Geld & Recht alle pijlers

Aangifte doen ja of nee?

14-04-2009 18:08 17 berichten
Vanmorgen parkeerde ik mijn auto in een bepaalde straat en terwijl ik uit aan het stappen was zag ik dat een Ford Ka zich met alle geweld tussen 2 auto's wilde proppen. Je kon al gelijk zien dat dat amper ging maar meneer duwde toch door. Ik zag duidelijk dat hij die auto achter hem geraakt had.

Ik heb die man er vervolgens op aan gesproken, gewoon op een nette manier dat ik gezien had dat hij die auto geraakt had. Meneer mompelde vervolgens wat en keek niet echt happy, vervolgens liep hij kwaad weg.

Ik heb nog gekeken en zag niet 1,2,3 of er schade was maar ik heb voor de zekerheid toch allebei de kentekens opgeschreven. Ik heb geen briefje achter de ruitenwisser gedaan omdat die man van de Ka hem anders misschien verscheurd had als hij eerder terug kwam dan mij.

Toen ik terug kwam waren beide auto's weg.

Nu vraag ik me af of ik dit moet melden, bij de politie ofzo? Misschien is er wel schade en dan weet ik wie het gedaan heeft.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me goed om het te melden. Zou er erg blij mee zijn als dit mij was overkomen. Aangifte doen kan niet, dat kan alleen de direct gedupeerde.
Je zit er mee. Anders zou je het niet tegen die man hebben gezegd, de kentekens niet opgeschreven hebben en nu niet posten op dit forum. Ik zou dus zeggen: ja aangeven.

Al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Als het je zelf overkomt (dat een ander je auto raakt) je het graag ook zou weten.
Als je het zo bekijkt dan zit ik er inderdaad mee. Ik vind het gewoon asociaal om weg te lopen en net te doen of er niets aan de hand is.

Ik zou zeker blij zijn als iemand dit voor mij had gedaan als iemand anders tegen mijn auto gereden was.

Ik weet dus niet of aangifte doen mogelijk is.
Je zit ermee, zou ik ook hebben. Weet niet of je aangifte kan doen maar ik zou wel even contact opnemen met het politieburo. Als de auto eigenaren van die twee auto's wel aangifte hebben gedaan van vrenieling kan jij optreden als getuige.
Je bent geen benadeelde in dit verhaal, je bent een getuige. Ik denk dus niet dat je aangifte kunt doen. Misschien kun je het dichtstbijzijnde politiebureau bij die straat bellen en uitleggen wat er gebeurd is, en vragen wat je opties zijn?
Ik heb ook ooit iets meegemaakt en er melding van gemaakt bij de politie. Weet nog niet wat mij bezielde maar het ging zo;

Ik zie een vrachtwagen een spiegel van een auto eraf rijden en schade maken aan de zijkant van die auto. Hij stopte niet en reed door. Ik heb hem in een bocht voor je de grote weg op ging klem gereden.

Achteraf denk ik dat ik tijdelijk niet helemaal goed bij mijn hoofd was. Dus ik stap uit en leg die man uit (geloofde nog steeds dat hij het misschien niet gemerkt had) dat hij schade had gemaakt. Oh zei hij, dan rij ik wel even terug. Geloofde die man nog. Dus ik rij weg, zie ik dat hij niet terug gaat maar de snelweg opgaat. Ik erachter aan. Al rijdende het nummerbord opgeschreven. Politie gebeld en gemeld. Toen snel naar mijn afspraak gegaan van mijn werk, die met mijn vertraging niet blij was. Snel erna weer terug gereden naar de beschadigde auto en overal in de straat aangebeld wie de eigenaar was. Na 20 min. de eigenaar gevonden. Dus vertel het verhaal, geef het kenteken en alle gegevens. Zegt die man, ach hoeft niet hoor, het is al een oude auto. Geen bedankje niets.

Stond ik dan, hele middag halsbrekende toeren uitgehaald, kosten gemaakt met mobiel bellen enz. Ik moet nog blij zijn dat die vrachtwagenchauffeur alleen maar aso was met het doorrijden, voor hetzelfde geld had ik een knal voor mijn kop gehad of was hij mij wel even komen opzoeken.

Maar een anonieme melding bij de politie kan volgens mij geen kwaad.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Theoretisch gezien kan aangifte wel, hoef je niet per se de gedupeerde voor te zijn. Praktisch gezien zou je eerder een getuigeverklaring afleggen dan een aangifte. Maar ik zou gewoon het melden bij de politie, en het dan aan hun overlaten.
quote:mylenevalerie schreef op 14 april 2009 @ 18:51:

Maar een anonieme melding bij de politie kan volgens mij geen kwaad.Waarom anoniem??
Oke, ja de site van de Politie loopt momenteel vast maar ik zal eens kijken. Ik kende "een getuigenverklaring" niet, zal daar eens op zoeken.

@ MyleneValerie: jij hebt ook lef hoor! Haha ik moest wel lachen toen ik je zin las dat je die vrachtwagen klem gereden had. Wel stoer, jammer dat die eigenaar van de auto dan zo reageert maar je hebt toch een goede daad verricht, op zich toch.

In die straat waar ik geparkeerd stond zijn meest flatgebouwen en bedrijven dus aanbellen van wie die auto was had niet veel zin vond ik.

Mijn vriend vond het wel weer typisch mij, die vent er op aan spreken.
Ik zou wel een melding maken bij de politie, mocht de eigenaar zich daar melden, dan hebben zij in ieder geval de gegevens van de veroorzaker.
.
Gewoon morgen 0900-8844 bellen en dan vragen naar een politie buro daar in de buurt. Je verhaal vertellen en het verder aan hun overlaten. Doen hoor. Ben jij ook van je nare gevoel af.
quote:Kate1980 schreef op 14 april 2009 @ 19:27:

Ik kende "een getuigenverklaring" niet, zal daar eens op zoeken.

.Voor alle duidelijkheid: jij hoeft niet te weten in welke vorm je je melding giet, dat zoekt de politie wel uit. Je kan gewoon naar het dichtsbijzijnde bureau gaan, daar meld je je bij de balie en dan neemt iemand je verhaal op. De politie bepaalt wel welk labeltje ze daaraan hangen: aangifte, melding, getuigeverklaring enz.enz.
Dit noemen ze Amsterdams parkeren. Zie het dagelijks gebeuren. Als je geen kentekens hebt oid kan je weinig doen bij de politie. Asociaal! Verschrikkelijke he.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
.
quote:Fame schreef op 15 april 2009 @ 15:06:

Als je geen kentekens hebt oid kan je weinig doen bij de politie. Die heeft ze wel opgeschreven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven