Aanschaf Ragdoll kitten

02-01-2020 09:50 65 berichten
Hoi!

Mijn vriend en ik zijn nu al enige tijd enthousiast geworden over uitbreiding van het gezin door een Ragdoll. Nu ben ik opgegroeid met een hond dus een kat is voor mij nieuw terrein. Ik heb daarom ook een paar dingen waar ik graag jullie mening over zou willen horen.

1) Wij wonen in een appartement (68m2) en lees ik doorgaans dat deze katten niet veel ruimte nodig hebben om happy te zijn. Het enige minpuntje van ons leuke huisje is dat het veel schuine muren heeft... hierdoor kan ik niet echt de hoogte in met een krabmeubel. Heel misschien wel 1 in de slaapkamer maar voor de rest zal niet tot het plafond kunnen. Is dit heel erg bij ragdolls nu zij niet de klimdrang hebben als bijvoorbeeld Noorse en Siberische katten?
Ik had zelf deze gezien; deze past mooi achter mijn werkplek waardoor de kat lekker in mijn buurt kan zijn als ik hard aan het studeren ben :)

2) mijn vriend werkt fulltime (maar gaat misschien 1 of 2 dagen thuiswerken) en ik studeer rechten. Op dit moment ben ik gewoon veel thuis omdat ik veel onderwijs vanuit huis kan volgen. Ik hoef niet altijd op de uni te zijn en zal hier dan ook extra rekening mee houden als de kat komt. Maar een kitten heeft aandacht nodig dat weet ik. Daarom willen we graag begin zomer het kleine bolletje verwelkomen. We zijn dan beide twee a (bijna) drie maanden thuis.

Is dit voldoende? We willen dan de kat ook langzaam laten wennen aan alleen thuis zijn (opbouwend steeds iets langer)

3) jullie algemene tips en meningen over het hebben van een Ragdoll.

Ps. We weten dat katten geld kosten en budget is niet zo zeer een probleem; wat zijn de must haves voor een Ragdoll want ik heb werkelijk geen idee en als ik het assortiment bekijk krijg ik een soort keuzestress haha
Alle reacties Link kopieren
Is een asiel kat niet een optie? Een volwassen dier waarvan bekend is dat hij/zij goed alleen kan zijn/graag op zichzelf is en echt een binnen kat is. Er zijn zat katten die alleen zijn niet erg vinden, maar dan moet je ze er wel op uit zoeken en met kittens is het een gok wat je koopt (helemaal een ras die bekend staat als sociaal en aanhankelijk).
Michelle-94 schreef:
02-01-2020 11:05
@EadlynSchreave
Wat is je rechtvaardiging voor het kopen van een kat ipv er een (of twee) uit het asiel te halen?
Ik koop alleen raskatten vanwege het karakter.
Voorheen wel normale katten gehad, maar onze oudste zoon is verstandelijk beperkt en vindt dieren over het algemeen erg spannend.

Ik merk echt enorm verschil tussen gewone katten en raskatten. Ze zijn veel rustiger. Erg lief met kinderen. Schrikken niet als oudste zoon harde geluiden maakt, ze krabben nooit uit boosheid (alleen bij lomp spelen) ze blazen niet, ze bijten niet, als ze iets niet leuk vinden lopen ze gewoon weg.
Stressed is just desserts spelled backwards
Geen ervaring met Ragdolls maar ik sluit me aan bij de meningen dat de combi poes-kater vaak het beste is. Twee poezen wordt bitchfight :) en twee katers (heb ik) gaan ook haantjesgedrag vertonen. Als ik dat vooraf had geweten had ik een andere keuze gemaakt.
Nothing happens for a reason
Ik heb 1 huis tuin en keukenkat, zij is zo gek als een deur maar echt te grappig zoveel humor heeft ze, en 1 hele mooie redpoint kat gratis van marktplaats, idd veel rustiger, met rare eigenaardigheden, hij pikt snoepgroentes, heeft zijn eigen pluizige balletje waar hij steeds mee rond loopt, onze normale kat ligt graag bij de cavia te slapen maar die raskat moet je mee uitkijken die moord wel als hij de kans krijgt.
Toch maffe verschillen.
Oke! nog een klein vraagje. Hoeveel meer kosten twee katten per maand? Want ik neem aan twee keer zo veel toch?

iets van 200 p/m of meer/minder ---- ik heb werkelijk geen idee haha
Michelle-94 schreef:
02-01-2020 10:44
Oke ik hoor wat jullie zeggen. Ik ben mij heel bewust dat een kat met name een Ragdoll prijzig is echter zoals ik al zei het budget is geen probleem gelukkig. We hebben meer dan genoeg te besteden om de kat van alle gemakken te voorzien :P

ik wil het beestje het leukste leven geven wat ik hem kan bieden natuurlijk! De komende anderhalf tot twee jaar ben ik nog bezig met mijn studie en ben ik veel thuis voor de kat. En ja, het beroep wat ik ga doen (de advocatuur) vergt veel tijd maar inmiddels kunnen 80% thuiswerken; en dat is voor mij ook echt een must als ik aan de slag ga. ik ben niet van plan om 80 uur per week in een kantoor weg te kwijnen. In de avonden en weekenden zijn we altijd thuis en hebben eigenlijk geen sociale verplichten (waar de kat niet mee zou kunnen).

Ik probeer mijzelf helemaal niet te verdedigen; ik snap dat de kat het liefst wilt dat ik heel de dag thuis ben en dat verdient hij ook zeker. Alleen moeten we wel reëel blijven dat mensen werken en ook huisdieren hebben. Elk moment dat ik thuis ben zal de kat aandacht krijgen totdat ie zelf denkt 'nou laat maar even hoor'.

Daarbij nog toegevoegd; het wilt zeker niet zeggen dat we geen twee katten willen maar op dit moment weet ik niet goed hoe ik twee jumbo kattenbakken kwijt kan op een plek waar de kat het ook prima vindt.

+ ik zag op het internet een camera waar ik snoepjes mee kan geven en op afstand tegen de kat kan praten en met een lasertje kan spelen, mensen waren er helemaal fan van. hebben jullie hier ervaring mee?

oh en ik zou sowieso de tv of radio aanlaten als de kat alleen is; ik zou het namelijk ook niet leuk vinden om helemaal alleen in een stil huis te zitten

Dan zou ik me toch eens gaan verdiepen in de advocatuur. Tijdens ze stage zal je toch primair miniaal 40 uur op een kantoor zitten. En als advocaat mag je nog steeds niet vanuit huis werken, behalve wanneer dit een echt kantoor is. Ik ken veel advocaten, maar echt niemand die 80% van de tijd thuis werkt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
02-01-2020 11:21
Dan zou ik me toch eens gaan verdiepen in de advocatuur. Tijdens ze stage zal je toch primair miniaal 40 uur op een kantoor zitten. En als advocaat mag je nog steeds niet vanuit huis werken, behalve wanneer dit een echt kantoor is. Ik ken veel advocaten, maar echt niemand die 80% van de tijd thuis werkt.
nee 80% kan thuiswerken niet 80% van de tijd. Mijn vriend gaat waarschijnlijk 1 of 2 dagen thuiswerken als ik dat ook doe is de kat niet meer zo lang alleen dat was meer het rekensommetje.
150 tot 200 per maand denk ik.. natvoer, droogvoer, kattengrit.. , nog meer kattengrit.
Af en toe een wormenkuur, hier en daar wat speelgoed.
Michelle-94 schreef:
Oke! nog een klein vraagje. Hoeveel meer kosten twee katten per maand? Want ik neem aan twee keer zo veel toch?

Mijn kat kost 12 euro per maand aan verzekering. Ik heb daarvoor gekozen omdat ik nooit voor de keuze wil staan een behandeling wel of niet te doen o.b.v. de kosten. Bij mijn vorige kat, die is overleden aan FeLV, heb ik het er ruimschoot uitgehaald. Die heeft in 2.5 jaar tijd zo'n €6000 gekost waarvan ik €5750 terug heb gekregen. Ik had het kunnen betalen hoor, maar dan was mijn spaarrekening fiks ingedeukt en dat had toch rot gevoeld. Nu mijn kat overleden is geeft het mij rust dat ik hem werkelijk alles heb gegeven wat had gekund. Als je niet kiest voor een verzekering, houd dan een potje apart, speciaal voor de katten, en vul die aan.

Verder kattengrind (AH, klonterend) 1 doos per week a 3,99. Brokken nu ongeveer 10-15 euro per maand afhankelijk van wat ik koop. Natvoer 15 euro per maand. Snoepjes e.d. 5 euro per maand. Bij 2 katten was dit dubbel zoveel.

Verder nog eens per jaar controle + vaccinaties en ontwormen a €60.
Michelle-94 schreef:

Qua voer bestel ik alles via Zooplus. Groot assortiment aan allerlei soorten voer in verschillende prijsklassen.
Koop ook dingen als ontworming en ontvlooing online.

Ik koop grote zakken van 6.5 kilo voor mijn twee dames (htk-poezen) van samen €68 (Purizon sterilised).
Ze krijgen per poes ong 50gr per dag, dus ik kan 130 dagen met die twee zakken doen, wat neerkomt op €0.95 per poes per dag aan droogvoer.

Ze krijgen ook elke dag een beetje (theelepel) natvoer voor de lekkers. Dat kost €1 per blikje (Almo Nature) en ze doen daar 2 dagen mee, dus €0.25 per poes per dag.

Per maand, voor twee poezen, zo rond de €70-75 euro aan voer. (€35-€37.5 per poes per maand)

Ik ontwormt elke 2 maanden op aanraden van de dierenarts, want ze hebben overdag een open kattenluik beleid en vangen nogal eens een muis, die ook opgegeten wordt, met wormen als gevolg :-9
Weer een grootverpakking: €80 voor 20 tabletten, dus €4 per tablet. Omgerekend €2 per poes per maand.

Maandelijks ontvlooien. Ik koop een dubbelset met in totaal 12 pipetten wat goed is voor een half jaar: €54/6/2= €4,5 per poes per maand.

Kattengrit: €3 per doos. Ik gebruik 2 dozen tijdens de grote schoonmaak elke 2 weken (kattenbakken). 4 dozen per maand is €12, dus €6 per poes per maand.

Ook zijn ze allebei verzekerd, ong €15 per poes per maand

Tussenstand in totaal, voor mijn huis-tuin-keuken poezen : tussen €60 en €65 per maand per poes.

Hier zit nog niet de dierenarts bij, met de jaarlijkse controle en vaccinatie. Tarieven verschillen en het ligt eraan hoeveel zorg je dier nodig heeft en wat de verzekering vergoedt.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Ik heb een aantal jaar Ragdolls gefokt, en houden er niet van om alleen te zijn, dus ik zou er twee nemen, en dan het 2 katers, die zijn (gecastreerd) veel leuker tegen elkaar dan poezen.
Foresta,

Weet jij dan nog een goed adresje ergens in Zuid-Holland of rondom Utrecht?
Hi, allemaal erg bedankt voor de reacties!

Ik dacht, 1 kat is voldoende en ik zorg ervoor dat hij alles krijgt wat het grote kattenhart van hem begeert MAAR jullie hebben mij toch overtuigd. Ik ga een goed overzicht maken van de terugkerende kosten en ons dan maar eens voorbereiden op de komst van twee Ragdolls. Ze zijn zo leuk en het belang van het diertje staat bij mij voorop. Het worden er of twee of geen dan!
Goed besloten TO. Héél veel plezier gewenst!
Inderdaad, neem 2 broertjes of zusjes. Ik zou voor 2 katers gaan.
En in principe moet 1 bak voldoende zijn. Hier altijd 2 katten gehad en is altijd zonder problemen geweest met 1 bak.
Verder moet je er zeker voor zorgen in de kittenperiode wel veel thuis te zijn.
En.... wees er op bedacht dat je meubels wat schade kan oplopen. Bij ons hingen ze in de gordijnen en krabten de bank van onderen kapot. Ondank dat we op diverse plaatsen meerdere krabpalen hadden.
En verdiep je wat in huisdierverzekeringen.
Wij hebben het zelf niet, omdat we een goede buffer hebben, maar als je niet opeens 1000€ kan aftikken bij de dierenarts als er wat aan de hand is, zou dit wel aan te bevelen zijn.
gizzmo-returns schreef:
02-01-2020 15:06
En verdiep je wat in huisdierverzekeringen.
Wij hebben het zelf niet, omdat we een goede buffer hebben, maar als je niet opeens 1000€ kan aftikken bij de dierenarts als er wat aan de hand is, zou dit wel aan te bevelen zijn.
ja, ben ik mij van bewust! ik heb al verschillende verzekeringen bekeken dat ook onderhoud aan het gebit is inbegrepen. Ik wil dat de katten regelmatig naar de dierenarts kunnen voor een checkup, wij gaan immers ook naar de dokter als we ons niet lekker voelen of om alles even te laten checken!
Michelle-94 schreef:
02-01-2020 15:08
ja, ben ik mij van bewust! ik heb al verschillende verzekeringen bekeken dat ook onderhoud aan het gebit is inbegrepen. Ik wil dat de katten regelmatig naar de dierenarts kunnen voor een checkup, wij gaan immers ook naar de dokter als we ons niet lekker voelen of om alles even te laten checken!
Heel verstandig. Volgens mij worden jullie fijne baasjes!
Kokoro schreef:
02-01-2020 14:46
Foresta,

Weet jij dan nog een goed adresje ergens in Zuid-Holland of rondom Utrecht?
Nee, niet echt, ik ben al heel lang uit dat wereldje, ik stam nog uit de tijd dat er nog maar 2 kleuren waren en drie variëteiten.
Nu zijn er zoveel fokkers bijgekomen..
pamelacourson schreef:
02-01-2020 10:47
Echt twee katten nemen in plaats van 1!
Inderdaad!!
Michelle-94 schreef:
02-01-2020 15:00
Hi, allemaal erg bedankt voor de reacties!

Ik dacht, 1 kat is voldoende en ik zorg ervoor dat hij alles krijgt wat het grote kattenhart van hem begeert MAAR jullie hebben mij toch overtuigd. Ik ga een goed overzicht maken van de terugkerende kosten en ons dan maar eens voorbereiden op de komst van twee Ragdolls. Ze zijn zo leuk en het belang van het diertje staat bij mij voorop. Het worden er of twee of geen dan!
Super!
Ik zelf heb er vijf en ze trekken zoveel met elkaar op.
Koop bij een GOEDE fokker en betaal wat meer ipv bij een broodfokker. Denk aan het welzijn van de moeder poes! En koop sowieso niet bij een handelaar want dan heb je helemaal geen benul waar ze vandaan komen.

En als je niet bereid bent om zoveel geld er voor neer te tellen, neem dan een herplaatser.

Ik heb van een kenner gehoord dat ragdolls heel zachtaardige katten zijn.
.
anoniem_394232 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 18:52
Reden: Niet relevant
99.82% gewijzigd
Mijn moeder heeft sinds een maand of twee een herplaatser Ragdoll.
Een kater van ca. 9 jaar oud.

Ik ben daar nu en tijdens het tikken van dit bericht ligt ie prinsheerlijk op schoot te slapen. Moest eerst nog mijn rechterarm bevrijden, daar lag ie op.

Het beest is een van de meest aanhankelijke katten die ik ooit heb meegemaakt. Echt een ontiegelijke lieverd en de perfecte match met mijn heel erg nette 82 jarige moeder. Krabt niet aan meubels, ligt voornamelijk graag bij je en is een rustig beestje. Verharen doet hij ook niet overmatig en de vacht is zijdezacht.

Ik ben gek op katten en ik vind dit een fantastisch exemplaar.

Moet stoppen, arm weer kwijt.
When in doubt, the auditor is always right!
Topic niet gelezen, maar neem 2 katten. 1 kitten is eenzaam, heeft geen speelmaatje etc. Zeker met een kleine leefruimte. Besef dat het een commitment voor het leven is een kat wordt 20 jaar binnenshuis. Laat ze vroeg helpen zodat er geen nestje komt. Katjes die alleen opgroeien, ontwikkelen nooit sociale skills en zullen dus nooit met andere katten om kunnen gaan. Binnenshuis leven is opzich geen probleem ik heb 2 binnenkatten zelfs zonder balkon die helemaal happy zijn, op 60m2.

Als je het zielig vindt dat ze zo veel binnen zitten of weinig ruimte hebben kan je ze uitlaten met een tuigje. Ik doe dat ook wel eens, super leuk vinden ze dat. Ragdolls zijn heel meegaand dus die zullen er wel voor in zijn! (Ik heb zelf brits kortharen)
anoniem_376510 wijzigde dit bericht op 02-01-2020 20:32
20.98% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven