Bruiloft plannen, hoe?

27-12-2019 15:48 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik willen gaan trouwen en zijn al een paar maanden bezig met het plannen van een bruiloft. Voor ons gevoel lopen we echter alleen maar in rondjes en komen we uiteindelijk nergens.

Het probleem is namelijk dat het ons allemaal niet zoveel uitmaakt. We zijn heel flexibel wat betreft dagprogramma en datum. We hebben wel wat ideeën, maar als andere opties voordeliger zijn doen we dat liever. Trouwlocaties kunnen daar echter niks mee. Die kunnen enkel een offerte opstellen als je alles al tot in detail gepland hebt. Vriend en ik zijn echter bang dat we straks weken bezig zijn met het uitwerken van al die details, om vervolgens een offerte te krijgen die ver boven ons budget ligt.

Wij vroegen ons dus af, hoe anderen dit gedaan hebben? Willekeurig een locatie kiezen, alles plannen en dan op hoop van zegen dat het te betalen is? Of toch overal offertes opvragen? En hebben jullie dan echt voor alle locaties alle details uitgedacht? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

En ook naast de locatie: wat hebben jullie uitbesteed en wat zelf gedaan? Bij alle mooie bruiloften die ik op internet zie is gebruik gemaakt van een bruiloftstylist (a €3000+), of staan alle gasten een uur van tevoren de locatie te versieren. Dat laatste is wat ons betreft geen optie, maar een kale zaal of torenhoge kosten willen we ook niet.
Omdat we het plannen ook helemaal niet leuk vinden hebben we gedacht aan een weddingplanner. Ik lees overal (ook bij kleinere bruiloften) dat het echt het geld waard is, omdat een weddingplanner veel goedkopere leveranciers kent, goede deals kan maken enz. Maar als ik dan zie dat ze zo 3000/4000 euro rekenen, vraag ik me toch af hoe dat kan? Iemand ervaring?

Ik heb ook vaker gelezen dat een gemiddelde bruiloft 10.000 kost. Dat is ook ons budget, maar het lijkt echt bijna onmogelijk. Veel locaties beginnen pas vanaf 8000, en dan heb je nog geen eens kleding, fotografie, makeup/haar, gemeentelijke kosten, trouwauto en -boeket, etc. Hoe hebben jullie het budget 'verdeeld'? Hoe maak je keuzes? Vraag je van alles van tevoren offertes aan, of begin je gewoon met plannen en boeken en baal je aan het eind als je geen geld meer blijkt te hebben voor een goede dj?

Vooralsnog is ons idee: begin van de middag trouwfoto's maken, eind van de middag ceremonie, gevolgd door barbecue en feest tot +/- 22:00. Liefst allemaal op 1 locatie. +/- 70 gasten (geen onderscheid dag/avondgasten).

EDIT:

Dit topic heb ik geopend, omdat ik me niet kan voorstellen dat alle bruidsparen dus wél bij tig locaties al die details gaan uitwerken enkel en alleen om offertes op te kunnen vragen. En niet alleen locaties, maar ook bij bands/ dj's/ haar/ visagie/ trouwjurk en pak, etc. Dan heb je bijna een fulltime baan aan het uitdenken van details en aan de lopende band offertes opvragen bij alle verschillende bedrijven/personen/locaties.

Wij vinden het niet erg om over details na te denken en offertes op te vragen, maar hebben er liever geen extra fulltime baan aan.

Daarom is mijn vraag: hoe hebben anderen dit aangepakt?
chamaedorea wijzigde dit bericht op 27-12-2019 16:58
12.16% gewijzigd
Bestel een taart bij de bakker en neem die zelf mee.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wij hebben dit alles maar op 1 lokatie doorlopen, dus nee niet 4x.
lunchlover wijzigde dit bericht op 27-12-2019 22:51
Reden: Vraag bleek anders dan mijn antwoord.
93.80% gewijzigd
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
minnimouse schreef:
27-12-2019 16:37

Als je een gericht plan hebt, dus bijvoorbeeld: borrel + diner + avondfeest (of wat dan ook) voor 75 personen, inclusief onbeperkt drank, wat kost dat?
Dat is een hele duidelijke vraag.
Dit hebben we dus bij 2 locaties gedaan, maar dan komen er tegen vragen zoals
- hoeveel volwassenen, hoeveel kinderen? Hoe oud zijn die kinderen tijdens de bruiloft?
- welke dranken afkopen, voor hoeveel uur precies?
- Wat wil je eten tijdens de borrel (bittergarnituur of kaasplank, olijven of pretzels, etc)
- welk vlees wil je op de bbq? Hoeveel bijgerechten? Hoeveel pp?
etc.

Wij kregen de indruk dat dit 'normaal' is? Daarom dit topic, want alles zover in details uitdenken voor meerdere locaties vinden we echt teveel werk eigenlijk en we kunnen ons niet voorstellen dat iedereen dat echt doet. Wij vroegen ons dus af hoe anderen dit aanpakken.
Of hebben we puur toevallig gewoon 2 rare locaties getroffen? (wel heel bekende locaties met goede recensies allebei)
Heb je mijn berichtje al gelezen?
Chamaedorea schreef:
27-12-2019 16:32
Dat hebben we ook allemaal! Maar dan blijft er natuurlijk niet maar 1 locatie over ;). En die locaties willen niet 'een sfeerbeeld' hebben, maar tot in detail wat je dan wil eten (olijven of zoutjes op tafel tijdens de feestavond, zo ver in detail), welke decoraties en hoeveel van alles, etc. voor ze een 'goede offerte' op kunnen stellen. En overal moet je sowieso langs komen. Maar bij de +/- 10 locaties die wij op het oog hebben overal langsgaan, details doornemen, gaat natuurlijk veel teveel tijd kosten. Ze liggen allemaal ook niet direct naast de deur.
Ik zou eigenlijk gewoon willen mailen "dit is het idee, wat gaat dit plusminus kosten?". Maar dat doen ze dus niet :mad:
Dit is het idee... En dan kom je daar en moet dit nog en dat nog en zus en zo en klopt die vage offerte niet.
Je zal er zelf wél wát moeite voor moeten doen.
En ja daar hoort ook bij of je wel of geen zoutjes op tafel wil en wel of niet overal bloemen of welk een decoratie dan ook.
Toch zelf aan de slag dus of die weddingplanner nemen.
Daar kun je tegen zeggen "ongeveer dit" en maakt die een plan. Maar ja, daar betaal je dan ook voor.
Zelf wat doen of betalen, meer smaken zijn er niet.
minnimouse schreef:
27-12-2019 16:37
Hoezo doen ze dat niet?
Dan zou ik sowieso naar een ander gaan. Het is logisch dat je een indicatie wil hebben van de prijs. Zover ik weet gaat het overal zo, dus je vraag is niet gek of uniek.

Als je een gericht plan hebt, dus bijvoorbeeld: borrel + diner + avondfeest (of wat dan ook) voor 75 personen, inclusief onbeperkt drank, wat kost dat?
Dat is een hele duidelijke vraag.
Maar dat is dus geen duidelijke vraag. Wel of geen voorafje, amuse, rosbief. zwezerik of schnitzel.. Maakt allemaal nogal wat uit voor de prijs hé. En die details vindt to te veel werk.
Chamaedorea schreef:
27-12-2019 16:45
- hoeveel volwassenen, hoeveel kinderen? Hoe oud zijn die kinderen tijdens de bruiloft?
- Wat wil je eten tijdens de borrel (bittergarnituur of kaasplank, olijven of pretzels, etc)
etc.

Wij kregen de indruk dat dit 'normaal' is? Daarom dit topic, want alles zover in details uitdenken voor meerdere locaties vinden we echt teveel werk eigenlijk en we kunnen ons niet voorstellen dat iedereen dat echt doet. Wij vroegen ons dus af hoe anderen dit aanpakken.
Of hebben we puur toevallig gewoon 2 rare locaties getroffen? (wel heel bekende locaties met goede recensies allebei)
Het punt is hierbij dat zulke details verschillen per locatie. Dus je moet dan per locatie in gesprek om alles wat bij hen mogelijk is door te nemen. Dus we kunnen het niet 1x bedenken en dan bij alle locaties een offerte vragen.
Chamaedorea schreef:
etc.

Ja oké, dat klopt wel dat de meesten dat vragen. Maar vind je dat gek dan?
Want een kind kost meestal minder dan een volwassene, vandaar dat ze dat vragen.
En je hoeft het ook niet voor elke locatie apart te bedenken, maar gewoon bedenken wat je wil doen.
Dus bijvoorbeeld: drie gangen diner met bij elke gang 2 of 3 keuzes (vlees, vis) of een lopend buffet met voor ieders wat wils. Meestal hebben locaties wel voorbeelden van hoe zo'n menu er dan uitziet. Je hoeft echt niet alles zelf te bedenken.
Zelfde met die hapjes: waar wij zijn geweest waren gewoon voorbeelden van borrelhapjes arrangementen.

In welke regio zoeken jullie?
aloha66 schreef:
27-12-2019 16:49
Maar dat is dus geen duidelijke vraag. Wel of geen voorafje, amuse, rosbief. zwezerik of schnitzel.. Maakt allemaal nogal wat uit voor de prijs hé. En die details vindt to te veel werk.
Klopt, heb het niet helemaal duidelijk opgeschreven.
Maar als TO haar gasten eten wil aanbieden zal ze toch over details na moeten denken.
Zoals ik zei: waar wij zijn geweest waren voorbeelden van arrangementen die ze hadden. Dan kun je kijken welk arrangement je aanspreekt en dat kiezen, dat is het minste werk.
aloha66 schreef:
27-12-2019 16:49
Het punt is: ik vind dit teveel werk om bij álle locaties te doen. Bij 1 of 2 locaties oké.
Dit topic heb ik geopend, omdat ik me niet kan voorstellen dat alle bruidsparen dus wél bij tig locaties al die details gaan uitwerken enkel en alleen om offertes op te kunnen vragen.
En niet alleen locaties, maar ook bij bands/dj's/haar/visagie/trouwjurk en pak, etc. Dan heb je bijna een fulltime baan aan het uitdenken van details en aan de lopende band offertes opvragen bij alle verschillende bedrijven/personen/locaties.

Chamaedorea schreef:
27-12-2019 16:56
Het punt is: ik vind dit teveel werk om bij álle locaties te doen. Bij 1 of 2 locaties oké.
Dit topic heb ik geopend, omdat ik me niet kan voorstellen dat alle bruidsparen dus wél bij tig locaties al die details gaan uitwerken enkel en alleen om offertes op te kunnen vragen.
En niet alleen locaties, maar ook bij bands/dj's/haar/visagie/trouwjurk en pak, etc. Dan heb je bijna een fulltime baan aan het uitdenken van details en aan de lopende band offertes opvragen bij alle verschillende bedrijven/personen/locaties.

Wij zijn bij 3 of 4 locaties geweest en dan moet je gewoon een keuze maken. Je kunt anders wel aan de gang blijven :)
Als zo'n locatie biedt wat je wil en de prijs is oké, dan is het toch ook gewoon goed?
minnimouse schreef:
27-12-2019 16:57
Wij zijn bij 3 of 4 locaties geweest en dan moet je gewoon een keuze maken. Je kunt anders wel aan de gang blijven :)
Als zo'n locatie biedt wat je wil en de prijs is oké, dan is het toch ook gewoon goed?
Maar hoe hebben jullie dat dan aangepakt? Die 3/4 locaties zomaar gekozen, omdat het mooi/praktisch was? Of hadden jullie van tevoren wel al een idee van de kosten (hoe?)? Hebben jullie de keuze voor 1 locatie gemaakt en vervolgens gedeald met de kosten? Of eerst overal offertes opgevraagd en daarna pas de keuze gemaakt?
Ik denk dat de meeste stellen dat hele proces leuk vinden: het regelen is helft van de pret. Als je dat niet leuk vindt (en die indruk krijg ik steeds meer), moet je inderdaad iemand in de arm nemen en zeggen: dit is het budget, dit is de sfeer die we zoeken en er komen zoveel gasten, regel dat. Een van mijn vriendinnen is wedding planner en zij noemt dat altijd 'welkom op je bruiloft en laat je verrassen'.

De meeste stellen zullen echter wel degelijk weten wat ze wel en niet willen, gewoon door er hun gedachten eens over te laten gaan en het je voor te stellen en dan ontdek je dat vanzelf wel. Het kan helpen om dan met iemand een adviesgesprek te hebben, die de juiste vragen stelt om je bij dat proces te helpen.
Ben je wel eens eerder op een bruiloft geweest of ben je de eerste in je omgeving die gaat trouwen? Dat kan ook vaak helpen.

Ik heb inmiddels zo'n 350+ bruiloften gezien (beroepshalve hoor, zo'n grote vriendenkring heb ik niet :D ) en als ik nu zou trouwen zou ik vrij precies weten wat ik wel en niet belangrijk vind of graag zou willen. Maar als de hele bruiloftsbusiness volkomen nieuw voor je is, is dat een stuk lastiger. En dan kun je je echt beter laten helpen als je zo verzandt in het bos.
Chamaedorea schreef:
27-12-2019 17:00
Maar hoe hebben jullie dat dan aangepakt? Die 3/4 locaties zomaar gekozen, omdat het mooi/praktisch was? Of hadden jullie van tevoren wel al een idee van de kosten (hoe?)? Hebben jullie de keuze voor 1 locatie gemaakt en vervolgens gedeald met de kosten? Of eerst overal offertes opgevraagd en daarna pas de keuze gemaakt?
Van te voren bedacht wat het budget was en toen op internet gekeken naar locaties in de buurt van waar wij trouwden (wij trouwden ergens anders dan waar we woonden). Gekeken naar wat ons aansprak en wat goed bereikbaar was.
Op internet krijg je vaak al een indruk (foto's, reviews).
Toen een afspraak gemaakt met alle 4 en aangegeven: dit is wat we willen, is dit mogelijk? Zo ja, wat kost het? Daarna bedacht welke van de 4 ons het meeste aansprak en daarvoor gegaan.

Zo hadden wij een bepaalde zaak in Den Bosch die ons heel erg aansprak, maar de eigenaresse deed zo ontzettend raar en vaag dat we daar maar vanaf gezien hebben. Jammer, want het was onze 1 keuze en het sprak ons heel erg aan.
Daarom altijd even een gesprekje plannen.

Een andere zaak hebben we niet gedaan omdat de eigenaar ter plekke op een bierviltje kladde wat hij dacht dat het ging kosten en naderhand lazen we op internet ook heel veel slechte reviews over het eten en de betaling enz.
Wij hebben een reis naar Hawaï geboekt en online een bedrijfje gevonden wat alles regelde met betrekking tot de formaliteiten. Geen stress ;-D
.
anoniem_393176 wijzigde dit bericht op 29-09-2020 16:39
99.69% gewijzigd
Wij hebben gekozen om alleen officiële trouwlocaties te bekijken met feestgelegenheid omdat we alles op dezelfde locatie wilden houden.

Daarna hebben we de websites bekeken:
Hoeveel mensen passen er in de zaal? Zijn er mogelijkheden om de zaal kleiner te maken?
Hoe is de sfeer?
(Gewoon via foto-impressie op eigen site)
Aan de hand daarvan hebben man en ik apart van elkaar een top 3 gemaakt en bij die locaties zijn we gaan kijken.

Wij zijn ook heel flexibel, maar ook flexibele mensen hebben een voorkeur voor kaasplank of bittergarnituur enz.
In zo’n gesprek is het ook makkelijk om even te bekijken hoeveel de kosten schelen per keuze en evt de mogelijkheid om de dag ervoor te versieren of dat de eigenaar locatie dat doet.
Wij zijn bij 4 locaties geweest.
Maar we wilde alleen receptie doen. Hadden al vrij snel besloten dat we

Welkom met koffie/thee en gesorteerd gebakjes. Daarna 2 uur borrelen met 4/5 rondjes hapjes en onbeperkt binnenlands gedistilleerd drinken.
Daar gewoon de prijs opgegeven. Tussen de 60-80 personen.

We zijn bij een dorpscafé gekomen. Dat scheelde met heel veel andere locaties wat in prijs plus we vonden het leukste locatie.
Feest was ca 25 euro pp avonds. En receptie was 15 pp.

We zijn gewoom getrouwd op gemeentehuis, lunch via catering bij mijn ouders.

Fotos bij een super leuk kasteeltje gemaakt. Wat helaas toen we alles geregeld hadden ook een trouwlocatie was geworden, anders daar misschien alles gedaan.

Denk receptie plus eten voor 6 personen waren we nog geen 900 euro kwijt

Kleding 400 jurk incl vermaken.
Kleding partner 200 euro incl. Schoenen
Trouwen gemeente huis +/- 325 euro
Lunch 27 personen 300 euro
Fotolocatie 50 euro (let op toestemming van eigenaar, bijv. Op een openbaar landgoed)
Losse dingen 100 euro.
Chamaedorea schreef:
etc.

Ik vind dit geen rare vragen. Dit bedenk je van te voren, ongeacht wat de locatie is.
Wij wisten van te voren hoe we het wilden doen, inclusief aantal daggasten, avondgasten, etc. Als dat er uiteindelijk een paar meer of minder worden maakt dat niet uit, gaat om de schatting.

Dan qua drank afkopen: alleen bier wijn fris, of ook sterke dranken erbij? En dit tijdens receptie, diner en avondfeest? Of verwachten jullie dat jullie gasten niet zoveel drinken tijdens een van deze, dan kan beter op nacalculatie doen en niet afkopen. Ofterwijl: jullie kennen jullie gasten het beste, dus maak een inschatting van wat voordelig is voor jullie.

Qua eten, wij zijn wel langs gegaan bij de locaties en de locaties kwamen zelf met opties en gradaties van luxe. Daar hebben wij uitgekozen wat wij goed vonden. Dus vraag naar hun pakketten; al denk ik dat de meeste locaties daarvoor wel verwachten dat jullie langs komen om het uit te leggen.

Wij waren aan locatie en styling zon 6000 euro kwijt voor 30 daggasten en 100 avondgasten. Dit vonden wij ideaal want we hebben hier echt niet naar om hoeven kijken.

Ik ben in september getrouwd, voor meer info over hoe wij t hebben aangepakt mag je me pben ;-)
streepjesdekbed schreef:
27-12-2019 17:04
Ben je wel eens eerder op een bruiloft geweest of ben je de eerste in je omgeving die gaat trouwen? Dat kan ook vaak helpen.

Ik heb inmiddels zo'n 350+ bruiloften gezien (beroepshalve hoor, zo'n grote vriendenkring heb ik niet :D ) en als ik nu zou trouwen zou ik vrij precies weten wat ik wel en niet belangrijk vind of graag zou willen. Maar als de hele bruiloftsbusiness volkomen nieuw voor je is, is dat een stuk lastiger. En dan kun je je echt beter laten helpen als je zo verzandt in het bos.
Ik ben 1x op een bruiloft geweest, en vriend (die was toen ook mee) en ik weten nu wel precies wat we niét willen haha. Bruid had toen een peperdure jurk (4000) die zo onpraktisch was dat ze de hele bruiloft stil stond op 1 plek (want lopen en zitten ging amper), maar vanwege de dure jurk werd op de rest veel teveel bezuinigd waardoor de bruiloft 1 grote ramp was uiteindelijk.

Maar dus geen voorbeeld van wat we wél willen. Alleen van pinterest e.d., maar helaas geen oneindig budget voor zo'n pinterest bruiloft...
Chamaedorea schreef:
27-12-2019 17:00
Wij zagen budget even los van kosten locatie. We zijn bij 4 locaties geweest, alles doorgesproken op wat wij wilden en offertes opgevraagd. Daar zaten grote verschillen tussen. Toen de locatie gekozen waar wij het beste gevoel bij hadden en met de beste offerte, die ook in het budget paste.

Wat mij al snel opviel is dat je niet per se goedkoper uit bent met alles zelf doen, of zelf een locatie huren met weer een andere cateraar. Alles samen bij 1 locatie was goedkoper, en voor ons ook veel minder gedoe.

Maar ja, we hebben inderdaad wel details besproken en offertes opgevraagd bij meerdere dingen: locatie, fotograaf en dj. Kostte wat tijd maar wij vonden het heel leuk om te doen.
Pijnboompitje25 schreef:
27-12-2019 17:33
Ik vind dit geen rare vragen. Dit bedenk je van te voren, ongeacht wat de locatie is.
Maar op locatie 1 is de keuze tussen bijv. varkenshaas en biefstuk, en op locatie 2 tussen kippendijen en spareribs op de bbq. Heel leuk dat je daar van tevoren over nadenkt, maar je kan je keuze van locatie 1 niet zomaar bij locatie 2 opdringen als ze die optie daar helemaal niet hebben. Het probleem is: het zal ons werkelijk worst wezen. We willen een bbq. Punt. En wat daar op komt interesseert ons niet. Maar tóch moet je dat van tevoren voor álle locaties al bepalen voor ze überhaupt een prijsindicatie kunnen geven. En zoals gezegd: ik heb geen behoefte aan een extra fulltime baan om dit bij 10 locaties/bands/dj's/fotografen/ etc te doen.
Pijnboompitje25 schreef:
27-12-2019 17:33
Dan qua drank afkopen: alleen bier wijn fris, of ook sterke dranken erbij? En dit tijdens receptie, diner en avondfeest? Of verwachten jullie dat jullie gasten niet zoveel drinken tijdens een van deze, dan kan beter op nacalculatie doen en niet afkopen. Ofterwijl: jullie kennen jullie gasten het beste, dus maak een inschatting van wat voordelig is voor jullie.
Wij kennen onze gasten dus niet zo goed. Veel vrienden zijn studenten of werken net, en hebben het niet breed. Normaal drinken ze fris of bier, maar geen idee of ze bij een open bar ineens los zullen gaan. En omgekeerd bij familie die wel veel drinkt: zij drinken heel specifieke merken. Het kan heel goed zijn dat ze bij een open bar ineens geen alcohol drinken omdat het niet de goede merken zijn. En veel familie zien we enkel op verjaardagen en andere partijen en we hebben er nog nooit op gelet wat zij precies drinken.
Chamaedorea schreef:
27-12-2019 17:44

Wij kennen onze gasten dus niet zo goed. Veel vrienden zijn studenten of werken net, en hebben het niet breed. Normaal drinken ze fris of bier, maar geen idee of ze bij een open bar ineens los zullen gaan. En omgekeerd bij familie die wel veel drinkt: zij drinken heel specifieke merken. Het kan heel goed zijn dat ze bij een open bar ineens geen alcohol drinken omdat het niet de goede merken zijn. En veel familie zien we enkel op verjaardagen en andere partijen en we hebben er nog nooit op gelet wat zij precies drinken.
Waarom wil je mensen op je bruiloft die je niet goed kent en die je amper ziet? Als je die nou eens schrapt en alleen de mensen uitnodigt waar je wel veel mee contact mee hebt bespaar je zo een hoop geld.
En biedt je speciaal bier of dure drankjes aan wordt dat echt wel gedronken ook als ze dat normaal niet drinken puur omdat het dan kan. En niet de goede merken is gezeur, daar zou ik dus echt niet op gaan letten.
Als ik dit zo allemaal lees zou ik eens gewoon met je nu nog vriend om tafel gaan en opschrijven wat jullie samen het belangrijkste vinden!
Dus de locatie opties verminderen, echt goed nadenken over de gasten die je erbij wilt en welke niet.
Globaal bedenken wat je wilt aan eten en drinken dan kun je op locatie altijd nog opties bespreken.

Wij zijn 3 maanden geleden getrouwd en waren voor iets meer als 5000 klaar.
Met ons erbij waren we met 38 mensen, we hadden een trouwauto, een super fotografe, mijn jurk was nog geen 500. Mooi boeketje en corsage op pak van man.
Ceremonie op een mooie locatie van de gemeente zelf wat een vast bedrag is. Daarna met de groep naar een restaurant waar wij graag komen in de buurt van waar we wonen.
Daar bubbels/koffie/thee en taart (door een ander gemaakt maar daar van te voren bezorgd)
En heerlijk buffet voor ieder wat wils, bier fris wijn te drinken, alles werd prima aangevuld en voor de kinderen was er na zelfs nog een bolletje ijs wat we niet op de rekening hebben gehad want ook niet zo besproken.

Kortom doe wat je wilt, schrijf het op, ga daarop op onderzoek uit wie dat kan bieden.
Wij hadden geen feest en geen receptie ofzo dat scheelt wellicht maar we hadden dus wel alles erop en eraan maar kleinschalig en dat was de beste keus ooit.

Echt ga uit van jullie samen dat is echt het belangrijkste.
Tralalalala

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven