Hoe leer je je kind pillen slikken

27-12-2019 19:40 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe leer je je kind om medicijnen te slikken? Ik heb hier een kind wat het ECHT niet kan. Ik zal jullie de details besparen. Maar hij kan het echt niet.
Alternatieven voor dit medicijn zijn er niet. Hij moet het doen met de vorm die hij heeft (capsules en gels)
Wat moet dat moet

Zoon is toch al een puber?
Capsules mogen niet open?
Hoe oud is je kind?
Wat is de leeftijd van je zoon?
14 en hij kan het echt niet. Discussies over hoe en waarom schieten nu niet op. Ik zoek eigenlijk alleen naar tips.
Heel lastig. Mijn kind (13) moet zeer langdurig antibiotica slikken, meer dan een jaar. Zes tamelijk grote tabletten per dag. Een ramp in het begin, heeft wat tranen gekost, terwijl hij toch niet snel huilt.
We hebben slikgel geprobeerd en appelmoes, maar echt een groot succes was het niet.
We hebben twee keer een consult met een logopedist gedaan, die gaf goede tips. Zoon wil het echt op zijn eigen manier kunnen doen; pottenkijkers ervaart hij als extra druk.
Het gaat. Het kost veel tijd. Ik heb geleerd om rustig te blijven en hem niet extra onder druk te zetten. Hij heeft geaccepteerd dat dit nou eenmaal echt moet.

Hij heeft nog steeds veel tijd nodig voor het hele ritueel, maar het gaat. We hebben een beloningsbeleid ingesteld. Idee van mijn man. Ik had er gemengde gevoelens over, maar het stimuleert hem wel.
Hoe oud is je kind?

Oh, inmiddels beantwoord
anoniem_677a6b2c79b65 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 19:48
1.51% gewijzigd
Ijzer is er ook wel in een bruistablet.
gizzmo-returns schreef:
27-12-2019 19:43
Wat moet dat moet

Zoon is toch al een puber?
Zo dacht ik ook. Hoezo kan niet. Natuurlijk wel, je kan toch ook een hap brood doorslikken? Maar zo werkt het dus niet bij iedereen.
Capsule openmaken en oplossen in water een optie?
Meeste mensen gooien hun hoofd naar achteren maar daarmee vernauw je de slokdarm. Als je een moeilijke pillenslikker bent kan het helpen om je hoofd juist naar voren te buigen.

Zelf altijd erg moeilijk gehad met medicatie slikken. Ik gooi de pil (nadat ik ‘m door de helft heb gedaan) altijd zo ver mogelijk achter in m’n keel en drink dan gewoon echt zoveel mogelijk water. Zeg ook tegen mezelf: “als je nu veel slokken neemt is het net als water drinken, je merkt niet eens dat je een pil neemt”

Somehow helpt me dat. Het is echt een mentaal dingetje. Heeft me jaren van kokhalzen of soms zelfs overgeven gekost voordat ik de kleinste pillen kon nemen.
anoniem_382263 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 19:52
12.53% gewijzigd
O. Hij is al 14?!
Ik dacht echt aan een heel klein kind :-)
Tsja, dan vind ik eigenlijk wel dat hij dat gewoon moet kunnen (leren).
Er zijn geen alternatieven voor. Hij zit nu boven met een bak yoghurt. Hij is net al flink over zijn nek gegaan.

Hij heeft ook ass, dus het is echt niet zomaar even gefixed. Hij wil ook geen pottenkijkers dus hij is alleen.
Ik was ook zo.
Uiteindelijk geleerd door stukje brood te eten, knabbelen en net voor doorslikken het tablet er tussen te stoppen.

Mag het verpulverd worden anders? Er is een site pletmedicatie die aangeeft per medicijn of het kwaad kan.
Ik kan het nog steeds niet, maar tot nu toe zijn er altijd alternatieve geweest bij de apotheek. Soms moeten ze dan alleen iets bereiden.

Mag je de tabletten ook niet kauwen ?

