Relatie willen. Actief zoeken of werkt dat niet?

13-04-2009 10:41 226 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je graag een relatie wilt wat werkt dan het beste? Dat je actief op zoek gaat (internetdaten?) of moet je het toch vooral laten gebeuren omdat je t niet kan afdwingen en er anders te veel mee bezig bent?

Graag ervaringen van mensen die ook een relatie wilden en hebben gekregen. Hoe kreeg je dat voor elkaar?

Over mij: ik ben al jaaaaren single en zou graag weer iemand hebben om mijn leven mee te delen. Heb af en toe wel dates/ scharrels of een beginnende liefde maar verzandt allemaal in niets... Ben t zat en wil een liefde! Is dat de juiste houding? Denk aan the secret, positief denken aan wat je hebben wilt en het komt naar je toe. Of het aloude adagium dat het komt als je het 't minst verwacht en er niet teveel mee bezig bent? En als je van het laatste overtuigd bent (hebt mee gemaakt?) hoe doe je dat dan als je diep van binnen toch erg graag wilt....?

Oh ik ben overigens wel redelijk kritisch (het gaat er toch om dat je je leven met iemand deelt, doe ik niet met de eerste de beste) en dus niet van de compromis-relatie. Die is denk altijd wel ergens te vinden....
Wuiles ik wilde alleen even weten hoe en wat, ik weet dat je het naar Duivelijntje schreef maar ik herkende er wat in dus vandaar mijn reactie naar jou, begrijp me niet verkeerd.
Het klopt denk ik wel een beetje van die verwachtingen bij internet daten. het heeft iets geforceerds. Ik wacht daarom ook niet te lang, ga niet eerst veel mailen, maar asap afspreken.

Branwen, ben je, toen je stopte met internetdaten, ook gestopt met het willen van een partner? Want ik ben niet een heel actieve dater, nooit geweest. Maar merk wel dat ik inmiddels graag zou willen. Of ik nou date of niet. Dat gevoel kan je niet echt uitzetten toch?
quote:Dromer15 schreef op 13 april 2009 @ 11:48:

Wuiles ik wilde alleen even weten hoe en wat, ik weet dat je het naar Duivelijntje schreef maar ik herkende er wat in dus vandaar mijn reactie naar jou, begrijp me niet verkeerd. Ik begrijp je niet verkeerd, no worries. Zo op het eerste gezicht denk ik dat wat jij bestempelt als iets wat niet helemaal lekker loopt onvergelijkbaar is met wat TO ervaart.
mamzelle, gevaarlijk relaties heb ik niet gehad. Maar ik kan idd niet waarborgen dat ik alleen maar kies voor juiste/ goede mannen. Ik zit wel in therapie (vanwege dus die problemen) en denk dat relaties daar ook wel ter sprake zullen komen. Ik ben overigens wel heel goed in dingen afkappen als ze niet goed voor me zijn, en meestal zie ik ook wel dat iemand niet goed voor me is. Met als resultaat dat ik dus al behoorlijk lang alleen ben. Het probleem zou 'm wel kunnen zitten in verliefd worden op niet geschikte mannen...
Duivelijn, als je actief op zoek gaat naar een partner, is het juist enorm belangrijk hoe je erin staat. Anders kom je idd met de verkeerde thuis.

Ik heb na jarenlange hoog frequente seriële monogamie mijn man ontmoet, met wie ik nu 10 jaar samen ben. Hij was zeker niet in eerste instantie "mijn type". Gelukkig zag hij dat anders. ,Dus eensch met Wuiles, geef jezelf en een ander de kans.

Je kunt ook na jaren single zijn concluderen dat wat jij jouw type vind, helemaal niet zo goed bij je past. En dan gaat het niet uitmaken of je actief gaat zoeken of niet.

(vrijbuiterstype??? je bedoeld toch niet zo'n op all stars lopende slecht geschoren puber van 30+ he, want dat is echt een kansloze groep idioten)
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:boarder schreef op 13 april 2009 @ 11:10:

Ik denk dat je ook de tijd moet nemen. Je schrijft dat als er niet gelijk een klik is je er gelijk klaar mee bent.

