Kerstkrans aan de deur?

07-12-2019 18:45 81 berichten
Een vraag die ik mij al lang stel en nu nog eens komt bovendrijven aangezien er hier net een topic opdook errond.

Wie hangt anno 2019 - bijna 2020 - nog een Kerstkrans aan de deur?

In een wereld waar lang niet meer iedereen katholiek / gelovig is?

Hang jij een Kerstkrans aan je voordeur?

Totaal aantal stemmen: 150

Ja (45%)
Ik zou wel willen, maar mijn partner / de woningbouw / ... houdt mij tegen (6%)
Nee (49%)
Marnamai schreef:
07-12-2019 21:28
En wat gebeurt er dan met al die gejatte kransen?
Het is niet dat je effe 20 kerstkransen kan doorverkopen.
Geen idee. Gemold door jongeren want leuk enzo
Alle reacties Link kopieren
MevrKakel schreef:
07-12-2019 20:16
Dat weten de meesten niet, maar het is wel wat er 'gevierd' wordt.
Met de ontkerkelijking is de inhoud van kerst ook nogal veranderd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MevrKakel schreef:
07-12-2019 20:46
Midwinter vieren wij wel, maar dan op 21 december. Niet met kerst en zonder boom :-D
Ah, je bent van de antroposofen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
MevrKakel schreef:
07-12-2019 20:46
Midwinter vieren wij wel, maar dan op 21 december. Niet met kerst en zonder boom :-D
Boom past toch prima bij Midwinter?
Ik heb een houten hanger met metalen klokjes als deurhanger. Ben niet gelovig. Daar hebben kerstkransen anno nu toch helemaal niets meer mee te maken?
MevrKakel schreef:
07-12-2019 20:16
Dat weten de meesten niet, maar het is wel wat er 'gevierd' wordt.

Dat weten de meesten wel en dat is niet wat er gevierd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
07-12-2019 18:47
Ik wist niet dat dat iets met je geloofsovertuiging te maken had. Mijn krans bestaat uit wilgentakken en versiering, het is niet dat ik Jezus en Maria over de voordeur gedrapeerd heb.
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-12-2019 20:11
Kerst is volgens mij tegenwoordig vooral een commercieel feest.
Nou dat sowieso.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
07-12-2019 18:51
Kerst is voor mij toch echt nog altijd een katholiek / gelovig feest.
Ik lees hier weinig over 1e advent.
In Duitsland wordt het jaarlijks gevierd met 100.000 lichtjes. Tv show op ARD.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Als hij gejat zou worden zou ik toch wel raar staan kijken. Ik denk dat het een soort sport is van "wie durft dat stomme ding daar te jatten" "haha wat ben ik weer moedig".
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Peponi schreef:
07-12-2019 21:23
Geen krans. Ze worden hier en masse gejat van de alle deuren binnen een dag. Dus zijn we er maar mee gestopt. Werd in de krant ook genoemd. Vooral geen kransen op te hangen.
Is hier ook. Alles wat buiten is aan versiering/whatever wordt vernield of gestolen. Had ooit een gietijzeren rooster/'mat' voor buiten bij de voordeur. Weg.

Vind kerstkransen aan de deur wel echt heel leuk. Groene met of zonder lichtjes, of groen met besneeuwd/'frosted' effect of juist wit met lichtjes en andere dingen erin. Misschien binnen een neerhangen aan een tussendeur ofzo ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Amerikaanse taferelen met knipperende rendieren en lampjes in discokleuren in de tuin getuigen van vreselijke wansmaak (zou er denk ik spontaan epilepsie door ontwikkelen ook), maar een simpele krans aan de deur vind ik wel heel leuk. Wij hebben een gevlochten krans van wilgentenen waar ik elk jaar olijftakken en eucalyptus doorheen vlecht. We zijn overigens ordinaire infidels, maar Jezus mag best binnenkomen voor een plakje kerststol hoor.

Gelukkig blijft het hier (tot nu toe) altijd keurig hangen. Afgaande op de buurt app worden hier vooral regententen ed van bakfietsen gejat. Maar we hebben ook geen last van hangjeugd en ik denk dat die vnl lol zien in het slopen van een beetje decoratie.
Alle reacties Link kopieren
In onze PKN-kerk staat een grote, heidense kerstboom. Erg gezellig!
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
07-12-2019 19:13
Als ik zin heb om een kerstkrans aan mijn deur te hangen dan doe ik dat. Man man, wat een gezeik zeg.
+1
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
09-12-2019 15:03
Ik vind Amerikaanse taferelen met knipperende rendieren en lampjes in discokleuren in de tuin getuigen van vreselijke wansmaak (zou er denk ik spontaan epilepsie door ontwikkelen ook), maar een simpele krans aan de deur vind ik wel heel leuk. Wij hebben een gevlochten krans van wilgentenen waar ik elk jaar olijftakken en eucalyptus doorheen vlecht. We zijn overigens ordinaire infidels, maar Jezus mag best binnenkomen voor een plakje kerststol hoor.

Gelukkig blijft het hier (tot nu toe) altijd keurig hangen. Afgaande op de buurt app worden hier vooral regententen ed van bakfietsen gejat. Maar we hebben ook geen last van hangjeugd en ik denk dat die vnl lol zien in het slopen van een beetje decoratie.
Wij, kinderen en ik, gaan, bij voorkeur op kerstavond, bewust rondrijden door de stad om te kijken waar de meest uitbundige/ lelijke versiering hangt. Hele lichtshows soms.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ik heb een krans aan de deur. Vind het gewoon mooi! Geen religieuze gedachte erachter. Ik heb er ook echt een deur voor vind ik :) enige nadeel, blijkbaar dachten de vogels dat de besjes echt waren :facepalm: nu zitten er een paar aangevreten besjes in. Had ik bij mijn herfstkrans met nep-appeltjes ook al.
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier hangt er ook één aan de deur.
Ik krijg elk jaar een krans van mijn moeder aan het einde van het jaar. Hij is vrij groot, binnen vind ik het een beetje een 'lig-in-de-weg' en dus hangt hij aan de voordeur. Vind het ook echt leuk staan, we hebben er ook een deur voor. Moeder is religieus, ik niet. Die krans ook niet voor zover ik weet.
Marnamai schreef:
07-12-2019 18:51
Kerst is voor mij toch echt nog altijd een katholiek / gelovig feest.
Een kerstboom heeft niets met het geloof te maken.
Nehemah schreef:
08-12-2019 23:07
Is hier ook. Alles wat buiten is aan versiering/whatever wordt vernield of gestolen. Had ooit een gietijzeren rooster/'mat' voor buiten bij de voordeur. Weg.

Vind kerstkransen aan de deur wel echt heel leuk. Groene met of zonder lichtjes, of groen met besneeuwd/'frosted' effect of juist wit met lichtjes en andere dingen erin. Misschien binnen een neerhangen aan een tussendeur ofzo ;-D
Jeminee, dan zou ik echt verhuizen, als dat een optie is. Ik heb echt vanalles buiten staan altijd.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
07-12-2019 18:58
Ook daar is discussie over:

As Roberta Hershenson explains at The New York Times, for many Christians, the wreath represents Jesus Christ's suffering. The logic here is that the wreath represented the thorns worn by Christ on the cross, and the tiny red berries represent Christ's blood. In this case, the evergreen represents eternal life. When Christians hang a wreath on their door or in their window, it's an invitation for Christ to come into their home.

https://www.bustle.com/articles/198377- ... us-origins
Dat wist ik niet! Weer iets geleerd vandaag. Al verwijst de uitleg over het lijden van Christus naar Pasen.

Een van oorsprong rooms-katholieke traditie uit Schiedam en Rotterdam zijn kruidbroodjes. Ook wel bloedbroodjes genoemd. Dat zijn zoete broodjes die rood zijn van kruiden en bessensap. Ook een verwijzing naar het bloed van Goede Vrijdag en Pasen, maar ook met Kerst bij veel bakkers verkrijgbaar.
amarna wijzigde dit bericht op 10-12-2019 12:44
4.11% gewijzigd
Ik vind het heel mooi staan op de voordeur. Ik heb er zelf ook eentje gekocht. Best een grote, maar hij is prachtig. Maar die staat nu voor het raam.
Dat is eigenlijk vooral omdat ik er zelf nu van kan genieten. Wij gebruiken weinig de voordeur en gaan bijna altijd aan de achterkant naar binnen/buiten. Ben ook wel een beetje bang dat hij anders gestolen wordt...zou zonde zijn.
Ik associeer het totaal niet met een bepaald geloof of heidens gebruik. Staat gewoon warm en gezellig.
pipootje schreef:
10-12-2019 12:03
Jeminee, dan zou ik echt verhuizen, als dat een optie is. Ik heb echt vanalles buiten staan altijd.
Ik heb geen tuin of andere buitenruimte hier in de binnenstad, dus het is niet dat ik standaard van alles buiten heb staan :)
Ben er intussen ook wel echt aan gewend en weet ook vooral: niets bij mijn 'entree' stallen.

Maar ik kijk er niet meer van op verder, ook niet als er hier weer eens iemand wordt opgepakt haal ik min of meer mijn schouders op en ga ik gewoon door met waar ik mee bezig was. Hoor de sirenes vaak al niet eens meer, ook omdat ik aan doorgaande wegen woon. Het valt allemaal niet meer zo op zeg maar.
Ik ken mensen die het hele jaar een krans aan de deur hebben. Met kerst is het een kerstkrans, met Pasen is het een paaskrans en tussendoor ook nog verschillende.
Niet iedereen is gelovig maar ze vinden het gewoon leuk.
Alle reacties Link kopieren
Haarlem is echt hartstikke crimineel: https://haarlemsweekblad.nl/lokaal/over ... ets-668532

Daarbij vergeleken is een gejatte kerstkrans natuurlijk peanuts.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
TsumTsum schreef:
15-12-2019 03:47
Ik ken mensen die het hele jaar een krans aan de deur hebben. Met kerst is het een kerstkrans, met Pasen is het een paaskrans en tussendoor ook nog verschillende.
Niet iedereen is gelovig maar ze vinden het gewoon leuk.
Ik heb wel een krans voor de herfst ook. Met oranje, groen en appeltjes enzo. Voor Pasen en in de zomerperiode heb ik niets, maar zodra het wat kouder wordt hang ik een krans op. Ik vind het gezellig staan! Ik laat de kerstkrans ook rustig tot maart hangen. Het is een groene krans met rode besjes, dennenappels en een beetje nepsneeuw. En ik heb daar zelf zo’n kralensnoer met belletjes omheen gedaan :)
Maar zoals ik al zei heb ik er ook wel de deur voor vind ik. Ik heb zoiets als voordeur en dan in donkergroen :

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven