Ik wil me laten adopteren door mijn stiefvader

27-12-2019 19:32 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf 24 en heb mijn biologische vader al 20 jaar niet gezien maar mijn moeder is nu 15 jaar getrouwd met de beste man ooit. Dat zijn ook echt mijn ouders, de beste mensen ooit. Ik word het wel beu om uit te leggen waarom ik niet dezelfde naam heb als hun en ik zou het echt zo mooi vinden om het officieel te maken waardoor hij echt mijn vader kan zijn.

Ik heb al rond gebeld, online gezocht. Kan ik ergens een verzoek doen dat hij mij adopteerd? Mijn achternaam in zijn naam laten veranderen? Ik wil het papier hebben dat bij mijn vader is.
Ga eens met je moeder en stiefvader naar een advocaat voor informatie.
Volgens mij kan je wel een verzoek tot naamswijziging doen, maar je biologische vader uit het systeem halen is wat lastiger zo niet onmogelijk?
Google maar eens op naamswijziging

Wel duur; 835€
Volwassen adopteren kan niet, je kan hooguit zn naam dragen als je een officiële naamswijziging aanvraagt.
Adopteren? Je bent al best oud, voor je het weet ga je trouwen dan heb je ook een andere achternaam :whistle:
Mixlokje schreef:
27-12-2019 19:44
Adopteren? Je bent al best oud, voor je het weet ga je trouwen dan heb je ook een andere achternaam :whistle:
Dat hoeft niet, je mag je eigen achternaam houden. Je krijgt het recht om de naam van je echtgenoot te gebruiken. En vice versa.
Because schreef:
27-12-2019 19:42
Volwassen adopteren kan niet,
Het kan wel, maar is niet makkelijk:

https://appelman.nl/juridische-diensten ... olwassene/
Mixlokje schreef:
Trouw met stiefvader: probleem opgelost :idee: :lol:
Heeft hij jou in zijn testament staan ? En jij hem ?
Is dat, plus een naamswijziging niet genoeg ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
https://appelman.nl/juridische-diensten ... olwassene/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Informeer bij Burgerzaken van je gemeente, dat is gratis en zij kunnen je precies vertellen hoe de procedure verloopt.
Oakes schreef:
27-12-2019 20:04
Informeer bij Burgerzaken van je gemeente, dat is gratis en zij kunnen je precies vertellen hoe de procedure verloopt.
Het kan alleen via de rechter, omdat er een uitzondering op de wet gemaakt moet worden (die stelt dat adoptie alleen bij minderjarige kinderen kan).
Oakes schreef:
27-12-2019 20:04
Deze Info is prima op het net te vinden, ook gratis
Mixlokje schreef:
Echt? Ben je met een teletijdmachine uit de jaren vijftig gekomen? Welkom!
Trouwen is geen ding wat iedereen wil en gaat doen in zijn leven en geeft je ook niet automatisch een andere achternaam. Althans niet anno nu, in dit land.

@TO, lijkt mij prachtig als je stiefvader bij wet je vader/familie kunt maken en de naam kunt dragen die je past. Ik hoop dat je juiste info vindt
lorrelies wijzigde dit bericht op 28-12-2019 00:31
16.70% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Nummer*Zoveel schreef:
27-12-2019 20:06
Het kan alleen via de rechter, omdat er een uitzondering op de wet gemaakt moet worden (die stelt dat adoptie alleen bij minderjarige kinderen kan).
Klopt. Het heet overigens stiefouderadoptie. Burgerzaken kan in deze een objectieve, informerende rol spelen. Bij toewijzing van de adoptie moeten er gegevens aangepast worden in de administratie.
Lorrelies schreef:
27-12-2019 20:16
Echt? Ben je met een teletijdmachine uit de jaren vijftig gekomen? Welkom!
Trouwen is geen ding wat iedereen wil en gaat doen in zijn leven en geeft je ook niet automatisch een andere achternaam. Althans niet anno nu.
Erger nog, het heeft je nog nooit een andere achternaam gegeven, alleen het recht/de mogelijkheid de achternaam van je partner te gebruiken in het dagelijks leven. Maar ook in het paspoort van mijn bejaarde moeder staat toch echt gewoon haar meisjesnaam.
Mermedina schreef:
27-12-2019 19:48
Dat hoeft niet, je mag je eigen achternaam houden. Je krijgt het recht om de naam van je echtgenoot te gebruiken. En vice versa.
Ja maar als ze dan haar eigen achternaam houdt moet ze weer iedereen uit gaan leggen waarom zij en man verschillende namen hebben
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mixlokje schreef:
Ja als je een aanhangsel van je man wilt worden wel en anders houd je je eigen naam.
Yasha schreef:
27-12-2019 20:19
Erger nog, het heeft je nog nooit een andere achternaam gegeven, alleen het recht/de mogelijkheid de achternaam van je partner te gebruiken in het dagelijks leven. Maar ook in het paspoort van mijn bejaarde moeder staat toch echt gewoon haar meisjesnaam.
Als zij getrouwd is en bij de burgerlijke stand heeft aangegeven dat zij de naam van haar man in het dagelijks verkeer gebruikt, dan staat zijn achternaam ook in haar paspoort (in kleinere letters achter “e/v”).
Doorenvogels55 schreef:
27-12-2019 20:57
Ja als je een aanhangsel van je man wilt worden wel en anders houd je je eigen naam.

Dat is natuurlijk onzin. Er zijn vele redenen waarom echtgenoten ervoor kunnen kiezen elkaars naam te gebruiken, maar ik heb er nog nooit eentje horen zeggen dat deze dat deed om aanhangsel van partner te worden.
Geen ervaring, maar vind het een heel mooi idee! Is je stiefvader op de hoogte van je plan? Hoe reageerde hij? Lijkt me heel bijzonder :) Succes!
Om je te laten adopteren zal je biologische vader officieel afstand van je moeten doen. Maar of dat kan bij een volwassene?
ik geef mn bek ook maar een douw
nlies schreef:
27-12-2019 20:55
Ja maar als ze dan haar eigen achternaam houdt moet ze weer iedereen uit gaan leggen waarom zij en man verschillende namen hebben
Ik heb daarvoor een goede oplossing: dan gebruikt haar man háár naam.
Heb je hierover al met je eigen vader en stiefvader gepraat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven