een jaar geen kleding kopen
woensdag 24 december 2014 om 16:08
Hallo Allemaal,
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
dinsdag 17 december 2019 om 17:10
Het low buy topic is voor mij echt te breed, het gaat me puur om kleding. Voor de rest koop ik namelijk nauwelijks wat, en geef ook niet veel uit aan eten. Ik was zelf niet van plan hier uitgebreid de kledingaankopen die ik komend jaar doe die wél binnen mijn regels passen te gaan analyseren, voegt voor niemand iets toe eigenlijk, maar zocht meer een plek die kon dienen als steuntje in de rug om me aan die eigen regels te houden.
Ik merk altijd dat het bezig zijn met onderhoud aan kleding die ik al heb vaak helpt om de drang naar iets nieuws een beetje te drukken. Zo begon mijn winterjas er de laatste tijd wel een beetje afgeragd uit te zien, maar ik heb hem gisteren geschoren (zaten best wel wat pillen op namelijk, en gewoon met een scheermesje erover dus, werkt vind ik beter dan zo'n elektrisch pluizenscheerapparaat) en gewassen. Hij hangt nog te drogen maar volgens mij is hij behoorlijk opgeknapt ervan
Ik merk altijd dat het bezig zijn met onderhoud aan kleding die ik al heb vaak helpt om de drang naar iets nieuws een beetje te drukken. Zo begon mijn winterjas er de laatste tijd wel een beetje afgeragd uit te zien, maar ik heb hem gisteren geschoren (zaten best wel wat pillen op namelijk, en gewoon met een scheermesje erover dus, werkt vind ik beter dan zo'n elektrisch pluizenscheerapparaat) en gewassen. Hij hangt nog te drogen maar volgens mij is hij behoorlijk opgeknapt ervan

donderdag 26 december 2019 om 22:04
Grappig, dat dit topic nu oppopt. Ik ben namelijk bijna aan het eind van mijn geen-kleding-kopen-jaar en het is mij bovenmatig goed bevallen! Zeker in het begin, heb ik mezelf stomverbaasd door hoe veel tijd ik eigenlijk kwijt was aan 'shoppen': O, 50% afgeprijs? Even kijken of er wat bij zit. 2 halen 1 betalen? Dat kan ik niet laten lopen! Opheffingsuitverkoop? Zou zonde zijn om niet even binnen te wippen.
Nu ik daar helemaal vanaf ben, heb ik over het algemeen in mijn leven echt meer rust op een bepaald gebied en dat is lekker. Ik bespaar er een hoop geld mee, dat is ook fijn. Maar ik voel me ook beter om de reden die Baukelien ook aangeeft. het is gewoon niet nodig en het is onverantwoord. Leuk was, dat ik ineens kleren aangeboden kreeg van collega's die wisten dat ik dit deed, en zo twee keer een tas vol met kleren heb gekregen, die ik deels zelf nooit gekocht zou hebben (maar vooral in het weekend echt een aanvulling op mijn klerenkast zijn) en die nog prima 'afgedragen' kunnen worden.
Maar er moeten wel een paar nieuwe onderbroeken en bh's gekocht worden binnenkort
Nu ik daar helemaal vanaf ben, heb ik over het algemeen in mijn leven echt meer rust op een bepaald gebied en dat is lekker. Ik bespaar er een hoop geld mee, dat is ook fijn. Maar ik voel me ook beter om de reden die Baukelien ook aangeeft. het is gewoon niet nodig en het is onverantwoord. Leuk was, dat ik ineens kleren aangeboden kreeg van collega's die wisten dat ik dit deed, en zo twee keer een tas vol met kleren heb gekregen, die ik deels zelf nooit gekocht zou hebben (maar vooral in het weekend echt een aanvulling op mijn klerenkast zijn) en die nog prima 'afgedragen' kunnen worden.
Ik ben niet van plan om nu in januari ineens alsnog helemaal los te gaan. Eigenlijk wil ik dit 'zen' gevoel vasthouden en veel en veel bewuster kleren gaan kopen. Niet alleen minder en kritischer op wat ik koop, maar ook waar het vandaan komt en hoe het gemaakt is. Dan kan en mag het ook wat duurder zijn, omdat ik op andere vlakken geld over houd.baukelien schreef: ↑16-12-2019 22:09Voor mij gaat het erom dat ik belachelijk veel kleding heb en ik kan de impact voor mens en milieu voor mezelf niet meer verantwoorden. Mijn kasten puilen uit. En het kost veel tijd en geld. Ik wil daarom meer opdragen wat ik heb en tijd en geld vrijmaken voor andere dingen. Ook vraag ik me af hoe verslaafd ik nu ben aan het shoppen. Kan ik dit eigenlijk wel?
Maar er moeten wel een paar nieuwe onderbroeken en bh's gekocht worden binnenkort

zaterdag 28 december 2019 om 23:11
@kastanjez dat hoop ik ook te bereiken! Gewoon niet meer kijken en meer rust hebben. Social media weg doen gaf dat ook. Gewoon er niet mee bezig zijn!
Bewuster kopen is eigenlijk een doel voor alles. Voedsel was ik al een end mee op weg. Kleding gewoon helemaal niet, cosmetica ed alleen wanneer het echt op is. Activiteiten moeten ervoor in de plaats komen.
Ik ben eigenlijk al begin december begonnen. Hoop wel dat mijn winterjas het nog even houdt, waterdicht is hij niet meer. Op naar no buy 2020!
En applaus voor iedereen die het in 2019 gedaan heeft! Hoop dat het gebracht heeft wat jullie zochten!
Bewuster kopen is eigenlijk een doel voor alles. Voedsel was ik al een end mee op weg. Kleding gewoon helemaal niet, cosmetica ed alleen wanneer het echt op is. Activiteiten moeten ervoor in de plaats komen.
Ik ben eigenlijk al begin december begonnen. Hoop wel dat mijn winterjas het nog even houdt, waterdicht is hij niet meer. Op naar no buy 2020!
En applaus voor iedereen die het in 2019 gedaan heeft! Hoop dat het gebracht heeft wat jullie zochten!
zondag 29 december 2019 om 00:01
Ik ben er ook klaar voor.
Eigenlijk ben ik 3 maanden geleden al begonnen. Ik ben nu 3 maanden zwanger en vond het zinloos om nieuwe kleding te kopen die ik straks toch niet meer pas.
Heb nu een week in mijn hoofd zitten dat het nodig was om zwangerschapsbroeken te gaan kopen. Zag net een goede Instagram post van mijn favoriete minimalist en ben nog een keer mijn kledingkast in gedoken. Blijkt dat ik nog 2 broeken heb die ik makkelijk pas en waarschijnlijk nog wel een paar maanden aan kan (pantalon met elastiek en een boyfriend jeans).
Mijn doel is om het hele jaar geen kleding te kopen, tenzij ik echt bijna niets meer heb dat ik niet pas. Minimum wat ik aan moet kunnen is 2 broeken, 5 shirts, 1 rok, 3 jurkjes.
Eigenlijk ben ik 3 maanden geleden al begonnen. Ik ben nu 3 maanden zwanger en vond het zinloos om nieuwe kleding te kopen die ik straks toch niet meer pas.
Heb nu een week in mijn hoofd zitten dat het nodig was om zwangerschapsbroeken te gaan kopen. Zag net een goede Instagram post van mijn favoriete minimalist en ben nog een keer mijn kledingkast in gedoken. Blijkt dat ik nog 2 broeken heb die ik makkelijk pas en waarschijnlijk nog wel een paar maanden aan kan (pantalon met elastiek en een boyfriend jeans).
Mijn doel is om het hele jaar geen kleding te kopen, tenzij ik echt bijna niets meer heb dat ik niet pas. Minimum wat ik aan moet kunnen is 2 broeken, 5 shirts, 1 rok, 3 jurkjes.

woensdag 1 januari 2020 om 01:00
Nou, ik heb een nieuwe jas nodig. Wat ik nu draag is al ouder dan een jaar.
Ik vind dat een jaar niets kopen een beetje lijkt op een soort van anorexia.
Het scheelt al zoveel als je alleen koopt als je het echt nodig hebt of het meteen gaat gebruiken en dat met een zodanige frequentie doet dat het niet wordt vergeten.
Je gaat ook niet met kapotte schoenen lopen. Dat is een soort van zelfkwelling.
Het kopen op zich een jaar lang kritisch bekijken. Een jaar lang geen onzin kopen, maar ik houd het vol, omdat de rotzooi die ik kocht opeens allemaal gaatjes hebben. Ik heb wel koopjes gedaan, want af en toe iets moois en nieuws dragen.
Dat is een oppepper. Krijg je ook een compliment als het leuk bij elkaar past.
Daarmee ga je verspilling tegen.
Ik vind dat een jaar niets kopen een beetje lijkt op een soort van anorexia.
Het scheelt al zoveel als je alleen koopt als je het echt nodig hebt of het meteen gaat gebruiken en dat met een zodanige frequentie doet dat het niet wordt vergeten.
Je gaat ook niet met kapotte schoenen lopen. Dat is een soort van zelfkwelling.
Het kopen op zich een jaar lang kritisch bekijken. Een jaar lang geen onzin kopen, maar ik houd het vol, omdat de rotzooi die ik kocht opeens allemaal gaatjes hebben. Ik heb wel koopjes gedaan, want af en toe iets moois en nieuws dragen.
Dat is een oppepper. Krijg je ook een compliment als het leuk bij elkaar past.
Daarmee ga je verspilling tegen.

woensdag 1 januari 2020 om 12:46
Pumps_italiaans Mensen die een jaar lang niets gaan kopen hebben over het algemeen al zoveel dat ze echt niet met versleten jassen of schoenen hoeven te lopen. Ik heb een hele kastenwand vol met mooie en goede schoenen.
Natuurlijk doe je dit soort jaar-niet-kopen-acties niet als je altijd altijd al met mate winkelt, dan is het niet nodig.
Natuurlijk doe je dit soort jaar-niet-kopen-acties niet als je altijd altijd al met mate winkelt, dan is het niet nodig.
woensdag 1 januari 2020 om 14:44
Persoonlijk denk ik niet dat het ontvangen van complimentjes zit in het kopen van nieuwe kleding.
Sinds ik een capsule wardrobe heb, krijg ik bijna dagelijks complimentjes op mijn kledingstijl. Toevallig zit daar geen nieuwe kleding tussen, alles is al meer dan 2 jaar oud. Maar uiteraard zitten er geen gaten in de kleding of schoenen en is alles netjes verzorgd en gestreken.
Het gaat veel meer over of je je zelf comfortabel voelt in je kleding. Dit straal je uit.
Ik denk zelf dat het niet zo moeilijk gaat zijn een jaar lang geen kleding te kopen (mits ik alles blijf passen). Ik hou al jaren het aantal items bij wat ik koop. Afgelopen jaar 17 items gekocht, waarvan drie paar schoenen, 12 items voor werk, 1 casual kleding stuk, 1 feest jurk.
Daardoor heb ik weer voldoende kleding voor het jaar en is de stap naar niets kopen heel klein.
Sinds ik een capsule wardrobe heb, krijg ik bijna dagelijks complimentjes op mijn kledingstijl. Toevallig zit daar geen nieuwe kleding tussen, alles is al meer dan 2 jaar oud. Maar uiteraard zitten er geen gaten in de kleding of schoenen en is alles netjes verzorgd en gestreken.
Het gaat veel meer over of je je zelf comfortabel voelt in je kleding. Dit straal je uit.
Ik denk zelf dat het niet zo moeilijk gaat zijn een jaar lang geen kleding te kopen (mits ik alles blijf passen). Ik hou al jaren het aantal items bij wat ik koop. Afgelopen jaar 17 items gekocht, waarvan drie paar schoenen, 12 items voor werk, 1 casual kleding stuk, 1 feest jurk.
Daardoor heb ik weer voldoende kleding voor het jaar en is de stap naar niets kopen heel klein.
donderdag 2 januari 2020 om 16:40

donderdag 2 januari 2020 om 20:46

zaterdag 4 januari 2020 om 13:12
Ik doe ook mee. Wel in eerste instantie voor 3 maanden: februari, maart & april. En dan even kijken hoe het gaat. Heel veel succes allemaal alvast! Wat ik tot nu toe heb gedaan: alle nieuwsbrieven afgezegd en m'n kledingkast opgeruimd, zodat ik weer "nieuwe dingen" ben tegengekomen. Ondernemen jullie ook dit soort acties? Of is het puur niks kopen?
zaterdag 4 januari 2020 om 13:20
Ik heb een paar maanden terug ook alle nieuwsbrieven opgezegd. Ben in plaats daarvan mensen op Instagram gaan volgen die me inspireren om niets te kopen.
Ook het shoppen in eigen kledingkast doe ik. Voor komende drie maanden heb ik een capsule wardrobe gemaakt. Gelijk gemerkt hoeveel kleding ik heb, want het is nog lastig kiezen welke jurken er in mijn capsule mogen.
Daarnaast zet ik het geld wat ik iedere maand uit zou geven opzij. Zodat het niet uitgegeven wordt aan andere onzinnige rommel. Spaar het liever op om mezelf straks te verwennen met een vakantie of een mooi cadeau.
Ook het shoppen in eigen kledingkast doe ik. Voor komende drie maanden heb ik een capsule wardrobe gemaakt. Gelijk gemerkt hoeveel kleding ik heb, want het is nog lastig kiezen welke jurken er in mijn capsule mogen.
Daarnaast zet ik het geld wat ik iedere maand uit zou geven opzij. Zodat het niet uitgegeven wordt aan andere onzinnige rommel. Spaar het liever op om mezelf straks te verwennen met een vakantie of een mooi cadeau.
zaterdag 4 januari 2020 om 13:34
Wie onder andere?roze-roos schreef: ↑04-01-2020 13:20Ik heb een paar maanden terug ook alle nieuwsbrieven opgezegd. Ben in plaats daarvan mensen op Instagram gaan volgen die me inspireren om niets te kopen.

zaterdag 4 januari 2020 om 13:50
Goed bezig! Ik maak zelf ook een spaarpotje met het uitgespaarde kledingbudget. Wat ik met het gespaarde geld ga doen, weet ik nog niet. Maar ik denk ook aan een lekker lang weekend wegroze-roos schreef: ↑04-01-2020 13:20Ik heb een paar maanden terug ook alle nieuwsbrieven opgezegd. Ben in plaats daarvan mensen op Instagram gaan volgen die me inspireren om niets te kopen.