Heb je daar al naar gevraagd?
Mijn zoon van 9 wilde / kon de ritalin niet afslikken. Deels door en antipathie tegen pillen. Deels door slechte controle over de tongspieren. We hebben er 2 consulten bij de fysio aan gespendeerd. En voor de rests soms moeten zaken. Punt uit. Is de eerste keer een flinke huil en gilbui geweest. Helaas. Wat moet dat moet.
Hij doet het nu, maar op zijn eigen manier. Zonder pottenkijkers. Zonder discussie (want die optie geef ik niet).
Gewoon door aan te dringen en het kind toch te laten doen. Soms ander soort tabletten proberen of omkopen. Hoe vaker het lukt hoe makkelijker het word.

Maar omdat bij mijn kinderen met een jaar of 5/6 wel werkte betekend blijkbaar niet dat bij jouw kind van 14 zo werkt.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 19:54
0.18% gewijzigd
Pil in zijn mond, slok water, kin op de borst en slikken.
Anders pil op een hap vla en samen doorslikken.
chentolove schreef:
27-12-2019 19:52
Ik was ook zo.
Uiteindelijk geleerd door stukje brood te eten, knabbelen en net voor doorslikken het tablet er tussen te stoppen.

Mag het verpulverd worden anders? Er is een site pletmedicatie die aangeeft per medicijn of het kwaad kan.
Dat werkt hier ook het beste.
justagirly schreef:
27-12-2019 19:51
O. Hij is al 14?!
Ik dacht echt aan een heel klein kind :-)
Tsja, dan vind ik eigenlijk wel dat hij dat gewoon moet kunnen (leren).
Het klinkt alsof het heel makkelijk is, maar als je moeite hebt met pillen slikken is dat écht heel kut. Ik heb er echt tot mijn achttiende last van gehad. En nog heb ik soms dagen dat mn paracetamol in vieren moet. Je kunt proberen wat je wil maar het gaat echt tot kokhalzen en overgeven aan toe, het voelt echt alsof die pil blijft hangen omdat je keel dichtknijpt. Enorm rotgevoel is het.

Is helaas een kwestie van oefenen. Ik werk in de psychiatrie en ken cliënten die eerst geen pilletje normaal konden slikken en nu een hele hand vol zo wegwerken.
Ja, hap vla heb ik ook wel eens gedaan met mijn oudste.
chaoticinternetnerd schreef:
27-12-2019 19:54
Het klinkt alsof het heel makkelijk is, maar als je moeite hebt met pillen slikken is dat écht heel kut. Ik heb er echt tot mijn achttiende last van gehad. En nog heb ik soms dagen dat mn paracetamol in vieren moet. Je kunt proberen wat je wil maar het gaat echt tot kokhalzen en overgeven aan toe, het voelt echt alsof die pil blijft hangen omdat je keel dichtknijpt. Enorm rotgevoel is het.

Is helaas een kwestie van oefenen. Ik werk in de psychiatrie en ken cliënten die eerst geen pilletje normaal konden slikken en nu een hele hand vol zo wegwerken.
Ik baggateliseer het ook niet, lijkt me heel naar. Maar ik zei wel hetzelfde, namelijk dat hij het moet kunnen leren.
Veel warm water in mond, hoofd naar achter, mond open, pillen in water laten vallen en slikken?

Zo passeren de pillen in een volume water het keelgat en kunnen ze niet blijven hangen op een droog randje. Dan kots ik de pillen en de rest van mijn maaginhoud uit namelijk als ze blijven hangen.

ik heb met deze tip zelfs een volwassen slimme en ontwikkelde man pillen leren slikken. En zijn keel kromp al ineen bij het zien van tabletten. :thumbsup:
Let wel op dat je medicijnen een verminderde werking hebben als je ze met yoghurt of iets dergelijks slikt.
Wat lastig voor jullie!
Ik was ook altijd een lastige pillenslikker, zelfs paracetamol in vieren werd kokhalzen. Bij mij kwam het voornamelijk door de smaak van de pillen, ik weet niet of dat bij je zoon ook het probleem is.
Ik neem nu eerst een slok water in mijn mond, daar de pil bij (dan plakt hij niet aan mijn tong en proef ik hem niet) en dan er een slok bij en doorslikken. Daar krijg ik de grootste joekels mee weg.
Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven