Vriend lust weinig

11-12-2019 00:38 1065 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet dit even kwijt want ik word langzaam een beetje gek. Mijn vriend lust namelijk vrij weinig. Ik kan een hele waslijst maken met dingen die hij niet lekker vindt en vaak zijn dat voor mij echt favorieten.

Ik probeer met koken altijd zoveel mogelijk te maken wat we allebei lekker vinden en vaak lukt dat ook. Maar soms heb ik gewoon heel erg zin in een bepaalde maaltijd of ingrediënt. Het probleem is dan dat hij het gewoonweg niet eet en boos wordt of klaagt als ik het wel maak. Er zijn maar heel enkele keren dat ik alleen eet en ik heb ook geen zin om voor ons beide 2 verschillende maaltijden te maken. Wat er dus voor zorgt dat ik sommige dingen bijna nooit kan eten. Daarbij heb ik ook geen zin om eten te ‘verstoppen’ door het bijvoorbeeld te pureren.

Ik vind het leuk om nieuwe dingen te proberen en te experimenteren met eten, maar vind het erg jammer dat hij dan vaak bij voorbaat al nee zegt vanwege een of meerdere ingrediënten. Of het hele gerecht klaagt als hij het eet.

Ik heb dit probleem meerdere keren besproken met hem en het is niet alsof hij dit doet om mij te pesten, maar ik stoor me er soms gewoon aan.

Nu is voor mij de grens wel een beetje bereikt. Wij zijn door familie uitgenodigd om met kerst te komen eten, maar hij lust het gerecht wat wordt gemaakt niet en wil daarom niet eens gaan. Voor mij is het daarentegen een van mijn lievelingsgerechten en werd meteen enthousiast. Nu wil ik wel heel graag gaan en eigenlijk ook niet vragen of ze iets anders kunnen maken voor alleen vanwege hem. Ik heb hierover flinke ruzie gehad met mijn vriend waarbij hij mij en vooral mijn familie verwijt dat er geen rekening met hem wordt gehouden terwijl hij wordt uitgenodigd. Hij is van mening dat omdat hij te gast is ze iets anders moeten maken en vergelijkt het zelfs met een allergie.

Wellicht zei hij dat omdat hij boos was en dat hij daardoor extra onredelijk was, maar ik snap niet dat hij dit voor mij niet wil doen. Hij wil mij dan alleen laten gaan in plaats van gezellig eten met mij en mijn familie met kerst.

Ik wil ook niet een relatie weggooien om een etentje. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, als iemand goede tips heeft of een uitleg waardoor ik het beter begrijp hoor ik het graag. Ik wilde in ieder geval gewoon even mijn frustratie kwijt.

Oh trouwens het lijkt nu misschien alsof ik altijd kook, maar dat is niet waar. We koken allebei ongeveer de helft van de tijd.
Solomio schreef:
11-12-2019 08:46
Wel als ze het op prijs stellen dat ik erbij ben.
Ik zou het zelf geen enkel probleem vinden om er niet bij te zijn, of mijn eigen dingen te eten.
Maar wel als er daarom op me neergekeken wordt.
Maar je lust niets!
Ik ben toch zo benieuwd wat het hoofdgerecht gaat worden.
kadanz schreef:
Als ik weet dat mijn schoonzus geen lam eet, dan zal ik geen lam voorbereiden.
Maar als ze geen lam, geen rund, geen geit, geen kip, geen eend, geen tofu, geen varken en geen groente eet, wat dan?
Dan eet je niet samen. :idee:
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
Zit ik uren te koken en zegt mijn hypersensitieve schoonzus alsnog dat het bitter is Solomio...
TO kom je nog mee praten?
kadanz schreef:
Maar je lust niets!
Ja, dus?
Solomio schreef:
11-12-2019 08:47
Dan eet je niet samen. :idee:
ALs je zo selectief bent, dan moet je gewoon je eigen eten meenemen. Dan kan je niet meer verwachten van mensen dat ze zich aanpassen.
Solomio schreef:
11-12-2019 08:43
Ik zou inmiddels mss ook wel pissig worden als mijn partner voor de zoveelste keer vindt dat ik dat gerecht met paprika maar moet eten omdat hij/zij dat toch zo lekker vindt.

Maar dan zou ik wel voor mezelf gaan koken.
Mijn vriend heeft daar wel een beetje een handje van. Hij eet echt alles, dat is niet normaal. Volgens mij omdat hij van huis uit gewend is eten snel naar binnen te schuiven, die mensen hebben letterlijk in 5 minuten een vol bord leeg, maar dat terzijde.
Bij recepten houd ik altijd bijv olijven en koriander apart (die hoef ik niet en zet ik in een bakje op tafel), en hij moet er altijd een opmerking over maken. Heel kinderachtig, maar hij kan zich dus echt niet voorstellen hoe het is om dingen niet te lusten.
kadanz schreef:
Als ik weet dat mijn schoonzus geen lam eet, dan zal ik geen lam voorbereiden.
Maar als ze geen lam, geen rund, geen geit, geen kip, geen eend, geen tofu, geen varken en geen groente eet, wat dan?

Precies; en als je het niet weet dan informeer je ernaar.
Als iemand veel niet eet, dan informeer je naar wat iemand wel eet.

Je gaat toch geen grenzen stellen aan wat iemand wel of niet eet? Nee, bij geen erwtjes lusten trek ik een harde grens, dan kom je maar niet eten! Oh je bent vegetariër én je lust geen paprika? Sorry, maar dat gaat te ver!
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 11-12-2019 08:50
0.23% gewijzigd
kadanz schreef:
11-12-2019 08:47
Zit ik uren te koken en zegt mijn hypersensitieve schoonzus alsnog dat het bitter is Solomio...
Ja, en dan wordt ze dus weggezet als hypersensitief.
Terwijl jij dus gewoon een afgestompte smaak hebt.
Maar goed: niet samen eten lost echt heel veel problemen op.
kadanz schreef:
11-12-2019 08:48
ALs je zo selectief bent, dan moet je gewoon je eigen eten meenemen. Dan kan je niet meer verwachten van mensen dat ze zich aanpassen.
Ik verwacht nooit dat mensen zich aanpassen, maar andersom verwachten mensen dat wel.
lilalinda schreef:
11-12-2019 08:34
maar dat is nou juist de crux en de aanname in dit topic
hij lust vast van alles wel, alleen heel andere dingen dan TO. Misschien eet hij wel schrokkend zijn bordje leeg, als zijn moeder weer eens heerlijk gekookte aardappels en rode kool voor hem klaar zet
Voor mij zou het een reden zijn om geen relatie te beginnen, als je beiden wat eten betreft totaal verschillende voorkeuren hebt.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Mijn ouders hadden als kind in de tweede wereldoorlog niet tot weinig te eten dus eten was een luxe wat hun betreft en dus moesten we alles leren eten. Daarnaast was de schijf van 5 heilig dus alle schijven moesten er per dag in. Als je iets echt niet lekker vond dan kreeg je er appelmoes bij om het weg te werken. De max lag wel op 2, voor de rest moest je niet te veel zeiken.

Voordeel, de 2 dingen die ik vroeger echt verschrikkelijk vond eet ik nu liever niet maar ik kan het wel wegkauwen. Dat gedoe dat mensen niets lusten voelt voor mij nog steeds als decadent in een wereld waar honger nog steeds heerst. Eten walgelijk vinden kan me enorm storen als iemand dat zegt.

Dat gezegd hebbende, ik snap best dat mensen niet veel lusten maar weigeren iets te eten als je iets voorgeschoteld krijgt vind ik onbeschoft en decadent, je bent geen klein kind meer, je gaat er niet dood aan en de misselijkheid zit tussen je oren,grow up.
Maar hoe komt het dat sommige mensen heel weinig lusten? Evolutionair is het gunstig om nieuwe dingen te wantrouwen, want het kan giftig zijn. Maar het is evolutionair ongunstig om veel dingen te wantrouwen, want in de natuur zou je verhongeren.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Geronimo2 schreef:
11-12-2019 08:52

Dat gezegd hebbende, ik snap best dat mensen niet veel lusten maar weigeren iets te eten als je iets voorgeschoteld krijgt vind ik onbeschoft en decadent, je bent geen klein kind meer, je gaat er niet dood aan en de misselijkheid zit tussen je oren,grow up.
Ik zorg dat ik nooit in de situatie kom dat iemand me iets voorschotelt.
MinkeDeWit schreef:
11-12-2019 08:49
Mijn vriend heeft daar wel een beetje een handje van. Hij eet echt alles, dat is niet normaal. Volgens mij omdat hij van huis uit gewend is eten snel naar binnen te schuiven, die mensen hebben letterlijk in 5 minuten een vol bord leeg, maar dat terzijde.
Bij recepten houd ik altijd bijv olijven en koriander apart (die hoef ik niet en zet ik in een bakje op tafel), en hij moet er altijd een opmerking over maken. Heel kinderachtig, maar hij kan zich dus echt niet voorstellen hoe het is om dingen niet te lusten.
Ik lust ook echt alles, ik kan goed koken en ik kan me dus ook echt niet voorstellen hoe het is als je dingen echt niet lust. Of bijna niks lust.

Er zijn wel dingen die ik niet zo graag eet, maar dat betekent alleen maar dat ik liever iets anders eet maar als dat voor m'n neus staat, dan eet ik het gewoon met smaak op. Dan maar een keertje iets minder dan toppp.

Dus in dat opzicht vind ik het moeilijk om me te verplaatsen in mensen die dus bijna niks eten, zoals hier wordt beschreven. Voor mij voelt het al snel als prinsesjes-gedrag en ik doe echt mijn best om voor iedereen wat lekkers te maken maar gemiezemuis over wat er dan uiteindelijk op tafel komt, kan ik niet begrijpen.
Mensen die eten 'vies' noemen of zelfs 'walgelijk' heb ik echt moeite mee. Met het eten is niks mis. Het is niet jouw smaak, maar het woord 'vies' is volgens mij voor dingen die echt oneetbaar zijn.

Dus niks-lusters: kun je me uitleggen hoe het kan dat je dingen echt echt echt niet lust en wat ik het beste kan doen bij het kerstdiner of welk ander etentje dan ook, om je te begrijpen en de irritatie tot het minimum te beperken?

(Tegen TO: ik zou aan haar vriend aanraden om een klein hapje te proeven van wat hij niet lust - zonder kokhalzen of dat soort dingen, als dat niet lukt, laat dan maar - en zijn buikje te vullen met voorgerecht, bijgerecht en nagerecht).
Wat eten we vanavond?
Geronimo2 schreef:
11-12-2019 08:52

Oke dus je moet tegen wil en dank straks het kerstmenu naar binnen schuiven. Onder de noemer Zalig kerstmis.
Ik blijf thuis.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 11-12-2019 08:57
0.77% gewijzigd
oudebaas schreef:
11-12-2019 08:54
Maar hoe komt het dat sommige mensen heel weinig lusten? Evolutionair is het gunstig om nieuwe dingen te wantrouwen, want het kan giftig zijn. Maar het is evolutionair ongunstig om veel dingen te wantrouwen, want in de natuur zou je verhongeren.
Ik heb een maagverkleining gehad, vanwege dus ernstig overgewicht.
Ik lust weinig verschillende dingen, maar juist wel die met veel calorieën.
Verhongeren zit er dan ook niet in bij mij.
Solomio schreef:
11-12-2019 08:50
Ik verwacht nooit dat mensen zich aanpassen, maar andersom verwachten mensen dat wel.

Dat vind ik ook gek. Hoezo verwacht je niet dat mensen zich aanpassen? Het is toch doodnormaal om je gerechten aan te passen naar degene die je uitnodigt om bij je te komen eten? Ik kan jouw smaak niet aanpassen maar wel mijn gerechten.
De opmerking over eten ‘verstoppen’ door het te pureren, doet mij afvragen of hij het écht niet lust of dat het tussen zijn oren zit. Of dat het aan de structuur ligt? Het kan van alles zijn.

Het roept ook de vraag op of je naar een kerstdiner gaat voor het eten, of voor de gezelligheid. Gezellig is het nu al niet, er is ruzie. Het eten wordt ‘m ook al niet.

Het is wel jammer als je niet dezelfde smaak deelt als je partner. Dat verandert nooit. Of jullie ermee kunnen leren leven, is nu de vraag.
Kook gewoon waar je zelf trek in heeft en laat je vriend z'n eigen plan trekken. Het is toch geen kleuter waar jij voor moet zorgen? Als hij bijv alle dagen biefstuk wil eten met gebakken aardappeltjes, dan bakt hij dat zelf maar.
Solomio schreef:
11-12-2019 08:49
Ja, en dan wordt ze dus weggezet als hypersensitief.
Terwijl jij dus gewoon een afgestompte smaak hebt.
Maar goed: niet samen eten lost echt heel veel problemen op.
Hahaha dus als je wel veel lust heb je een afgestompte smaak? Het moet niet gekker worden.

Ik denk dat met 'uren koken' niet wordt bedoeld dat iets tot snot staat te stoven, maar dat iemand zich uren in de keuken druk maakt om lekker en bijzonder eten op tafel te zetten.

Koken voor andere mensen heeft voor mij iets met liefde en aandacht te maken. Ik doe mijn best om eten te maken waar andere mensen van kunnen genieten. Als iemand dat walgend aan de kant schuift, ga je toch voorbij aan de moeite die erin is gestopt?
Wat eten we vanavond?
kadanz schreef:
11-12-2019 08:48
Nee hoor. Als ik Solo zou uitnodigen om de komen eten dan zou ik vragen wat ze WEL lust en dat maken.

Dit jaar kook ik voor acht, waarvan 1 volwassene een zeer moeilijke eter is. Nu kan ik heel flauw iets maken wat hij niet lust en hij zoekt het maar uit (waar hij overigens geen probleem van zou maken) of ik maak iets waarvan ik weet dat hij het lekker vindt. Doe mij het laatste maar. Voor iedereen gezelliger en leuker.
Als een kerstdiner voor hem niet lekker is, dan eet hij thuis van te voren maar iets voedzaams en kan hij tijdens het diner makkelijker dingen laten staan en gewoon wat stokbrood dippen en frietjes eten.
makreel schreef:
11-12-2019 08:56
Ik lust ook echt alles, ik kan goed koken en ik kan me dus ook echt niet voorstellen hoe het is als je dingen echt niet lust. Of bijna niks lust.

Er zijn wel dingen die ik niet zo graag eet, maar dat betekent alleen maar dat ik liever iets anders eet maar als dat voor m'n neus staat, dan eet ik het gewoon met smaak op. Dan maar een keertje iets minder dan toppp.

Dus in dat opzicht vind ik het moeilijk om me te verplaatsen in mensen die dus bijna niks eten, zoals hier wordt beschreven. Voor mij voelt het al snel als prinsesjes-gedrag en ik doe echt mijn best om voor iedereen wat lekkers te maken maar gemiezemuis over wat er dan uiteindelijk op tafel komt, kan ik niet begrijpen.
Mensen die eten 'vies' noemen of zelfs 'walgelijk' heb ik echt moeite mee. Met het eten is niks mis. Het is niet jouw smaak, maar het woord 'vies' is volgens mij voor dingen die echt oneetbaar zijn.

Dus niks-lusters: kun je me uitleggen hoe het kan dat je dingen echt echt echt niet lust en wat ik het beste kan doen bij het kerstdiner of welk ander etentje dan ook, om je te begrijpen en de irritatie tot het minimum te beperken?

(Tegen TO: ik zou aan haar vriend aanraden om een klein hapje te proeven van wat hij niet lust - zonder kokhalzen of dat soort dingen, als dat niet lukt, laat dan maar - en zijn buikje te vullen met voorgerecht, bijgerecht en nagerecht).
Gewoon niet samen (willen) eten met niks-lusters.
Je hoeft het niet te begrijpen, je zou kunnen proberen het te respecteren.

Op heel veel andere punten wordt het normaal gevonden dat mensen verschillende voorkeuren hebben, maar met eten is het ineens kleutergedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven