Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Lady_day dankjewel voor de tips! Gelijk een aantal toegevoegd.

Ik had een hoop fashion bloggers ontvolgd omdat ik bang was dat het me zou triggeren om nieuwe dingen te kopen. Maar het geeft ook weer inspiratie voor outfits van kleding die ik al heb. Dus ga het weer een tijdje proberen :)

Vind de opmerking 'wat het ook is, je hebt het ongetwijfeld al' echt mooi.
We hebben alles al en de hele consumptie maatschappij wil ons laten geloven dat je we nog niet alles hebben. Als ik die stomme nieuwsbrieven lees, door een winkel loop of een advertentie zie, denk ik altijd: ergens zijn er een aantal marketeers aan het brainstormen geweest. Hoe zorgen we dat Roos iets van ons gaat kopen? Iets wat ze helemaal niet wil Hebben, maar wij winnen van Roos, zodat ze toch die 5de jas koopt of die 20ste spijkerbroek of die super trendy oorbellen.

Maar ik, Roos, ga ze niet laten winnen, ik, Roos, bepaal waar ik mijn geld aan uitgeef. Niet een of ander mannetje op een kantoortje met zijn verkoop strategie.
En dan kan ik trots die nieuwsbrief ontvolgen, de winkel uitlopen en nadenken over wat IK echt wil.
Zo is het, Roos... we laten ons soms ook gek maken he. Ik vind het moeilijk hoor... het zit zo in mijn systeem, even een rondje langs de webshops. Even kijken wat ik niet nodig heb maar wat ik toch wel zou willen. Ik heb echt meer dan genoeg.

Ik had zo aan het eind van de zomer enorme makeup-lust. Dit werd enorm aangewakkerd door bepaalde beauty bloggers. Ik weet nog dat ik bijna alles wat ik had weggegooid heb (meeste was ook echt oude meuk) en een mooi oogschaduwpalette gekocht had. En toen wilde ik meer. Ik heb er toen nog een paar gekocht. En ik weet nog toen ik de laatste binnen kreeg, Naked 3 van Urban Decay.... ik keek naar de kleurtjes, volgens mij 12 in totaal, en dacht... elke kleur heb ik al. Waar ben ik mee bezig? Hoeveel heb je nodig he? Die eerste was genoeg geweest. Maar goed, ik heb nu oogschaduw voor de rest van mijn leven.

En zo gaat het bij mij. Als ik eenmaal koop dan wil ik méér. Nitflex gaf het ook al aan.... helemaal niets kopen is eigenlijk makkelijker dan een beetje. Ik zou zo graag gewoon tevreden willen zijn met wat ik heb. Stoppen met 'zoeken'. Ik heb prachtige dingen, waarom moet ik dan nog meer? Voer voor psychologen, wellicht! :)
Goed bezig dames!!

Ik heb mijn jaar geen kleren kopen nu achter de rug. Ik merk dat een hoop van de onrust die jullie beschrijven, bij mij nu echt weg is. Ik liep gisteren door de winkelstraat en dacht 'go, het 'mag' weer, waar zal ik eens gaan kijken' en realiseerde me meteen dat ik er geen behoefte meer aan had. 's Avonds nog even op de site van een favoriet jurkenmerk zitten scrollen en ja, er zaten mooie jurken bij die ik best aan zou willen, maar de 'behoefte' was echt weg. Ik wil niet meer klakkeloos zo veel geld uit geven aan kleren die ik niet echt nodig heb en alleen maar bijdragen aan een grotere afvalberg.
Wat goed, Kastanjez.... op dat punt hoop ik ook te komen. Daar ben ik helaas nog niet.
Wauw, Kastanjez! Echt super knap en wat fijn dat de "aandrang" om te kopen weg is. Daar wil ik ook graag naartoe werken. Ik merk echt dat ik nu nog in de afkickfase zit. Maar ik merk ook nu al, dat ik meer rust heb.. mede door het afzeggen van de nieuwsbrieven en tijd die ik bespaar, omdat ik geen webwinkels 'hoef door te scrollen'. Dus de eerste winst heb ik al te pakken :)
Roze Roos: Mooi gezegd! Ik merk ook dat een groot deel komt door de consumptiemaatschappij waarin we leven. Ik ben nu een aantal boeken over consuminderen, mindfulness en de impact op het milieu aan het lezen en dat helpt ook heel erg. Het inspireert om dankbaar te zijn met wat je hebt én om te kijken naar wat echt belangrijk is in het leven (liefde, vriendinnen, familie & gezondheid).
Wat goed Kastanjez! Dat hoop ik ook ooit te kunnen zeggen. Het niet kopen van kleding gaat me beter af dan het niet snoepen. Ben zojuist in de stad geweest en heb alles laten liggen. Ik heb me voorgenomen dat iets in ieder geval een 10 moet zijn. Met kleding is het niet gauw een 10, dus dat scheelt. Met snoep eet ik wel helaas wel 5-jes. Gewoon omdat het er staat en niet omdat het zo lekker is. :facepalm:
Ik vind de minimalistische bloggers ook heel inspirerend. Die Teunie-achtige dingen daar heb ik niets mee. Superzuinig leven is ook geen doel van mij maar wel bewuster dingen aanschaffen en niet klakkeloos omdat dit opgedrongen wordt.

Zelf heb ik net een appartement gekocht. Het is van begin deze eeuw, dus redelijk nieuw maar niet supernieuw. Ik liet het aan een vriendin zien en die zei meteen 'badkamer en keuken eruit' en was verbaasd dat ik die eerst laat zitten. Het is een nette badkamer, gewoon witte tegels, heel basic maar netjes en alles doet het nog goed. Zelfde met de keuken. Die zou ik zelf ook niet uitgekozen hebben maar ja, hij is nog helemaal goed met inbouwapparatuur wat anderhalf jaar geleden nog vervangen is. Ik kan daar mijn hele spaarrekening voor legen en in een betonlook badkamer gaan zitten of in een glimmend witte keuken maar ja... ik heb liever een spaarrekening en een zo laag mogelijke hypotheek. Dat geeft mij een hoger rendement w.b. prettig leven.

Als ik denk aan de tijden dat ik het gelukkigst was in mijn leven waren dat niet de tijden waar ik erg bezig was met spullen kopen.
Ik ben ook begonnen met mijn no-buy jaar qua kleding. Wat ik tegen kwam en me een goed idee leek: een 30 dagen challenge om elke dag iets anders te dragen. Doel: proberen zoveel mogelijk van de kleding die je al bezit ook daadwerkelijk te dragen en zo misschien wel nieuwe liefdes, andere combinaties of redenen waarom bepaalde kledingstukken gewoon weg moeten vindt.

Tot nu toe ben ik enthousiast. En aangezien ik 2 kinderen in de groei heb kan ik de allerergste shopdrang in ieder geval op hun noodzakelijke spullen kwijt. ;-D
Ik doe dit jaar ook weer mee. In 2016 heb ik een jaar geen kleding, tassen en accessoires gekocht. Op een spijkerbroek na, want de twee die ik had waren allebei doorgesleten en zonder spijkerbroek kan ik niet ;-)

Tijdens de vorige keer dat ik een jaar niks kocht ging ik in het begin niet naar webshops en liefst ook niet naar winkels. Na een tijd kon ik er gewoon rondlopen met het idee 'dit heb ik echt niet nodig'. Dat was echt top, zo heerlijk rustig. De laatste maanden is de onrust weer aan het terugkomen, ik kan een avond lang in een rush mijn mand vullen op zalando, het wegklikken en met een blok in mijn buik naar bed gaan om de volgende dag te kijken wat er allemaal in mijn mand zit. Idioot, want ik weet dan niet eens meer wat er eigenlijk in zit. Echt emo shoppen, want die ene week van de maand is het echt niet uit m'n kop te krijgen. Gelukkig heb ik niet echt veel gekocht online, maar in fysieke winkels heb ik wel wat dingen gekocht die echt niet nodig waren en waar ik nu niet eens echt heel blij mee ben. Dat wil ik anders, dus nu ga ik me lekker richten op mijn sporten in plaats van te surfen.
Regretterien, ik doe zelf capsule wardrobes... elke 3 maanden evalueer ik en doe ik er dingen bij en/of weg. Ik heb meestal zo'n 35 kledingstukken in een capsule.

Je hebt ook de 10x10 challenge (Instagram). 10 kledingstukken, 10 dagen lang een nieuwe combi daarvan maken. Heb er zelf nog nooit aan meegedaan maar vind het wel een leuk idee.

Minimalista, wat goed zeg. En fijn ook dat die drang weg is. Die onrust word ik soms helemaal gek van. Ik maak nog steeds mijn rondjes langs een paar favoriete webshops. Terwijl ik de komende 3 maanden niets wil kopen. Waarom kijk ik dan? Verslaving...
Lady_Day schreef:
08-01-2020 17:28
Regretterien, ik doe zelf capsule wardrobes... elke 3 maanden evalueer ik en doe ik er dingen bij en/of weg. Ik heb meestal zo'n 35 kledingstukken in een capsule.

Je hebt ook de 10x10 challenge (Instagram). 10 kledingstukken, 10 dagen lang een nieuwe combi daarvan maken. Heb er zelf nog nooit aan meegedaan maar vind het wel een leuk idee.

Ik ben niet heel minimalistisch ingesteld en zie er graag echt heel anders uit, vrees dat het niets voor mij is. ;-D

Om dat te laten werken moet ook alles onderling combineren en dat zou best zonde zijn van mijn bordeauxrode coated jeans die duidelijk bij lang niet alles past, maar wel fantastisch bij een aantal kledingstukken. Idem voor mijn lange groen-gouden gebreide vest en zwart met witte stippen bloesje.
Regretterien, bijna al mijn kleding past bij elkaar omdat bijna alles effen zwart, navy, grijs, wit, creme of bruin is. Dan is het wel wat makkelijker inderdaad :D
RegretteRien schreef:
08-01-2020 14:26

Tot nu toe ben ik enthousiast. En aangezien ik 2 kinderen in de groei heb kan ik de allerergste shopdrang in ieder geval op hun noodzakelijke spullen kwijt. ;-D
Haha, hoe herkenbaar! Al moet ik eerlijk zeggen dat ik daar dit jaar ook stappen in wil gaan maken. Wel lastig want de combinatie 'hard groeien - duurzame kleren' is ERG duur... Maar ik merk dat ik ook gewoon te makkelijk voor hun van alles en nog wat koop en dat ze echt veel meer in de kast hebben liggen dan nodig. Eigenlijk vind ik dat ook helemaal geen goed signaal naar hun toe, opvoedtechnisch gezien, en verder spelen daar dezelfde dingen mee als waarom ik voor mezelf nu zo min mogelijk kleren wil kopen.

Er blijft dus nog een uitdaging voor mij! ;-)
Kaz, een paar goede schoenen per seizoen en verder actief kijken wat je met kledingbeurzen, de tweedehandswinkel/ MP en ruilen met vrienden/ familie voor elkaar krijgt? En dan gericht zoeken/ winkelen met een lijstje.
@regretterien; mijn kledingkast bestaat ook uit alle kleuren van de regenboog. Ik word vrolijk van kleur. Een capsule wardrobe gaat het voor mij ook niet worden.

Ik heb nog een stapje verder genomen en zelfs wat nieuwe items, van voor de challenge, geretourneerd. Met al dat natuurgeweld staat die consumptie maatschappij me even zo tegen dat wat terug kon gewoon nog terug moest! Het begint erop te lijken dat ik mezelf weer aan het worden ben..

Misschien houden we genoeg over om volgend jaar rond deze tijd richting de zon te gaan. Wat een deprimerend weer de laatste tijd.
anoniem_63a041da40279 wijzigde dit bericht op 09-01-2020 12:15
0.17% gewijzigd
Ja, in de sale een paar mooi gekleurde shirts met lange mouwen gekocht.
Ik greep te vaak mis en onder vest of trui te weinig in de kast.

Vorig jaar toch voor ruim 100 euro sjaals gekocht.
Het is voor mij helemaal niet meer moeilijk om 4 maanden helemaal geen kleding te kopen. Gaat als vanzelf. Ze liggen al bijna een week en ik moet ze nog passen. :$
Het schijnt dat de maat niet helemaal overeenstemt met het maatlabel.

Ik ben mijn kasten anders aan het indelen.
Pumps, ga je nou nog steeds in dit topic vertellen wat je allemaal wel hebt gekocht? Dat was een paar jaar geleden al vervelend...
Ik ben mijn kast eens doorgelopen, en ik ga het denk ik ook eens proberen. Ik heb eigenlijk nog een lange hardlooptight nodig, maar misschien kan ik die uitstellen, deze winter is toch al half voorbij. En ik ga een uitzondering maken voor panty's, omdat die sneller kapot gaan dan andere kleding. Verder geen uitzonderingen, ook niet voor sokken, ondergoed, sportkleding.

Voorlopig is mijn streven een half jaar, hopelijk vind ik het in juni zo goed gaan dat ik er nog een half jaar aan vastplak.

Zullen we anders een nieuw topic openen? Deze is bijna vol, en het is leuker om een nieuw topic in januari te starten toch?
Het is een tijd geleden dat ik nieuwe kleding heb gekocht. Vorig jaar ben ik naar een kringloopwinkel geweest die echt hele leuke kleding had, en verrek, het paste me ook nog. Wat kleding die ik niet meer droeg daarnaartoe en iets anders mee naar huis, goed voor het milieu en de portemonnee.
Laatst ben ik weer geweest en kennelijk zijn er ook andere mensen op dat idee gekomen, want er hingen geen mooie spullen, het meeste was verwassen en niet mooi meer en wat nog wel mooi was, had een gekke maat (heel klein of supergroot). Tweedehands vind ik prima, maar het moet wel netjes zijn!

Dus nu moet ik op zoek naar een andere kringloop of vintage winkel.
Anders dan de meesten die hier schrijven, kleding shoppen is niet mijn hobby, het meeste wat in mijn kast hangt, draag ik met zekere regelmaat.
Als iemand een tip heeft voor een vintage/kringloop zodat ik het milieu niet verder hoef te belasten om er weer eens anders uit te zien: graag!
Goed plan, Marana (nieuw topic).

Gisteren keek ik naar Doutzen Diaries (YouTube) en zij ging haar kledingkast opruimen. Oh man! Daar is mijn kledingkast niets bij hoor. Zij benoemde dat het wegdoen van schoenen veel moeilijker is dan kleding. Ik heb precies hetzelfde. Ik heb een aantal laarzen met hakken die ik al jaren heb maar nooit draag. Toch kan ik ze niet weg doen. Wat is dat dan he?
mode-beauty/een-jaar-geen-kleding-kopen ... #p30831548
:cheer2: :cheer2: :cheer2:
Prrrr, mauw miawwwww.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven