Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
Positivevibes schreef:
01-12-2019 21:47
Maar jij bent 61. Ik denk dat er dan nog maar hééél weinig mensen nog hun natuurlijke haarkleur hebben. Behoorlijk verschil met rond de 40 lijkt me. En ik verwacht heus dat genoeg van mijn vriendinnen de komende 20 jaar gaan verven als ze echt grijs worden, hoor. Dat is nu alleen nog niet aan de orde (op de 2 met grijze plukken na dan, maar die vinden het niet nodig).

Volgens mij is het precies andersom. Ik was met mijn dochter naar de winterfair. Het was er druk. Heel druk. Allemaal vrouwen tussen de 15 en de 75. Juist de vrouwen tussen de 50 en de 60 verven. En juist zij zouden er eigenlijk mee moeten stoppen, vooral als ze het zelf doen. Te donker, te hard. Te dun haar waardoor de hoofdhuid er dwars doorheen schijnt. Of juist te blond.
Net zoals mijn schoonmoeder. Van nature heel donkerbruin haar, nu met grijze strepen erin. Maar zij weet, net als Blondie hier, heel erg zeker dat je van grijs meteen ook oud wordt. Dus wordt het elke vier weken geblondeerd. En twee keer per jaar gaat er nog permanent overheen. Moet ik nog uitleggen dat het net een dood vogelnestje is? Maar nee, dat blonde stro ziet er volgens haar stukken jeugdiger uit dan mijn grijs. Nou, ze mag het uiteraard helemaal zelf weten, maar ik ga nu richting de 50 en zij is 80. Als dat mijn voorland is, nog dertig jaar lang elke twee weken verven, dan bedank ik toch. Liever gezonde grijze krullen dan.

Maar ik zeg er meteen eerlijk bij: Ik heb inmiddels andere make-up, andere kleuren kleding en ik heb mijn haar laten groeien. Want in één ding hebben de anti-grijsdames wel gelijk: Als je niet oplet kun je erg snel oud uitzien. Ik zie vaak zat vrouwen van mijn leeftijd die er twintig jaar ouder uitzien. Dat heeft dan niks met het grijs te maken, maar met het totaalpakketje. Dus grijs? Ja, prachtig. Maar tuttig? Dat kan over 30 jaar ook nog wel.
(Als ik het mag halen uiteraard).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
amarna schreef:
01-12-2019 22:02
Maar waarom ben ik de enige grijze vrouw in mijn omgeving? Is grijs zijn een taboe?
Ja.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
amarna schreef:
Maar waarom ben ik de enige grijze vrouw in mijn omgeving? Is grijs zijn een taboe?
Geen idee, misschien wel.

Mijn moeder en tantes van jouw leeftijd en ouder zijn dus wel allemaal grijs, in verschillende fases.
@Ceylon, ik bedoelde met "nog hun natuurlijke haarkleur" dat ik denk dat er maar heel weinig mensen van 61 niet grijs zijn :) Zeker vergeleken met mensen van rond de 40.
Dus tot je 40e moet je verven, want anders heb je een oud, onverzorgd hoofd.
Tussen je 50e en 60e mag je niet meer verven, want dan is 't een dood vogelnestje.

Duidelijk :thumbsup:
-Simone- schreef:
01-12-2019 22:15
Dus tot je 40e moet je verven, want anders heb je een oud, onverzorgd hoofd.
Tussen je 50e en 60e mag je niet meer verven, want dan is 't een dood vogelnestje.

Duidelijk :thumbsup:
Volgens mij probeert zij alleen te zeggen dat haar van verven niet altijd mooier wordt. Haar dat helemaal dood is van het blonderen ziet er vaak niet uit. Dan kun je beter grijs en gezond haar hebben ja.

Mijn moeder is 60 en die verft het ook nog (bruin). Zij heeft dik haar, dus je kijkt niet direct op haar hoofdhuid. Vind het bij haar erg mooi.
amarna schreef:
01-12-2019 21:01
Ik ben de enige vrouw van mijn leeftijd in mijn omgeving (collega's, vriendinnen, familie) met grijs haar.
Ze verven hun haar allemaal!
Dan verkeer ik in heel andere kringen. Ik schat dat de helft verft. In ieder geval ken ik heel wat veertigers en vijftigers (v) met deels grijs haar.
blijfgewoonbianca schreef:
01-12-2019 21:11
Ik val overal op. Das’s pas erg. Kaal, grijs, Aziatisch, negroide, ....ik heb alleen nog nooit een leuke albino gespot. Maar mij kennende zal ik het daar ook wel weer op kunnen. Bestaat multiseksueel of heb ik dat nu net verzonnen ?
Dat heb ik ook. Als er maar een piemel aan zit. Dat is mijn type. Enige dat ik nog niet heb geprobeerd is een rooie, en inderdaad een albino. Vind ik ook wel wat hebben eigenlijk, maar ik denk niet dat dat er nog van gaat komen, sinds ik al heel lang monogaam en getrouwd ben. Best jammer eigenlijk ;-D
FunnyFace8 schreef:
01-12-2019 22:27
Dat heb ik ook. Als er maar een piemel aan zit. Dat is mijn type.
:rofl:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
amarna schreef:
Misschien bij de wat oudere generatie?
Zelf ken ik nog drie vrouwen met prachtig grijs haar en ikzelf natuurlijk. En we zijn tussen de 36 en 45.

Daarnaast m'n tantes ook al voor hun 40ste en hebben nooit geverfd. We zijn ook wel gezegend met een hele mooie kleur.
jongengrijs schreef:
01-12-2019 20:04
Ik vind grijs, of wit haar, bij negroide vrouwen wél oud maken. Dan kan ik me goed voorstellen dat kinderen je oma gaan noemen. Blanke vrouwen kunnen grijs haar op relatief jonge leeftijd (want hee, wat is jong) beter hebben vind ik.
De vriendin die oma genoemd wordt door letterlijk elke dreumes, peuter of kleuter die haar tegenkomt (inclusief mijn eigen dreumes toen ze ineens met grijs haar langskwam) is een blanke vrouw. Ze lijkt op de allereerste foto die Ceylon in dit topic postte.
Am Yisrael Chai!
Positivevibes schreef:
01-12-2019 20:19
Maar dat is in mijn omgeving echt niet doodnormaal hoor.

Al mijn vriendinnen zijn rond de 40 en daarvan hebben er 2 een zichtbare grijze pluk. Mijn moeder en tantes werden rond de 50 pas echt zichtbaar grijzer. En zijn nu als 60ers en 70ers ook nog niet helemaal wit. Mijn vader trouwens ook niet.

En dit zijn allemaal mensen die hun haar niet verven.

Toevoeging: daarmee wil ik niet zeggen dat wél grijs zijn op je 40e abnormaal is. Maar het is wmb vroeg en niet bepaald de norm.
Same here. Ik hoor ook van vriendinnen die ouder dan ik zijn dat hun haar grijzer begon te worden vanaf het moment dat ze ook overgangsklachten begonnen te krijgen.
Am Yisrael Chai!
maar zijn jullie ook zo geschrokken van dit topic? dat je gewoon drie jaar met een landingsbaan loopt voordat je toonbaar bent daar ben ik erg van slag door. Ik ga alles laten uitgroeien want het wordt vanaf hier alleen maar erger
jongengrijs schreef:
01-12-2019 20:48
Positivevibes, ik vraag me af of al die vriendinnen en familieleden je dat zouden vertellen? Ik vertelde mensen nooit dat ik mijn haar verfde. Zelfs mijn vader was verrast dat ik mijn haar verfde en schrok van mijn grijze slapen toen ik hem die liet zien.

Waarom zou je aan iedereen gaan lopen verkondigen dat je je haar verft? Het is immers zo normaal.

Er zijn veel meer mensen grijs of grijzend dan je denkt, maar onder de 50 wil niemand dat laten zien. Uitzonderingen daargelaten.
Verven is doodnormaal, ook als je nog niet grijzend bent. Dus waarom zouden vrouwen dat voor elkaar verbergen? Sterker, ik wissel met elke willekeurige vrouw die ik tegenkom als het toevallig ter sprake komt gezellig kapper-praatjes en kleuradviezen en shampootips en noem maar op uit. En dat is best vaak, nu ik erover nadenk heb ik het afgelopen week op mijn werk een paar keer over knippen en kleuren gehad nav verschillende collega's die hun haar geverfd en gekleurd hadden en ook een paar keer in privé situaties zoals de nagelsalon, met een vriendin en toen ik zat te wachten op mijn kind met wat andere moeders. En al het hele weekend op het forum :) .
Am Yisrael Chai!
en ik ga ook geen kapitaal naar de kapper brengen elke drie weken
fashionvictim schreef:
01-12-2019 22:33
De vriendin die oma genoemd wordt door letterlijk elke dreumes, peuter of kleuter die haar tegenkomt (inclusief mijn eigen dreumes toen ze ineens met grijs haar langskwam) is een blanke vrouw. Ze lijkt op de allereerste foto die Ceylon in dit topic postte.

Mwah. Ik was 19 toen me in een discotheek door een 15-jarige gevraagd werd: `mevrouw, weet u misschien hoe laat het is?`. Nieuwe collega´s zeggen standaard u, zeker als ze net 20 zijn en verkoopsters, assistentes en monteurs doen dat ook.
Ik vind dat voordelen hebben eerlijk gezegd, er is niks mis met een snufje respect en een gepaste afstand. Ik heb daarnaast blijkbaar een open vertel-het-maar gezicht, want mensen vertellen hele levensverhalen, alleen maar omdat ik ze aankijk.

Voor een peuter en kleuter ben je nou eenmaal al snel een oma of opa. Zeker met grijs haar. Ik ben daar wat relaxter in, vind dat eigenlijk gewoon heel schattig. Zolang mijn leeftijdgenoten me nog als leeftijdgenoten herkennen hoor je mij niet klagen.
ceylon wijzigde dit bericht op 01-12-2019 22:47
6.45% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
amarna schreef:
Ik heb dezelfde ervaring als Positivevibes en ervaar grijs helemaal niet als taboe. Ik ken en zie regelmatig grijze vrouwen. Ze zijn alleen geen veertigers, maar zestigers en ouder.
Am Yisrael Chai!
S-Meds schreef:
01-12-2019 22:40
maar zijn jullie ook zo geschrokken van dit topic? dat je gewoon drie jaar met een landingsbaan loopt voordat je toonbaar bent daar ben ik erg van slag door. Ik ga alles laten uitgroeien want het wordt vanaf hier alleen maar erger

:hug:

Ja, het is echt heel erg.

(Ik was met een jaartje klaar, voordeel van korter haar).

Maar een andere optie is doorverven tot je 70ste, het dan drie maanden te laten uitgroeien en er in één keer een oud-dametjes-kapsel van te maken.
ceylon wijzigde dit bericht op 01-12-2019 22:49
15.82% gewijzigd
FunnyFace8 schreef:
01-12-2019 22:27
Dat heb ik ook. Als er maar een piemel aan zit. Dat is mijn type.
:rofl:
Am Yisrael Chai!
S-Meds schreef:
01-12-2019 22:41
en ik ga ook geen kapitaal naar de kapper brengen elke drie weken
Tja, dat doe ik al 30 jaar dus ik weet niet beter.
Am Yisrael Chai!
Maar dat is het punt dus: grijs is wel een taboe bij vrouwen onder de zeg 60, 70 jaar. Zie dit topic.
Ceylon schreef:
01-12-2019 22:47
:hug:

Ja, het is echt heel erg.

(Ik was met een jaartje klaar, voordeel van korter haar).
waarom schrijft de christelijk-joodse traditie geen hoofddoek voor?
fashionvictim schreef:
01-12-2019 22:48
Tja, dat doe ik al 30 jaar dus ik weet niet beter.
stop daarmee
en laurentien is leuk en heel slim, ik denk niet dat constantijn gevallen is voor haar looks
Ik ben eind dertig en heb helaas de discipline niet om vaak te verven. Dus nooit gedaan. Donker, lang, dik krullend haar en aan de zijkanten zie je steeds meer grijs. Nooit een landingsbaan want niet verven betekent geen uitgroei.
Zonde dat vrijwel iedereen hier het niet ziet zitten (zou ook beter zijn voor het milieu...)

Krijg er nooit opmerkingen over. Ik hoop altijd dat ze bij mij denken: hé, knappe meid! En als ze dan beter kijken / dichterbij: o nee, die is vast veel ouder, moet je die rimpels bij haar ogen zien! (Of grijze haren, zal het inmiddels wel zijn, haha). Ik word nu eenmaal elke dag ouder, daar hoef ik me niet voor te schamen.

En grijs? Bij ons thuis noemen we dat zilver, haha. En dochter (10 jaar, blond) bezit gouden haren. Mooi setje toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven