Conflict met schoonmoeder

17-12-2019 10:50 86 berichten
.
anoniem_647626e1ef954 wijzigde dit bericht op 25-12-2019 11:17
99.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je zegt in je OP dat, als dit niet uitgepraat wordt, je toch wel met kerst langskomt. Dus blijkbaar hoeft het niet uitgesproken te worden.

Zeg nou eens wat de opmerking was en waarom die jou zo raakt. Want ik geloof wel dat de opmerking niet leuk was, maar er kan nogal verschil zitten in de mate van ergheid. Want als het echt een hele grove belediging was en jij laat nu over je heenlopen lijkt me dat niet gezond, maar als het iets kleins was waaraan jijzelf niet te zwaar moet tillen, dan kun je er ook voor kiezen om het achter je te laten. Dus als we niet meer backstory hebben, kunnen we niet zoveel zinnigs hierover zeggen.
Wat nu precies die opmerking was, lijkt me helemaal niet relevant. Betreffend onderwerp ligt voor to gevoelig.
Relevant is wel dat schoonmoeder de opmerking niet tegen TO maakte, maar in een privégesprek met iemand anders, en dus geen idee had dat die opmerking bij TO terecht zou komen.
Als ik een roddelopmwrking maak tegen iemand over iemand anders, en degene over wie de opmerking gaat komt daar achter omdat ze stiekem afluistert/ mee leest, zou ik oom niet direct de behoefte voelen om excuses te maken. Ik zou trouwens wel degene tegen wie ik de opmerking maakte laten weten dat ik het niet oké vind dat derde mee leest/ luistert naar iet wat ik beschouwde als “ onder 4 ogen”.
Ik lees niet waneer jij hand in eigenboezem steekt, voor je Onvolwassen gedrag jegens haar.
Je Verwachtingen zijn veel te hoog, je schoonouders zijn geen kennissen ze zijn niet verplicht om hulp aan te bieden.

los daarvan is het respectloos door te gaan mengen in een app gesprek. Waneer je Normaal gesproken ook je Snuit dichthoudt, dus ik kan wel begrijpen waarom ze zo uit haar slof schoot.

Wat ik alleen niet snap is... als je alleen meelas waarom zou ze in godsnaam iets, Opzettelijk zeggen om je te kwetsen?

Je verwacht van haar een excuus, maar waar twee vechten hebben twee schuld.

Nu zit je Partner er tussen, ga voortaan face 2 face in gesprek stap op je schoonmoe af, verras haar met een excuus en leg haar uit dat je het niet fijn vindt als ze bepaalde dingen zegt tegen je.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Ook praten ze een andere taal, wat voor mij ook al extra moeilijk is om mee te praten (tegen mij praten ze wel nederlands maar onder elkaar meestal niet).
Ik neem aan dat ze in hun eigen taal met je vriend appen? Als dat zo is, heeft hij het dan voor je vertaald? Want dat is ook niet echt een handige actie dan.

Hoe dan ook, wil je geluk of gelijk? Lekker loslaten en door. Nu zet je je vriend ongewild in een spagaat.
Een taal lezen is vaak veel makkelijker dan een taal actief spreken. Ik lees ook meerdere talen waarin ik slechts een eenvoudig gesprek kan voeren over het weer maar ik kan wel de krant lezen in die taal en ook een ingewikkeld artikel. Lezen doe je in je eigen tempo en is niet afhankelijk van snelheid, klank, accent, ..etc.
Echt, maak jezelf niet zo belangrijk. Het zijn de ouders van je vriend. Jij vindt ze niet leuk, ze doen niet wat jouw ouders doen...dus stom.

Elk gezin is anders, hoe ouders en kinderen met elkaar omgaan ook. Het is niet aan jou om daar tegenin te gaan, het is niet aan jou om op te komen voor je vriend tegen zijn verschrikkelijke ouders, en het is al helemaal niet aan jou om hoog van de toren te blazen en je vriend in een positie te plaatsen die heel naar is (tussen zijn vriendin en zijn ouders).

Wees meer afzijdig en laat je niet zo snel kwetsen. En als zij niet geïnteresseerd zijn, dan ben jij dat toch? Doe je best. Doe dit voor je vriend.
Ik weet niet of je vriend ook uit een andere cultuur komt, maar hou ook rekening met evt cultuurverschillen. Mijn schoonmoeder is een schat van een vrouw, maar mochten we ooit botsen dan zal het aan mij zijn om te lijmen, vanwege haar positie binnen de familie. Ondenkbaar dat zij excuses zou aanbieden aan mij.
Ik vind het een veel te onvolledig verhaal om er iets over te kunnen zeggen, ik kan me namelijk voorstellen dat er wel degelijk dingen zijn die je kan zeggen, die onvergeeflijk zijn. Ook als het achter je rug om tegen je partner is en het niet de bedoeling is dat je dat las. Maar ik kan me ook scenario's voorstellen waarin iemand te overgevoelig reageert op een opmerking. En alles er tussenin.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Vergelijken met eigen ouders, al vaker gezegd: nogal kinderachtig. Ondanks dat er geen goede klik is en je al hebt geconstateerd dat je schoonmoeder - in jouw ogen - nogal van de ongenuanceerde uitspraken doet, ga je meelezen in de app. Bijzonder. Ze komen er niet uit met kerstplannen, heeft dat toevallig ook met jou te maken gehad? En dan uit die frustratie een lullige uitspraak. Tja, zou inderdaad kunnen dat je nogal overgevoelig bent of al dan niet bewust veeleisend. Je reactie op het gebeuren is wel apart. Wat vind je vriend van de opmerking? Het lijkt er uit je bericht op dat jij meteen boos werd en hem bent gaan voorschrijven hoe te reageren. Waarom vertrouw je je vriend niet genoeg om daar zelf op te reageren? Hij laat jou meelezen in de wetenschap dat zijn moeder een opmerking kan gaan maken waar jij op z'n minst wat van vindt, want dat lijkt je nogal vaak te vinden. Ik vind ook dat jij er een aanzienlijk aandeel in hebt dat het nu zo geëscaleerd is. Misschien vindt schoonmoeder dat vriend zijn excuses (eerst) zou moeten aanbieden voor het laten meelezen, en wilde hij dat misschien zelf al doen, maar dat heb jij dan nu vakkundig geblokkeerd. Niet slim (mocht het om Fries gaan, die bedoelen met dezelfde uitspraak ongeveer het omgekeerde 😆, dus wie weet is het ook wel een stompzinnig taalprobleem).
honeymoonavenue schreef:
17-12-2019 11:06
Ja maar het is toch normaal als je iemand kwetst om dat sorry te zeggen? Of ligt dat nu aan mij?

Nou ik denk niet dat het alleen aan mij ligt. Ik wil er best heen gaan en er over praten maar als zij dat niet wilt wat moet ik er dan mee?
Waarom moet iemand evt ongemeend sorry zeggen? als ik iets brul en een ander bevalt het niet en voelt zich gekwetst is dat de ander zijn probleem.
je komt over als een dramaqueen.
En mensen hoeven geen sorry te zeggen als ze dat niet willen. Of menen. En TO mag bepalen dat ze geen zin heeft in mensen die dingen roepen die haar kwetsen. Of TO nu een sneeuwvlokje is of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven