Bevallen in 2020, welke zorgverzekering kies jij?
zondag 22 december 2019 om 08:07
Zoals de titel al zegt. Brand maar los! Ik ben op dit moment druk met uitzoeken wat het meest gunstig is. Ik wil graag bevallen in het ziekenhuis en zou ook graag van de eigen bijdrage van de kraamzorg af willen dus kom automatisch op een duur pakket. Menzis lijkt nu het beste uit de bus te komen voor mij, maar ik ben er nog niet helemaal over uit.
zondag 22 december 2019 om 08:15
Ik heb daar dus juist geen rekening mee gehouden het jaar dat ik zwanger was. Dat dure pakket zou bij mij iets van 600 euro per jaar extra kosten. Een ziekenhuisbevalling kost aan eigen bijdrage rond de 300-400 euro, kraamzorg rond 250. In het meest ‘gunstige geval’, zou ik dus 50 euro goedkoper uit zijn met met dure pakket. Maar als de bevalling medisch wordt (en dat is in meer dan 50% van de gevallen zo, zeker bij een eerste kind), vervalt de eigen bijdrage ziekenhuis, en ben je al duurder uit aan de verzekering dan als je gewoon de kosten betaalt.
Mensen hebben altijd het idee dat je alles moet verzekeren, maar het is ook best handig om eens na te rekenen hoeveel die verzekering je in een jaar extra gaat kosten. Zeker als de reden om een duur pakket te nemen maar 1 specifiek ding is.
Mensen hebben altijd het idee dat je alles moet verzekeren, maar het is ook best handig om eens na te rekenen hoeveel die verzekering je in een jaar extra gaat kosten. Zeker als de reden om een duur pakket te nemen maar 1 specifiek ding is.
zondag 22 december 2019 om 08:20
Ik heb voor dit keer mijn eigen verzekering niet aangepast (basis+aanvullend1) maar wel het eigen risico weer terug omlaag gebracht. Kost wel meer premie, maar ik verwacht ook veel extra kosten.
De vorige keer was ik bij CZ verzekerd en heb ik 2 mnd voor mijn uitgerekende datum het pakket kunnen wijzigen. Voor zwangerschappen hoefde dat niet voor 1 januari.
De vorige keer was ik bij CZ verzekerd en heb ik 2 mnd voor mijn uitgerekende datum het pakket kunnen wijzigen. Voor zwangerschappen hoefde dat niet voor 1 januari.
zondag 22 december 2019 om 08:21
Let er iig dan ook op dan couveuse nazorg vergoed wordt. Je weet nooit hoe het loopt en mocht je het nodig hebben is het fijn als het vergoed wordt.
En verder wat de eerste poster schreef haha!
Maar als je een uitgebreid pakket wil vind ik dat een belangrijk punt. En ook lactatiekundig consult kan erbij zitten.
En verder wat de eerste poster schreef haha!
Maar als je een uitgebreid pakket wil vind ik dat een belangrijk punt. En ook lactatiekundig consult kan erbij zitten.
zondag 22 december 2019 om 08:22
Welke kosten verwacht je dan? Bevallingszorg is vrijgesteld van eigen risico. Hier is beide zwangerschappen alleen bloedprikken van eigen risico gegaan.aankleefsjaan schreef: ↑22-12-2019 08:20Ik heb voor dit keer mijn eigen verzekering niet aangepast (basis+aanvullend1) maar wel het eigen risico weer terug omlaag gebracht. Kost wel meer premie, maar ik verwacht ook veel extra kosten.
@To ik had afgelopen jaar zilveren Kruis ster 3. En basisverzekering bij anderzorg. Maar wel bekkeninstabiliteit dus pakket gekozen met veel fysio.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 22-12-2019 08:28
5.88% gewijzigd
zondag 22 december 2019 om 08:25
Vorige zwangerschap bij CZ, ik haalde het er wel uit omdat de volgende zaken toen waren verzekerd (voor ik meen €12):
- poliklinische bevalling (ik werd medisch)
- eigen bijdrage kraanzorg (alleen daarvoor zou ik het niet doen)
- 6 fysiobehandelingen (zes heerlijke rugmassages en goede tips over houding)
- cursus samen bevallen
- spiraaltje
- lactatiekundige tot €200
Dus als ze dit weer aanbieden, kies ik weer dit (moet nog zoeken, beval dit keer wel def medisch).
- poliklinische bevalling (ik werd medisch)
- eigen bijdrage kraanzorg (alleen daarvoor zou ik het niet doen)
- 6 fysiobehandelingen (zes heerlijke rugmassages en goede tips over houding)
- cursus samen bevallen
- spiraaltje
- lactatiekundige tot €200
Dus als ze dit weer aanbieden, kies ik weer dit (moet nog zoeken, beval dit keer wel def medisch).
zondag 22 december 2019 om 08:25
Eens met Nausicaa. Vaak is zo’n uitgebreid pakket duurder dan als je het zelf betaald. En ik had zelf gekozen voor een ziekenhuis-bevalling en uiteindelijk hebben ze daar alsnog medisch aangevinkt. Ik had eigenlijk €250,- zelf moeten betalen, maar dat verviel dus.
Verder heb ik mijn eigen risico altijd op Max staan. Dat scheelt een hoop premie en die ene keer dat je dan iets hebt is het duur. Maar met alle jaren dat ik niets heb, haal ik dat er wel weer uit met de korting op de premie. En ik heb het eigen risico gewoon apart op een rekening staan voor het geval dat.
Verder heb ik mijn eigen risico altijd op Max staan. Dat scheelt een hoop premie en die ene keer dat je dan iets hebt is het duur. Maar met alle jaren dat ik niets heb, haal ik dat er wel weer uit met de korting op de premie. En ik heb het eigen risico gewoon apart op een rekening staan voor het geval dat.
zondag 22 december 2019 om 10:34
Hier zilverenkruis 2*.
Ik ga bevallen in januari maar had afgelopen jaar al veel.profijt van.
- borstkolf €75 euro vergoed
- 12x fysio die ik allemaal gebruikt heb vanwege bekken
- zwangerschapscursus €50
- inenting (deze is overigens vanaf nu gratis) kinkhoest, werd weg geschreven onder reisvaccinatie €50
- TENS apparaat €100
En dan komend jaar dus de voordelen van kraamzorg geen eigen bijdrage en niet medisch bevallen (hopelijk)
Maar moet zeggen dat we al jaren zilverenkruis 2* zijn verzekerd. Dus eigenlijk voor komend jaar ook niet switch. Maar na aankomend jaar zet ik hem wel terug want dan heb ik er minder van nodig. En is 1* voldoende.
- inenting (deze is overigens vanaf nu gratis) kinkhoest, werd weg geschreven onder reisvaccinatie €50
- TENS apparaat €100
En dan komend jaar dus de voordelen van kraamzorg geen eigen bijdrage en niet medisch bevallen (hopelijk)
Maar moet zeggen dat we al jaren zilverenkruis 2* zijn verzekerd. Dus eigenlijk voor komend jaar ook niet switch. Maar na aankomend jaar zet ik hem wel terug want dan heb ik er minder van nodig. En is 1* voldoende.
zondag 22 december 2019 om 10:56
Precies dit! Alles willen verzekeren is in de meeste gevallen gewoon veel duurder dan het zelf betalen.nausicaa schreef: ↑22-12-2019 08:15Ik heb daar dus juist geen rekening mee gehouden het jaar dat ik zwanger was. Dat dure pakket zou bij mij iets van 600 euro per jaar extra kosten. Een ziekenhuisbevalling kost aan eigen bijdrage rond de 300-400 euro, kraamzorg rond 250. In het meest ‘gunstige geval’, zou ik dus 50 euro goedkoper uit zijn met met dure pakket. Maar als de bevalling medisch wordt (en dat is in meer dan 50% van de gevallen zo, zeker bij een eerste kind), vervalt de eigen bijdrage ziekenhuis, en ben je al duurder uit aan de verzekering dan als je gewoon de kosten betaalt.
Enige is dat je dan wel een potje moet hebben om de bedragen in 1x te kunnen betalen. Als je alles aanvullend verzekerd betaal je het eigenlijk alsnog, maar dan gewoon verspreid over 12 maanden.
Dus ik zou eerst even uitrekenen wat je precies vergoed krijgt en wat je dit extra kost. Waarschijnlijk is het gewoon voordeliger om een minder uitgebreide aanvullende verzekering te doen en eventuele ziekenhuisbevalling- en kraamzorgkosten zelf te betalen.
zondag 22 december 2019 om 10:58
Ik kies niets anders dan anders omdat ik een medische bevalling krijg:
- meerlingzwangerschap
- ik ga geen borstvoeding geven dus geen lactatiekundige en kolf nodig
- ik doe geen zwangerschapscursus want tweede bevalling en geplande keizersnede
- kinkhoest is gratis geworden
- fysio heb ik 5 sessies vergoeding voor vanuit de standaard aanvullende verzekering
- kraamzorg is 4 euro per uur eigen bijdrage, dat haal ik er met een jaar lang elke maand aanvullende verzekering niet uit. Zeker niet omdat ik waarschijnlijk de eerste vier dagen in het ziekenhuis moet blijven vanwege de keizersnede, waarvoor ik dus geen eigen bijdrage hoef te betalen.
Enige waar ik over twijfel is de sterilisatie die ik wil laten doen tijdens de keizersnede, maar het meeste daarvan wordt sowieso niet vergoed, meen ik tot nu toe. Ik moet de berekening nog maken voor deze kosten.
- meerlingzwangerschap
- ik ga geen borstvoeding geven dus geen lactatiekundige en kolf nodig
- ik doe geen zwangerschapscursus want tweede bevalling en geplande keizersnede
- kinkhoest is gratis geworden
- fysio heb ik 5 sessies vergoeding voor vanuit de standaard aanvullende verzekering
- kraamzorg is 4 euro per uur eigen bijdrage, dat haal ik er met een jaar lang elke maand aanvullende verzekering niet uit. Zeker niet omdat ik waarschijnlijk de eerste vier dagen in het ziekenhuis moet blijven vanwege de keizersnede, waarvoor ik dus geen eigen bijdrage hoef te betalen.
Enige waar ik over twijfel is de sterilisatie die ik wil laten doen tijdens de keizersnede, maar het meeste daarvan wordt sowieso niet vergoed, meen ik tot nu toe. Ik moet de berekening nog maken voor deze kosten.
zondag 22 december 2019 om 12:26
Hier ook Zilveren Kruis 2 sterren. Bij vorige zwangerschap ook gehad en het toen zeker eruit gehaald. Ben toen in het ziekenhuis bevallen en niet medisch. Werd volledig vergoed, zo ook de eigen bijdrage kraamzorg en borstkolf a 75 euro. Verder is het kraampakket ook gratis en nog wat aanvullende dingen zoals hierboven vermeld staat.gordijn87 schreef: ↑22-12-2019 10:34Hier zilverenkruis 2*.
- TENS apparaat €100
Let er wel op dat je voor de fysio behandelingen eerst je eigen risico moet opmaken. Heb toen ook een x aantal behandelingen gehad vanwege bekkenklachten, maar niet voldoende om met gehele eigen risico (385) daarvoor aan te spreken.
zondag 22 december 2019 om 13:09
Hebben jullie tips voor mij wat dit betreft? Even de situatie: ik ben er afgelopen jaar achter gekomen dat ik pcos heb. Partner en ik waren nog niet bezig met kinderen maar hebben wel sterke een kinderwens. We dachten altijd over een jaar of 2, maar dit willen we nu naar voren halen vanwege de pcos. We twijfelen echter nog wel over wanneer we willen starten met proberen. Met pcos kan het met behulp van medicijnen in 1x raak zijn maar het kan ook 3 jaar duren zegmaar. We schommelen een beetje heen en weer tussen gelijk in januari starten en ‘laten we tot na komende zomer wachten’. Vooral omdat we nog een reis gepland hebben in juli. Aan de ene kant willen we tot daarna wachten, aan de andere kant zijn we bang dat het allemaal misschien lang duurt en heeft mijn diagnose ons ook laten inzien dat we dit echt heel graag willen en toch geen jaren meer willen wachten.
Ik heb altijd alleen een basisverzekering en het hoogste eigen risico. Daarmee al jaren heel veel geld bespaard omdat ik nooit wat heb. Nu met de pcos zal ik medicijnen en echo’s (om de follikel groei te controleren) nodig hebben. Ik weet niet wat dit kost. Daarnaast als ik zwanger zou zijn, weet ik niet welke kosten er zijn tijdens zwangerschap, bevalling of na bevalling. Ik ben nog niet eens zwanger dus zou niet weten of ik een medische bevalling zou hebben en al helemaal niet of daarna fysiotherapie enz nodig zouden zijn.
Kortom; voor volgend jaar weet ik even niet wat ik moet doen. Mochten we in januari starten en het gaat heel voorspoedig dan kan het dat ik in 2020 zou bevallen. Maar ik heb in deze situatie even geen idee wat voor verzekering handig is omdat er nog zoveel onduidelijkheden zijn!
Ik heb altijd alleen een basisverzekering en het hoogste eigen risico. Daarmee al jaren heel veel geld bespaard omdat ik nooit wat heb. Nu met de pcos zal ik medicijnen en echo’s (om de follikel groei te controleren) nodig hebben. Ik weet niet wat dit kost. Daarnaast als ik zwanger zou zijn, weet ik niet welke kosten er zijn tijdens zwangerschap, bevalling of na bevalling. Ik ben nog niet eens zwanger dus zou niet weten of ik een medische bevalling zou hebben en al helemaal niet of daarna fysiotherapie enz nodig zouden zijn.
Kortom; voor volgend jaar weet ik even niet wat ik moet doen. Mochten we in januari starten en het gaat heel voorspoedig dan kan het dat ik in 2020 zou bevallen. Maar ik heb in deze situatie even geen idee wat voor verzekering handig is omdat er nog zoveel onduidelijkheden zijn!
zondag 22 december 2019 om 14:29
karavaan dat van fysio is niet juist volgens mij. Het ligt er aan waarom je fysio krijgt (basisverzekering of aanvullend). Ik heb ook fysio gehad (aanvullend verzekerd) en niks hoeven betalen. Eigen risico was ook nog niet op.
Ik zat de vorige keer bij cz en veel gedeclareerd. Alles vergoed. Nu weet ik t nog niet. Wordt de nipt ergens vergoed?
Ik zat de vorige keer bij cz en veel gedeclareerd. Alles vergoed. Nu weet ik t nog niet. Wordt de nipt ergens vergoed?
zondag 22 december 2019 om 14:54
Hulp bij zwanger worden (medicijnen en echo's en zo) gaat wel van je eigen risico af. Dan zou ik dus sowieso alleen het verplichte bedrag doen. Nog los dus of je al in 2020 zwanger zou rakenmorty schreef: ↑22-12-2019 13:09Hebben jullie tips voor mij wat dit betreft? Even de situatie: ik ben er afgelopen jaar achter gekomen dat ik pcos heb. Partner en ik waren nog niet bezig met kinderen maar hebben wel sterke een kinderwens. We dachten altijd over een jaar of 2, maar dit willen we nu naar voren halen vanwege de pcos. We twijfelen echter nog wel over wanneer we willen starten met proberen. Met pcos kan het met behulp van medicijnen in 1x raak zijn maar het kan ook 3 jaar duren zegmaar. We schommelen een beetje heen en weer tussen gelijk in januari starten en ‘laten we tot na komende zomer wachten’. Vooral omdat we nog een reis gepland hebben in juli. Aan de ene kant willen we tot daarna wachten, aan de andere kant zijn we bang dat het allemaal misschien lang duurt en heeft mijn diagnose ons ook laten inzien dat we dit echt heel graag willen en toch geen jaren meer willen wachten.
zondag 22 december 2019 om 15:04
Ik heb hem vorig jaar flink omhoog gegooid, betaalde ruim €50 meer. Dit er ook weer ruimschoots uitgehaald:
- 20 uur extra (couveuse)kraamzorg zonder eigen risico
- onbeperkt fysio (38 keer geweest, bekken ellende)
-spiraal laten zetten (á €150)
- steunzolen vernieuwd (á 130)
- tandarts €300 opgemaakt (gebit had nogal geleden van de zwangerschap blijkbaar)
- zwangerschapscursus €100
- lactatiekundige €80.
Zat ook nog voor €500 alternatieve geneeskunde bij maar heb ik niks mee gedaan. Overigens geen vergoeding voor poliklinische bevalling maar ik wist al bij voorbaat dat ik medisch zou zijn.
Was in mijn geval zeker de moeite dus.
Was izz zorg voor de zorg 3.
- 20 uur extra (couveuse)kraamzorg zonder eigen risico
- onbeperkt fysio (38 keer geweest, bekken ellende)
-spiraal laten zetten (á €150)
- steunzolen vernieuwd (á 130)
- tandarts €300 opgemaakt (gebit had nogal geleden van de zwangerschap blijkbaar)
- zwangerschapscursus €100
- lactatiekundige €80.
Zat ook nog voor €500 alternatieve geneeskunde bij maar heb ik niks mee gedaan. Overigens geen vergoeding voor poliklinische bevalling maar ik wist al bij voorbaat dat ik medisch zou zijn.
Was in mijn geval zeker de moeite dus.
Was izz zorg voor de zorg 3.
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
zondag 22 december 2019 om 15:39
Mijn man zit bij Friesland. Die vind ik voor mij persoonlijk bagger extra pakketten hebben (allemaal zonder extra zwangerzorgvergoedingen en zo) maar hun basisbudget is wel echt heel betaalbaar. Mijn ziekenhuis en verloskundige staan er sowieso als gecontracteerde tussen, maar is er nog een addertje waar ik op moet letten?
Ik wil m'n extra pakket dan bij Zilveren Kruis nemen. De ZK budgetpolis is bijna 6 euro duurder dan die van FZ dus dat is zonde, terwijl ze dezelfde vergoedingen hebben. En ZK heeft met de 2 ster polis wel alles vergoed. Dat vind ik dan weer wel de moeite.
Plus het in één keer betalen. Scheelt bij beide 2%. Dat krijg je nou niet echt qua rente
Ik heb ook bij IZZ gekeken, maar die zijn voor mij schreeuwend duur, plus geen korting bij jaarbetaling.
Ik wil m'n extra pakket dan bij Zilveren Kruis nemen. De ZK budgetpolis is bijna 6 euro duurder dan die van FZ dus dat is zonde, terwijl ze dezelfde vergoedingen hebben. En ZK heeft met de 2 ster polis wel alles vergoed. Dat vind ik dan weer wel de moeite.
Plus het in één keer betalen. Scheelt bij beide 2%. Dat krijg je nou niet echt qua rente
Ik heb ook bij IZZ gekeken, maar die zijn voor mij schreeuwend duur, plus geen korting bij jaarbetaling.
zondag 22 december 2019 om 15:52
Ik heb ruim 800 euro vergoed gekregen vanuit m'n aanvullende verzekering, en dan was mijn bevalling medisch dus volledig vergoed en heb ik veel minder kraamzorg gehad. Oa voor couveuse nazorg (deels vergoed) en fysiotherapie. Rooming in (dat je bij je baby kunt blijven als hij langer in het ziekenhuis moet blijven) gaat trouwens wel van je eigen risico af.
zondag 22 december 2019 om 16:01
Amen. Hier een bevalling op de rol voor februari 2020 en ik blijf waar ik zit. Vaak is het duurder om je bij te verzekeren, ik zou je rekenmachine er maar eens naast leggen....nausicaa schreef: ↑22-12-2019 08:15Ik heb daar dus juist geen rekening mee gehouden het jaar dat ik zwanger was. Dat dure pakket zou bij mij iets van 600 euro per jaar extra kosten. Een ziekenhuisbevalling kost aan eigen bijdrage rond de 300-400 euro, kraamzorg rond 250. In het meest ‘gunstige geval’, zou ik dus 50 euro goedkoper uit zijn met met dure pakket. Maar als de bevalling medisch wordt (en dat is in meer dan 50% van de gevallen zo, zeker bij een eerste kind), vervalt de eigen bijdrage ziekenhuis, en ben je al duurder uit aan de verzekering dan als je gewoon de kosten betaalt.
Grofweg de helft eindigt alsnog in het ziekenhuis dus die eigen bijdrage is dan weg, en de kosten van de kraamzorg bij verzekeren is vaak duurder dan zelf lappen....
zondag 22 december 2019 om 16:15
Leuk een zorgverzekering topic! 
Ik ga overstappen naar Ditzo. Mijn eigen risico op €0,- want ik heb de nodige bezoekjes aan medisch specialisten.
Ik ga helemaal terug naar alleen de basisverzekering, waar ik eerst een aanvullende verzekering ** /middelste van 3 had. Ik verwacht geen gebruik meer te maken en als ik bv fysiotherapie nodig heb, dan zelf betalen en rekening houden dat ik dit van de belasting kan aftrekken. Verwacht dat dit financieel gunstiger is dan ertegen verzekeren.
Tandartsverzekering gaat er ook uit. Heb al jarenlang een goed gebit. Een controle kan ik zelf ook wel betalen
tov de premie
Aanvulling:
Lol. Ik lees niet goed......Ik zie bevallen in 2020, dus niet een algemeen zorgverzekering topic
Ik ga overstappen naar Ditzo. Mijn eigen risico op €0,- want ik heb de nodige bezoekjes aan medisch specialisten.
Ik ga helemaal terug naar alleen de basisverzekering, waar ik eerst een aanvullende verzekering ** /middelste van 3 had. Ik verwacht geen gebruik meer te maken en als ik bv fysiotherapie nodig heb, dan zelf betalen en rekening houden dat ik dit van de belasting kan aftrekken. Verwacht dat dit financieel gunstiger is dan ertegen verzekeren.
Tandartsverzekering gaat er ook uit. Heb al jarenlang een goed gebit. Een controle kan ik zelf ook wel betalen
Aanvulling:
Lol. Ik lees niet goed......Ik zie bevallen in 2020, dus niet een algemeen zorgverzekering topic
zondag 22 december 2019 om 18:17
In mijn geval dus zeker niet, maar dat weet je natuurlijk vaak pas achteraf. Overigens ook door een brilvergoeding en wegens vakantie buiten de EU wilde ik medische kosten in het buitenland verzekeren (maar dat kan ook via je reisverzekering). Voor mijn zwangerschap had ik daarom sowieso al een aanvullende verzekering (wel een goedkopere overigens).ClaireSophie schreef: ↑22-12-2019 16:01Amen. Hier een bevalling op de rol voor februari 2020 en ik blijf waar ik zit. Vaak is het duurder om je bij te verzekeren, ik zou je rekenmachine er maar eens naast leggen....
Grofweg de helft eindigt alsnog in het ziekenhuis dus die eigen bijdrage is dan weg, en de kosten van de kraamzorg bij verzekeren is vaak duurder dan zelf lappen....
zondag 22 december 2019 om 18:28
Fysio woedt bij mij gewoon compleet vergoed zonder aanspraak op eigen risico. Enige wat ik betaal voor eigen risico zijn de controles van bloedwaardenKaravaan schreef: ↑22-12-2019 12:26Hier ook Zilveren Kruis 2 sterren. Bij vorige zwangerschap ook gehad en het toen zeker eruit gehaald. Ben toen in het ziekenhuis bevallen en niet medisch. Werd volledig vergoed, zo ook de eigen bijdrage kraamzorg en borstkolf a 75 euro. Verder is het kraampakket ook gratis en nog wat aanvullende dingen zoals hierboven vermeld staat.
Let er wel op dat je voor de fysio behandelingen eerst je eigen risico moet opmaken. Heb toen ook een x aantal behandelingen gehad vanwege bekkenklachten, maar niet voldoende om met gehele eigen risico (385) daarvoor aan te spreken.
Was kraampakket trouwens vergeten in lijstje volgens mij kost die andere €35 euro.