Ontevreden over gastouder

08-01-2020 07:23 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen gaan sinds een aantal maanden een paar uur per dag naar een gastouder. Nu zijn er meerdere dingen voorgevallen waardoor ik een er een slecht gevoel bij heb. Elke keer als ze geweest zijn zijn mijn dochters thuis huilerig, tegendraads en agressief. Ik heb dit al een paar keer bij de gastouder ter sprake gebracht maar die haalt haar schouders op.
Het is nu al meerdere keren voortgekomen dat 1 of beide kind(eren) nog niet gegeten had als ik ze op kwam halen terwijl de andere kinderen wel gegeten hadden. Wij betalen een vast bedrag per kind per maand voor de maaltijden. Ook schreeuwt ze tegen de kinderen (niet alleen de mijne) als ze volgens haar niet luisteren. Het voorval van gisteren spande de kroon: er zit op de groep nog een meisje met dezelfde naam als mijn jongste en zij werd tegelijkertijd opgehaald. Tegen dat meisje zei ze: kom maar lieve XYZ, je mama is er. Mijn jongste kreeg te horen: kom maar chagrijnige XYZ je gaat eindelijk naar huis. Het kind is 14 maanden.
Een andere opvang zoeken is hier niet makkelijk (ik woon in Berlijn, er heerst een groot tekort aan pedagogisch medewerkers). Ik denk er nu dus over om de contracten te ontbinden. Ik werk uit gezondheidsredenen sowieso niet. Het enige dat me tegenhoud is de Duitse taal. We hebben er heel bewust voor een Duitse opvang gekozen zodat ze goed Duits leren en niet onze fouten overnemen. Voor mij zijn de momentjes dat ze bij de gastouder zijn het moment om een beetje op te laden maar daarna kost het meer energie dan dat ik ze de hele dag bij me heb. Ik sta dus vreselijk in dubio. Mijn omgeving vind dat ze beter thuis kunnen blijven en ik eigenlijk ook maar doe ik ze dan niet tekort?

Wat zou jij doen?

Totaal aantal stemmen: 220

Lekker thuis houden (100%)
Gewoon doorzetten en niet miepen (0%)
"Nee" is ook een antwoord.
pejeka schreef:
08-01-2020 22:05
TO werkt zelf niet, zegt ze. Waarom moeten die kinderen dan naar een oppas (Gastouder is een veredeld woord voor oppas toch?).
Een gastouder is wel wat anders dan een oppas.
Een gastouder heeft een opleiding (ik heb mbo 4 diploma onderwijsassistent en jaren ervaring kdv). Heeft kinderehbo, een verplichte vog en moet aan diverse eisen vanuit de ggd voldoen.

Een oppas kan ook een 15 jarige zijn die je van straat hebt geplukt.

Gastouder is gewoon professionele opvang maar dan bij de gastouder thuis, of in je eigen huis ipv op een kdv.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
RavenclawLady schreef:
09-01-2020 14:27
Een gastouder is wel wat anders dan een oppas.
Een gastouder heeft een opleiding (ik heb mbo 4 diploma onderwijsassistent en jaren ervaring kdv). Heeft kinderehbo, een verplichte vog en moet aan diverse eisen vanuit de ggd voldoen.

Een oppas kan ook een 15 jarige zijn die je van straat hebt geplukt.

Gastouder is gewoon professionele opvang maar dan bij de gastouder thuis, of in je eigen huis ipv op een kdv.
Maar daar geeft het kind toch geen fluit om? Of dat kind nou wordt geparkeerd bij een scholier die wil bijverdienen of bij een persoon die aan huis een professionele business drijft met alle diploma's en toeters en bellen er omheen, onder aan de lijn is dat voor het kind hetzelfde: mamma is thuis en wil mij niet thuis hebben, dus ik moet naar een "oppas".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
goed dat je je kinderen daar niet meer heen laat gaan! die gastouder klinkt echt niet ok. staan je kinderen al ingeschreven op een wachtlijst voor een kindergarten? daar kunnen ze vanaf 2,5 al 2 dagdelen heen. gezien jouw jongste 14 maanden is heeft je oudste ws al die leeftijd? kan zij iig daar heen als je ze niet altijd om je heen kunt/wilt hebben om wat voor reden dan ook. als je het belangrijk vind dat je jongste ook met andere kinderen in contact komt kun je met haar ms een krabbelgruppe bezoeken? dan leer jij vast andere ouders kennen onder het genot van een kop koffie en kan je jongste met de kinderen van deze moeders spelen. maar ik zou me echt niet druk maken om het leren van de taal, dat pikken ze zo op, ook op latere leeftijd nog. dat heb ik al vaak gezien in mijn omgeving (ik woon ook in dld) mijn nichtje was 10 toen ze naar dld verhuisde en moest nl bijles toen ze een paar jaar later in nl ging studeren ondanks dat er thuis nl werd gesproken.
lizenlotte schreef:
09-01-2020 20:02
goed dat je je kinderen daar niet meer heen laat gaan! die gastouder klinkt echt niet ok. staan je kinderen al ingeschreven op een wachtlijst voor een kindergarten? daar kunnen ze vanaf 2,5 al 2 dagdelen heen. gezien jouw jongste 14 maanden is heeft je oudste ws al die leeftijd? kan zij iig daar heen als je ze niet altijd om je heen kunt/wilt hebben om wat voor reden dan ook. als je het belangrijk vind dat je jongste ook met andere kinderen in contact komt kun je met haar ms een krabbelgruppe bezoeken? dan leer jij vast andere ouders kennen onder het genot van een kop koffie en kan je jongste met de kinderen van deze moeders spelen. maar ik zou me echt niet druk maken om het leren van de taal, dat pikken ze zo op, ook op latere leeftijd nog. dat heb ik al vaak gezien in mijn omgeving (ik woon ook in dld) mijn nichtje was 10 toen ze naar dld verhuisde en moest nl bijles toen ze een paar jaar later in nl ging studeren ondanks dat er thuis nl werd gesproken.
We staan op bijna alle mogelijke wachtlijsten binnen een straal van 45 minuten maar er is hier zo’n ernstig tekort aan plaatsen of eigenlijk aan Erzieher dat de kans op het winnen van de Lotto bijna groter is dan een plek bij elke willekeurige vorm van opvang dan ook.
"Nee" is ook een antwoord.
pejeka schreef:
09-01-2020 19:35
Maar daar geeft het kind toch geen fluit om? Of dat kind nou wordt geparkeerd bij een scholier die wil bijverdienen of bij een persoon die aan huis een professionele business drijft met alle diploma's en toeters en bellen er omheen, onder aan de lijn is dat voor het kind hetzelfde: mamma is thuis en wil mij niet thuis hebben, dus ik moet naar een "oppas".
Om gezondheidsredenen, staat in de OP.
COtweepuntnul schreef:
09-01-2020 21:35
Om gezondheidsredenen, staat in de OP.
Dan zou ik een oppas aan huis inhuren, zodat het kind lekker thuis kan zijn, bij de moeder kan zijn, en OK, dan kan je je als moeder even een uurtje of wat terugtrekken om te rusten als dat nodig is. Maar in de optiek van het kind is het dan "thuis en bij moeder" en wellicht komt het kind dan zijn middagdutje lekker samen met jouw doen op het grote bed. Of het kind wil niet slapen en gaat een spelletje doen met de thuis zijnde oppas en ziet zijn moeder weer als die gerust heeft. Lijkt me leuker en fijner voor het kind dan uitbesteed worden.
pejeka schreef:
09-01-2020 21:54
Dan zou ik een oppas aan huis inhuren, zodat het kind lekker thuis kan zijn, bij de moeder kan zijn, en OK, dan kan je je als moeder even een uurtje of wat terugtrekken om te rusten als dat nodig is. Maar in de optiek van het kind is het dan "thuis en bij moeder" en wellicht komt het kind dan zijn middagdutje lekker samen met jouw doen op het grote bed. Of het kind wil niet slapen en gaat een spelletje doen met de thuis zijnde oppas en ziet zijn moeder weer als die gerust heeft. Lijkt me leuker en fijner voor het kind dan uitbesteed worden.
Niet iedereen heeft het geld daarvoor. Dat is bijna onbetaalbaar.
Saivash schreef:
09-01-2020 22:05
Niet iedereen heeft het geld daarvoor. Dat is bijna onbetaalbaar.
Een au-pair is best betaalbaar.
pejeka schreef:
09-01-2020 22:19
Een au-pair is best betaalbaar.
En die kan best op het balkon slapen natuurlijk. :wtf:
En daarom hou ik niet van gastouders.. er is gewoon te weinig toezicht.

Weg halen!

Ga met je kids naar Duitse klasjes.. zoals dansen, muziek op schoot, activiteiten in de bieb, baby/peuter gym.

Kijk Duitse kinderprogramma's. Draai Duitse kinderliedjes

Maar haal ze weg.
Dat je nog overwoog of je ze naar die gastouder laat gaan of niet!! Jouw kinderen krijgen daar niet de aandacht en zorg die ze verdienen. Zet je kinderen nu op de eerste plaats, zij zijn afhankelijk van jou.
pejeka schreef:
09-01-2020 19:35
Heb je zelf vroeger zo iets ervaren?

Ik zou het namelijk interpreteren als: ik leer mijn kinderen dat je ook voor jezelf moet en mag zorgen om een goede ouder te zijn. Ze leren niet van wat je zegt maar van wat je doet. En ik vermoed dat de kinderen ook als ze thuis zijn de gezondheidsproblemen door hebben.

Mijn ouders waren ook wel eens thuis als ik ergens anders was. Kreeg als kind inderdaad wel de indruk dat er dus ook andere dingen waren dan ik. Ben daar geloof ik niet slechter van geworden.

Los daarvan en on topic: het is natuurlijk je verantwoordelijkheid dat ze het goed hebben waar ze zijn. Dus als dat niet zo is weghalen en dan komt er wel een oplossing uit een andere hoek.
Siebje schreef:
11-01-2020 00:11
Heb je zelf vroeger zo iets ervaren?

Ik zou het namelijk interpreteren als: ik leer mijn kinderen dat je ook voor jezelf moet en mag zorgen om een goede ouder te zijn. Ze leren niet van wat je zegt maar van wat je doet. En ik vermoed dat de kinderen ook als ze thuis zijn de gezondheidsproblemen door hebben.

Mijn ouders waren ook wel eens thuis als ik ergens anders was. Kreeg als kind inderdaad wel de indruk dat er dus ook andere dingen waren dan ik. Ben daar geloof ik niet slechter van geworden.

Los daarvan en on topic: het is natuurlijk je verantwoordelijkheid dat ze het goed hebben waar ze zijn. Dus als dat niet zo is weghalen en dan komt er wel een oplossing uit een andere hoek.
Nee, nooit ervaren. Mijn ouders waren altijd thuis voor ons en we hoefden dus nooit zomaar naar een oppas. Hooguit (dat kwam incidenteel voor) kwam er een oppas thuis als mijn ouders een avondje weg gingen. Als mijn moeder een keer flinke griep had of anderszins ziek was, sprong oma in en dan waren we dus gewoon thuis met oma. Heb echter nooit meegemaakt dat we meerdere dagen per week elders moesten doorbrengen vanwege niet beschikbaar zijn van de ouders, om welke reden dan ook.
pejeka schreef:
11-01-2020 10:05
Nee, nooit ervaren. Mijn ouders waren altijd thuis voor ons en we hoefden dus nooit zomaar naar een oppas. Hooguit (dat kwam incidenteel voor) kwam er een oppas thuis als mijn ouders een avondje weg gingen. Als mijn moeder een keer flinke griep had of anderszins ziek was, sprong oma in en dan waren we dus gewoon thuis met oma. Heb echter nooit meegemaakt dat we meerdere dagen per week elders moesten doorbrengen vanwege niet beschikbaar zijn van de ouders, om welke reden dan ook.
En denk je dan dat als ze een week zonder jullie op vakantie waren gegaan of een week het huis hadden geschild zonder kind(eren) in huis, ze minder van hun kind(eren) hadden gehouden?

Persoonlijk vind ik het een gekke aanname dat ouders die om werk of gezondheid niet altijd thuis zijn met hun kinderen dat kind zich minder gelieft zou voelen of zijn.

Mijn ouders hadden banen waarvoor ze weg moesten, ook wel eens te gelijk. En er was ook een periode met een ernstige ziekte. Kan me niet herinneren dat ik mij minder gelieft voelde. Wel dat het heel verdrietig was om een zieke ouder te hebben, maar ook hoe chagrijnig ze werd van de pijn en en leuk het was om dan bij onze vaste lieve oppas weer te kunnen klieren met mijn zus. Later van de oppas wel een gehoord dat we lieve kinderen waren, maar in die tijd echt te druk waren bij haar. Stoom afblazen.

Toevallig gaat onze dochter van 5 maanden volgende week voor het eerst 5 dagen naar opa en oma omdat wij allebei werken in het buitenland. Dit is voor het eerst langer, maar het weekend dat we naar een bruiloft gingen kwam ze erg vrolijk vandaan. Ik hoop haar niet te traumatiseren. Maar wel te leren dat werk leuk kan zijn, voldoening geeft, geld oplevert maar ook tijd kost. En dat ik intens veel van haar hou. Of ze later thuisblijfmoeder, minister president of leraar wordt. Ze mag haar eigen pad kiezen maar ik hoop dat ze omringt wordt door mensen die van haar houden en haar ook vrijheid geven. Ongeacht wat ze later doet hoop ik dat ze in iedergeval lekker weekendjes weg gaat met haar man/vrouw en de kinderen thuis laat. Dat is goed voor je huwelijk en daarmee voor je kind.
Weghalen jen melden bij het gastouderjburo
Verander wat je niet kunt accepteren, accepteer wat je niet kunt veranderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven