Hoe leer je je kind pillen slikken
vrijdag 27 december 2019 om 19:40
vrijdag 27 december 2019 om 20:51
Ik heb het pas op mijn 25e geleerd, nadat ik aan de pil ging. Die is zo klein, daardoor durfde ik ook grotere pillen door te slikken. Ben er nog steeds slecht in, vooral als het 'droge' pillen zijn zoals paracetamol. Ibuprofen is glad en vind ik makkelijker.
Mijn tip is om eens een heel kleine gladde pil te proberen, en van daaruit steeds iets groter.
Mijn tip is om eens een heel kleine gladde pil te proberen, en van daaruit steeds iets groter.
vrijdag 27 december 2019 om 21:01
Bij ons in de apotheek zie ik dit wel eens liggen, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien is het iets.
https://shop.serviceapotheek.nl/poels/h ... k-weg.html
https://shop.serviceapotheek.nl/poels/h ... k-weg.html
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 27 december 2019 om 21:10
Dankjewel! Deze ga ik bij mijn net geopereerde vriend nog eens proberen.Fitze schreef: ↑27-12-2019 19:58Veel warm water in mond, hoofd naar achter, mond open, pillen in water laten vallen en slikken?
Zo passeren de pillen in een volume water het keelgat en kunnen ze niet blijven hangen op een droog randje. Dan kots ik de pillen en de rest van mijn maaginhoud uit namelijk als ze blijven hangen.
ik heb met deze tip zelfs een volwassen slimme en ontwikkelde man pillen leren slikken. En zijn keel kromp al ineen bij het zien van tabletten.![]()
Ik heb vorige week met hem “geoefend”. Een volwassen kerel. Dus alle mensen die zeggen “wat moet dat moet, hij is oud zat”. Neen dat werkt zo niet. Ik wou dat mijn vriend die tong reflex elders gebruikte die ik gezien heb om die paracetamol maar te ontwijken (grapje).
Maar ik heb echt ALLES geprobeerd met hem wat ik wist. Hij krijgt nu in het ziekenhuis zijn paracetamol via het infuus.
vrijdag 27 december 2019 om 21:12
Alleen, hoe kom je aan een kleine gladde oefenpil?HennieHen schreef: ↑27-12-2019 20:51Ik heb het pas op mijn 25e geleerd, nadat ik aan de pil ging. Die is zo klein, daardoor durfde ik ook grotere pillen door te slikken. Ben er nog steeds slecht in, vooral als het 'droge' pillen zijn zoals paracetamol. Ibuprofen is glad en vind ik makkelijker.
vrijdag 27 december 2019 om 21:14
Ik zou hier toch mee oppassen. Je kind is niet gek. Voelt de stress al van het niet kunnen slikken en dan nog irritatie van je ouder eroverheen. Dan word het alleen maar meer een ding.Kriskornelig schreef: ↑27-12-2019 20:10Nou ik was er wel echt even klaar mee. Ik ben ook maar een mens. Mijn meelevendheid was wel op na deze episode.
vrijdag 27 december 2019 om 21:15
Mini-Smarties! Lees even terug.
vrijdag 27 december 2019 om 21:17
YellowLemon schreef: ↑27-12-2019 21:10Dankjewel! Deze ga ik bij mijn net geopereerde vriend nog eens proberen.
Ik heb vorige week met hem “geoefend”. Een volwassen kerel. Dus alle mensen die zeggen “wat moet dat moet, hij is oud zat”. Neen dat werkt zo niet. Ik wou dat mijn vriend die tong reflex elders gebruikte die ik gezien heb om die paracetamol maar te ontwijken (grapje).
Maar ik heb echt ALLES geprobeerd met hem wat ik wist. Hij krijgt nu in het ziekenhuis zijn paracetamol via het infuus.
Ik vraag ook altijd om drankjes of een pil die ik mag doorkauwen. Paracetemol kan je overigens prima oplossen in water ( op een lepel) en daarna snel doorslikken of via een zetpil.
vrijdag 27 december 2019 om 21:21
Inderdaad. Kan me niet voorstellen dat ze dat in het ziekenhuis niet weten. Kan ook gewoon in een glas trouwens, in een klein beetje water.Marloesjuh51 schreef: ↑27-12-2019 21:17![]()
Ik vraag ook altijd om drankjes of een pil die ik mag doorkauwen. Paracetemol kan je overigens prima oplossen in water ( op een lepel) en daarna snel doorslikken of via een zetpil.
vrijdag 27 december 2019 om 21:29
Klopt maar paracetamol is eigenlijk wel de minimale pijnstiller die hij nodig heeft en zetpillen kan niet op dit moment ivm de operatie.Marloesjuh51 schreef: ↑27-12-2019 21:17![]()
Waarom ze het dan in een flesje aan het infuus hangen en niet oplossen weet ik niet maar ik gok dat het met misselijkheid en de narcose te maken heeft. Dat oplossen is mijn vriend zijn noodoplossing voor thuis.
vrijdag 27 december 2019 om 21:51
Een keer de pil slikken als man kan misschien geen kwaad?
Snoepjes zijn ook wel makkelijk. .
vrijdag 27 december 2019 om 21:51
Oh ik kon dat vroeger ook niet.
Paracetamol breek ik in 2 stukken (ovale pillen).
Ik slik ook elke dag een pil, maar dat is een capsule en die neem ik in met prik. Met prik gaat het goed omdat de pil dan ongemerkt naar binnen glijdt vanwege de bruis die ontstaat en dit is echt een grote pil.
Paracetamol is vaak lastiger omdat het geen gladde pil is. Die blijft sneller in je keel hangen.
Paracetamol breek ik in 2 stukken (ovale pillen).
Ik slik ook elke dag een pil, maar dat is een capsule en die neem ik in met prik. Met prik gaat het goed omdat de pil dan ongemerkt naar binnen glijdt vanwege de bruis die ontstaat en dit is echt een grote pil.
Paracetamol is vaak lastiger omdat het geen gladde pil is. Die blijft sneller in je keel hangen.
vrijdag 27 december 2019 om 21:53
Of als drankje.SallySpectra* schreef: ↑27-12-2019 21:21Inderdaad. Kan me niet voorstellen dat ze dat in het ziekenhuis niet weten. Kan ook gewoon in een glas trouwens, in een klein beetje water.
vrijdag 27 december 2019 om 22:01
Of banaan
Verder lees ik hier adviezen: met een pistooltje afschieten
TO, kijk in de bijsluiter of overleg met de arts over al dan niet vergruizen, verkleinen of innemen met voedsel of drinken. Dit is echt verschillend per middel. Hopelijk is er een goed alternatief.
vrijdag 27 december 2019 om 22:20
Ik heb er ook héél lang moeite mee gehad, tot aan volwassenheid aan toe. Ook ASS hier, al weet ik niet of dat echt een rol speelt. Toen ik klein was is zo'n ding blijven hangen in m'n keel waardoor ik in paniek raakte en sindsdien altijd de zenuwen gehad als ik ze in moest nemen. Ondanks alle "je kunt het/deze keer lukt het" peptalks tegen mezelf in m'n hoofd bleef ik continue precies op het verkeerde moment slikken, waarschijnlijk omdat er dan steeds meer druk op komt te staan, wat een vicieuze cirkel van angst en bevestiging creëert.
Ondertussen kan ik er tien tegelijk doorslikken, maar voor een echt "veilig" gevoel "moet" ik pillen en capsules nog steeds met bruisend water innemen. Geen idee waarom maar het werkt voor me.
Ondertussen kan ik er tien tegelijk doorslikken, maar voor een echt "veilig" gevoel "moet" ik pillen en capsules nog steeds met bruisend water innemen. Geen idee waarom maar het werkt voor me.
vrijdag 27 december 2019 om 22:32
Wauw.. Snap best dat je er even klaar mee bent, maar vind dit wel echt een rare reactie. Je zoon kan er ook niks aan doen en hij zal het zelf vast ook ontzettend klote vinden dat het niet lukt. Zo’n botte ouder helpt dan niet.Kriskornelig schreef: ↑27-12-2019 20:03Ik heb de huisartsenpost gebeld. Stoppen zei ze. Morgen apotheek bellen voor alternatieven. Volgens haar waren die er wel. Maar geen eerste keus. Zoon is opgelucht maar leeggekotst. Vandaag dus nog niet aan de pillen. Maar vanaf morgen.
Jezus wat een gezeik. Ik kan wel 1000 pillen in 1 keer doorslikken. Dat mensen daar zoveel moeite mee kunnen hebben. Zwaar irri.
vrijdag 27 december 2019 om 22:53
Juist wel logisch, het bruisen op je tong leidt af van het gevoel van de pil op je tong.
vrijdag 27 december 2019 om 23:13
Motivatie was hier uiteindelijk de uitkomst. Na de zoveelste hele vieze antibioticadrank (en als je ouder wordt worden de hoeveelheden steeds groter die je weg moet werken) was kind zover dat ze het wilde leren.
Hier hebben we wat filmpjes met slikinstructies bekeken (en dan leer je dat je juist niet je hoofd achterover moet doen). Oefenen met iets gemakkelijks, mooie gladde vitaminepillen of zo. Paracetamol is nog steeds niet fijn, maar lukt nu ook.
Hier hebben we wat filmpjes met slikinstructies bekeken (en dan leer je dat je juist niet je hoofd achterover moet doen). Oefenen met iets gemakkelijks, mooie gladde vitaminepillen of zo. Paracetamol is nog steeds niet fijn, maar lukt nu ook.
vrijdag 27 december 2019 om 23:45
minnimouse schreef: ↑27-12-2019 21:51Paracetamol is vaak lastiger omdat het geen gladde pil is. Die blijft sneller in je keel hangen.
Panadol is een gladde paracetamol, die vind ik veel fijner om in te nemen dan zo'n korrelige, vocht-opzuigende paracetamol. Brrr, en die smaak ook
zaterdag 28 december 2019 om 01:47
Ik ben 38 en kan absoluut geen pillen slikken, ik had vroeger oprecht al ontzettend moeite met de anticonceptiepil, en die zijn echt piepklein. Nu met ibuprofen, een vitaminepil of antibiotica is het een ramp, ik wil zo graag maar het lukt gewoon echt niet. Veel mensen, ook doktoren en apothekers, doen het af met "ja maar je kan toch ook brood doorslikken? Ik ervaar deze opmerking als heel kleinerend en kwetsend eigenlijk. Ik heb een probleem en het wordt echt afgedaan als aanstelleritis. Dat helpt totaal niet. Zeker niet als je de druk hebt omdat het een medicijn is dat je nodig hebt, zoals antibiotica.
TO, ik heb helaas geen tips voor je. Wel heel veel sterkte, en is echt klote.