Tips verven leidingen en radiator

20-12-2019 20:48 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga de leidingen verven van de badkamer en een kleine radiator van de badkamer. Ik heb bij de Gamma radiatorlak gekocht en een kwast en afplaktape die zij hebben aangeraden.

Ik woon sinds een paar maanden in een sociale huurwoning. De leidingen zijn voor het grootste deel geverfd door een schilder die ik twee dagen had ingehuurd (hij kon niet langer dan twee dagen). Ik hoef dus alleen nog maar kleine stukjes van de leidingen te doen en de kleine radiator.

Ik had op school voor Handenarbeid een mager zesje, want al dat verven, kleien en andere toestanden doe ik niet goed. Het zag er allemaal niet uit.

Heeft iemand tips en trucs voor de absolute beginner met twee linkerhanden? Dingen waar ik op moet letten? En hoe verf ik het snelst?

Ik kan door mijn handicap maar kort staan, dus ik zal zittend op de douchekruk moeten verven.
Met een spuitbus krijg je ze strakker in de lak, wel eerst primer gebruiken. En even iets achter de radiator doen bijvoorbeeld kranten of karton ( voor de muur :) ) Ik heb dit een aantal jaar geleden gedaan met spuitbussen van de Action en zit nog prima!

Mocht je ze gewoon verven gebruik dan een roller met een kwast krijg je snel strepen en is lelijk.
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 20-12-2019 20:54
64.65% gewijzigd
Denk vooral extreem goed aan het voorwerk. Schuren, schuren, schuren en schuren. Daarna en daarvoor goed ontvetten. Dat scheelt je absoluut de helft.

Mijn ervaring met lak is dat je niet te dik moet smeren omdat je anders snel druipers krijgt. Of in een ver verleden een trap die na een week nog niet droog was. Door schade en schande wijs geworden laten we maar zeggen.
Niet te veel verf op de kwast, dan krijg je druipers. En verder is het echt niet moeilijk, gewoon doen.
Radiatoren uit! En echt goed laten afkoelen.
Beter meerdere dunne laagjes dan alles in een keer willen verven. Kwast goed afstrijken.
Goed opschuren en schoonmaken voor je gaat verven.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
20-12-2019 20:54
Radiatoren uit! En echt goed laten afkoelen.
Beter meerdere dunne laagjes dan alles in een keer willen verven. Kwast goed afstrijken.
Goed opschuren en schoonmaken voor je gaat verven.
Dit. Met de aanvulling: eerst schoonmaken, dan schuren, dan nog eens schoonmaken. (anders wrijf je met schuren de viezigheid in je verfondergrond)
Goed voorbereiden (schoonmaken e.d.), niet het leukste klusje maar geeft wel het mooiste resultaat.

Zelf heb ik het overigens met een spuitbus gedaan, vond ik fijner dan met een kwast. Alleen wel een groot gebied eromheen afplakken, want het is erg “nevelig”: voor je het weet zit alles onder

Liever meerdere laagjes dan in 1x teveel want dan heb je kans op druppeltjes
Goed schuren. Afnemen en ontvetten. Kwast is niet handig voor beginner, dan beter spuiten. Laten drogen en uitharden. Dan héél licht schuren, ontvetten en dan de laatste laag spuiten.
Schoonmaken (ontvetten) gaat goed met ammonia (vervelende lucht) of StMarc.
Opschuren zou ik licht doen, alleen het oppervlak 'opruwen'.

Na het opschuren nog een keer afnemen en dan schilderen.

Ik zou het zelf met een roller doen: verf in zo'n verfbakje en dan de verf (altijd eerst goed roeren) dun aanbrengen.
Start met de achterkant / moeilijk te bereiken delen en pas als laatste het oppervlak waar je tegenaan moet kijken (en waar je tijdens het schilderen misschien nog tegenaan wil kunnen leunen?!)

Liever twee hele dunne lagen verf dan één dikke laag.

Omdat je ook ronde buizen van de verwarming gaat schilderen: je kunt ook hele smalle rolletjes gebruiken waarmee je beter om de ronding van die buizen heen kunt werken.
Of de verf aanbrengen met een gewone kwast en dan met een verfrolletje gelijkmatig uitstrijken.
Indien twee lagen: 1e laag eerst goed laten drogen.
Om tussen de verwarmingsdelen (of de achterkant - deels) te kunnen schilderen, bestaat de zgn. bokkenpoot-kwast.
Hier een voorbeeld: https://www.verfwinkel.nl/radiatorkwast ... iAQAvD_BwE
Ja ik heb ik eens gedaan. Ook leidingen in de badkamer en een radiator geverfd. Het kostte me meer tijd dan ik vooraf had ingeschat. Ik had goede verf gebruikt maar toch dekte het niet gelijk. Radiator zelfs driemaal geverfd, maar met goed resultaat.

Aanpak:

- heel goed schuren;
- roestplekken extra schuren en in menie zetten;
- stofvrijmaken;
- ontvetten met St Marcs (= een vriendelijke ontvetter, soort van allesreiniger. Kost een paar euro);
- goed afplakken wat je niet mee wilt verven;
- paar verschillende kwasten kopen;
- speciale radiatorverf gebruiken en geen gewone verf. Bezuinig niet op de verf (!). Goedkoop is al snel duurkoop. Zelf had ik Hammerite radiatorverf gebruikt. Op terpetinebasis dus stonk wel even;
- dun laagje erop zetten.

Ga er vanuit dat je tweemaal moet verven en misschien sommige delen zoals radioator driemaal.

Als je wat meeverft wat niet de bedoeling is dan direkt met een oude lap wegvegen dus deze paraat hebben tijdens het verven.

Het zal er echt van opknappen.

Suc6
Radiatorlak is echt anders dan gewone lak. Ik kan behoorlijk strak lakken maar van de radiatoren in de lak zetten werd ik half wanhopig.
Gelukkig blijken in het dagelijks leven de momenten dat je intens naar een radiator staart zeer zeldzaam te zijn.
Wat ik dus probeer te zeggen is: bereid je voor op een kutklus.
Hier ook met een. Spuitbus vd action. Zit al jaren prima.
Ik ben misschien wat gemakzuchtig, maar de leidingen staan hier allemaal in de muurverf. Radiator is gespoten. Zo'n ouderwetse gietijzeren kolomradiator.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Spuiten en niet verven. Wel alles maar dan ook alles afdekken want de nevel komt overal, maar het is zoveel mooier dan met een kwast aflakken.
Wachten tot de schilder weer tijd heeft. Een radiator lijkt mij niet zo geschikt om mee te beginnen als je weinig ervaring hebt met schilderen.

En als ik de juiste to voor ogen heb ga jij jij je enorm storen als het niet zo strak wordt als de bedoeling is.
binkie schreef:
20-12-2019 22:05
Hier ook met een. Spuitbus vd action. Zit al jaren prima.
:high5:
Ik heb er niet aan gedacht dat je ook moet schuren en ontvetten :O
Nagellakmetglitter schreef:
20-12-2019 22:48
Wel fijn schuurpapier gebruiken (180 of 120) anders krijg je ook krasjes, ontvetten kun je ook met schoonmaakazijn of ammonia
Nagellakmetglitter schreef:
20-12-2019 22:48
Als je echt niets van lakken weet zou ik me echt niet aan een radiator wagen.
ik zou wachten tot de zomer, weet je zeker dat hij niet aan hoeft
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
ClumsyNinja schreef:
20-12-2019 22:56
Als je echt niets van lakken weet zou ik me echt niet aan een radiator wagen.
Badkamer is een mooie oefenruimte, wie komt daar nou verder
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
sugarmiss schreef:
20-12-2019 22:33
Wachten tot de schilder weer tijd heeft. Een radiator lijkt mij niet zo geschikt om mee te beginnen als je weinig ervaring hebt met schilderen.

En als ik de juiste to voor ogen heb ga jij jij je enorm storen als het niet zo strak wordt als de bedoeling is.
Dit. En je hebt de juiste TO voor ogen, daarom is wachten op de schilder het beste advies ;-)
Bedankt voor alle tips. De radiator verven heb ik uit mijn hoofd gezet. Dat wordt te veel en te moeilijk en te zwaar.

Ik ga dan alleen maar een paar kleine stukjes van de leidingen een beetje schuren en verven, daar waar het is afgebladderd. Ik woon hier sinds een paar maanden. Het is een lelijke (vind ik) en oude badkamer van een sociale huurwoning, dus zoveel kan ik er niet aan verpesten, denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven