Dochter gaat volgend jaar op kamers, snik
dinsdag 17 december 2019 om 18:59
Hallo allemaal,
Mijn dochter gaat na de zomervakantie studeren in Apeldoorn.HBO studie . Het is twee uur en een kwartier reizen heen en dan weer deze tijd terug. Dus te ver. Ze wil op kamers. Ze is nu 16 jaar na de zomer net 17. Ik vind haar zo jong voor op zich zelf.
Ik voel mij er beroerd van...ik weet het ik moet haar loslaten en haar laten gaan maar mijn hart doet echt pijn ervan. Ben er misselijk van.
Hoe gaat ze dat doen? Hoe ..hoe...hoe. maak mijzelf gek. Zo ver weg van ons ik heb totaal geen invloed meer. Hebben andere moeders dit ook ? Ik stel mij vast aan , ik mag blij zijn dat ze zo zelfbewust is , zo goed weet wat ze wil.
Ook financieel het gaat wat kosten allemaal. Hoe ondetsteunen we haar we willen niet dat ze een.megaschuld krijgt. Maar lenen zal ze wel voor een deel.moeten doen we hebben nog een dochter die studeert maar thuis woont.
Hoe brengen we het op ..krijgen geen toeslagen of aanvullende beurs want net boven de grens.
Een spaarpotje hebben we maar niet superveel.
Ik weet het even niet meer ..loslaten is zo moeilijk dat het nu al pijn doet.
Diep in mijn hart had ik.gehoopt dat ze een andere studie zou kiezen dichterbij. Jullie kunnen er niets mee ik weet het .
Mijn dochter gaat na de zomervakantie studeren in Apeldoorn.HBO studie . Het is twee uur en een kwartier reizen heen en dan weer deze tijd terug. Dus te ver. Ze wil op kamers. Ze is nu 16 jaar na de zomer net 17. Ik vind haar zo jong voor op zich zelf.
Ik voel mij er beroerd van...ik weet het ik moet haar loslaten en haar laten gaan maar mijn hart doet echt pijn ervan. Ben er misselijk van.
Hoe gaat ze dat doen? Hoe ..hoe...hoe. maak mijzelf gek. Zo ver weg van ons ik heb totaal geen invloed meer. Hebben andere moeders dit ook ? Ik stel mij vast aan , ik mag blij zijn dat ze zo zelfbewust is , zo goed weet wat ze wil.
Ook financieel het gaat wat kosten allemaal. Hoe ondetsteunen we haar we willen niet dat ze een.megaschuld krijgt. Maar lenen zal ze wel voor een deel.moeten doen we hebben nog een dochter die studeert maar thuis woont.
Hoe brengen we het op ..krijgen geen toeslagen of aanvullende beurs want net boven de grens.
Een spaarpotje hebben we maar niet superveel.
Ik weet het even niet meer ..loslaten is zo moeilijk dat het nu al pijn doet.
Diep in mijn hart had ik.gehoopt dat ze een andere studie zou kiezen dichterbij. Jullie kunnen er niets mee ik weet het .
dinsdag 17 december 2019 om 21:06
En over studieschuld laten wij ons hier de pis niet lauw maken. Dat komt wel goed. En als niet, dan toch.
Als je goed bent opgeleid kan je dat wel dragen. Het is niet alsof je 1000 euro per maand moet afdragen. Het is angst zaaien. Laat geld nooit doorslaggevend zijn in het wel of niet doen van een goede vervolgopleiding.
Als je goed bent opgeleid kan je dat wel dragen. Het is niet alsof je 1000 euro per maand moet afdragen. Het is angst zaaien. Laat geld nooit doorslaggevend zijn in het wel of niet doen van een goede vervolgopleiding.

dinsdag 17 december 2019 om 21:08
Joh, hartstikke leuk juist dat ze dat wil! Ik hoop ook liever dat mijn zoons later op kamers gaan in plaats van elke dag 2 uur gaan reizen vanuit huis (of erger, iets kiezen wat hen niet echt leuk lijkt maar wel op een half uur reizen kan). Ik wil daarvoor overigens best al hun kamer- en collegegeld betalen. Als ze dan alsnog kiezen voor 2 uur reizen of iets op een half uur want zo lekker dichtbij dan hoop ik dat ik er in dat geval vanuit mag gaan dat dat echt is omdat ze dat zelf het liefst willen.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 17-12-2019 21:09
2.28% gewijzigd
dinsdag 17 december 2019 om 21:09
Onder de 18 is kinderbijslag. Hbo is eerste jaar 1000 per jaar. En ze zou erbij moeten werken. Net als de meeste anderen. Hier werken ze zich drie slagen in de rondte. Ze zijn jong, ze kunnen wel wat hebben. Het zijn allemaal keuzes. En op een gegeven moment zijn ze zelf verantwoordelijk. Echt: adem in, adem uit. Het komt goed.
Wij betalen hier de studie en de rest doen ze zelf. Verzekering krijg je meeste per maand terug. Ik heb geen spaarpot voor ze en geef ze geen toelage. En ze leven nog steeds.
Ze lenen wel maar als ze straks klaar zijn is hun startersloon hoger dan waar ik eindig. Dus zo zielig zijn ze ook weer niet. Laat die maar schuiven.
Wij betalen hier de studie en de rest doen ze zelf. Verzekering krijg je meeste per maand terug. Ik heb geen spaarpot voor ze en geef ze geen toelage. En ze leven nog steeds.
Ze lenen wel maar als ze straks klaar zijn is hun startersloon hoger dan waar ik eindig. Dus zo zielig zijn ze ook weer niet. Laat die maar schuiven.
dinsdag 17 december 2019 om 22:14
dinsdag 17 december 2019 om 23:24
Mijn ouders zeiden iets soortgelijks (waarschuwend, niet dwingend) en ik koos voor de kamer, zelfstandigheid, avontuur, 30+k studieschuld en internationale carriere. 'Pas' op mijn 35ste eerste huis gekocht, cash. Niet iedereen wil op zn 23ste vastigeid en een hypotheek.ExodusRedux schreef: ↑17-12-2019 22:14Mensen ik ben juist dat mijn ouders mij overgehaald hebben om thuis te blijven wonen. Ik heb geen studieschuld en kon na mn studie gewoon een huis kopen. De meeste studiegenoten kunnen nu nog steeds geen hypotheek krijgen door de studieschuld.
Op kamers gaan biedt ook mogelijkheden. Laat het aan het kind over, probeer niet te sturen. Als je ze hebt opgevoed tot weldenkende, zelfstandige personen is je missie geslaagd toch? Kan me wel voorstellen dat het als ouder even slikken is, opeens is het moment daar: je kind is geen kind meer.
dinsdag 17 december 2019 om 23:52
Ze krijgt in ieder geval al wel een OV-kaart.
Verder kan het zomaar zijn dat er wel een deel aanvullende beurs komt omdat je dan twee studerende kinderen hebt.
En lenen, zou ik wel doen, en daarbij ‘inprenten’ dat ze met 3 a 4 jaar goed werken maar op studentniveau blijven leven het grootste deel alweer kan aflossen.
Mijn 4e zal ook 16/17 zijn als ze gaat studeren en het zou me niets verbazen als ze iets kiest dat niet in de buurt is
Verder kan het zomaar zijn dat er wel een deel aanvullende beurs komt omdat je dan twee studerende kinderen hebt.
En lenen, zou ik wel doen, en daarbij ‘inprenten’ dat ze met 3 a 4 jaar goed werken maar op studentniveau blijven leven het grootste deel alweer kan aflossen.
Mijn 4e zal ook 16/17 zijn als ze gaat studeren en het zou me niets verbazen als ze iets kiest dat niet in de buurt is

De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

woensdag 18 december 2019 om 00:01
Ik sta er ook wat laconieker in dan de meesten. Die 1,5 jaar buitenland kan ik niet betalen, ze heeft wel wat spaargeld en voor de rest is het werken, lenen, oma. Natuurlijk betalen we wel het collegegeld en de boeken (en rijlessen). Maar ze leent ook maximaal, dat gaat zeker niet op, maar dan hoeft ze in ieder geval niet wakker te liggen over hoe de haar kamer in Engeland gaat betalen.Kriskornelig schreef: ↑17-12-2019 21:06En over studieschuld laten wij ons hier de pis niet lauw maken. Dat komt wel goed. En als niet, dan toch.

woensdag 18 december 2019 om 00:07
Ik ben op mijn 21e uit huis gegaan, halverwege mijn studie. En god wat ben ik blij dat ik het gedaan heb. Ik had het thuis ontzettend fijn, maar het uitwonende leven is gewoon heerlijk. En ik was er met 21 eigenlijk heel laat mee in vergelijking met anderen. Ik heb een baan gezocht die aansluit bij m’n studie om mijn lening te verlagen, heb een fijn huis en een fijn leven opgebouwd. Ik ga naar huis als dat zo uitkomt en dat is dan ook wel even fijn.
Ik heb in het begin heel erg geworsteld met enorme schuldgevoelens richting mijn ouders. Ik had het gevoel dat ik ze in de steek liet, dat ik er thuis niet kon zijn voor als er iets was, dat ze me zouden missen. Voelde me daar ongelofelijk rot over. Pas toen mijn ouders zeiden: “Natuurlijk missen we je, maar we willen wel dat jij nu gewoon lekker je leven gaat leiden daar en je bent hier thuis altijd welkom!” viel er een last van mijn schouders.
Benoem dit naar je dochter, maar wees niet claimerig en zorg dat ze niet met zulke schuldgevoelens gaat worstelen. Blijf betrokken in haar leven zonder controlerend te zijn, geef toe dat je haar gaat missen maar benadruk ook dat ze deze kans moet pakken en dat ze altijd welkom is thuis.
Ik heb in het begin heel erg geworsteld met enorme schuldgevoelens richting mijn ouders. Ik had het gevoel dat ik ze in de steek liet, dat ik er thuis niet kon zijn voor als er iets was, dat ze me zouden missen. Voelde me daar ongelofelijk rot over. Pas toen mijn ouders zeiden: “Natuurlijk missen we je, maar we willen wel dat jij nu gewoon lekker je leven gaat leiden daar en je bent hier thuis altijd welkom!” viel er een last van mijn schouders.
Benoem dit naar je dochter, maar wees niet claimerig en zorg dat ze niet met zulke schuldgevoelens gaat worstelen. Blijf betrokken in haar leven zonder controlerend te zijn, geef toe dat je haar gaat missen maar benadruk ook dat ze deze kans moet pakken en dat ze altijd welkom is thuis.
woensdag 18 december 2019 om 05:56
Dit.Kriskornelig schreef: ↑17-12-2019 21:06En over studieschuld laten wij ons hier de pis niet lauw maken. Dat komt wel goed. En als niet, dan toch.
Er wordt gedaan alsof die studieschuld je de das omdoet.
Ik had destijds ook een studieschuld, daar maakte toen niemand zich druk om.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 18 december 2019 om 06:20
Ik ging trouwens in een stad studeren op ruim 1,5 treinen en het is ook nog eens ontzettend goed voor mijn zelfstandigheid. Ik woonde al wel op mezelf toen ik ging studeren, maar 'hing' toen toch nog best veel aan mijn moeder. Toen ik op kamers ging werd ik echt gedwongen om mijn problemen zelf op te lossen ipv dat ik naar mijn moeder ging.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
woensdag 18 december 2019 om 10:33
Ik ben zo blij met alle reacties. Bedankt! Ik weet niet hoe ik op iemand persoonlijk moet reageren maar bedankt! Het komt.inderdaad wel goed allemaal ...het is mijn jongste en ze gaat het eerste het huis uit. Was even heel erg slikken toen ze het vertelde. 16 jaar is ze nu nog. Maar mijn beeld is door alle reacties bijgetrokken.
woensdag 18 december 2019 om 10:45
To, ja ze is jong, maar je mag best trots zijn toch? Ze lijkt te weten wat ze wil en hoe ze het wil. Moeilijk natuurlijk maar ik zou je angsten bij jezelf houden en niet op je dochter proberen over te dragen. Ik zou de komende maanden gebruiken om je dochter nog eea bij te brengen als er nog hiaten zijn (kan ze koken? De was doen? Is ze een beetje financieel onderlegd? ) ookal eet je 5 dagen per week friet, tja ook dat is leren en opgroeien.