Ik krijg hierbij het idee dat jij binnen 5 minuten iemand al afschrijft. Soms als je mensen wat beter leert kennen zie je ook een andere kant en dan komt er alsnog een klik.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Tussen mij en mijn vriend was er ook niet meteen een klik of een vonk of wat dan ook. We hadden weinig tegen elkaar te zeggen en ik dacht, nou gezellig.

Langzaam is het gegroeid en we hebben nu 9 jaar een geweldige relatie.

Je zegt ook dat je best kieskeurig bent, het gaat tenslotte om een levenspartner. Oké, dat is waar. Maar ik ken ook iemand die mannen afschrijft, omdat ze bijvoorbeeld naar een andere muzieksoort luisteren. Alsjeblieft, dan zet je allebei maar je eigen koptelefoon op.
Duivelijntje, herkenbaar.

Ik krijg van een vriendin regelmatig te horen dat ik er veel te veel mee bezig ben. Andere mensen zeggen: ga lekker daten.

Maar eigenlijk heb geen zin meer in dat gedate. Ik vind het toch vaak veel te spannend. Misschien leg ik mijn verwachtigen te hoog (nou ja, dat 'misschien' kan je wel weglaten). Alsof je op date gaat om te kijken of er een relatie in zit. En dat is de verkeerde instelling. Daarom ben ik nu niet meer actief op zoek via een datingsite.

Het is mijn ogen ook en beetje een raar concept: je gaat op date om te kijken of iemand bij je past. En dan kan je in je hoofd allerlei pluspunten afvinken, alsof je een lijstje afgaat. Sommige mensen daten om meer mensen te leren kennen. Ik heb veel vrienden en kennissen, ik ben dus niet op zoek naar een gewone vriend.

Wat mij de laatste tijd wel bezighoudt is waarom het mis ging met mijn laatste date. Dat was heel leuk en gezellig, goede klik, enz enz en ineens was het gevoel bij hem over. Denk dat ik daar zelf een aardig aandeel in heb gehad. Maar wat dat aandeel precies is, daar ben ik nog niet over uit. Weet jij of jij bepaalde patronen/gedragingen steeds herhaalt als je een nieuwe 'kandidaat' tegenkomt?

Sinds ik dat gedate een beetje heb opgegeven, heb ik mezelf als doel gestelt om dagelijks een beetje te flirten, en meer ook niet. Alleen maar het flirten, en de (vaak wel) positieve reactie geven mij een ego-boost, en dat ervaar ik als prettig. Het lukt me echt niet elke dag, maar de instelling voelt voor mij fijn aan.

Heb jij ook wel eens dat als je ergens heen gaat (op stap oid) dat er toch door je hoofd flitst: misschien kom ik de man van mijn dromen wel tegen?
En wat betreft: ik merk wel na 5 min of het wat is of niet, daar ben ik het best mee eens. Soms is het wel gezellig, maar niet gezellig genoeg. En andere keren is het zo gezellig dat je die persoon graag weer zou willen zien.

Ik benieuwd hoe lolapoeza en JC_79_ dan toch zijn overtuigd? Hebben jullie toch verder gedate met jullie huidige partners of kwamen jullie deze mannen ook tegen als je niet met ze had afgesproken?
quote:lolapaloeza schreef op 13 april 2009 @ 12:03:

(vrijbuiterstype??? je bedoeld toch niet zo'n op all stars lopende slecht geschoren puber van 30+ he, want dat is echt een kansloze groep idioten)Hahaha nee Heeft meer met instelling te maken, hoe iemand in t leven staat. En sja... ben een beetje bang dat dat 'vrije' gedrag wat ik aantrekkelijk vind, juist een kenmerk van bindingsangst is....
Mee eens pop. Voor mij is criterium altijd dat ik in een andere situatie iemand ook aantrekkelijk had moeten vinden. Zou ik dus ook op 'm vallen als ik 'm aan de bar zag staan? Aantrekkelijkheid heeft voor mij overigens niet meteen met uiterlijk te maken. Heb best mannen gehad die niet moeders mooiste waren, dat zag ik ook, maar ik was stapel op ze. het gaat om een klik, en lichaamsgeur is voor mij ook heel essentieel.
JC79, kan me echt niets voorstellen dat je een relatie hebt met iemand waar je in eerste instantie niets tegen te zeggen hebt. Hoe gaat dat dan? Waarom besluit je dan toch door te gaan? Wat is er dan leuk aan die persoon, als je elkaar niks te melden hebt (en er ook geen passie is)? Ben heel blij voor je hoor, en mooi dat dat voor jou werkt. Ik kan me dat alleen echt niet voorstellen....
Ook al was hij niet direct mijn type, dat wil niet zeggen dat er geen passie is. En omgekeerd, als je direct voor iemand valt, wil dat niet zeggen dat je na 3 maanden met die persoon nog steeds in vuur en vlam staat. Was het maar zo simpel.

De volgende date met mijn man kwam er omdat hij er leuke dingen voorstelde om te gaan doen, en omdat het geen relatie hoefde te worden, het mocht ook gewoon leuk zijn. (dat vertelde hij er wel even bij) Ja en toen werd ik wel nieuwsgierig.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ja idd, ik moet ook echt wel een klik hebben bij date één en dat je elkaar wat te melden hebt...anders is het toch ook niet gezellig of zie ik dat verkeerd?

Maar er zijn ZOVEEEL voorbeelden van geslaagde date's en relaties die misschien op het eerste ogenblik anders waren toch? Ik hoor in m'n vriendenkring in ieder geval al verschillende verhalen...en Duivelijntje, die vrije mannen, die de vrijheid opzoeken enzo, hebben 9 v/d 10 keer bindingsangst, is ook mijn ervaring...helaas Of heeft iemand hier een andere ervaring daarmee?
En over kritisch zijn: ik vind het helemaal niet erg als er verschillen zijn. Maar er moet toch ook wel aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Wat betreft muzieksmaak: da's echt geen criterium. Maar ben ook nog nooit op een hardrocker gevallen. Beetje gedeelde interesses is ook wel fijn toch? Ik geniet juist van delen, dat is voor mij de meerwaarde van een relatie. De dingen die je fijn vind in je leven delen met een ander. En ik vind best veel fijn, dus als er een paar ongedeelde interesses tussen zitten: no problem.

Pop ik heb hetzelfde als jij: ben ook niet opzoek naar vrienden. Die heb ik wel. En idd, dan wordt dat internet daten een beetje checken of er een relatie in zit. Dat voelt niet zo natuurlijk. Maar dat kan ook komen omdat ik er dus zo in sta, en het mss wat luchtiger zou moeten nemen....? Maar hoe neem je het luchtiger als een relatie toch je 'doel' is?

Ik had vorige week trouwens een date, en zag (en rook) vanaf de 1e seconde dat t nooit wat zou worden. Maar was verder een aardig iemand. Prima avond mee gehad, zelfs nog wat gaan eten. Dus zo'n druk leg ik er vlgs mij niet op, en ben dus denk ik ook best relaxed. Weet alleen wel dat ik hem niet in mijn bed hoef. En dat is toch een 1e criterium.

Wat je zegt van dat flirten vind ik wel mooi. Doe ik eigenlijk veel te weinig. Mss ook bang dat mannen dan meteen denken dat ik wat van ze moet.
Pop ik heb hetzelfde als jij: ben ook niet opzoek naar vrienden. Die heb ik wel. En idd, dan wordt dat internet daten een beetje checken of er een relatie in zit. Dat voelt niet zo natuurlijk. Maar dat kan ook komen omdat ik er dus zo in sta, en het mss wat luchtiger zou moeten nemen....? Maar hoe neem je het luchtiger als een relatie toch je 'doel' is?

Hier zeg je wat... Als jij het antwoord weet, wil je het mij dan ook laten weten :-)

Dat flirten is echt heel erg leuk. Het hielp me ook een bepaalde drempel over. En mensen zijn echt niet meteen afwijzend als je ze wat aandacht geeft.
Ik word by the way heel moe van allemaal fotootjes afspeuren op een internetsite. De leukerds zitten er toch niet tussen. Live ontmoeten lijkt me veel leuker.

Heb wel eens twee goede reacties gehad op een oneliner advertentie. Nul goede op een iets uitgebreider advertentie.

En helemaal niks de moeite op een lijst van interesses en een begeleidend (ook weer oneline, maar niet de juiste) tekstje.

Daten werkt het beste, denk ik, als je zonnig in je vel zit.
Ik ben het met wuiles eens als zij zegt: wat heb jij op dit moment in een relatie te bieden?

Kijkend naar je andere topic(s) zit jij op dit moment behoorlijk met jezelf in de knoop. Dat is geen persoonlijke aanval en je leven hoeft inderdaad niet perfect te zijn om een relatie te krijgen, maar moet je niet eerst van jezelf (en je eigen leven) houden alvorens een ander dat kan?

Je kunt geen relatie aangaan als je niet gelukkig bent met je leven zoals dat nu is. Iemand anders kan jou namelijk niet gelukkig maken...

Dus werk aan jezelf. Probeer het leven positief te zien en straal dit uit! Echt dat trekt mensen aan en dan kom ook jij heus wel de juiste persoon tegen....

Om dan on topic je vraag te beantwoorden: ja ik denk wel dat je een actieve houding jegens het vinden van een relatie moet hebben. Het komt echt niet vanzelf! Zeker op een bepaalde leeftijd heb je zo je vaste kring met mensen om je heen (en daar zit hij dus blijkbaar niet bij ), dus openstaan voor mannen en niet iemand afschrijven omdat hij de verkeerde schoenen draagt (ja echt, dat deed ik namelijk wel....). En als je dat doet, ontdek je opeens een heel grote hoeveelheid bestwelergleuke mannen die jou ook nog eens heel leuk blijken te vinden (f)
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
quote:marijntje22 schreef op 13 april 2009 @ 11:15:

Ik heb mijn inmiddels ex op een assertiviteitscursus leren kennen! Dus je weet maar nooit!!

!Hihi wat leuk! Wie vroeg wie mee uit?
Hahaha ik heb ook 'n x afgehaakt na date's omdat meneer verkeerde schoenen aanhad!

Is eigenlijk toch te erg!!
Dat flirten is idd een goede om iemand te leren kennen. Kennelijk doe ik dat ook aldoor, vanuit mijzelf, maar ik heb het eigenlijk niet echt door gehad.

Totdat ik merk dat de mannen in bosjes voor mij vallen, maar de aantrekkelijke partner zit er nog niet tussen. Het flirten ben ik dus wel gaan gebruiken.

Flirten betekend voor mij mijzelf zijn, interesse tonen in de ander en gezelligheid en serieus met elkaar afwisselen.

Waar ik mensen ontmoet, activiteiten ondernemen via internet. Dat is anders dan een datingsite. Via een datingsite ben ik nog niemand tegengekomen met wie het echt klikt, bovendien vond ik die mannen geen van allen aantrekkelijk.

Het leuke van activiteiten ondernemen is dat het in een groep is en dat het vanuit ontspanning en gezelligheid gaat. Er ligt geen druk op. Contacten kunnen spontaan ontstaan.

Hier gaat het er om dat je wel goed in je vel moet zitten. (zelf ben ik ook in therapie en mijn stemming kan nogal wisselen) Het flirten lukt ook alleen als ik goed in mijn vel zit.

Bij mij is het een ander probleem, ik kan de contacten wel aangaan, maar de echte verbinding kan ik niet aangaan.
quote:pop1980 schreef op 13 april 2009 @ 12:41:

Hier zeg je wat... Als jij het antwoord weet, wil je het mij dan ook laten weten :-)

Door het daten op zich niet zo zwaar te nemen?

Kom je een leuke man tegen, dan ga je daar een koffie mee drinken... Niet met de houding van kijken of hij een potentiele partner/minnaar/vader-van-mijn-toekomstige-kids/leuke-schoonzoon is. NEE. Gewoon lekker een kop koffie samen gaan drinken.

En als ie dan ook nog eens een gezellige vent blijkt te zijn waarmee je best zou willen zoenen nou dan spreek je nog een keer af!

Mij helpt het om meerdere mannen tegelijk te daten. Niet op dezelfde avond! Maar met meerderen tegelijk om te gaan zeg maar. Dan focus je je niet teveel op een, raak je niet gefrustreerd als hij niet belt wanneer jij dat zou willen en ben je ook nog eens aantrekkelijker voor hem haha want je zeurt niet. En als je dan na een aantal dates, toch een van het stel echt leuker dan gewoon leuk blijkt te vinden, dan ga je voor hem! En laat je dat de anderen natuurlijk wel even netjes weten...
quote:Dromer15 schreef op 13 april 2009 @ 12:54:

Hahaha ik heb ook 'n x afgehaakt na date's omdat meneer verkeerde schoenen aanhad!

Is eigenlijk toch te erg!!

Ja ook ik schaam mij diep

(het waren bij mij dan ook wel van die nette zwarte schoenen met van die hele kleine gaatjes erin, compleet met zo'n zwieber dingetje op de bovenkant.. gruwel... mijn redenatie was toen: ja als je dat mooi vindt heb je geen smaak dus als je mij wel ziet zitten is dat eigenlijk een belediging... )
Ik lees dat sommige hier ook aan internetdating doen dus?

Ik durf de stap nog niet erg te zetten....terwijl sommigen zelfs getrouwd zijn met hun internet lover en positieve verhalen hebben...maar ik weet het niet echt hoor...

Dat van 't flirten is een leuk idee overigens!
toen ik een half jaartje single was en het wel weer tijd vond voor wat nieuws, ben ik gaan daten via paiq, anders dan de 'normale datingsites' werken zij met een systeem dat je op voorkeuren gematcht wordt. (bijv. afstand, opleiding, interesses etc.) je begint met chatten terwijl je nog GEEN FOTO (of nou ja, een vak met zooo'n vaag iets, daar kun je absoluut geen foto van maken)ziet...en naarmate je langer kletst....zie je langzaamaan de foto duidelijker worden....als je een kwartiertje ofzo hebt gechat, zie je de foto helemaal duidelijk...Het idee erachter is dat je iemand niet gelijk beoordeeld op uiterlijk maar op gesprek....

Toen de kerstvakantie eraankwam...had ik zoiets van leuk! ik had een aantal dates geregeld...leuk me gewoon spannend! maar bij de eerste date was het al gelijk raak...heb toen de andere dates allemaal afgezegd....dus tsja...ik kwam tot de conclusie dat ik via mijn dagelijkse leven geen nieuwe mensen tegenkwam, dus toen ben ik gaan internetdaten...en wilde ik graag een relatie? ik wilde vooral nieuwe mensen leren kennen (heb een paar jaar lang ver weg gewoond, dus kende niet zoveel mensen hier vandaar)
quote:lolapaloeza schreef op 13 april 2009 @ 12:26:

Ook al was hij niet direct mijn type, dat wil niet zeggen dat er geen passie is. En omgekeerd, als je direct voor iemand valt, wil dat niet zeggen dat je na 3 maanden met die persoon nog steeds in vuur en vlam staat. Was het maar zo simpel.

De volgende date met mijn man kwam er omdat hij er leuke dingen voorstelde om te gaan doen, en omdat het geen relatie hoefde te worden, het mocht ook gewoon leuk zijn. (dat vertelde hij er wel even bij) Ja en toen werd ik wel nieuwsgierig.

Hier idem. De passie kwam pas toen we elkaar leerden kennen en ontdekten hoe we in het leven staan. De eerste dates waren toch echt alleen voor de gezelligheid.

Valt het mij als enige op dat het lijkt dat uitgerekend degenen die nog op zoek zijn stellen dat zij binnen vijf minuten kunnen beoordelen of iemand relatiemateriaal is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven