Voedingsschema 5 maanden
woensdag 25 december 2019 om 00:28
Ik heb een zoontje van 5 maanden. Wij zijn hem nu aan het laten wennen aan vast voedsel. Ik merk dat ik het nog best lastig vind hoe veel en wanneer ik hem het beste hapjes kan geven. Hieronder zijn schema:
06:30 fles 180cc
11:00/11:30 fles 180cc
15:00 fruithapje 5 lepeltjes ongeveer
16:30/17:00 180cc
19:30 150cc
23:30 150cc
Helaas slaapt hij nog niet door en komt hij rond 03:00/03:30 nog een keer. Dan geef ik hem nog een fles 150cc soms 180cc.
S’avonds gaven we eerst 180cc maar hij was heel onrustig. Wij zijn bij de osteopaat geweest en hij gaf aan dat het door de voedingen s’avonds komt. Hij gaf aan dat we hem beter dan iets minder konden geven. Nu hij 150cc krijgt s’avonds gaat het gelukkig goed.
Ik weet dat elk kind anders is... Maar hoe zien jullie schema’s eruit??
06:30 fles 180cc
11:00/11:30 fles 180cc
15:00 fruithapje 5 lepeltjes ongeveer
16:30/17:00 180cc
19:30 150cc
23:30 150cc
Helaas slaapt hij nog niet door en komt hij rond 03:00/03:30 nog een keer. Dan geef ik hem nog een fles 150cc soms 180cc.
S’avonds gaven we eerst 180cc maar hij was heel onrustig. Wij zijn bij de osteopaat geweest en hij gaf aan dat het door de voedingen s’avonds komt. Hij gaf aan dat we hem beter dan iets minder konden geven. Nu hij 150cc krijgt s’avonds gaat het gelukkig goed.
Ik weet dat elk kind anders is... Maar hoe zien jullie schema’s eruit??
woensdag 25 december 2019 om 00:59
Hier een dochter van bijna 5 maanden zonder schema. Ze krijgt borstvoeding op verzoek, sliep met 8 weken al 's nachts door, maar wil sinds kort weer de halve nacht drinken. Over twee weken ga ik weer werken en zij naar het kdv, dan komt er misschien wat meer ritme in.
Qua vaste voeding ben ik niet zo gestructureerd. Ik laat haar soms iets proeven als het zo uit komt, bijvoorbeeld als peuter fruit eet en baby wakker is dan mag ze ook aan een stukje banaan likken of ze krijgt een stronkje broccoli in haar hand als ze er tijdens het avond eten toch bij zit.
Over een tijdje gaan we wat serieuzer beginnen maar ik ben niet zo van de schema's. Lijkt me prima toch om 's morgens wat fruit te geven? Dan eind van de middag groente, daarna tussen de middag brood... Peuter at hier met 8 maanden zo goed als met de pot mee. Was een flesweigeraar dus ik was al lang blij.
Qua vaste voeding ben ik niet zo gestructureerd. Ik laat haar soms iets proeven als het zo uit komt, bijvoorbeeld als peuter fruit eet en baby wakker is dan mag ze ook aan een stukje banaan likken of ze krijgt een stronkje broccoli in haar hand als ze er tijdens het avond eten toch bij zit.
Over een tijdje gaan we wat serieuzer beginnen maar ik ben niet zo van de schema's. Lijkt me prima toch om 's morgens wat fruit te geven? Dan eind van de middag groente, daarna tussen de middag brood... Peuter at hier met 8 maanden zo goed als met de pot mee. Was een flesweigeraar dus ik was al lang blij.
woensdag 25 december 2019 om 01:04
Wij laten baby vanaf 6 maanden meeknagen van onze maaltijden. Eerst borstvoeding en dan daarna spelen/ proeven/ sabbelen aan een stuk avocado, banaan etc. Echt een maaltijd is het niet, melk blijft nog hoofdvoeding. Als baby toevallig slaapt tijdens onze lunch dan vervalt dat eetmoment voor hem. Wij eten iedere maaltijd iets dat geschikt is voor baby. We maken geen speciale hapjes of puree dus.
Kerel, kerel, kerel, kerel! Ik sta paf!
woensdag 25 december 2019 om 07:15
woensdag 25 december 2019 om 09:03
Misschien een tip over de nachtfles: ik gaf 's nachts altijd een klein flesje van 90+3. Zo leerde ze dat er 's nachts niet zoveel te halen viel en dronk ze overdag meer. En maak je hem wakker voor de fles om 23, of wordt hij zelf wakker? Beide dochters gingen hier doorslapen toen we stopten ze wakker te maken voor die fles omdat ze dan niet uit hun diepe slaap werden gehaald. Maar dat is voor elk kind anders natuurlijk.
Ons schema voor baby van 6 maanden:
7.30 Fles 210+7
10.00 Fruit (1 ijsklontje)
11.30 Fles 210+7
15.30 Fles 210+7
16.30 Groentehap (ongeveer 100 gram)
18.30 Fles 210+7
I.v.m. allergiën in de familie zijn we met de groentehap begonnen rond 4 maanden. Het fruit heeft ze gisteren voor het eerst gehad.
7.30 Fles 210+7
11.30 Fles 210+7
15.30 Fles 210+7
18.30 Fles 210+7
I.v.m. allergiën in de familie zijn we met de groentehap begonnen rond 4 maanden. Het fruit heeft ze gisteren voor het eerst gehad.
woensdag 25 december 2019 om 11:36
Een baby voedt je naar behoefte.fiona2018 schreef: ↑25-12-2019 09:03Misschien een tip over de nachtfles: ik gaf 's nachts altijd een klein flesje van 90+3. Zo leerde ze dat er 's nachts niet zoveel te halen viel en dronk ze overdag meer. En maak je hem wakker voor de fles om 23, of wordt hij zelf wakker? Beide dochters gingen hier doorslapen toen we stopten ze wakker te maken voor die fles omdat ze dan niet uit hun diepe slaap werden gehaald. Maar dat is voor elk kind anders natuurlijk.
Wakker maken voor een fles is geen goed idee. Expres een kleiner flesje geven dan waar ze behoefte aan hebben ook niet.
Je baby overvoeden en dan van een osteopaat moeten horen dat je een kleinere fles moet geven zoals bij to dan denk ik ook zie je het nou echt niet.
Idem met een vaste hoeveelheid lepeltjes vast voedsel.
Je pureert wat worteltjes of prakt een banaan of je koopt een potje en dan zie je wel hoeveel je kind er wel of niet van opeet.
Je wil dat je kind blijft aanvoelen hoeveel voedsel het nodig heeft.
Je wil niet het natuurlijke honger en verzadigingsgevoel om zeep helpen zodat je kind later staat te hannessen met een weight watchers boek En een weegschaaltje of allerlei dieethypes volgt.
Fruit zou ik overigens 's morgens geven. Want dan gaat zo' n fruit moment naadloos over on een frhitmiment bij de peuterspeelzaal en later de fruit pauze op school.

woensdag 25 december 2019 om 11:41
fiona2018 schreef: ↑25-12-2019 09:03Misschien een tip over de nachtfles: ik gaf 's nachts altijd een klein flesje van 90+3. Zo leerde ze dat er 's nachts niet zoveel te halen viel en dronk ze overdag meer. En maak je hem wakker voor de fles om 23, of wordt hij zelf wakker? Beide dochters gingen hier doorslapen toen we stopten ze wakker te maken voor die fles omdat ze dan niet uit hun diepe slaap werden gehaald. Maar dat is voor elk kind anders natuurlijk.
7.30 Fles 210+7
11.30 Fles 210+7
15.30 Fles 210+7
18.30 Fles 210+7
In mijn optiek werkt dit averechts. Baby heeft dan veel honger in de ochtend en overeet zich dan mogelijk. Dat wil je een kind niet aanleren. Gewoon aanbieden en stoppen met aanbieden als baby genoeg heeft (fles niet leegdrinkt, zich afkeert, niet wakker wordt), heb ik altijd geleerd. Bij een borst gaat dat vaak natuurlijker dan bij een fles, baby stopt met sabbelen en je kunt een tepel er gewoonweg niet induwen, maar het kan wel (heb dochter zowel fles- als borstgevoed).
woensdag 25 december 2019 om 12:21
Tja, meningen verschillen maar hier werkt het wel. Als ik mijn baby 's nachts een fles geef blijft ze half slapend drinken, drinkt ze de fles leeg en heeft ze 's ochtends minder honger. Terwijl ze dan vaak alleen wat melk nodig heeft om weer in slaap te vallen.
Ze overeet zich niet 's ochtends hoor maar drinkt keurig haar fles leeg. Terwijl als ze wel een volle nachtfles drinkt, ze veel later voor de eerste fles komt. En dan zit er totaal geen ritme meer in de dag. Bij een jonge baby ben ik niet van de ritmes, maar zodra ze vast voedsel krijgen vind ik een ritme wel handig en wenselijk.
Als mijn peuter 's nachts wakker wordt geef ik haar ook geen eten, ookal zou ze het misschien wel opeten.
Ze overeet zich niet 's ochtends hoor maar drinkt keurig haar fles leeg. Terwijl als ze wel een volle nachtfles drinkt, ze veel later voor de eerste fles komt. En dan zit er totaal geen ritme meer in de dag. Bij een jonge baby ben ik niet van de ritmes, maar zodra ze vast voedsel krijgen vind ik een ritme wel handig en wenselijk.
Als mijn peuter 's nachts wakker wordt geef ik haar ook geen eten, ookal zou ze het misschien wel opeten.
donderdag 26 december 2019 om 00:37
Ik had nog geen eens antwoord gegeven en er word ingevuld dat ik hem wakker maak voor een fles. Ik maak hem niet wakker hij wordt zelf wakker voor een fles. Als hij slaapt dan slaapt hij. Dan ga ik hem niet wakker maken voor een fles.sugarmiss schreef: ↑25-12-2019 11:36Een baby voedt je naar behoefte.
Wakker maken voor een fles is geen goed idee. Expres een kleiner flesje geven dan waar ze behoefte aan hebben ook niet.
Je baby overvoeden en dan van een osteopaat moeten horen dat je een kleinere fles moet geven zoals bij to dan denk ik ook zie je het nou echt niet.
Idem met een vaste hoeveelheid lepeltjes vast voedsel.
Je pureert wat worteltjes of prakt een banaan of je koopt een potje en dan zie je wel hoeveel je kind er wel of niet van opeet.
Je wil dat je kind blijft aanvoelen hoeveel voedsel het nodig heeft.
Je wil niet het natuurlijke honger en verzadigingsgevoel om zeep helpen zodat je kind later staat te hannessen met een weight watchers boek En een weegschaaltje of allerlei dieethypes volgt.
Fruit zou ik overigens 's morgens geven. Want dan gaat zo' n fruit moment naadloos over on een frhitmiment bij de peuterspeelzaal en later de fruit pauze op school.
En dat je zegt dat ik hem overvoed en van de osteopaat moet horen dat ik hem te veel geef is onzin. Hij gaf aan dat hij onrustig was als hij neergelegd werd doordat zijn fles soort van naar boven komt van de hele dag. Waardoor het misschien zou helpen savonds iets minder te geven. Niet omdat hij teveel krijgt. Daar is een osteopaat ook helemaal niet voor.. Maar ja. Hij komt zelf op de tijdstippen dat ik hem de fles geef. Als hij niet huilt geef ik hem ook de fles niet.
En met vast voedsel ik geef hem ongeveer 5 lepeltjes, omdat hij niet meer wil dan dat. Vandaar de hoeveelheid lepeltjes die ik benoem. Een tijdje geleden heb ik hem meer gegeven dan dat en dat was drama die avond. Hij had heel erg buikpijn.
Fruithapje kan alsnog ook nog s’ochtends gegeven worden op een later moment.
donderdag 26 december 2019 om 00:48
donderdag 26 december 2019 om 15:21
Dat wakker maken voor een fles dat was tegen Fiona. Daarom quote ik haar ook. Maar goed dat snapte jij blijkbaar niet. En dat je pas een kleinere fles gaat geven doordat de osteopaat dat aangeeft en je dat niet zelf kan bedenken dat vind ik dom ja.Maya89 schreef: ↑26-12-2019 00:37Ik had nog geen eens antwoord gegeven en er word ingevuld dat ik hem wakker maak voor een fles. Ik maak hem niet wakker hij wordt zelf wakker voor een fles. Als hij slaapt dan slaapt hij. Dan ga ik hem niet wakker maken voor een fles.
En dat je zegt dat ik hem overvoed en van de osteopaat moet horen dat ik hem te veel geef is onzin. Hij gaf aan dat hij onrustig was als hij neergelegd werd doordat zijn fles soort van naar boven komt van de hele dag. Waardoor het misschien zou helpen savonds iets minder te geven. Niet omdat hij teveel krijgt. Daar is een osteopaat ook helemaal niet voor.. Maar ja. Hij komt zelf op de tijdstippen dat ik hem de fles geef. Als hij niet huilt geef ik hem ook de fles niet.
En met vast voedsel ik geef hem ongeveer 5 lepeltjes, omdat hij niet meer wil dan dat. Vandaar de hoeveelheid lepeltjes die ik benoem. Een tijdje geleden heb ik hem meer gegeven dan dat en dat was drama die avond. Hij had heel erg buikpijn.
Fruithapje kan alsnog ook nog s’ochtends gegeven worden op een later moment.
En met deze verklaring zeg je wel daar is een osteopaat niet voor maar geef je nog steeds aan dat het op advies van de osteopaat was en dat je blijkbaar te dom was om het zelf te bedenken alleen dan in andere woorden.
vrijdag 27 december 2019 om 00:16
Ik vind het een beetje overdreven hoe je reageert met te dom om zelf te bedenken. Ik ken mijn kind het beste en als hij s’avonds huilt om een fles dan geef ik hem die gewoon. En dat was inderdaad 180cc omdat hij die ook overdag krijgt. En omdat ik weet dat hij daar genoeg aan heeft.sugarmiss schreef: ↑26-12-2019 15:21Dat wakker maken voor een fles dat was tegen Fiona. Daarom quote ik haar ook. Maar goed dat snapte jij blijkbaar niet. En dat je pas een kleinere fles gaat geven doordat de osteopaat dat aangeeft en je dat niet zelf kan bedenken dat vind ik dom ja.
En met deze verklaring zeg je wel daar is een osteopaat niet voor maar geef je nog steeds aan dat het op advies van de osteopaat was en dat je blijkbaar te dom was om het zelf te bedenken alleen dan in andere woorden.
Ieder kind is anders en elke ouder is anders. En iedereen doet dingen op zijn eigen manier. En er is niet persee een goed of fout voor mijn gevoel. Het is gewoon even zoeken. Voor mij dan. Hij is mijn eerste dus ik weet ook niet alles. Ik kwam hier om te vragen hoe andere het doen zodat ik daar misschien weer dingen uit kan halen. Ik kom hier niet om van een ander te horen dat ik dom ben volgens diegene omdat ik iets niet gelijk heb gedaan. Niemand is perfect.
Commentaar vind ik niet erg, maar op een normale respectvolle manier.
De rest in ieder geval bedankt voor de tips en inzicht in hoe jullie het doen;)
vrijdag 27 december 2019 om 05:43
Hoi, hier in België krijgen we het advies om rond de middag groentepap te geven. Dus rond 11u a 11u30 krijgt mijn dochtertje groentepap. Dit omdat het 's avonds te zwaar op het maagje ligt. Fruithapje geef ik in de namiddag na haar dutje. Brood geven we hier pas rond 8 a 9 maanden en kan perfect s avonds.
Succes!
Succes!
vrijdag 27 december 2019 om 08:17
Even een geruststelling, je schrijft dat hij helaas nog niet doorslaapt.
Voor een kindje van 5 maanden heeft hij een prachtig ritme hoor. Hij wordt gelukkig maar 1 keer wakker, zo kun je het ook zien.
Qua eten weinig extra tips. Wij gaven vanaf 6 maanden met onze maaltijden hem wat te proeven. Eerst groentes, later fruit en rond 8 maanden ook brood/pasta/rijst enz. Overdag en s nachts kreeg hij borstvoeding om de 2 a 3 uur. Gewoon doorgaan met wat je doet. Prima als je baby de eerste weken/maanden alleen maar proeft en niet echt grote happen eet. Daar leren ze veel van.
Voor een kindje van 5 maanden heeft hij een prachtig ritme hoor. Hij wordt gelukkig maar 1 keer wakker, zo kun je het ook zien.
Qua eten weinig extra tips. Wij gaven vanaf 6 maanden met onze maaltijden hem wat te proeven. Eerst groentes, later fruit en rond 8 maanden ook brood/pasta/rijst enz. Overdag en s nachts kreeg hij borstvoeding om de 2 a 3 uur. Gewoon doorgaan met wat je doet. Prima als je baby de eerste weken/maanden alleen maar proeft en niet echt grote happen eet. Daar leren ze veel van.
Hips, hopsakee en pierlala.
zaterdag 28 december 2019 om 15:48
Mijn baby is nu iets ouder dan 4 maanden hebben altijd op verzoek gevoed en dat ging altijd als vanzelf.
9.00 uur fles 180+6
12.00 uur fles 180+6
15.00 uur fles 180+6
17.30 uur fles 180+6
20.00 uur fles 180+6
Daarna meteen naar bed en slapen tot de volgende morgen 8.30/9.00 uur
Zo gaat het al heel lang. Tot vandaag hij ineens om 7.00 uur al een fles .
Ook prima dan eindigt de dag dus vroeger. Vanavond ga ik voor het eerst een papfles proberen en starten een deze dagen met oefenhapjes groente. Die ga ik tussen de eennalaatste en laatste fles geven.
9.00 uur fles 180+6
12.00 uur fles 180+6
15.00 uur fles 180+6
17.30 uur fles 180+6
20.00 uur fles 180+6
Daarna meteen naar bed en slapen tot de volgende morgen 8.30/9.00 uur
Zo gaat het al heel lang. Tot vandaag hij ineens om 7.00 uur al een fles .
Ook prima dan eindigt de dag dus vroeger. Vanavond ga ik voor het eerst een papfles proberen en starten een deze dagen met oefenhapjes groente. Die ga ik tussen de eennalaatste en laatste fles geven.
♡