Ontevreden over gastouder

08-01-2020 07:23 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen gaan sinds een aantal maanden een paar uur per dag naar een gastouder. Nu zijn er meerdere dingen voorgevallen waardoor ik een er een slecht gevoel bij heb. Elke keer als ze geweest zijn zijn mijn dochters thuis huilerig, tegendraads en agressief. Ik heb dit al een paar keer bij de gastouder ter sprake gebracht maar die haalt haar schouders op.
Het is nu al meerdere keren voortgekomen dat 1 of beide kind(eren) nog niet gegeten had als ik ze op kwam halen terwijl de andere kinderen wel gegeten hadden. Wij betalen een vast bedrag per kind per maand voor de maaltijden. Ook schreeuwt ze tegen de kinderen (niet alleen de mijne) als ze volgens haar niet luisteren. Het voorval van gisteren spande de kroon: er zit op de groep nog een meisje met dezelfde naam als mijn jongste en zij werd tegelijkertijd opgehaald. Tegen dat meisje zei ze: kom maar lieve XYZ, je mama is er. Mijn jongste kreeg te horen: kom maar chagrijnige XYZ je gaat eindelijk naar huis. Het kind is 14 maanden.
Een andere opvang zoeken is hier niet makkelijk (ik woon in Berlijn, er heerst een groot tekort aan pedagogisch medewerkers). Ik denk er nu dus over om de contracten te ontbinden. Ik werk uit gezondheidsredenen sowieso niet. Het enige dat me tegenhoud is de Duitse taal. We hebben er heel bewust voor een Duitse opvang gekozen zodat ze goed Duits leren en niet onze fouten overnemen. Voor mij zijn de momentjes dat ze bij de gastouder zijn het moment om een beetje op te laden maar daarna kost het meer energie dan dat ik ze de hele dag bij me heb. Ik sta dus vreselijk in dubio. Mijn omgeving vind dat ze beter thuis kunnen blijven en ik eigenlijk ook maar doe ik ze dan niet tekort?

Wat zou jij doen?

Totaal aantal stemmen: 220

Lekker thuis houden (100%)
Gewoon doorzetten en niet miepen (0%)
"Nee" is ook een antwoord.
Het papiertje pedagogisch medewerker zegt niet veel mbt de capaciteiten alleen dat ze een opleiding hebben afgerond.
Echt een no-brainer. Een kind van amper 1 een kilometer laten lopen, is niet normaal. Wat iemand verbaal uit, uit zich ook fysiek. Als jouw kind van 1 chagrijnig wordt genoemd, weet je hoe ze behandeld wordt al die uren dat ze bij die persoon is.

Ik zou hier met een gestrekt been ingaan en andere opvang eisen. Hier wordt je kind niet liefdevol opgevangen, maar zelfs verwaarloosd/mishandeld.
NBH schreef:
08-01-2020 08:02
Dat je je nog afvraagt wat je moet gaan doen... sta ik echt van te kijken. Natuurlijk breng je ze niet meer als je de mogelijkheid daartoe hebt!
Nou dit, zeker niet als je sowieso niet werkt.
Mijn kinderen zijn in een ander gedeelte van Duitsland opgegroeid (dus hoe het in Berlin is weet ik niet). Echt Duits hebben ze hier op de Kita (Kindergarten) geleerd, waar ze vanaf 2.5-3 jaar naar toe gingen. Toen spraken ze binnen een paar maanden vloeiend Duits, voor die leeftijd spraken ze eigenlijk alleen maar Nederlands.

Voor de taal zou ik het dus zeker niet doen, dat leren ze ook op iets latere leeftijd ook zonder problemen (iedereen was altijd stomverbaasd als ze hoorden dat ik thuis Nederlands met de kinderen sprak).

Heb je al een KiGa op het oog? Ik weet niet hoe het bij jullie is, hier moest je daar op een zeker moment voor aanmelden en was er maar een beperkt aantal plaatsen. Over het Duitse onderwijs ben ik niet overwegend enthousiast (het is ook niet heel slecht trouwens), maar de Kindergarten vonden ik en mijn kinderen geweldig.

Bij ons waren er voor jongere kinderen ook allerlei speelgroepen trouwens. Daar moet je als ouder wel bij zijn, maar dan komen ze al wat met de taal in contact. Met medische afspraken nam ik de kinderen meestal gewoon mee (die plande ik op mijn vrije dagen zoveel mogelijk), maar in steeds meer ziekenhuizen was er bij mij ook kinderopvang.
Klink als een slechte gastouder, ik zou kinderen thuishouden en een klacht indienen.
Op het moment dat iemand die voor mijn kind zorgt op het moment dat ik er niet ben en er word tegen mijn kind gezegd "kom maar chagerijnige xyz" op een gemeende manier, dus niet als grapje bedoelt, was ik er gelijk klaar mee en kwam kind daar niet meer terug.
Heb je ander ruimte voor een aupair in je huis? ( nederlands meisje ofzo, die taal dat komt wel )
absor schreef:
08-01-2020 12:13
Heb je ander ruimte voor een aupair in je huis? ( nederlands meisje ofzo, die taal dat komt wel )
Helaas (nog) niet. We wonen op dit moment al met 3 volwassen en 2 kinderen in een drie kamer appartement. Ik hoop echter op vrij korte termijn te kunnen verhuizen en dan is het voor mij zeker een optie. Ik ben zelf ook au pair geweest.
Willen jullie dan in Berlijn blijven? Aangezien jullie een nieuwe woning zoeken en je man buiten de stad werkt. Zouden jullie in Brandenburg willen wonen?
mulle schreef:
08-01-2020 13:29
Willen jullie dan in Berlijn blijven? Aangezien jullie een nieuwe woning zoeken en je man buiten de stad werkt. Zouden jullie in Brandenburg willen wonen?
Nee naar Brandenburg willen we niet, we willen wel binnen het B-gebied blijven. De exacte locatie staat nog niet vast maar mijn voorkeur gaat uit naar Pankow, Lichtenberg, Marzahn of het noorden van Köpenick. Als we hier in de buurt iets vinden is het ook prima maar ik wil liever iets oostelijker wonen. We zijn ons nu op nieuwbouwhuizen aan het oriënteren en die vind je niet echt in het voormalige westen tenzij je in de uiterste uithoek van Spandau gaat wonen (nooit!).
Dan succes met woonruimte en een kita plek!
(en je kinderen gewoon niet meer naar die gastouder brengen)
Per direct niet meer heen brengen. Ook al moet je nog betalen. Speelclubjes zoeken via fb ofzo
Ik heb zojuist samen met mijn man de brief geschreven, nou ja eigenlijk gewoon van internet geplukt. Morgen geef ik die brief persoonlijk af zodat er niet gezegd kan worden dat ze hem niet ontvangen heeft. Ik heb vandaag nog een aantal gesprekken met verschillende mensen gevoerd en iedereen denkt er hetzelfde over als jullie. Ik dacht echt even dat ik een overbezorgde übermutti ben maar dat blijkt alleen in mijn hoofd zo te zijn.
TO werkt zelf niet, zegt ze. Waarom moeten die kinderen dan naar een oppas (Gastouder is een veredeld woord voor oppas toch?).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
08-01-2020 22:05
TO werkt zelf niet, zegt ze. Waarom moeten die kinderen dan naar een oppas (Gastouder is een veredeld woord voor oppas toch?).
Als je goed had gelezen dan had je gezien dat TO gezondheidsproblemen heeft en in een ander land woont en kinderen zodoende thuis een andere taal spreken dan op de opvang.
pejeka schreef:
08-01-2020 22:05
Klopt. Mss moet je dan even alle reacties doorlezen.
Tiana_76 schreef:
08-01-2020 22:07
Als je goed had gelezen dan had je gezien dat TO gezondheidsproblemen heeft en in een ander land woont en kinderen zodoende thuis een andere taal spreken dan op de opvang.
Ja en? Ik heb niet de indruk dat TO met infusen aan bed gekluisterd ligt, en er zijn talloze kinderen die thuis een andere taal spreken dan in de maatschappij waarin ze wonen. Misschien een goede kans voor TO om óók eens de taal te leren van het land waar ze woont.
pejeka schreef:
08-01-2020 22:12
Ja en? Ik heb niet de indruk dat TO met infusen aan bed gekluisterd ligt, en er zijn talloze kinderen die thuis een andere taal spreken dan in de maatschappij waarin ze wonen. Misschien een goede kans voor TO om óók eens de taal te leren van het land waar ze woont.
Mijn kind gaat ook naar de opvang terwijl ik niet werk. Wat een wereldramp :wtf:
Saivash schreef:
08-01-2020 22:16
Mijn kind gaat ook naar de opvang terwijl ik niet werk. Wat een wereldramp :wtf:
Geen wereldramp. Wel triest, dat je vader of moeder thuis is maar geen zin in je aanwezigheid heeft.
pejeka schreef:
08-01-2020 22:12
Ik lig zeker niet met infusen aan bed gekluisterd maar wel regelmatig onder invloed van zware medicijnen. Ik hoef de Duitse taal niet te leren, ik spreek het bijna vloeiend op af en toe een der/des/dem/den foutje na. Ik spreek al regelmatig af met andere moeders met kinderen in dezelfde leeftijd.
pejeka schreef:
08-01-2020 22:20
Geen wereldramp. Wel triest, dat je vader of moeder thuis is maar geen zin in je aanwezigheid heeft.
Sommige dingen kun je slechts begrijpen als je zelf kinderen hebt :)
Meyana schreef:
08-01-2020 22:23
Ik lig zeker niet met infusen aan bed gekluisterd maar wel regelmatig onder invloed van zware medicijnen. Ik hoef de Duitse taal niet te leren, ik spreek het bijna vloeiend op af en toe een der/des/dem/den foutje na. Ik spreek al regelmatig af met andere moeders met kinderen in dezelfde leeftijd.
Ik wil niks bagatelliseren, maar waarom niet gewoon zelf de zorg voor je kinderen op je nemen als je toch thuis bent? Zoals zo vele moeders moeten die gewoon overdag thuis zijn?
pejeka schreef:
08-01-2020 22:26
Ik wil niks bagatelliseren, maar waarom niet gewoon zelf de zorg voor je kinderen op je nemen als je toch thuis bent? Zoals zo vele moeders moeten die gewoon overdag thuis zijn?
Zoals je een paar reacties boven je kunt lezen ga ik dat ook weer doen. Op de dagen dat het slecht gaat (en dat zijn er momenteel veel!) zal mijn man thuis moeten werken. Mijn gezondheid laat me in zoverre in de steek dat ik regelmatig niet meer weet wat voor of achter is. Ik ving dit op door mijn medicijnen te nemen als ik de kinderen weggebracht had want dan had ik de ergste piek gehad als ik ze weer op ging halen.
Saivash schreef:
08-01-2020 22:24
Sommige dingen kun je slechts begrijpen als je zelf kinderen hebt :)
Dat is ook wel heel kort door de bocht. Ik ben het deze keer met Pejeka eens, terwijl ik zelf kinderen heb en een chronische ziekte heb. De dag dat ik de keus maakt dat ik door mijn lichamelijke klachten niet meer kon werken, was dezelfde dag dat ik de opvang stopte. Het lijkt me voor een kind ook heel vervelend om te weten dat je de ouder thuis is, en jij uitbesteedt wordt omdat je teveel bent/ je moeder rust wil
deenje schreef:
09-01-2020 14:12
Dat is ook wel heel kort door de bocht. Ik ben het deze keer met Pejeka eens, terwijl ik zelf kinderen heb en een chronische ziekte heb. De dag dat ik de keus maakt dat ik door mijn lichamelijke klachten niet meer kon werken, was dezelfde dag dat ik de opvang stopte. Het lijkt me voor een kind ook heel vervelend om te weten dat je de ouder thuis is, en jij uitbesteedt wordt omdat je teveel bent/ je moeder rust wil
Maar jij bent het niet om te bepalen wat de reden is per individuele ouder om die rust nodig te hebben.
Je weet daarvoor te weinig van een situatie af, lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven