Acceptatie

27-12-2019 12:58 144 berichten
Naar aanleiding van een ander topic het volgende: stel een man en vrouw samen. De man is stil/rustig praat niet makkelijk. De schoonfamilie zijn mensen die makkelijk praten en snappen het eigenlijk niet als iemand niet makkelijk praat. Hierdoor ligt de man niet goed bij de familie.
De schoonfamilie laten het initiatief bij de man liggen. Hij moet zelf maar praten. De man wordt niet bij gesprekken betrokken en zit er vaak verloren bij. Juist hierdoor is het voor hem nog moeilijker een gesprek te beginnen.

Uiteindelijk komen er kinderen. Deze zijn spontaan en schoonfam ontvangt ze met open armen. Er wordt lief tegen de kinderen gedaan en veel tegen gepraat. De man wordt nog steeds genegeerd.

Is het terecht wat de familie doet of gaan ze te ver?
bitterkoekjespudding schreef:
27-12-2019 14:24
Hij reageert wel op vragen en stelt zelf ook vragen. Maar hij ligt gewoon niet goed bij de familie. Waardoor hij er heel vaak verloren bij zit.
Hij heeft het wel ter sprake gebracht en zijn vrouw ook. Zij krijgen steeds als antwoord dat de familie al heel veel heeft gedaan en dat hij zelf maar moet praten. (in de ogen van de man en vrouw is er juist heel weinig contact met de man gezocht. Hij wordt niet echt bij dingen betrokken. Alles zou vanuit hemzelf moeten komen ook al heeft hij hier veel meer moeite mee dan de familie)

Het is dus gewoon zo dat de man wel gedag wprdt gezegd,maar verder wordt er geen aandacht aan hem besteed.
Ook naar de wens van de vrouw om de man meer bij dingen te betrekken wordt niets mee gedaan/geluisterd.

Juist dat de kinderen wel worden geaccepteerd vinden zowel de man als vrouw heel erg. Dat er wel moeite wordt gedaan voor de kinderen maar niet voor de man.
om wie gaat het nu? wie ben jij in deze? de man, de vrouw of de schoonfamilie
Is het ok voor een opa en oma om de kleinkinderen wel te accepteren maar je schoonzoon niet? Alleen omdat iemand rustig/verlegen is?

Stel dat de man en vrouw het zo kwetsend vinden, dat ze besluiten niet meer vaak naar schoonouders te gaan. En dat hierdoor opa en oma hun kleinkinderen niet meer vaak zien, is het dan terecht dat opa en oma boos zijn? Of hadden ze beter wat water bij de wijn kunnen doen wat betreft contact met schoonzoon?

Is het ok om iemand te negeren omdat hij stil is?
S-Meds schreef:
27-12-2019 14:36
om wie gaat het nu? wie ben jij in deze? de man, de vrouw of de schoonfamilie
Niemand. Ik was verbaasd sommige dingen te lezen in het andere topic. Ik vroeg me af of het dus oke is om iemand dit stil is zo te negeren.
Alle reacties Link kopieren
27-12-2019 14:24
Hij reageert wel op vragen en stelt zelf ook vragen. Maar hij ligt gewoon niet goed bij de familie. Waardoor hij er heel vaak verloren bij zit.
Hij heeft het wel ter sprake gebracht en zijn vrouw ook. Zij krijgen steeds als antwoord dat de familie al heel veel heeft gedaan en dat hij zelf maar moet praten. (in de ogen van de man en vrouw is er juist heel weinig contact met de man gezocht. Hij wordt niet echt bij dingen betrokken. Alles zou vanuit hemzelf moeten komen ook al heeft hij hier veel meer moeite mee dan de familie)

Het is dus gewoon zo dat de man wel gedag wprdt gezegd,maar verder wordt er geen aandacht aan hem besteed.
Ook naar de wens van de vrouw om de man meer bij dingen te betrekken wordt niets mee gedaan/geluisterd.

Juist dat de kinderen wel worden geaccepteerd vinden zowel de man als vrouw heel erg. Dat er wel moeite wordt gedaan voor de kinderen maar niet voor de man.
Waarom is dat zo erg, liever dit dan andersom toch?
Ik vind mn schoonfamilie ook niet super en zij mij ook niet vermoed ik. We staan op een aantal vlakken (denk: geloof) echt anders in het leven. Maar op feestjes komen we de tijd heus wel door. Mijn kinderen daarentegen worden daar altijd heel enthousiast onthaald. Die vinden ze overduidelijk wel superleuk. Ik ben daar blij mee, en daar waardeer ik ze ook echt om. Ik zou het erger vinden als ik het idee had dat ze mn kinderen niet zo leuk vinden dan dat ik denk dat ze mij niet zo leuk vinden.
27-12-2019 14:38
Niemand. Ik was verbaasd sommige dingen te lezen in het andere topic. Ik vroeg me af of het dus oke is om iemand dit stil is zo te negeren.
je geeft wel hele specifieke informatie voor een situatie die niet bestaat
Ja dat is oke, want degene die stil is negeert de anderen ook
Mijn schoonmoeder heeft wel eens letterlijk gezegd dat ze alleen voor haar kleinkind kwam, want kind was leuk en ik niet.

Helaas kun je mijn aandeel in het kind niet uitwissen of negeren ;-)
Francien2019 schreef:
27-12-2019 14:07
Dat andere topic is nogal uit de bocht gevlogen door een pagina’s lang meningsverschil over kleding en etiquette.

Als introverte van het stel zou ik alleen maar heel blij zijn dat schoonouders lief en enthousiast op de kinderen reageren.
Bovendien zijn kinderen een geweldige afleiding waardoor de focus niet meer op de stille Willie ligt en hij/zij zich ook eindelijk eens kan ontspannen in het gezelschap dat voorheen zoveel eisen aan hem/haar stelde.
Die eerste 1-500-1000 eacties waren anders duidelijk zat over het onderwerp van de OP.

Is het ok om iemand te negeren als diegene jou ook negeert? Is dat je vraag? Want ik denk dat je het antwoord dan zelf wel kunt verzinnen.
Als het zoveel moeite kost om met iemand een gesprek gaande te houden en er wordt door de introverte verwacht dat de ander daar verantwoordelijk voor is dan houd het voor de extraverte ook een keer op.

Dan is dat niet negeren, maar je hebt dan niet veel meer te zeggen.

Ik ben introvert en kan me verder prima vermaken tussen de mensen. Daar hoef ik zelf niet voor te praten. Of ik praat een stuk minder dan de rest. Heb ik geen issues mee.

En dan haal je er een ander topic bij, maar een hoop informatie zit je er hier bij te verzinnen.
Quincy2 schreef:
27-12-2019 14:44
Mijn schoonmoeder heeft wel eens letterlijk gezegd dat ze alleen voor haar kleinkind kwam, want kind was leuk en ik niet.

Helaas kun je mijn aandeel in het kind niet uitwissen of negeren ;-)
Dan zou ik schoonmoeder onmiddellijk de deur hebben uitgezet.
Dit is ronduit grof, gemeen en zeer zeker bedoeld om te kwetsen.

Iemand die mij opzettelijk kwetst hoef ik niet in mijn huis.

Zou in dat geval ook van man verwachten dat hij een hartig woordje met schoonmoeder spreekt.
Man is de keuze van hun kind en zou door de schoonfamilie dus hartelijk ontvangen moeten worden en niet genegeerd. Maar wat is negeren?

Als iedereen om zijn mening wordt gevraagd behalve hij dan wordt hij genegeerd. Wordt er altijd door hem heen gepraat als hij iets zegt dan wordt hij genegeerd.

Maar weten ze uit ervaring dat een gesprek met hem gewoon niet te voeren valt omdat er niets uit hem komt. Dan is het logisch dat niemand meer een gesprek met hem aangaat.

Dan is het niet negeren maar met rust laten.
sugarmiss schreef:
27-12-2019 15:09
Dan zou ik schoonmoeder onmiddellijk de deur hebben uitgezet.
Dit is ronduit grof, gemeen en zeer zeker bedoeld om te kwetsen.

Iemand die mij opzettelijk kwetst hoef ik niet in mijn huis.

Zou in dat geval ook van man verwachten dat hij een hartig woordje met schoonmoeder spreekt.
Ja, hij heeft haar aangesproken en toen kregen we een huilbrief. Ze was gewoon spontaan en dan zei je gewoon dat soort dingen en hij kwam nooit op zondag eten en de zoons van Mien op de hoek wel en het kleinkind was het enige lichtpunt in 30 jaar en bla bla bla.

Maar on topic, het kan dus dat de schoonouders een ouder van hun kleinkind redelijk negeren, ja. Het komt voor. En ze krijgen dardoor minder tijd met dat kleinkind. Eigen schuld, dikke bult....
27-12-2019 14:37
Is het ok voor een opa en oma om de kleinkinderen wel te accepteren maar je schoonzoon niet? Alleen omdat iemand rustig/verlegen is?

Stel dat de man en vrouw het zo kwetsend vinden, dat ze besluiten niet meer vaak naar schoonouders te gaan. En dat hierdoor opa en oma hun kleinkinderen niet meer vaak zien, is het dan terecht dat opa en oma boos zijn? Of hadden ze beter wat water bij de wijn kunnen doen wat betreft contact met schoonzoon?

Echt, hou eens op om slachtoffer uit te hangen!!
Die man is zelf de stille willy in dit verhaal. Eigen keuze dus niet janken dat anderen dan ook geen gesprek met jou aan gaan uit medelijden. Het moet wel van 2 kanten en een beetje soepel lopen anders haken mensen logischerwijs af. Je verwacht teveel van de familie en dat is niet eerlijk.
Honingdropje2 schreef:
27-12-2019 14:39
Waarom is dat zo erg, liever dit dan andersom toch?
Ik vind mn schoonfamilie ook niet super en zij mij ook niet vermoed ik. We staan op een aantal vlakken (denk: geloof) echt anders in het leven. Maar op feestjes komen we de tijd heus wel door. Mijn kinderen daarentegen worden daar altijd heel enthousiast onthaald. Die vinden ze overduidelijk wel superleuk. Ik ben daar blij mee, en daar waardeer ik ze ook echt om. Ik zou het erger vinden als ik het idee had dat ze mn kinderen niet zo leuk vinden dan dat ik denk dat ze mij niet zo leuk vinden.
De man komt de tijd niet door. Hij voelt zich erg opgelaten.

Stel dat het zo is dat bij feestjes wel wordt aangesproken door andere familie bv ooms tantes neven en nichten. En daar een praatje mee kan maken. Maar gewoon structureel genegeerd wordt door ditecte schoonfamilie.
27-12-2019 14:37

Ze negeren hem toch niet, ze accepteren hem zoals hij is. Hij wil zelf ook het liefste met rust gelaten worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je zou er ook voor kunnen kiezen tijdelijk nirt meer mee te gaan naar de familie aangelegenheden, kijken of ze je missen. Zo niet dan heb je een antwoord of het nog zin heeft je daar te laten zien .
Is het niet gewoon aktie reactie.
Als jij een prater bent je automatisch trekt naar mensen die dit ook doen zonder kwetsende bedoeling naar de rustigere persoon?

Kan soms ook wel praterig zijn afhankelijk van het gezelschap of onderwerpen maar anderzijds kan ik me ook op de achtergrond houden en gewoon genieten van de mensen om me heen.
Andere keren loop ik wat rond of lummel in de keuken of er nog wat te doen valt o.i.d.
Geen vaste routine, meestal houd ik er niet van om uren op een vaste plek te zitten behalve met bepaalde goeie vrienden waar ik echte gesprekken mee voer of als er iets lekkers op tafel ligt...

Die man wordt volgens mij niet bewust genegeerd maar het is zoals t is en niks bijzonders.
27-12-2019 15:51

Stel dat het zo is dat bij feestjes wel wordt aangesproken door andere familie bv ooms tantes neven en nichten. En daar een praatje mee kan maken. Maar gewoon structureel genegeerd wordt door ditecte schoonfamilie.

Wanneer hij een houding heeft van "laat me met rust, ik hou niet van geneuzel en oninteressante gesprekjes", dan wordt hij niet genegeerd maar worden zijn wensen gerespecteerd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
julius schreef:
27-12-2019 14:58
Is het ok om iemand te negeren als diegene jou ook negeert? Is dat je vraag? Want ik denk dat je het antwoord dan zelf wel kunt verzinnen.
Maar wat als iemand verlegen is en daarom niet makkelijk praat. Dan is het geen negeren. Het is geen kwade wil om stil te zijn.
Is het dan terecht om iemand nergens bij te betrekken? Of zou het juist kunnen helpen om iemand die verlegen is wel bij dingen te betrekken?
27-12-2019 15:51

Dan ga je er niet meer heen. En doe je ook geen moeite meer om iets anders voor ze te doen.
Ik vraag mij af wie hier wie negeert. Je kunt ook alleen gaan als vrouw met de kinderen of de bezoekje met man beperken tot een uurtje handen schudden en taart op een verjaardag. Sommige mensen passen niet bij elkaar mbt energie, karakter, ...e.d. Beter accepteren, begrenzen en het samen leuk hebben dan de schoonfamilie een schuld in de schoenen schuiven omdat je man zo stil is. Je kunt mensen niet dwingen om elkaar leuk te vinden.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-12-2019 16:01
6.62% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
hamerhaai schreef:
27-12-2019 15:56
Wanneer hij een houding heeft van "laat me met rust, ik hou niet van geneuzel en oninteressante gesprekjes", dan wordt hij niet genegeerd maar worden zijn wensen gerespecteerd.
Maar als hij nu juist graag contact wil maar verlegen is waardoor dat wat moeilijker gaat?

Op feestjes praten overige familie wel met hem maar directe schoonfamilie niet.
Directe fam geeft aan dat dit tijd kost. Maar zijn zelf juist makkelijke praters.
Quincy2 schreef:
27-12-2019 15:57
Dan ga je er niet meer heen. En doe je ook geen moeite meer om iets anders voor ze te doen.
En als ze de man dit dan kwalijk nemen en zwart maken bij anderen? En daarnaast heel duidelijk de kinderen wel accepteren maar de man negeren?
27-12-2019 16:05
En als ze de man dit dan kwalijk nemen en zwart maken bij anderen? En daarnaast heel duidelijk de kinderen wel accepteren maar de man negeren?
Dat is dan jammer, daar doe je weinig aan.

Mensen die iemand steeds zwart maken worden ook niet altijd geloofd hoor. Dus het hoeft niet eens erg te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven