Tips goede winterjas
zondag 15 december 2019 om 15:49
Goedemiddag allemaal,
Ik ben op zoek naar een nieuwe winterjas en daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken.
De jas moet aan een aantal voorwaarden voldoen:
-winddicht
-waterdicht
-WARM
-WARM
-WARM
-lichte voorkeur voor een kort of half lang model
-goede diepe zakken (ik haat een handtas)
Waarom warm 3x en met hoofdletters zou je denken, maar ik ben echt een koukleum. Tot op het bot. Partner zit in een t-shirt te zweten en ik zit met een dikke hoodie te rillen van de kou.
Op dit moment heb ik een 3 in 1 jas van the North Face. Onderste laag is fleece, daaroverheen een donsjas en daaroverheen een wind en waterdichte jas (die je dus aan elkaar maakt en als 1 jas aanschiet). (Volgens mijn beste vriend dus de ultieme combinatie en hij is van het bergbeklimmen in koude gebieden)
Daaronder heb ik dus vaak een trui of shirtje met vest en daaronder een hemd. Maar ik heb het nog koud. Ja echt koud. Rillend koud als ik buiten sta met deze temperatuur (graadje of 6-8).
Ik ben dus op zoek naar de ultieme winterjas. Iemand een tip?
Het mag best wat kosten, de huidige combinatie kostte ook zo'n 300 euro.
Als ik het maar echt warm heb
.
Ik ben op zoek naar een nieuwe winterjas en daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken.
De jas moet aan een aantal voorwaarden voldoen:
-winddicht
-waterdicht
-WARM
-WARM
-WARM
-lichte voorkeur voor een kort of half lang model
-goede diepe zakken (ik haat een handtas)
Waarom warm 3x en met hoofdletters zou je denken, maar ik ben echt een koukleum. Tot op het bot. Partner zit in een t-shirt te zweten en ik zit met een dikke hoodie te rillen van de kou.
Op dit moment heb ik een 3 in 1 jas van the North Face. Onderste laag is fleece, daaroverheen een donsjas en daaroverheen een wind en waterdichte jas (die je dus aan elkaar maakt en als 1 jas aanschiet). (Volgens mijn beste vriend dus de ultieme combinatie en hij is van het bergbeklimmen in koude gebieden)
Daaronder heb ik dus vaak een trui of shirtje met vest en daaronder een hemd. Maar ik heb het nog koud. Ja echt koud. Rillend koud als ik buiten sta met deze temperatuur (graadje of 6-8).
Ik ben dus op zoek naar de ultieme winterjas. Iemand een tip?
Het mag best wat kosten, de huidige combinatie kostte ook zo'n 300 euro.
Als ik het maar echt warm heb
Not my circus, not my monkeys
zondag 15 december 2019 om 16:29
Ik heb een hele warme donsjas van Woolrich. Ik kan hem alleen aan bij -10 of kouder, anders raak ik oververhit.
Ik zou zo’n jas zelf overigens nooit nieuw kopen ivm dierenleed (ondanks deze verklaring https://www.woolrich.eu/en/cz/fur-policy.html), maar op Markplaats staan ze ook wel.
Ik zou zo’n jas zelf overigens nooit nieuw kopen ivm dierenleed (ondanks deze verklaring https://www.woolrich.eu/en/cz/fur-policy.html), maar op Markplaats staan ze ook wel.
zondag 15 december 2019 om 16:33
Die had ik dus voor mijn NF jas en die was fijn, maar ik had het nog koud
Wel fijn water en winddicht overigens
zondag 15 december 2019 om 16:44
Nee die is het nietLady_Day schreef: ↑15-12-2019 16:29Trouwens, die North Face 3-in-1... is dat de Suzanne? Deze had ik zelf ooit. Was lang niet warm genoeg.
https://www.thenorthface.nl/shop/nl/tnf ... lsrc=aw.ds
zondag 15 december 2019 om 17:17
Ik heb een winterjas van het merk Khujo bij Zalando gekocht en die is me toch warm! Als het boven het vriespunt is doe ik hem zelfs al niet aan omdat ik me dan kapot zweet 
Hij was geloof ik rond de 100 euro in de uitverkoop.
Wind dicht, redelijk water afstotend, fijne diepe, warme (fleece van binnen) zakken, afneembare capuchon en afneembare nepbontkraag.
https://www.zalando.nl/khujo-winsen4-wi ... o-g11.html
Maar vooral warm warm warm!
Hij was geloof ik rond de 100 euro in de uitverkoop.
Wind dicht, redelijk water afstotend, fijne diepe, warme (fleece van binnen) zakken, afneembare capuchon en afneembare nepbontkraag.
https://www.zalando.nl/khujo-winsen4-wi ... o-g11.html
Maar vooral warm warm warm!
zondag 15 december 2019 om 17:24
Even een andere insteek: wat draag jij onder je jas? Ik hoor veel mensen over kou en dan dragen ze in de winter katoenen truien. Of synthetisch met katoen. Ik kan je aanraden om 100 procent wol te gaan dragen, een longsleeve van wol en daar overheen een trui of vest van wol. En dan niet van die dunne dingen.
zondag 15 december 2019 om 17:40
Dons! Dons is eigenlijk de beste isolator die er is (wellicht samen met wol, maar voor jassen prefereer ik dons). En als je RDS (Responsible Down Standard) gecertificeerd dons hebt, is het ook nog aardig "diervriendelijk"... Daarbij zou ik ook zeker een wat langer model aanraden, dit isoleert vanuit de onderkant gezien ook een stuk beter. Je hebt niet direct je rug koud, en rond je heupen blijft de warmte ook beter hangen.
Als je voor dons gaat moet je kijken naar het aantal cuin. Hoe hoger het getal, hoe meer donsvulling erin zit.
Bij Bever heb je van TNF de Arctic Parka in de folder, met 550 cuin voor €300,=
Ga je kijken naar een jas met meer cuin, dan kom je op bijvoorbeeld de Patera of de Centrale van Arc'teryx. Beiden met 750 cuin, maar absoluut een ander prijssegment. Komt ook mede doordat ze beiden een GoreTex membraam hebben, wat ze 100% waterdicht maakt maar toch heel goed doet ademen.
Een 3-in-1 jas is leuk, maar je haalt het qua isolatie nooit bij zo'n "standaard" wind- en waterdichte donsjas.
Als je voor dons gaat moet je kijken naar het aantal cuin. Hoe hoger het getal, hoe meer donsvulling erin zit.
Ga je kijken naar een jas met meer cuin, dan kom je op bijvoorbeeld de Patera of de Centrale van Arc'teryx. Beiden met 750 cuin, maar absoluut een ander prijssegment. Komt ook mede doordat ze beiden een GoreTex membraam hebben, wat ze 100% waterdicht maakt maar toch heel goed doet ademen.
Een 3-in-1 jas is leuk, maar je haalt het qua isolatie nooit bij zo'n "standaard" wind- en waterdichte donsjas.
almdudler wijzigde dit bericht op 15-12-2019 17:40
Reden: typo
Reden: typo
1.12% gewijzigd
zondag 15 december 2019 om 17:53
Hoezo dierenleed? Ze hebben ook jassen zonder bont en dons hoor. Fake fur.Gatekeeper* schreef: ↑15-12-2019 15:53Ik zeg Moscow daar komt geen zuchtje wind doorheen.
En nu is het wachten op de eerste die roept dat Moscow dierenleed is.
Ik heb een jas van Jack Wolfskin. Is een wind en waterdicht jack (volledig kunststof materiaal. Voor mij goed warm, maar ben wollen mantels gewend. Merk heeft ook dikke parka's.
zondag 15 december 2019 om 17:56
zondag 15 december 2019 om 17:58
Klopt. Ipv die hoody of longsleeve met vest kun je dus beter een wolle trui dragen. Ik heb ook regelmatig een thermoshirt ‘warm’ aan, die zit tenminste op je huid, ipv veel ruimte tussen je huid en dikke en daarom redelijk onzinnige jas.DeKenau schreef: ↑15-12-2019 17:24Even een andere insteek: wat draag jij onder je jas? Ik hoor veel mensen over kou en dan dragen ze in de winter katoenen truien. Of synthetisch met katoen. Ik kan je aanraden om 100 procent wol te gaan dragen, een longsleeve van wol en daar overheen een trui of vest van wol. En dan niet van die dunne dingen.
zondag 15 december 2019 om 19:01
Zodra het onder 0 gaat draag ik standaard icebreaker merinowol thermoset, a 180 euro ofzo.
Voldoet zolang er geen gure wind, regen of ijzel voorbij komt. Daarna... koud.
zondag 15 december 2019 om 19:03
JW heeft man nu gekocht. Even kijken hoe die het gaat houden deze winter! Al man het echt altijd warm heeft. Dus wellicht ook geen goede raadgever.
zondag 15 december 2019 om 19:05
Ik zou eens beginnen met je basiskleding beter maken: een wolzijden onderhemd met lange mouwen bijvoorbeeld. Ik draag vanaf oktober elke dag een hemd onder mijn kleding (geen lange mouw, maar ik heb het dan ook niet zo koud). En zorg dat je borst is bedekt, als ik een laag uitgesneden shirt draag heb ik het ook de hele dag koud.
zondag 15 december 2019 om 19:07
Voor gure wind en regen heb je alleen wind- en waterdicht nodig.silent-witness schreef: ↑15-12-2019 19:01Zodra het onder 0 gaat draag ik standaard icebreaker merinowol thermoset, a 180 euro ofzo.
Voldoet zolang er geen gure wind, regen of ijzel voorbij komt. Daarna... koud.![]()
Vaak draag ik ook nog wollen sokken (niet van die ouderwets dikke, maar wandelsok-achtige én (de horror;) beenwarmers.
zondag 15 december 2019 om 19:19
Ik heb er een, en ik vind het echt niet de warmste jas die ik heb. Ja, de hoge kraag is fijn om in weg te kruipen, maar echt warm is 'ie niet. Daarbij vind ik de waterkolom wat tegenvallen. Die van mij is maar 8k geloof ik.
zondag 15 december 2019 om 20:10
Ik heb zelfs 3 paar beenwarmers.
Enige tijd wanneer ik het echt lekker warm heb is in mn bed. Onder mn wollen dekbed (600 gr/m2) maar af en toe baal ik echt van mezelf dat ik het zo koud heb.
Net of mijn lichaam zich niet goed kan warm houden oid.
In mijn tienerjaren ook geen last van gehad. Pas na de eerste zwangerschap denk ik.
Dankejwel voor alle tips hoor!
Mijn voeten hoeven overigens niet warm te zijn. Maar mijn bovenlijf zou fijn zijn
zondag 15 december 2019 om 20:14
Die laatste is ook goed te doen voor t oog. Veel geld. Maar als ik zeker zou weten dat ie mij echt warm zou houden zou ik hem kopen.Almdudler schreef: ↑15-12-2019 17:40Dons! Dons is eigenlijk de beste isolator die er is (wellicht samen met wol, maar voor jassen prefereer ik dons). En als je RDS (Responsible Down Standard) gecertificeerd dons hebt, is het ook nog aardig "diervriendelijk"... Daarbij zou ik ook zeker een wat langer model aanraden, dit isoleert vanuit de onderkant gezien ook een stuk beter. Je hebt niet direct je rug koud, en rond je heupen blijft de warmte ook beter hangen.
maandag 16 december 2019 om 07:07
Waarom pas als het onder nul is?silent-witness schreef: ↑15-12-2019 19:01Zodra het onder 0 gaat draag ik standaard icebreaker merinowol thermoset, a 180 euro ofzo.
Voldoet zolang er geen gure wind, regen of ijzel voorbij komt. Daarna... koud.![]()
Ik vind mijzelf niet zo’n ontzettende koukleum, maar draag dat soort shirts gerust de hele winter.
maandag 16 december 2019 om 16:22
Ik heb er een gehad die echt wel heerlijk warm was. Maar niet waterdicht, ook al was aangegeven van wel.
Heb er nu een van Modstrom en van Jack Wolfskin. De eerste is warmer. Maar JW zou ik eerder weer kopen vanwege water en wind dichtheid. Ik ben zelf een enorme koukleum en de modstrom jas is voor mij warm genoeg.
Ik ben helaas allergisch voor wol dus iets meer uitdaging qua aankleden.