Ontevreden over gastouder

08-01-2020 07:23 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen gaan sinds een aantal maanden een paar uur per dag naar een gastouder. Nu zijn er meerdere dingen voorgevallen waardoor ik een er een slecht gevoel bij heb. Elke keer als ze geweest zijn zijn mijn dochters thuis huilerig, tegendraads en agressief. Ik heb dit al een paar keer bij de gastouder ter sprake gebracht maar die haalt haar schouders op.
Het is nu al meerdere keren voortgekomen dat 1 of beide kind(eren) nog niet gegeten had als ik ze op kwam halen terwijl de andere kinderen wel gegeten hadden. Wij betalen een vast bedrag per kind per maand voor de maaltijden. Ook schreeuwt ze tegen de kinderen (niet alleen de mijne) als ze volgens haar niet luisteren. Het voorval van gisteren spande de kroon: er zit op de groep nog een meisje met dezelfde naam als mijn jongste en zij werd tegelijkertijd opgehaald. Tegen dat meisje zei ze: kom maar lieve XYZ, je mama is er. Mijn jongste kreeg te horen: kom maar chagrijnige XYZ je gaat eindelijk naar huis. Het kind is 14 maanden.
Een andere opvang zoeken is hier niet makkelijk (ik woon in Berlijn, er heerst een groot tekort aan pedagogisch medewerkers). Ik denk er nu dus over om de contracten te ontbinden. Ik werk uit gezondheidsredenen sowieso niet. Het enige dat me tegenhoud is de Duitse taal. We hebben er heel bewust voor een Duitse opvang gekozen zodat ze goed Duits leren en niet onze fouten overnemen. Voor mij zijn de momentjes dat ze bij de gastouder zijn het moment om een beetje op te laden maar daarna kost het meer energie dan dat ik ze de hele dag bij me heb. Ik sta dus vreselijk in dubio. Mijn omgeving vind dat ze beter thuis kunnen blijven en ik eigenlijk ook maar doe ik ze dan niet tekort?

Wat zou jij doen?

Totaal aantal stemmen: 220

Lekker thuis houden (100%)
Gewoon doorzetten en niet miepen (0%)
"Nee" is ook een antwoord.
Meyana schreef:
08-01-2020 07:45
We staan inmiddels op zo’n 60 wachtlijsten van kinderdagverblijven maar het is hier echt heel moeilijk. Ik krijg er ook steeds een slechter gevoel bij om ze weg te brengen. Eerst kon mijn oudste in haar ogen maar weinig goed doen en nu heeft ze mijn jongste in het vizier. Ze heeft geprobeerd mijn jongste gisteren bijna een kilometer te laten lopen maar die was het er niet mee eens (ze loopt sinds 2 maanden ongeveer). Ze is dus op de stoep gaan zitten en weigerde om nog maar 1 stap te zetten. Ik weet niet wat er gebeurd is en ik wil ook geen aannames doen of beschuldigingen uiten maar sinds ik haar gisteren opgehaald hen loopt ze een beetje mank.

De kinderen gaan naar de opvang om Duits te leren en zodat ik een beetje op kan laden. Mijn gezondheid laat me nogal in de steek en ik gebruik de tijd om nog wat te slapen, dingen te regelen en ik plan mijn medische afspraken in die tijd.
Is er geen overkoepelende organisatie waar deze gastouder bij is aangesloten?
Wow je poll; 100%. Da's wel heel bijzonder hier :proud:
Niet lief genoeg was geweest??? :-o

Wtf?? Wat een eng mens zeg.

Ik zou ze nooit meer daar brengen.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Voor de taalontwikkeling van je kind is het trouwens het beste om je eigen moedertaal te gebruiken. Praat dus Nederlands met je kinderen en geen Duits. Dat Duits leren ze echt wel en juist beter van hun omgeving, als jij je eigen taal spreekt.

En ik zou kinderen direct weghalen bij die gastouder. Een kind geen eten geven omdat r niet lief is, is mishandeling.
Star² schreef:
08-01-2020 08:28
Is er geen overkoepelende organisatie waar deze gastouder bij is aangesloten?
Ja dat is het Jugendamt, zij zijn oa verantwoordelijk voor de kinderopvang in de hele wijk. Mijn man en ik gaan er vanavond even rustig voor zitten om een duidelijke mail op te stellen zonder verwijten en wijzende vingers maar wel met concrete voorbeelden. Aan de hand van die mail vermoed ik dat ik op gesprek moet komen.
Meyana schreef:
08-01-2020 08:47
Ja dat is het Jugendamt, zij zijn oa verantwoordelijk voor de kinderopvang in de hele wijk. Mijn man en ik gaan er vanavond even rustig voor zitten om een duidelijke mail op te stellen zonder verwijten en wijzende vingers maar wel met concrete voorbeelden. Aan de hand van die mail vermoed ik dat ik op gesprek moet komen.

Zou ik zeker doen. Misschien kunnen zij een andere plek voor jullie regelen, want snap dat het gezien je gezondheidssituatie en voor de kinderen om de Duitse taal mee te krijgen wel fijn is een opvangadres.
Het-groepje schreef:
08-01-2020 08:04
Hier was het om even lekker uit te brakken na een nachtje doorhalen, of om te shoppen of eens lekker vreemd te gaan, maar zo heeft ieder zijn eigen redenen.
:rofl:
Goh, dat doe ik altijd als de kinderen gewoon thuis zijn. :O scheelt weer in de portomonnee
Je zou denken: iemand die met kinderen werkt: is dus vast lief en zorgzaam voor kinderen... helaas is al vaak gebleken dat er ook genoeg viespeuken en gemene rotzakken een beroep met kinderen kiezen.
Ouders die zichzelf achteraf voor hun kop slaan omdat ze zoveel signalen gemist, genegeerd of niet serieus genomen hebben.
Neem dit risico niet to!
Eviva1983 schreef:
08-01-2020 08:49
Goh, dat doe ik altijd als de kinderen gewoon thuis zijn. :O scheelt weer in de portomonnee
Ach voor de portemonnee hoeven we het niet te laten, wij betalen maar €23 per kind per maand. :rofl:
Eviva1983 schreef:
08-01-2020 08:49
Ja joh. Gewoon hup tablet aan, filmpje erop. Koptelefoons zodat ze niks horen. Chips en frisdrank tegen het gezeur om eten.

En gaan met die banaan.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Star² schreef:
08-01-2020 08:31
Wow je poll; 100%. Da's wel heel bijzonder hier :proud:
Het is ook best wel een no brainer :proud:

Goed dat je ze daar weg gaat halen TO, dit kan natuurlijk echt niet.
beetjegek schreef:
08-01-2020 07:35
Waarom naar een gastouder als jij thuis bent??
Nou mijn dochter van 3,8 jaar oud gaat ook een ochtend in de week naar de opvang als ik vrij ben van werk.
Omdat ik dan ff lekker tijd voor mezelf heb, een extra klusje in huis kan doen, of kan sporten.
Als een kind naar een peuterspeelzaal gaat is het geoorloofd dat een moeder een ochtend voor zichzelf heeft, maar bij een "normale" kinderopvang niet?
(Mijn dochter gaat niet naar een peuterspeelzaal)
RavenclawLady schreef:
08-01-2020 08:54
Ja joh. Gewoon hup tablet aan, filmpje erop. Koptelefoons zodat ze niks horen. Chips en frisdrank tegen het gezeur om eten.

En gaan met die banaan.

Banaan geeft me een beetje vreemde associaties in deze context van het verhaal :biggrin:
anoniem_390457 wijzigde dit bericht op 08-01-2020 09:00
0.31% gewijzigd
Ik woon in Zwitserland, en mijn kinderen hebben het Zwitserduits in een Bos speelgroep geleert, gingen ze 1 keer in de week een ochtend spelen. Ook speelden ze met de buurkinderen op straat, en kwam er op woensdagmiddag een puber op bezoek, om met de kinderen te spelen. Kon ik boodschappen doen!

Er zijn meer mogelijkheden dan een gastouder om je kinderen duits te leren spreken.
Een dagdeel of een paar dagdelen kennen ze hier niet, het is alles of niets. Ik hield ze al regelmatig een dagje thuis om bij te tanken omdat mijn kinderen voor hun leeftijd nog relatief veel slapen. Ik heb ze vandaag niet hoeven wekken en ze liggen nog steeds allebei op 1 oor (27 maanden en 14 maanden).
Kun je het taalprobleem niet op een andere manier oplossen?

Bijvoorbeeld een studente inschakelen om je kinderen een aantal keer een uurtje mee te nemen naar de speeltuin of een spelletje bij jou thuis te laten doen?
Hoi,
Ik woon ook in Berlijn, dus ik weet hoe moeilijk het is. Al zijn mijn kinderen ouder (wij hebben weer andere problemen 😉).
Hebben jullie bij de aanvraag van jullie Kitagutschein aangegeven dat thuis "vorwiegend eine andere Sprache gesprochen wird"? Dat heeft ons bij een aantal dingen erg geholpen.

Ga naar het Jugendamt en spreek direct met je Sachbearbeiterin. Als je persoonlijk ernaartoe gaat, krijg je veel meer gedaan. Leg de situatie uit en misschien kan hij/zij helpen jullie hoger op de wachtlijsten te krijgen.
Ik heb gemerkt dat "men" hier taalontwikkeling erg belangrijk vinden.

Mocht het mogelijk zijn ivm je gezondheid, kun je in de tussentijd naar van die kindergroepjes gaan (waar gezongen wordt, of wat dan ook), zodat je kinderen in contact komen met andere kinderen.
Goed dat je ze weghaalt TO. Je gastouder klinkt niet aardig. Zo ga je niet met kinderen om waar je voor zorgt.
Hebben jullie van de 60 Kitas voor een paar in het bijzonder een voorkeur?
Ook daar het het aan te raden regelmatig te bellen of persoonlijk langsgaan om te vragen hoe het eruit ziet met de wachtlijst.
mulle schreef:
08-01-2020 09:08
Hoi,
Ik woon ook in Berlijn, dus ik weet hoe moeilijk het is. Al zijn mijn kinderen ouder (wij hebben weer andere problemen 😉).
Hebben jullie bij de aanvraag van jullie Kitagutschein aangegeven dat thuis "vorwiegend eine andere Sprache gesprochen wird"? Dat heeft ons bij een aantal dingen erg geholpen.

Ga naar het Jugendamt en spreek direct met je Sachbearbeiterin. Als je persoonlijk ernaartoe gaat, krijg je veel meer gedaan. Leg de situatie uit en misschien kan hij/zij helpen jullie hoger op de wachtlijsten te krijgen.
Ik heb gemerkt dat "men" hier taalontwikkeling erg belangrijk vinden.

Mocht het mogelijk zijn ivm je gezondheid, kun je in de tussentijd naar van die kindergroepjes gaan (waar gezongen wordt, of wat dan ook), zodat je kinderen in contact komen met andere kinderen.
Ik heb dat inderdaad aangegeven op het Kita Gutschein. We gaan nu regelmatig op stap met een groepje ouder met kinderen in dezelfde leeftijd. Afgelopen zomer waren we bijna elke week in de Britzer Garten te vinden. Nu gaan we vaak naar een binnen speeltuin. Onze Sachbearbeiter kan niet zoveel doen. Wij wonen in Tempelhof en daar zijn recent 14000 plaatsen opgezegd die nog opnieuw verdeeld moeten worden.
Zijn jouw kinderen pubers? Dan weet ik namelijk op welke problemen je doelt.
Lastig, maar ik zou ze eraf halen. Dochter heeft in eerste instantie een tijdje bij een gastouder gezeten. Echter had ik er zelf geen goed gevoel bij en kreeg signalen dat gastouder en kind geen klik hadden. Dochter was niet standaard met slapen en dat gaf gastouder irritatie. Zelf ben ik van het (begrensd) liefdevol opvoeden en dit zag ik niet terug bij gastouder.
Later via hetzelfde gastouderbureau nog op bezoek geweest bij een andere gastouder, maar ook dit gaf geen goed gevoel.
Het kinderdagverblijf was een groot succes. Eerst wel wennen voor dochter, maar in mijn ogen veel pedagogischer en liefdevoller.
Ik zou met dit soort dingen echt op je gevoel afgaan.
Mijn oudste zit nu in de zesde klas, dus het gaat erg spannend worden de komende maanden wat de aanmelding voor de middelbare school betreft.

Jammer, dat jullie Sachbearbeiter weinig kan doen.
Berlijn is echt een ramp op het moment.

Via het werk van je man is zeker ook niets te regelen? Een aantal grote bedrijven kopen Kitaplekken op voor hun werkgevers.
mulle schreef:
08-01-2020 09:36
Mijn oudste zit nu in de zesde klas, dus het gaat erg spannend worden de komende maanden wat de aanmelding voor de middelbare school betreft.

Jammer, dat jullie Sachbearbeiter weinig kan doen.
Berlijn is echt een ramp op het moment.

Via het werk van je man is zeker ook niets te regelen? Een aantal grote bedrijven kopen Kitaplekken op voor hun werkgevers.
Mijn man werkt net een paar kilometer buiten de stad dus dan krijg je dat gezeur weer. Ik heb inderdaad gehoord dat het qua middelbare school nog slechter is. Onze oude buren zijn daardoor naar Strausberg verhuisd zodat hun dochter dicht bij huis naar school kan.
Meyana schreef:
08-01-2020 07:59
Ik ga straks de contracten erbij pakken en de brief schrijven. Dit was net het zetje wat ik nodig had. Ik wist niet of ik me aanstelde als overbezorgde moeder (dat kreeg ik van de gastouder ook nog naar m’n hoofd geslingerd toen ik aangaf dat mijn oudste niet aan haar armen opgetild mag worden wegens hypermobiliteit) of dat er meer mensen zijn met de mening dat dit niet goed is. Ik ben blij dat jullie zo eensgezind zijn. Vandaag hou ik ze al thuis maar als het aan mij ligt gaan ze helemaal niet meer.

Dat je hier nog over na moest denken joh. Maar je gaat ze er toch nog gewoon heen doen?
Zelfs al heb je een lopend contract, je hóeft ze niet naar de gastouder te brengen hoor. Zeg gewoon dat je niet meer komt. Dan informeer je op je gemak het Jugendamt en laat je het contract stopzetten/veranderen. Voor die paar euro per maand hoef je daar niet administratief ingewikkeld over te doen.

Goed idee inderdaad om een persoonlijk afspraak bij het Jugendamt te maken en de situatie voor te leggen.

Je hoeft je verder geen zorgen te maken over de taalontwikkeling, maar spreek alsjeblieft zelf de taal met je kinderen die je 100% beheerst. Straks in de Kindergarten of Vorschule is het nog vroeg zat voor ze om perfect Duits te leren.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven