. Maar de eerste paar maanden kom ik wel door met behulp van touch-up spray. Daarna kan ik aan de sjaaltjes en hoedjes. Dan is het zomer en laat ik er een stukje afknippen, misschien zelfs wel veel korter dan ik het nu heb (ik heb nu lang haar). Na de zomer heb ik een andere baan en woon ik in een andere stad, dat lijkt me een mooi moment voor mijn "metamorfose".
Trouwens, alles in 1 keer grijs laten verven zou ik best spannend vinden. Dan kan je niet meer aan het idee wennen ofzo. Nu kan ik er langzaam naartoe groeien.

zondag 1 december 2019 om 20:33
https://gemiddeldgezien.nl/gemiddelde-l ... grijs-haarPositivevibes schreef: ↑01-12-2019 20:19Toevoeging: daarmee wil ik niet zeggen dat wél grijs zijn op je 40e abnormaal is. Maar het is wmb vroeg en niet bepaald de norm.
https://www.nu.nl/lifestyle/2473394/ste ... ftijd.html
zondag 1 december 2019 om 20:42
Ja en wat is je punt?
Jij vindt het typisch dat er mensen zijn die niet weten dat op je 40e al helemaal grijs zijn doodnormaal is.
Nou het is toch niet zo raar dat ik dat niet als gemiddeld zie als ik real life niet 1 vriendin of familielid ken die op haar 40e al echt grijs is/was?
Kun je 100 links posten, dat verandert niets aan de realiteit. Als al mijn vriendinnen al grijs waren of hun haar zouden verven zou ik hier niet verbaasd zitten te reageren toch?
zondag 1 december 2019 om 20:46
Wauw ik heb even gekeken wat een kunstenaar! Én heel veel jonge vrouwen ook. Leuk!FunnyFace8 schreef: ↑01-12-2019 18:54Kijk eens op Instagram bij Jack Martin Colorist. Die helpt vrouwen met de transitie van verven naar grijs. Echt super mooi! Misschien is er in Nederland ook zo’n soort kapper?
zondag 1 december 2019 om 20:48
Positivevibes, ik vraag me af of al die vriendinnen en familieleden je dat zouden vertellen? Ik vertelde mensen nooit dat ik mijn haar verfde. Zelfs mijn vader was verrast dat ik mijn haar verfde en schrok van mijn grijze slapen toen ik hem die liet zien.
Waarom zou je aan iedereen gaan lopen verkondigen dat je je haar verft? Het is immers zo normaal.
Er zijn veel meer mensen grijs of grijzend dan je denkt, maar onder de 50 wil niemand dat laten zien. Uitzonderingen daargelaten.
Waarom zou je aan iedereen gaan lopen verkondigen dat je je haar verft? Het is immers zo normaal.
Er zijn veel meer mensen grijs of grijzend dan je denkt, maar onder de 50 wil niemand dat laten zien. Uitzonderingen daargelaten.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 01-12-2019 20:56
1.14% gewijzigd

zondag 1 december 2019 om 20:48
Anekdotisch bewijs.Positivevibes schreef: ↑01-12-2019 20:42Ja en wat is je punt?
Jij vindt het typisch dat er mensen zijn die niet weten dat op je 40e al helemaal grijs zijn doodnormaal is.
Nou het is toch niet zo raar dat ik dat niet als gemiddeld zie als ik real life niet 1 vriendin of familielid ken die op haar 40e al echt grijs is/was?
Kun je 100 links posten, dat verandert niets aan de realiteit. Als al mijn vriendinnen al grijs waren of hun haar zouden verven zou ik hier niet verbaasd zitten te reageren toch?
zondag 1 december 2019 om 20:58
jongengrijs schreef: ↑01-12-2019 20:04Dat je eruit gaat zien als een oma is hier al meerdere keren gezegd. Ik ben lid van verschillende facebookgroepen en of grijs ouder maakt heeft vaak ook te maken met kleding, make-up, coupe etc.. Hm, ik val in herhaling. Ik vind grijs haar bij jonge vrouwen mooi, maar ik heb dan ook veel foto's van jong grijze vrouwen bekeken de afgelopen weken. Ik vind grijs, of wit haar, bij negroide vrouwen wél oud maken. Dan kan ik me goed voorstellen dat kinderen je oma gaan noemen. Blanke vrouwen kunnen grijs haar op relatief jonge leeftijd (want hee, wat is jong) beter hebben vind ik.
Zoveel verhalen gelezen van vrouwen die, nadat ze grijs werden, juist meer aandacht kregen van mannen en zichzelf veel aantrekkelijker vonden en meer zelfvertrouwen hadden dan toen ze hun haar nog verfden.
Ik blijf erbij dat grijs geassocieerd wordt met oud omdat we massaal blijven verven. Zouden we grijs vaker om ons heen zien bij vrouwen onder de 50, dan zouden we daar ook aan wennen en het niet meer gek vinden. Maar ik denk, zeker nu ik dit topic lees, dat verven voorlopig de norm blijft.
Dat heb je zelf toch ook altijd gedaan, je haar verven, dus ook voor jou is jarenlang verven dus de norm geweest.
Als ik mijn kapper vraag hoeveel procent van de vrouwen hun haar verven zegt hij zeker meer dan 90 % Dus ja, dat is de norm en niet verven is anders dat zijn we minder gewend en dus associëren we grijs met oud, alleen bij mannen vinden we het niet de norm daar is het dan eerder weer andersom.
zondag 1 december 2019 om 21:01
Ik ben de enige vrouw van mijn leeftijd in mijn omgeving (collega's, vriendinnen, familie) met grijs haar.jongengrijs schreef: ↑01-12-2019 20:48Positivevibes, ik vraag me af of al die vriendinnen en familieleden je dat zouden vertellen? Ik vertelde mensen nooit dat ik mijn haar verfde. Zelfs mijn vader was verrast dat ik mijn haar verfde en schrok van mijn grijze slapen toen ik hem die liet zien.
Ze verven hun haar allemaal!
amarna wijzigde dit bericht op 01-12-2019 21:28
0.14% gewijzigd

zondag 1 december 2019 om 21:05
Ik zeg toch ook dat dat de norm is? En dat het dat voorlopig zal blijven? Jammer, want ik denk dat veel vrouwen, hoe jong ook, prachtig zijn met grijs haar.Tęssa44- schreef: ↑01-12-2019 20:58Dat heb je zelf toch ook altijd gedaan, je haar verven, dus ook voor jou is jarenlang verven dus de norm geweest.
Als ik mijn kapper vraag hoeveel procent van de vrouwen hun haar verven zegt hij zeker meer dan 90 % Dus ja, dat is de norm en niet verven is anders dat zijn we minder gewend en dus associëren we grijs met oud, alleen bij mannen vinden we het niet de norm daar is het dan eerder weer andersom.
zondag 1 december 2019 om 21:11
Ik val overal op. Das’s pas erg. Kaal, grijs, Aziatisch, negroide, ....ik heb alleen nog nooit een leuke albino gespot. Maar mij kennende zal ik het daar ook wel weer op kunnen. Bestaat multiseksueel of heb ik dat nu net verzonnen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 1 december 2019 om 21:21
blijfgewoonbianca schreef: ↑01-12-2019 21:11Ik val overal op. Das’s pas erg. Kaal, grijs, Aziatisch, negroide, ....ik heb alleen nog nooit een leuke albino gespot. Maar mij kennende zal ik het daar ook wel weer op kunnen. Bestaat multiseksueel of heb ik dat nu net verzonnen ?

Geen bijzonderheden
zondag 1 december 2019 om 21:23
Dus geen blauw, roze en platina. Geen grijs. Geen rood. Zeker geen kroes.Blondie456 schreef: ↑01-12-2019 18:47Blauw, roze en platina haren vind ik nou ook niet echt dat je dan smaak hebt. Dan zou ik echt voor 100% liever grijs zijn.
Jij moet God toch wel elke avond op je blote knietjes danken dat je blond bent ?
zondag 1 december 2019 om 21:25
En geen sproeten.blijfgewoonbianca schreef: ↑01-12-2019 21:23Dus geen blauw, roze en platina. Geen grijs. Geen rood. Zeker geen kroes.
Jij moet God toch wel elke avond op je blote knietjes danken dat je blond bent ?
Geen bijzonderheden
zondag 1 december 2019 om 21:27
Zat zij vroeger niet in Medisch Centrum West ?fashionvictim schreef: ↑01-12-2019 18:55In de 12 van Schouwendam zit trouwens een redelijk jonge grijze vrouw.
![]()
zondag 1 december 2019 om 21:32
[quote=MinkeDeWit post_id=30687204 time=1575224006 user_id=228429]
Vooropgesteld mag je je haar natuurlijk dragen zoals je wilt, maar fel blauw of roze vind ik wel wat aparter bij vrouwen van jouw leeftijd.

Vroeger was een blauwspoeling voor oudere dames heel normaal, hoor.
Vooropgesteld mag je je haar natuurlijk dragen zoals je wilt, maar fel blauw of roze vind ik wel wat aparter bij vrouwen van jouw leeftijd.

Vroeger was een blauwspoeling voor oudere dames heel normaal, hoor.
zondag 1 december 2019 om 21:35
Wat een onzin, je haalt als kapper toch verf bij een groothandel en mengt dat met een percentage waterstofperoxide oid.Blondie456 schreef: ↑01-12-2019 19:26Toen ik het eenmaal getypt had toen had ik pas door dat het de bedoeling niet was om met bv groen haar rond te lopen. Mensen denken te makkelijk over haren verven. Het is niet als er op de verpakking staat bv donker blond dat je dan ook die kleur krijgt. Het is heel wat anders dan een muur verven. Haren verven is pure scheikunde en permanenten ook.
Ga nou niet doen alsof je allerlei scheikundige formules moet toepassen.
Cum non tum age
zondag 1 december 2019 om 21:37
Ik vind het gewoon geen leuk kapsel. Net een helm.minnimouse schreef: ↑01-12-2019 20:26Laurentien.
Wat een leuk mens en ze ziet er goed uit.
Niet elk mens heeft 'makkelijk' haar wat je zomaar even op laat drogen.
zondag 1 december 2019 om 21:37
Helemaal geen bewijs. Ik probeer dan ook niks te bewijzen.
Ik zeg alleen iets over hoe ik het zelf ervaar en dat ik rond 40 helemaal grijs niet zo herken. En ja dat baseer ik dus op mijn eigen omgeving.
positivevibes wijzigde dit bericht op 01-12-2019 21:40
1.54% gewijzigd
zondag 1 december 2019 om 21:40
Ja ik weet het 100% zeker van mijn vriendinnen en familie. Mijn moeder en tantes werden ook gewoon zichtbaar steeds iets grijzer, zonder uitgroei maar door hun eigen haarkleur heen. Net als mijn vader. Maar dus eerder echt zichtbaar vanaf 50 dan 40.jongengrijs schreef: ↑01-12-2019 20:48Positivevibes, ik vraag me af of al die vriendinnen en familieleden je dat zouden vertellen? Ik vertelde mensen nooit dat ik mijn haar verfde. Zelfs mijn vader was verrast dat ik mijn haar verfde en schrok van mijn grijze slapen toen ik hem die liet zien.
Zelf vind ik ook wel eens een losse grijze haar maar dat is het. Ik ben nog totaal niet zichtbaar grijs en ik ben ook bijna 40. Mijn man overigens ook hetzelfde, wellicht íets meer dan ik maar alleen zichtbaar als je met je neus echt in zijn haar duikt.
zondag 1 december 2019 om 21:44
Eigen grijs is ook een andere kleur dan geverfd grijs.

Welke kleur past dan volgens jou bij iemand van 50 ? En bij 60 ? En bij 70 ?
zondag 1 december 2019 om 21:47
Maar jij bent 61. Ik denk dat er dan nog maar hééél weinig mensen nog hun natuurlijke haarkleur hebben. Behoorlijk verschil met rond de 40 lijkt me. En ik verwacht heus dat genoeg van mijn vriendinnen de komende 20 jaar gaan verven als ze echt grijs worden, hoor. Dat is nu alleen nog niet aan de orde (op de 2 met grijze plukken na dan, maar die vinden het niet nodig).
zondag 1 december 2019 om 22:02
Maar waarom ben ik de enige grijze vrouw in mijn omgeving? Is grijs zijn een taboe?Positivevibes schreef: ↑01-12-2019 21:47Maar jij bent 61. Ik denk dat er dan nog maar hééél weinig mensen nog hun natuurlijke haarkleur hebben. Behoorlijk verschil met rond de 40 lijkt me. En ik verwacht heus dat genoeg van mijn vriendinnen de komende 20 jaar gaan verven als ze echt grijs worden, hoor. Dat is nu alleen nog niet aan de orde (op de 2 met grijze plukken na dan, maar die vinden het niet nodig).