Aanschaf Ragdoll kitten

02-01-2020 09:50 65 berichten
Hoi!

Mijn vriend en ik zijn nu al enige tijd enthousiast geworden over uitbreiding van het gezin door een Ragdoll. Nu ben ik opgegroeid met een hond dus een kat is voor mij nieuw terrein. Ik heb daarom ook een paar dingen waar ik graag jullie mening over zou willen horen.

1) Wij wonen in een appartement (68m2) en lees ik doorgaans dat deze katten niet veel ruimte nodig hebben om happy te zijn. Het enige minpuntje van ons leuke huisje is dat het veel schuine muren heeft... hierdoor kan ik niet echt de hoogte in met een krabmeubel. Heel misschien wel 1 in de slaapkamer maar voor de rest zal niet tot het plafond kunnen. Is dit heel erg bij ragdolls nu zij niet de klimdrang hebben als bijvoorbeeld Noorse en Siberische katten?
Ik had zelf deze gezien; deze past mooi achter mijn werkplek waardoor de kat lekker in mijn buurt kan zijn als ik hard aan het studeren ben :)

2) mijn vriend werkt fulltime (maar gaat misschien 1 of 2 dagen thuiswerken) en ik studeer rechten. Op dit moment ben ik gewoon veel thuis omdat ik veel onderwijs vanuit huis kan volgen. Ik hoef niet altijd op de uni te zijn en zal hier dan ook extra rekening mee houden als de kat komt. Maar een kitten heeft aandacht nodig dat weet ik. Daarom willen we graag begin zomer het kleine bolletje verwelkomen. We zijn dan beide twee a (bijna) drie maanden thuis.

Is dit voldoende? We willen dan de kat ook langzaam laten wennen aan alleen thuis zijn (opbouwend steeds iets langer)

3) jullie algemene tips en meningen over het hebben van een Ragdoll.

Ps. We weten dat katten geld kosten en budget is niet zo zeer een probleem; wat zijn de must haves voor een Ragdoll want ik heb werkelijk geen idee en als ik het assortiment bekijk krijg ik een soort keuzestress haha
Alle reacties Link kopieren
Neem twee katten. Ze voeden elkaar op en houden elkaar bezig. Zeker als jullie (in de toekomst) allebei hele dagen weg zijn is het zielig als zo'n beestje hele dagen alleen zit.
Je weet dat een ragdoll zo'n 1000 euro kost? Daarbij vergeleken is de aanschaf van een kattenbak, eet en drinkbakken, krabpaal en dergelijke peanuts.

Aangezien fokkers hun best doen om het aanbod van hun ras zo laag mogelijk te houden door middel van een fokverbod op willen leggen zodat zij de enige zijn die goed geld verdienen, is het nog maar de vraag of er wel een kitten beschikbaar is in de periode die jou het beste uitkomt.
Koop er 2 inderdaad. Gezien je rechten studeert zal er straks voor jou waarschijnlijk geen 24u's baantje op volgen. Twee uit hetzelfde nest is het makkelijkst. En verder wat Sugarmiss zegt. Of je moet ze zonder stamboom willen.
als je in de toekomst beide fulltime gaat werken vraag ik mij af of dat wel zo leuk is voor de kat. Ragdolls staan bekend om dat ze gek op aandacht zijn.
Ik heb een Ragdoll, op de camera zag ik dat het beestje de hele dag voor de deur zat te mauwen tot ik weer thuis was (andere kitten kwam aantal weken later). Mijn moeder heeft dagen opgepast tot andere kitten er was, sinds die dag en nu jaren later gaat het wel heel goed. Dus 2 katten of geen.
Oke ik hoor wat jullie zeggen. Ik ben mij heel bewust dat een kat met name een Ragdoll prijzig is echter zoals ik al zei het budget is geen probleem gelukkig. We hebben meer dan genoeg te besteden om de kat van alle gemakken te voorzien :P

ik wil het beestje het leukste leven geven wat ik hem kan bieden natuurlijk! De komende anderhalf tot twee jaar ben ik nog bezig met mijn studie en ben ik veel thuis voor de kat. En ja, het beroep wat ik ga doen (de advocatuur) vergt veel tijd maar inmiddels kunnen 80% thuiswerken; en dat is voor mij ook echt een must als ik aan de slag ga. ik ben niet van plan om 80 uur per week in een kantoor weg te kwijnen. In de avonden en weekenden zijn we altijd thuis en hebben eigenlijk geen sociale verplichten (waar de kat niet mee zou kunnen).

Ik probeer mijzelf helemaal niet te verdedigen; ik snap dat de kat het liefst wilt dat ik heel de dag thuis ben en dat verdient hij ook zeker. Alleen moeten we wel reëel blijven dat mensen werken en ook huisdieren hebben. Elk moment dat ik thuis ben zal de kat aandacht krijgen totdat ie zelf denkt 'nou laat maar even hoor'.

Daarbij nog toegevoegd; het wilt zeker niet zeggen dat we geen twee katten willen maar op dit moment weet ik niet goed hoe ik twee jumbo kattenbakken kwijt kan op een plek waar de kat het ook prima vindt.

+ ik zag op het internet een camera waar ik snoepjes mee kan geven en op afstand tegen de kat kan praten en met een lasertje kan spelen, mensen waren er helemaal fan van. hebben jullie hier ervaring mee?

oh en ik zou sowieso de tv of radio aanlaten als de kat alleen is; ik zou het namelijk ook niet leuk vinden om helemaal alleen in een stil huis te zitten
Hoi, ik heb zelf twee ragdolls. Dit zijn hele sociale katten en worden niet gelukkig in hun uppie. Wij draaien hoera wisseldebiteur en er is bijna altijd wel iemand thuis, maar ze gaan heel erg klagen als ze even alleen thuis zijn geweest.
Verder zijn het liefste moppies die er zijn.
Maar zou er zeker niet een nemen.
En gelijk een xl kattenbak aanschaffen
Echt twee katten nemen in plaats van 1!
Neem twee van die schattige bolletjes als het budget geen probleem is.
Wil* ;-D .

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met 2 katten en 1 kattenbak nog nooit problemen heb gehad. Ik schepte hem 2 keer per dag uit. 1 van mijn katten is me nu ontvallen en wij overwegen er een Ragdoll bij aan te schaffen. Alleen als het een probleem geeft komt er dan een 2e kattenbak.

Verder stapelde een vriendin van mij ze. Tot een soort toren :D , dan neemt het niet nog meer ruimte in.

Mijn ervaring met alle kennissen die rechten studeerden (dat zijn er een hoop, want vereniging) is dat thuis werken pas kwam nadat ze een beetje naam voor zichzelf hadden gemaakt. Zeker niet 80% in de advocaat stagiair periode. Hooguit 20%.
Ik zou ook absoluut voor twee katten gaan. Het liefst beide tegelijk zodat je later ook geen problemen krijgt met aan elkaar wennen. Twee jumbo kattenbakken ben je ook niet nodig, twee katten op één kattenbak kan prima als je het netjes uitschept en op tijd verschoont.
Wat is je rechtvaardiging voor het kopen van een kat ipv er een (of twee) uit het asiel te halen?

https://www.peta.nl/onze-missie/mishand ... er-dieren/
Je wil voorlopig dus maar 1 kat, en denkt deze een fantastisch leven te geven op een paar vierkante meters waarbij jij op afstand, via een camera snoepjes kunt geven en met een lasertje kunt spelen?
Radio en tv aan.. dus de kat blijft ook nog eens goed op de hoogte.
Als ik een kat was, zou ik hier direct voor tekenen!
Wij hebben een heilige birmaan poes en een Maine Coon kater (oke heel andere rassen) maar die van ons zijn allebei erg dol op de krabton die we hebben, wij hebben dus ook geen krabpalen tot aan het plafond. Maar hij is wel lang genoeg zodat de Maine Coon helemaal uitgestrekt met zijn lijf kan krabben (wat katten erg fijn vinden).

Afbeelding

Verder snap ik de keus wel voor de Ragdoll, ze zijn prachtig! Ik zou er ook graag ooit wel 1 willen maar ja, de prijs he! Vandaar dat wij een Heilige Birmaan hebben (zijn wel wat goedkoper, althans die van mij heeft een knikje in haar staart waardoor ze niet showwaardig is en daardoor goedkoper, maar je ziet er helemaal niks van :P ) , lijken er erg op qua uiterlijk en karakter. We hebben een Seal Tortie Point en ze lijkt erg op deze poes:

Afbeelding

Ik ben het wel eens met mijn voorgangers dat wanneer je een kat binnen houdt (wat wij ook doen) dat ze wel een maatje nodig hebben. Toen onze vorige Birmaan overleed was de Coon 8 en hij was alleen maar aan het miauwen en aan het zoeken. We hebben toen vrij snel weer een nieuwe kitten gekocht omdat hij echt wegkwijnde. Nu waren die 2 geen samen slapers/knuffelaars en kreeg de Coon regelmatig klappen van de veel kleinere dame :P maar toch miste hij haar. Deze combinatie matcht veel beter qua karakters, maar echt zo helemaal in elkaar slapen als sommige katten doen dat doen ze niet. Maar je merkt toch dat ze niet zonder elkaar kunnen.
maleficent wijzigde dit bericht op 02-01-2020 11:02
5.72% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
Bedankt voor jullie (snelle) reacties tot nu toe! Ik twijfel nu alleen maar harder over twee van die schattige pluizenbolletjes...

Ik zat met name in over de kattenbak maar twee op een bak gaat dus prima (over het algemeen)?

Ik wil met name een kat voor gezelschap in de middag/avond en als ik thuis aan het werk ben. Ik heb nogal de neiging om tegen huisdieren de leerstof uit leggen als ik het zelf niet snap haha en nu heb ik niemand :mrgreen:

Nog een paar kleine vraagjes:
Als ik twee Ragdolls heb kan ik dan beter twee van hetzelfde geslacht hebben of een mannetje en een vrouwtje?
Hangen twee Ragdolls nog steeds aan hun mensen of trekken ze dan meer naar elkaar toe (wanneer wij thuis zijn uiteraard)?
Maleficent, begrijp ik goed dat jullie voor een HB zijn gegaan omdat de Ragdoll duurder is? Is een HB niet in dezelfde prijsklasse?
@EadlynSchreave
Wat is je rechtvaardiging voor het kopen van een kat ipv er een (of twee) uit het asiel te halen?

https://www.peta.nl/onze-missie/mishand ... er-dieren/

Ik wilde graag een kat uit het asiel maar het is nogal lastig aangezien mijn vriend een klein beetje allergisch is. We kwamen toen uit bij een raskat en dan de Ragdoll: dol op mensen en minder (ik weet niet helemaal) allergisch door zijn soort vacht.
Vrienden van ons hebben afgelopen zomer 2 12 weken oude Ragdoll zusjes in huis gehaald en ik krijg regelmatig foto's van de vrouw op de bank met in elke arm 1 Ragdoll, op de rug, achterpoten wijd gespreid. Ze zijn dol op elkaar én op hun mensen ;-D .
Wij hebben 1 kattenbak voor 2 katten en dat gaat helemaal prima.
De Birmaan heeft wel eens ongelukjes, maar dat is niet door zindelijkheid, ze heeft vrij lang haar rond haar kont en dar blijft wel eens een klein rond poepje aan plakken wat ze dan elders laat vallen. Soms scheer ik het een beetje bij daar en dan gaat het wel een poos goed.

Ik zou zelf niet snel kiezen voor de combi van 2 vrouwtjes omdat ik vrouwtjes toch wat 'kattiger' vind onderling. Beetje zoals echte vrouwen. Ik heb het liefst een kater en poes. Ik denk dat als je er 2 uit hetzelfde nest zou nemen dat ze bij voorbaat al wel een goede klik hebben.
Michelle-94 schreef:
02-01-2020 11:05

Ik wilde graag een kat uit het asiel maar het is nogal lastig aangezien mijn vriend een klein beetje allergisch is. We kwamen toen uit bij een raskat en dan de Ragdoll: dol op mensen en minder (ik weet niet helemaal) allergisch door zijn soort vacht.

Dan zou ik zéker eerst bij meerdere fokkers langsgaan en je vriend z'n neus in hun vacht laten steken.

*In de vacht van de poes. Niet de vacht van de fokkers :rofl: .
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 02-01-2020 11:08
6.97% gewijzigd
Kokoro schreef:
02-01-2020 11:06
Dan zou ik zéker eerst bij meerdere fokkers langsgaan en je vriend z'n neus in hun vacht laten steken.
ja dat is ook zeker het plan hahah
Kokoro schreef:
02-01-2020 11:04
Maleficent, begrijp ik goed dat jullie voor een HB zijn gegaan omdat de Ragdoll duurder is? Is een HB niet in dezelfde prijsklasse?
Bij onze fokker waren de andere kittens rond de 600 euro en die van ons (die bij geboorte een knikje in de staart had) was 450 euro.
Die andere 2 waren van show kwaliteit, maar ik vind dat toch niet belangrijk en daardoor duurder).

Aangezien onze kat een enorme dikke staart heeft zie je er niks van, je voelt het alleen als je haar aait.
Meestal werkt een mannetje met een vrouwtje het beste. Ook als je er al 1 hebt en er 1 bij neemt.
Maleficent schreef:
02-01-2020 11:09
Bij onze fokker waren de andere kittens rond de 600 euro en die van ons (die bij geboorte een knikje in de staart had) was 450 euro.
Die andere 2 waren van show kwaliteit, maar ik vind dat toch niet belangrijk en daardoor duurder).

Aangezien onze kat een enorme dikke staart heeft zie je er niks van, je voelt het alleen als je haar aait.
Aahh helder, dank voor de uitleg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven