Vriend lust weinig
woensdag 11 december 2019 om 00:38
Ik moet dit even kwijt want ik word langzaam een beetje gek. Mijn vriend lust namelijk vrij weinig. Ik kan een hele waslijst maken met dingen die hij niet lekker vindt en vaak zijn dat voor mij echt favorieten.
Ik probeer met koken altijd zoveel mogelijk te maken wat we allebei lekker vinden en vaak lukt dat ook. Maar soms heb ik gewoon heel erg zin in een bepaalde maaltijd of ingrediënt. Het probleem is dan dat hij het gewoonweg niet eet en boos wordt of klaagt als ik het wel maak. Er zijn maar heel enkele keren dat ik alleen eet en ik heb ook geen zin om voor ons beide 2 verschillende maaltijden te maken. Wat er dus voor zorgt dat ik sommige dingen bijna nooit kan eten. Daarbij heb ik ook geen zin om eten te ‘verstoppen’ door het bijvoorbeeld te pureren.
Ik vind het leuk om nieuwe dingen te proberen en te experimenteren met eten, maar vind het erg jammer dat hij dan vaak bij voorbaat al nee zegt vanwege een of meerdere ingrediënten. Of het hele gerecht klaagt als hij het eet.
Ik heb dit probleem meerdere keren besproken met hem en het is niet alsof hij dit doet om mij te pesten, maar ik stoor me er soms gewoon aan.
Nu is voor mij de grens wel een beetje bereikt. Wij zijn door familie uitgenodigd om met kerst te komen eten, maar hij lust het gerecht wat wordt gemaakt niet en wil daarom niet eens gaan. Voor mij is het daarentegen een van mijn lievelingsgerechten en werd meteen enthousiast. Nu wil ik wel heel graag gaan en eigenlijk ook niet vragen of ze iets anders kunnen maken voor alleen vanwege hem. Ik heb hierover flinke ruzie gehad met mijn vriend waarbij hij mij en vooral mijn familie verwijt dat er geen rekening met hem wordt gehouden terwijl hij wordt uitgenodigd. Hij is van mening dat omdat hij te gast is ze iets anders moeten maken en vergelijkt het zelfs met een allergie.
Wellicht zei hij dat omdat hij boos was en dat hij daardoor extra onredelijk was, maar ik snap niet dat hij dit voor mij niet wil doen. Hij wil mij dan alleen laten gaan in plaats van gezellig eten met mij en mijn familie met kerst.
Ik wil ook niet een relatie weggooien om een etentje. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, als iemand goede tips heeft of een uitleg waardoor ik het beter begrijp hoor ik het graag. Ik wilde in ieder geval gewoon even mijn frustratie kwijt.
Oh trouwens het lijkt nu misschien alsof ik altijd kook, maar dat is niet waar. We koken allebei ongeveer de helft van de tijd.
Ik probeer met koken altijd zoveel mogelijk te maken wat we allebei lekker vinden en vaak lukt dat ook. Maar soms heb ik gewoon heel erg zin in een bepaalde maaltijd of ingrediënt. Het probleem is dan dat hij het gewoonweg niet eet en boos wordt of klaagt als ik het wel maak. Er zijn maar heel enkele keren dat ik alleen eet en ik heb ook geen zin om voor ons beide 2 verschillende maaltijden te maken. Wat er dus voor zorgt dat ik sommige dingen bijna nooit kan eten. Daarbij heb ik ook geen zin om eten te ‘verstoppen’ door het bijvoorbeeld te pureren.
Ik vind het leuk om nieuwe dingen te proberen en te experimenteren met eten, maar vind het erg jammer dat hij dan vaak bij voorbaat al nee zegt vanwege een of meerdere ingrediënten. Of het hele gerecht klaagt als hij het eet.
Ik heb dit probleem meerdere keren besproken met hem en het is niet alsof hij dit doet om mij te pesten, maar ik stoor me er soms gewoon aan.
Nu is voor mij de grens wel een beetje bereikt. Wij zijn door familie uitgenodigd om met kerst te komen eten, maar hij lust het gerecht wat wordt gemaakt niet en wil daarom niet eens gaan. Voor mij is het daarentegen een van mijn lievelingsgerechten en werd meteen enthousiast. Nu wil ik wel heel graag gaan en eigenlijk ook niet vragen of ze iets anders kunnen maken voor alleen vanwege hem. Ik heb hierover flinke ruzie gehad met mijn vriend waarbij hij mij en vooral mijn familie verwijt dat er geen rekening met hem wordt gehouden terwijl hij wordt uitgenodigd. Hij is van mening dat omdat hij te gast is ze iets anders moeten maken en vergelijkt het zelfs met een allergie.
Wellicht zei hij dat omdat hij boos was en dat hij daardoor extra onredelijk was, maar ik snap niet dat hij dit voor mij niet wil doen. Hij wil mij dan alleen laten gaan in plaats van gezellig eten met mij en mijn familie met kerst.
Ik wil ook niet een relatie weggooien om een etentje. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, als iemand goede tips heeft of een uitleg waardoor ik het beter begrijp hoor ik het graag. Ik wilde in ieder geval gewoon even mijn frustratie kwijt.
Oh trouwens het lijkt nu misschien alsof ik altijd kook, maar dat is niet waar. We koken allebei ongeveer de helft van de tijd.
woensdag 11 december 2019 om 08:32
Ik vind de reactie van vriend ook zeer kinderachtig. Ik kan er mee inkomen dat je gruwelt van bepaalde gerechten, maar bijna helemaal niets lusten, dat is gewoon peutergedram. Laat staan dat je verwacht dat anderen daar rekening mee houden.
En bijna net zo irritant als de new-bron vegetariërs/hyperbewuste eters die ineens liefst alleen maar nootjes en sla eten en elk gerecht gaan afwegen. Sommigen nemen serieus een weegschaal mee als ze uit eten gaan..
En bijna net zo irritant als de new-bron vegetariërs/hyperbewuste eters die ineens liefst alleen maar nootjes en sla eten en elk gerecht gaan afwegen. Sommigen nemen serieus een weegschaal mee als ze uit eten gaan..
retrostar schreef: ↑11-12-2019 08:11Ik zou idd twee maaltijden maken, en dan vat je zijn maal heel simpel op. Lust hij alleen bruine bonen? Nou dan gooi je een blik leeg in de magnetron, doet daar een opgewarmde gehaktbal bij een bus tomatenketchup, en klaar.
En aan jouw eigen eten besteed je dan heel veel tijd en daar ga je tegenover hem uitgebreid van smikkelen.
Grote kans dat hij zich op den duur toch wel af gaat vragen wat jij daar voor lekkers zit te eten..
Zou bij mij niet werken. Ik bepaal zelf wel wat ik lekker vind en niet. En ik ben gelukkig niet gevoelig voor wat op een ander bord ligt en hoe de maaltijd eruit ziet.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Knap. Als ik een boterham met boter zou moeten eten is het kauw braak. Er is een groot verschil tussen niet lusten (boter, mosterd, blauwe kaas), met moeite kunnen eten (bietjes, koriander), of niet zo lekker vinden (wortels en andere ‘laffe’ groenten).retrostar schreef: ↑11-12-2019 08:19Bepaalde dingen lust ik ook niet hoor. Ik vraag me dan af waarom sommigen bijvoorbeeld niet proeven hoe vies lamsvlees is. Die talggeur die je ruikt in zijn vacht is dezelfde smaak die door zijn vlees zit.
Maar ik kan het best wel doorslikken als het moet. Zó erg is het nou ook weer niet. Kauwkauwkauw slik weg.
woensdag 11 december 2019 om 08:33
Ik vraag me ook af of hij zelf wel eens kookt, of alleen maar als een klein kind iedere avond aanschuift en een lang gezicht trekt als het hem niet aanstaat. Apart koken en groente door zijn eten pureren zou ik niet meer doen. Als jij ergens trek in hebt, zet je een stokbrood en een kuipje roomkaas op tafel, of jam als hij dat ook niet lust, en is dat niet goed, dan kan hij ook patat gaan halen of een tosti bakken.
Wat betreft dat kerstdiner: ik vind het ook wel zo gastvrij om tenminste íets te serveren wat al je gasten lusten, ook al is het maar een bijgerecht zoals patat of krieltjes, maar misschien is hij wel zo'n zeikerd dat dat haast niet mogelijk is en dan begrijp ik die familie ook wel weer dat zij zoiets hebben van: leuk dat Flaire hem altijd als een verwend kind behandelt, maar wij hebben daar dus geen zin in.
Wat betreft dat kerstdiner: ik vind het ook wel zo gastvrij om tenminste íets te serveren wat al je gasten lusten, ook al is het maar een bijgerecht zoals patat of krieltjes, maar misschien is hij wel zo'n zeikerd dat dat haast niet mogelijk is en dan begrijp ik die familie ook wel weer dat zij zoiets hebben van: leuk dat Flaire hem altijd als een verwend kind behandelt, maar wij hebben daar dus geen zin in.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 11 december 2019 om 08:34
maar dat is nou juist de crux en de aanname in dit topic
hij lust vast van alles wel, alleen heel andere dingen dan TO. Misschien eet hij wel schrokkend zijn bordje leeg, als zijn moeder weer eens heerlijk gekookte aardappels en rode kool voor hem klaar zet
woensdag 11 december 2019 om 08:34
Leren eten.......monalisalove schreef: ↑11-12-2019 08:29Ik kan me er niets bij voorstellen, dat je iets niet lust. Ik vind sommige dingen minder lekker, dan neem ik daar een klein beetje van. Zoals bijvoorbeeld ingewanden. Maar ook daarbij denk ik dat het meer tussen mijn oren zit, dan dan ik het echt niet lust. Ik ben wel van mening, dat je alles kan leren eten. En ook van mening, dat sommige mensen beter kunnen leren koken. Als ik ergens te gast ben, dan vind ik dat ik me gedraag als gast en niet ga lopen miepen over het eten.
Dat je op latere leeftijd meer lust komt vooral omdat je smaakpapillen minder gevoelig worden. Ze stompen af.
Bij sommige mensen gebeurt dat niet, dat zijn dus de fijnproevers, die nog steeds alles proeven en daardoor meer dingen niet lusten.
Verder is er een aangeboren verschil in hoe goed mensen bitter kunnen proeven. Doe je niks aan dus, maar maakt wel dat bepaalde dingen altijd veel bitterder smaken dan voor een ander.
Ik vind heel veel dingen bitter, waarvan anderen beweren dat het zoet is.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 11 december 2019 om 08:35
Ik ga er maar even van uit hoe TO er mee om gaat en hoe TO zegt dat haar vriend er mee om gaat. Op basis daarvan vind ik ze beiden er niet bijster volwassen mee om gaan.
woensdag 11 december 2019 om 08:35
JIJ vindt het dus een probleem, je vriend ook?
Wanneer hij ook vindt dat bijna niets willen eten / lusten zijn leven ernstig beperkt, moet hij er wat aan doen. De meeste nieuwe smaken moet je echt een heel aantal keren eten voordat je het lust.
Verder kan hij als kind bijvoorbeeld sondevoeding gehad hebben, te vroeg geboren zijn, etc waardoor eten en slikken niet zo automatisch gaat. In dat geval lijkt me professionele hulp belangrijk.
Wat jij moet doen, niet gaan fasciliteren. Ga niet mee in zijn waan. Ga gewoon naar de kerst. Verwacht van je vriend dat hij mee gaat, dan eet hij maar een boterham, zak chips of een bak yoghurt.
Wanneer hij ook vindt dat bijna niets willen eten / lusten zijn leven ernstig beperkt, moet hij er wat aan doen. De meeste nieuwe smaken moet je echt een heel aantal keren eten voordat je het lust.
Verder kan hij als kind bijvoorbeeld sondevoeding gehad hebben, te vroeg geboren zijn, etc waardoor eten en slikken niet zo automatisch gaat. In dat geval lijkt me professionele hulp belangrijk.
Wat jij moet doen, niet gaan fasciliteren. Ga niet mee in zijn waan. Ga gewoon naar de kerst. Verwacht van je vriend dat hij mee gaat, dan eet hij maar een boterham, zak chips of een bak yoghurt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 11 december 2019 om 08:36
Ieuw!!!GinnyJones schreef: ↑11-12-2019 02:00De dag erna of een andere dag maak ik heerlijke macaroni met smac en gehakt voor mezelf en flikker zijn prak in de magnetron.
Ik kan me best voorstellen dat mensen sommige dingen niet lusten of lekker vinden, maar hoe jouw vriend ermee omgaat is bijzonder kinderachtig. Wijst hij bij voorbaat alles van de hand of wil hij het weleens proberen?
Het feit dat hij niet naar het kerstdiner wil omdat hij het gerecht niet lust is echt kleutergedrag
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
woensdag 11 december 2019 om 08:36
Dat kan ik me dan wel weer voorstellen. De geur van bepaald fruit, vlees met een vetrandje, ik gruwel er van, maar dat zijn bepaalde heel specifieke zaken. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je overal van gruwt.monalisalove schreef: ↑11-12-2019 08:29Ik kan me er niets bij voorstellen, dat je iets niet lust. Ik vind sommige dingen minder lekker, dan neem ik daar een klein beetje van. Zoals bijvoorbeeld ingewanden. Maar ook daarbij denk ik dat het meer tussen mijn oren zit, dan dan ik het echt niet lust. Ik ben wel van mening, dat je alles kan leren eten. En ook van mening, dat sommige mensen beter kunnen leren koken. Als ik ergens te gast ben, dan vind ik dat ik me gedraag als gast en niet ga lopen miepen over het eten.
woensdag 11 december 2019 om 08:37
Ja, mee eens.
En dan kom ik ff op voor de vriend, als mede niks-luster.
woensdag 11 december 2019 om 08:39
Solomio schreef: ↑11-12-2019 08:34Leren eten.......![]()
Dat je op latere leeftijd meer lust komt vooral omdat je smaakpapillen minder gevoelig worden. Ze stompen af.
Bij sommige mensen gebeurt dat niet, dat zijn dus de fijnproevers, die nog steeds alles proeven en daardoor meer dingen niet lusten.
Verder is er een aangeboren verschil in hoe goed mensen bitter kunnen proeven. Doe je niks aan dus, maar maakt wel dat bepaalde dingen altijd veel bitterder smaken dan voor een ander.
Ik vind heel veel dingen bitter, waarvan anderen beweren dat het zoet is.![]()
Dit dus. Je 'moet' helemaal niks leren eten. Je mist niks als niet voor elkaar krijgt om iets wat je goor vindt toch weg te werken. Ik ga mijn liefje ook niet net zo lang in de achtbaan zetten totdat ze het leuk vindt.
Of juist volwassen, omdat hij niet verwacht dat er apart voor hem gekookt wordt, maar hij ook voorziet dat hij niet gezellig kan meeëten.Chart schreef: ↑11-12-2019 08:36Ieuw!!!![]()
Ik kan me best voorstellen dat mensen sommige dingen niet lusten of lekker vinden, maar hoe jouw vriend ermee omgaat is bijzonder kinderachtig. Wijst hij bij voorbaat alles van de hand of wil hij het weleens proberen?
Het feit dat hij niet naar het kerstdiner wil omdat hij het gerecht niet lust is echt kleutergedrag
Ik vind het juist getuigen van het nemen van zijn verantwoordelijkheid.
Wat betreft de menukeuze ben ik het met je eens. Daar kan je flexibel in zijn. Maar in hoeverre TO daar altijd rekening mee houdt, moet ze zelf weten. Het is het blijft natuurlijk zijn probleem. Mijn ervaring met moeilijke eters, is dat je je 9 van de 10 keer aanpast en iets verzint dat iedereen lust. Maar door dat beperkte scala, doe je anderen uiteindelijk ook tekort. Hier lossen we het meestal op door een extra gerecht te maken, de spekjes los te serveren, paprika uit de salade te vissen, een kliek uit de vriezer te halen of de voor hem gruwelijke gerechten te serveren als hij niet thuis eet.
Maar volgens mij is die menukeuze niet het enige probleem. Haar vriend wordt pissig op TO of anderen als ze eens iets maken dat hij niet lust. Hij legt zijn probleem dan bij hun, terwijl hij het zelf vrij simpel kan oplossen. Gaat verongelijkt zitten mokken. In mijn ogen onterechte woede. Ik zou niet weten hoe TO daar beter mee om kan gaan dan ze nu doet.
woensdag 11 december 2019 om 08:41
groot voordeel van veel dingen niet-lusten, je kunt ze lekker gemakkelijk laten staan
Ik heb een tijd "uit beleefdheid" taart gegeten, ben nu zo volwassen, dat ik het gewoon over mag slaan van mezelf
Scheelt ook ongezonde eetgewoontes
woensdag 11 december 2019 om 08:41
Ik heb ruime ervaring in het koken voor lastige eters, zowel jong als volwassen. Met kerst los ik dat op door een aantal kindergerechten te serveren, stukken kip, rollade, met aardappelvormpjes, sperziebonen en worteltjes. De stoofpeertjes maken het dan alsnog ‘kerstig’. Ik zet alles op tafel zodat ook de volwassenen zich niet beschaamd hoeven te voelen als ze voor de röstirondjes met wortelen, kip en appelmoes gaan 
Toen ik vroeger voor de kinderen en mezelf kookte (doe ik nog, maar inmiddels eten ze meer) had ik voor hen vaak een blikje makkelijke groente dat ik opwarmde, of schijfjes komkommer, of fruitsalade. Daarmee los je een curryprobleem niet op maar dat kookte ik dan voor mezelf en dan kregen zij pannenkoeken met fruit of een broodje of zo. Lijkt me wel ongezellig om het zo te doen met je partner, maar hij kan er ook niets aan doen dat hij zo weinig lust. Tenminste, ik neem aan dat iemand dat zelf ook vervelend vindt.
Toen ik vroeger voor de kinderen en mezelf kookte (doe ik nog, maar inmiddels eten ze meer) had ik voor hen vaak een blikje makkelijke groente dat ik opwarmde, of schijfjes komkommer, of fruitsalade. Daarmee los je een curryprobleem niet op maar dat kookte ik dan voor mezelf en dan kregen zij pannenkoeken met fruit of een broodje of zo. Lijkt me wel ongezellig om het zo te doen met je partner, maar hij kan er ook niets aan doen dat hij zo weinig lust. Tenminste, ik neem aan dat iemand dat zelf ook vervelend vindt.
woensdag 11 december 2019 om 08:42
Nooit geweten
Ik vind zelf niet snel iets bitter smaken, wel té zoet.
Te pittig eten staat mij enorm tegen. Dan proef ik alleen maar dat pittige en niets anders meer.
I'm not lazy
woensdag 11 december 2019 om 08:43
Wat ze zou kunnen doen (voorstel)yette schreef: ↑11-12-2019 08:39
Maar volgens mij is die menukeuze niet het enige probleem. Haar vriend wordt pissig op TO of anderen als ze eens iets maken dat hij niet lust. Hij legt zijn probleem dan bij hun, terwijl hij het zelf vrij simpel kan oplossen. Gaat verongelijkt zitten mokken. In mijn ogen onterechte woede. Ik zou niet weten hoe TO daar beter mee om kan gaan dan ze nu doet.
op maandag iets koken, wat hij graag lust, een extra portie. De extra portie eet hij dinsdag, terwijl zij smult van wat ze zelf lekker vindt
Zo doe ik dat hier thuis ook, als ik iets wil eten, waar de rest niet zo van houdt
woensdag 11 december 2019 om 08:43
Ik zou inmiddels mss ook wel pissig worden als mijn partner voor de zoveelste keer vindt dat ik dat gerecht met paprika maar moet eten omdat hij/zij dat toch zo lekker vindt.yette schreef: ↑11-12-2019 08:39Wat betreft de menukeuze ben ik het met je eens. Daar kan je flexibel in zijn. Maar in hoeverre TO daar altijd rekening mee houdt, moet ze zelf weten. Het is het blijft natuurlijk zijn probleem. Mijn ervaring met moeilijke eters, is dat je je 9 van de 10 keer aanpast en iets verzint dat iedereen lust. Maar door dat beperkte scala, doe je anderen uiteindelijk ook tekort. Hier lossen we het meestal op door een extra gerecht te maken, de spekjes los te serveren, paprika uit de salade te vissen, een kliek uit de vriezer te halen of de voor hem gruwelijke gerechten te serveren als hij niet thuis eet.
Maar dan zou ik wel voor mezelf gaan koken.
woensdag 11 december 2019 om 08:45
Ja, vanzelfsprekend.
Nodig jij ooit gasten uit voor het eten zonder te informeren wat ze wel/niet willen eten?
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 11-12-2019 08:46
0.19% gewijzigd
woensdag 11 december 2019 om 08:46
Wel als ze het op prijs stellen dat ik erbij ben.
Ik zou het zelf geen enkel probleem vinden om er niet bij te zijn, of mijn eigen dingen te eten.
Maar wel als er daarom op me neergekeken wordt.
woensdag 11 december 2019 om 08:46
Als ik weet dat mijn schoonzus geen lam eet, dan zal ik geen lam voorbereiden.
Maar als ze geen lam, geen rund, geen geit, geen kip, geen eend, geen tofu, geen varken en geen groente eet, wat dan?