zoontje bijna 3,5 moeite met zindelijk worden

15-12-2019 11:40 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi.

Mijn zoontje is volgende maand 3,5 jaar. Hij heeft goede controle over ophouden plas en poep, maar vindt het allemaal erg spannend.
Als we iets zeggen in de trant als: zo de luiers zijn op we doen geen luier meer aan, dan blijft hij gerust heel de dag apatisch op de bank wiebelen terwijl je ziet dat hij bijna uit elkaar knapt. Of hij durft juist niet meer van het potje af, maar laat het niet lopen.
Ook zaken als belonen en stickers werken altijd maar 1 keer, daarna gelooft hij het wel.
We laten het nu dus weer even rusten, maar ik kan niet ontkennen af en toe een soort tijdsdruk te voelen.
Wel is duidelijk dat hoe meer wij erop focusen hoe meer hij het ziet als een groot en spannend iets.

Ik ben vooral opzoek naar verhalen van ouders die in hetzelfde schuitje hebben gezeten en hoe het zich uiteindelijk heeft opgelost? Liet je het helemaal bij je kind, of ging je toch iets ondernemen?
Hier was dochtertje met 3,5 “soort van” zindelijk, maar ging nog erg vaak mis. Poepen vond ze ook heel spannend. Grote wc wilde ze sowieso niet. Op school ging het in het begin nog vaak mis. Juf was erg nuchter en besteedde er verder weinig aandacht aan. Meerdere kindjes hadden dit. Was een aanvangsklasje. Wel was de stelregel; zelf een schone broek aandoen en de vieze kleren in de plastic tas. Na een maand of 3 in groep 1 was ze goed zindelijk en sinds 4,5 jaar durft ze op een grote wc, zonder verkleiner.
Helemaal goed gekomen dus! Maar snap hoe je je voelt.
Ik ben dit weekend begonnen om mijn 3-jarige zoon zindelijk te maken. Ik geef hem de iPad en zo zit hij makkelijk een half uur op de wc. Inmiddels al 2x gepoept op de wc en al vaker geplast.
Geduld hebben. Het komt echt wel goed. Er komt vanzelf een moment dat hij er zelf klaar voor is.
Gewoon laten gaan. Mijn zoontje was met 3 jaar en een paar maanden zindelijk, ik heb mijzelf en mijn zoontje echt zoveel onnodige frustratie bezorgd door er zo achteraan te zitten. Achteraf gezien ging het pas goed toen hij er echt klaar voor was. Daarvoor had hij wel 3 volle beloningskaarten gehad.

Nu met mijn dochter laat ik het compleet aan haar over. Ze is net twee en plast regelmatig op de wc, maar ook weer net zo goed op de grond. En ze is er echt al een half jaar mee bezig uit zichzelf. Volgens mij kunnen kinderen prima zelf zindelijk worden met wat leiding hier en daar.
Hier vanaf 2,5 af en toe gevraagd of ze op het potje of de wc wilde (als ze weer eens achter het gordijn dook om te poepen of plassen) maar dat was altijd 'nee'. Ik heb het bij haar gelaten. Toen werd ik zwanger en zei ze steeds 'als de baby komt ga ik op de wc plassen', ze zou dan 3,5 zijn.

Uiteindelijk waren we in de zomer bij opa en oma om in de tuin met water te spelen en ik had (voor de sier, want dat ding stond al een jaar stof te verzamelen) het potje meegenomen. Dochter bloot rond laten lopen en één keer benoemd dat ze dan op het potje moest plassen omdat opa en oma geen plas in het badje wilde. Half uur later zat ze ineens op het potje. Sindsdien is het nooit meer mis gegaan en was ze dag en nacht zindelijk.

Kan je zoon aangeven waarom hij niet op het potje/de wc wil? En wanneer hij van plan is dat wel te gaan doen?

Ik ken meerdere kinderen die besloten hebben pas op een bepaald moment te gaan, bijvoorbeeld 'als ik 4 ben' en dat dan ook echt doen. Hij is waarschijnlijk al zindelijk (heeft controle) maar wil nog niet. Dat was bij mijn dochter zo. Vaak hebben ouders er dan vaak veel stress van gehad en kind bepaald uiteindelijk toch wanneer het echt gaat gebeuren...
Maar je zegt dus: ‘de luiers zijn bijna op’ en dan haal je er toch weer bij? Ik zou dan wel naast a ook b zeggen (dus geen luier meer om doen overdag). Voor snachts luierbroekjes gebruiken en voor overdag samen bij de Hema (ofzo) heeeeel veel onderbroeken kopen, die hij uitkiest.
Brucedehond schreef:
15-12-2019 12:43
Maar je zegt dus: ‘de luiers zijn bijna op’ en dan haal je er toch weer bij? Ik zou dan wel naast a ook b zeggen (dus geen luier meer om doen overdag). Voor snachts luierbroekjes gebruiken en voor overdag samen bij de Hema (ofzo) heeeeel veel onderbroeken kopen, die hij uitkiest.
Geloof me we hebben elke onderbroek die er is ;)
En het voornemen was natuurlijk ook geen luiers meer om te doen overdag, maar toen het 2 dagen zo'n hangen en wurgen was toch gedaan. Een kind dat er helemaal van over zijn toeren raakt lijkt me niet de bedoeling
gsleutel schreef:
15-12-2019 12:36

Kan je zoon aangeven waarom hij niet op het potje/de wc wil? En wanneer hij van plan is dat wel te gaan doen?

Ik ken meerdere kinderen die besloten hebben pas op een bepaald moment te gaan, bijvoorbeeld 'als ik 4 ben' en dat dan ook echt doen. Hij is waarschijnlijk al zindelijk (heeft controle) maar wil nog niet. Dat was bij mijn dochter zo. Vaak hebben ouders er dan vaak veel stress van gehad en kind bepaald uiteindelijk toch wanneer het echt gaat gebeuren...
Vragen wanneer hij het wil doen is een idee. Nu gaf hij zelf aan nog beetje klein te zijn op de vraag waarom hij niet wil.
Luier broekje aan doen.
Dan kan hij wel gewoon zelf naar de wc gaan of op het potje gaan om te plassen maar hoeft niet bang te zijn dat het fout gaat omdat in je luier broekje plassen ook niet erg is.

Dan hoeft hij tenminste niet meer uren op de bank te wiebelen omdat hij niet zonder luier wil en kan toch oefenen met zindelijk worden.
veertjevink schreef:
15-12-2019 12:54
Vragen wanneer hij het wil doen is een idee. Nu gaf hij zelf aan nog beetje klein te zijn op de vraag waarom hij niet wil.
Ah, lief.
Bij mijn dochter vroeg ik me af of ze wel op tijd zindelijk zou zijn voor de basisschool, maar opeens (bijna 4) zei ze zelf: "Ik moet naar de w.c." Vanaf dat moment was ze zindelijk. Dus het is mogelijk dat een kind na zijn drie-en-half-de ineens zelf besluit dat het tijd is om zindelijk te zijn.
Donald duck op de wc ter afleiding. En ik heb ook wel omgekocht met kleine snoepjes :P
Hier hebben we gewoon een heel eigenwijze peuter van 3,5 jaar. Als je vraagt waarom niet zegt hij: daarom niet... :facepalm:
Ook is het antwoord: 'omdat ik dat niet wil' al eens voorbij gekomen.

Sinds deze maand gaat hij wel vaker en laten we hem als hij thuis is in zijn onderbroek lopen. Dan houdt hij het wel op als hij een beetje plas voelt. Er gaan wel veel onderbroekjes op een dag doorheen 😁
En daar is hij ook eigenwijs, want hij wil niet elk onderbroekje aan, hij moet ze wel mooi vinden. Kortom, het is er 1 met karakter. Komt wel goed gok ik voordat hij naar school moet.
Wel is duidelijk dat hoe meer wij erop focusen hoe meer hij het ziet als een groot en spannend iets.

Je geeft zelf het antwoord al. Niet zo er op focussen dus.
Ken jij kinderen van 6 die niet zindelijk zijn? (medische oorzaken daargelaten) Nee dus. Hij wordt het echt heus wel een keer. Laat gááán. Doe luierbroekjes die hij zelf aan en uit kan doen en laat hem zijn gang gaan.
Je maakt het een groot ding zo te lezen.
Op de vraag wanneerhij er wel klaar voor denkt te zijn zegt hij op vrijdag en op zondag. Haha wel mooi antwoord dat aangeeft hoe klein hij nog eigenlijk is.

Starten met luierbroekjes en hem motiveren deze zelf aan en uit te doen klinkt als een goede laagdrempelige stap.
anoniem_393651 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 15:47
50.74% gewijzigd
Ik lees mee! Hier ook al veel geprobeerd, in april mag hij naar school. We hebben nog eventjes... Poepen is hier drama, houd het dagen in.
Onze dochter hebben we een onderbroek onder haar luier gedaan zodat ze voelt dat het nat wordt. Ook zetten we haar regelmatig op de wc. Waar gewoon drie dagen zonder luier geen tot weinig effect had werkt dit echt beter. Er zijn vaste momenten waarop we even naar de wc gaan, als het ‘fout’ gaat voelt ze het omdat die onderbroek nat wordt en na drie weken geeft ze nu zelf aan te moeten. Inmiddels gooi ik eigenlijk dagelijks aan het einde van de dag een droog luierbroekje in de prullenbak.
pebbles01 schreef:
15-12-2019 14:54
Onze dochter hebben we een onderbroek onder haar luier gedaan zodat ze voelt dat het nat wordt. Ook zetten we haar regelmatig op de wc. Waar gewoon drie dagen zonder luier geen tot weinig effect had werkt dit echt beter. Er zijn vaste momenten waarop we even naar de wc gaan, als het ‘fout’ gaat voelt ze het omdat die onderbroek nat wordt en na drie weken geeft ze nu zelf aan te moeten. Inmiddels gooi ik eigenlijk dagelijks aan het einde van de dag een droog luierbroekje in de prullenbak.
Dat is niet zindelijk maken, dat is natte broeken voorkomen.
Zindelijk betekend niet of ze het op de wc op potje doen maar of ze het voelen dat ze moeten en het in kunnen houden. Dat ze een bepaald gevoel gaan koppelen aan "ik moet"
Dat is echt iets dat een kind zichzelf leert door ervaring. Dat leer je niet door je kind op vaste tijden op de wc te zetten.
Al filmpjes en boekjes gelezen met hem over zindelijk worden?

Als hij wel op het potje/wc wil kan je hem een tablet geven of even voor de tv zetten. Soms gaan ze dan door de afleiding toch plassen/poepen. Dit gaat dan wel vaak onbewust maar kan wel helpen bij het niet meer eng vinden.
Anders zou je nog kunnen proberen om hem wel een luierbroekje om te doen maar hem wel zeggen dat hij moet plassen/poepen op het potje/wc. Dan mag hij het broekje wel aanhouden.
Als dat goed gaat kan je het weer eens proberen met het broekje uit.
Als plassen goed gaat en poepen nog eng is kan je ook een gat in het luierbroekje knippen aan de achterkant. Dan zet je hem met het luierbroekje aan op de wc maar valt het toch in de pot!
En vooral niet te druk om maken, sommige kinderen hebben Er gewoon wat meer tijd En stapjes voor nodig.
Heel veel succes!!
En vooral het goede belonen!!
veertjevink schreef:
15-12-2019 13:47
Op de vraag wanneerhij er wel klaar voor denkt te zijn zegt hij op vrijdag en op zondag. Haha wel mooi antwoord dat aangeeft hoe klein hij nog eigenlijk is.

Starten met luierbroekjes en hem motiveren deze zelf aan en uit te doen klinkt als een goede laagdrempelige stap.
Ik heb voor mijn dochter toen ze (dus ineens) zindelijk was speciale 'prinsessenbroekjes' gekocht voor 's nachts (waren gewoon luierbroekjes van huggies met een leuk printje (dry nights). Geïntroduceerd als speciale broekjes waarvan het natuurlijk wel een beetje zonde zou zijn als die nat zouden worden. Die gebruikte ik de eerste week ook voor tijdens lange autoritten en in de bioscoop e.d. Ik had duidelijk nog iets minder vertrouwen in dochters nieuwe zindelijkheid dan zij, want ik heb alle broekjes droog weg kunnen gooien.

Bij de Zeeman hebben ze ook oefenbroekjes. Dat zijn onderbroeken met een extra laagje, speciaal voor 'net te laat' ongelukjes.

Zijn antwoord 'op vrijdag en op dinsdag' zou ik trouwens ook gerust aanpakken. Samen een leuke kalender maken, 'kijk, vandaag is het zondag, dus dan gaan we nog twee nachtjes slapen (vakje kleuren) en dan is het dinsdag en gaan we een dagje zonder luier en op de wc plassen'. Hier zou dat best werken denk ik.
NM1717 schreef:
15-12-2019 15:48
Al filmpjes en boekjes gelezen met hem over zindelijk worden?

Als hij wel op het potje/wc wil kan je hem een tablet geven of even voor de tv zetten. Soms gaan ze dan door de afleiding toch plassen/poepen. Dit gaat dan wel vaak onbewust maar kan wel helpen bij het niet meer eng vinden.
Anders zou je nog kunnen proberen om hem wel een luierbroekje om te doen maar hem wel zeggen dat hij moet plassen/poepen op het potje/wc. Dan mag hij het broekje wel aanhouden.
Als dat goed gaat kan je het weer eens proberen met het broekje uit.
Als plassen goed gaat en poepen nog eng is kan je ook een gat in het luierbroekje knippen aan de achterkant. Dan zet je hem met het luierbroekje aan op de wc maar valt het toch in de pot!
En vooral niet te druk om maken, sommige kinderen hebben Er gewoon wat meer tijd En stapjes voor nodig.
Heel veel succes!!
En vooral het goede belonen!!
Dank hier staan wel handige dingen in. Omdat hij het eng vindt zou afleiding op tablet/tv wellicht kunnen helpen. Alleen hopen dat hij weer van het potje af durft.

En voor de anderen over ongelukjes. Ik zou juist willen dat hij ongelukjes had! Hij houdt juist alles bewust op.

Maar eerst even rust in de tent en het er even bewust niet over hebben.

Sommige verhalen van jullie dat het vanzelf ineens goed komt en dan heel snel gepiept kan zijn, geeft weer een beetje moed.
Dubbel
anoniem_393651 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 19:29
Reden: Dubbel
99.30% gewijzigd
Weet je ook waarom hij niet meer van het potje af wilt als hij er eenmaal op zit?
Voor die van mij duurt het nog even maar ik ben van plan zoiets te kopen tegen die tijd:
https://www.mamaloesbabysjop.nl/eco-toy ... paign=Baby Toebehoren%2FVerzorging%2FPlaspotjes%2FEco Toys&utm_content=Eco Toys&gclid=Cj0KCQiA0NfvBRCVARIsAO4930kaJyFLfxgui12qad0-d1DnX8LqdD4WwmQXLVJ3dSI2Mdd7KojlgSkaAo6gEALw_wcB

Heb je ook al geprobeerd om hem gewoon op de wc te zetten, gewoon met een brilverkleiner?
Misschien vindt hij het potje gewoon niks.
aloha66 schreef:
15-12-2019 14:57
Dat is niet zindelijk maken, dat is natte broeken voorkomen.
Zindelijk betekend niet of ze het op de wc op potje doen maar of ze het voelen dat ze moeten en het in kunnen houden. Dat ze een bepaald gevoel gaan koppelen aan "ik moet"
Dat is echt iets dat een kind zichzelf leert door ervaring. Dat leer je niet door je kind op vaste tijden op de wc te zetten.
Maar het heeft er uiteindelijk toe geleid dat kind het nu zelf aangeeft! Natuurlijk is dat eerste schijnzindelijkheid. Bij onze zoon begon het ook zo en na 2 dagen gaf hij het ineens zelf aan. Als het tot hetzelfde resultaat leidt, wat is er dan mis mee?
Wat hier hielp, was een onderbroek onder de luier aan doen. Die luiers werken allemaal zo goed, dat ze zeker bij een klein beetje plas, nagenoeg droog voelen. Een hoop kinderen hebben er dan ook helemaal geen last van. Maar zo'n onderbroek blijft natuurlijk nat. En dat vinden de meesten dan toch weer niet fijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven