Groot borduurpatroon: hoe?
woensdag 8 januari 2020 om 21:16
Een beetje een andijvie-onderwerp, maar ik vind het leuk om te borduren. Nu heb ik voor het eerst een groter patroon gekocht van 60 bij 60 cm. Nu ik hem binnen heb blijkt hij wat groter dan ik had gedacht... Heeft iemand tips over hoe in dit aan kan pakken? Als ik in het midden begin moet ik de onderkant en de rechterhand helemaal verkreukelen wil ik een beetje kunnen werken zonder dat alle stof in de weg zit dus het werkt niet echt lekker zo
woensdag 8 januari 2020 om 21:20
Maar als je dan weer bij het midden aankomt heb je toch weer hetzelfde probleem? Ik heb in mijn hoofd dat het geborduurde stof nog kwetsbaarder is als ik het ga ‘verkreukelen’ om erboven erbij te kunnen.friezinnetje2014 schreef: ↑08-01-2020 21:18Dan moet je gaan uittellen naar beneden, zodat je aan de onderkant kan beginnen. Maar moet je wel heel goed uittellen, want je wilt de afbeelding wel in het midden hebben
Daarnaast moet ik dan echt behoorlijk knijpen wil al die stof in mijn hand passen
montblanc wijzigde dit bericht op 08-01-2020 21:24
8.73% gewijzigd
woensdag 8 januari 2020 om 21:27
Nee, die ken ik niet. Ik zag wel borduurringen langskomen op internet, zou dat een beetje hetzelfde werken?JonathanStrange schreef: ↑08-01-2020 21:23Mijn oma werkte op een borduurraam, waarop de stof gespannen was. Ze zat dan een beetje zijwaarts gedraaid met één arm aan de ene en één arm aan de andere kant. Begrijp je wat ik bedoel?
woensdag 8 januari 2020 om 21:31
Komt dit doordat de stof zo groot is of geldt dit altijd? Ik heb juist gelezen dat je de stof 2x moet vouwen zodat je precies het midden hebt. Dat middenpunt kun je ook makkelijk vinden op het patroon, las ik.vivapimpelmees schreef: ↑08-01-2020 21:19Ik heb vroeger echt heul veel geborduurd. En ja, dat moet je verfrommellen. Mijn advies is éérst naar rechtsboven te werken en linksonder pas als laatste te doen. Tenzij je linkshandig bent, dan andersom.
woensdag 8 januari 2020 om 21:32
Borduurraam of borduurring is hetzelfde principe. Je spant het stuk stof waar je mee aan de gang gaat op tussen de twee houten delen. Je draait hem strak met een knop. De stof kan dan niet meer weg. Als je klaar bent zet je er een nieuw stukje in op. Het geborduurde deel mag je gewoon mee klem draaien in de ring. Als alles klaar is moet je toch wassen, drogen en persen.
woensdag 8 januari 2020 om 21:34
Lavendel_Madelief schreef: ↑08-01-2020 21:31Komt dit doordat de stof zo groot is of geldt dit altijd? Ik heb juist gelezen dat je de stof 2x moet vouwen zodat je precies het midden hebt. Dat middenpunt kun je ook makkelijk vinden op het patroon, las ik.
Ja, dat staat met pijltjes aangegeven aan de rand van het patroon de vier pijlen wijzen naar een gemeenschappelijk middelpunt
Je zoekt het midden van de stof inderdaad op door jouw manier of met een meetlint. Je werkt vanuit het midden. En dan kun je gaan frommelen. Of opspannen. Ik vind opspannen fijner omdat het je hand rust geeft, je hoeft zelf je werk niet op spanning te houden.Lavendel_Madelief schreef: ↑08-01-2020 21:31Komt dit doordat de stof zo groot is of geldt dit altijd? Ik heb juist gelezen dat je de stof 2x moet vouwen zodat je precies het midden hebt. Dat middenpunt kun je ook makkelijk vinden op het patroon, las ik.
Ja, aida doek.Dymphnatam schreef: ↑08-01-2020 21:27Is het op dunne stof of echt op borduurweefsel (heeft dat een naam?)
Ik vouw het meestal een beetje op.
woensdag 8 januari 2020 om 23:43
Ik vind borduurringen echt vreselijk. Ik begon gewoon in het midden en dan kreukt het wel wat maar je kan wel gewoon lekker werken. Sowieso blok ik het altijd na het borduren (of heet dat alleen bij haken zo?) en dan trekt het weer recht. Even licht strijken en je ziet er niets meer van.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
donderdag 9 januari 2020 om 03:35
donderdag 9 januari 2020 om 10:05
donderdag 9 januari 2020 om 10:18
Ik vouwde hem op zodat het een op een opgevouwen theedoek leek met het deel waar ik aan bezig was boven en dan over een stukje flexibel plastic of karton heen opdat ik de ondergrond niet kon vastnaaien.
Het aanhechten van een nieuwe draad deed ik op het gevoel dus zonder hem om te keren. Een borduurring heb ik altijd te strak gevonden; ik kon dan niet op en neer steken maar dan alleen een richting op waardoor het dubbel zo lang duurde.
Ik gebruikte meestal stramien wat stevig is van zichzelf.
Het aanhechten van een nieuwe draad deed ik op het gevoel dus zonder hem om te keren. Een borduurring heb ik altijd te strak gevonden; ik kon dan niet op en neer steken maar dan alleen een richting op waardoor het dubbel zo lang duurde.
Ik gebruikte meestal stramien wat stevig is van zichzelf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 9 januari 2020 om 10:29
Je moet iets overwinnen als je hem gaat opvouwen; toegegeven. Maar als hij helemaal volgeborduurd zit zie je dat niet meer.
De meeste borduursteken anders dan kruissteek bijvoorbeeld fanelsteek, steelsteek of kettingsteek zou ik nieteens uit kunnen voeren op een borduurraam.
De meeste borduursteken anders dan kruissteek bijvoorbeeld fanelsteek, steelsteek of kettingsteek zou ik nieteens uit kunnen voeren op een borduurraam.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven