Groep 9 - ervaringen?

woensdag 15 januari 2020 om 19:13
Ah, kijk. Ik heb ernaar gekeken, want ik vond het een optie, maar mijn kind heeft zelf besloten dat ze liever naar de middelbare school gaat. Ik volg haar inschatting. Wat ik ervan gezien heb, zag het er aantrekkelijk uit, maar de lesinhoud leek me nog steeds wat beperkt en ondergeschikt aan het vaardigheidsonderwijs. Ik denk zelf dat dat een spanningsveld oplevert, maar dat is mijn idee vanaf de zijlijn, want geen daadwerkelijke ervaring.
woensdag 15 januari 2020 om 19:16

woensdag 15 januari 2020 om 19:20
Nou ja, zo op het eerste gezicht gaat het om dezelfde boterzachte argumenten als kleuterverlenging.
En het is een 'oplossing' voor een 'probleem' wat kunstmatig gecreëerd is: dat je bijv in de brugklas niet mag doubleren, dat je niet makkelijk kunt opstromen, enz.
solomio wijzigde dit bericht op 15-01-2020 19:21
21.01% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

woensdag 15 januari 2020 om 19:20
Mijn kind kwam hiervoor ook in aanmerking, maar zij zag het net zo min als een optie als ik. Ik weet wel van kinderen die een of meerdere klassen overgeslagen hebben en echt kennis missen, voor deze kinderen is het wellicht een idee. Qua sociale acceptatie zie ik haar zoals ze nu is prima op de middelbare school, daar lopen echt allerlei soorten kinderen, dus dat komt al snel goed.
Mocht het jou wel iets lijken, zou ik me vooral goed laten voorlichten over het lesprogramma.
Mocht het jou wel iets lijken, zou ik me vooral goed laten voorlichten over het lesprogramma.

woensdag 15 januari 2020 om 19:22
Ja, ze noemen vooral sociaal-emotioneel en het grote gebrek van slimme kinderen, naar het schijnt: executieve functies. Ik vind dat niet per se iets wat een kind per se op deze manier bijgebracht moet krijgen, maar ik denk dat het, net zoals kleuterverlenging, voor sommige kinderen wél een goed idee kan zijn. Voor heel veel kinderen dus ook niet.
woensdag 15 januari 2020 om 19:23
Je kunt misschien beter kijken naar je kind. En de ervaringen van anderen,
Dogmatische tegenstanders van kijken naar individu in plaats van (financieel zéér gewenste uitkomsten van) ‘wetenschappelijk onderzoek’ kun je ook volgen.
Wat het beste is voor jouw kind, dat zou ik proberen te doen.
Dogmatische tegenstanders van kijken naar individu in plaats van (financieel zéér gewenste uitkomsten van) ‘wetenschappelijk onderzoek’ kun je ook volgen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 15 januari 2020 om 19:23
woensdag 15 januari 2020 om 19:25
Ja, voor sommige kinderen zal het een goed idee zijn, maar voor het gros lijkt het me vooral een middel om ze op een hoger niveau VO te krijgen, waar ze ook op andere manieren kunnen komen.Betty_Slocombe schreef: ↑15-01-2020 19:22Ja, ze noemen vooral sociaal-emotioneel en het grote gebrek van slimme kinderen, naar het schijnt: executieve functies. Ik vind dat niet per se iets wat een kind per se op deze manier bijgebracht moet krijgen, maar ik denk dat het, net zoals kleuterverlenging, voor sommige kinderen wél een goed idee kan zijn. Voor heel veel kinderen dus ook niet.
David Dunning
David Dunning
woensdag 15 januari 2020 om 19:30
Volgens mij blijkt vooral uit onderzoek dat leerkrachten dat denken.
David Dunning
David Dunning

woensdag 15 januari 2020 om 19:36
Wist ik maar wat het beste is...feow schreef: ↑15-01-2020 19:23Je kunt misschien beter kijken naar je kind. En de ervaringen van anderen,
Kind is (uiteraard) niet erg enthousiast over een extra jaar school.
Het voordeel dat ik zie is een kleine klas met een betrokken groep docenten, veel aandacht voor het individuele kind en persoonlijke ontwikkeling.
Uitgangspunt is vwo-potentie, dus doorstroming naar vwo. Maar voor mij is dat bijzaak. En die weg is toch wel open met een havo/vwo brugklas.

woensdag 15 januari 2020 om 19:42
Hier hetzelfde. Ik ben stiekem wel blij dat ze enorm lang is voor haar leeftijd, dat scheelt toch weer, heb ik bedacht.Pandax schreef: ↑15-01-2020 19:23Het punt bij ons is vooral dat ìk het lastig vind als ze na de zomer naar het VO gaat, omdat ze nog zo jong is. Maar dat is mijn probleem, niet het hare. Ze past cognitief en wat betreft sociale en emotionele ontwikkeling prima op het VO. Dus we gaan het gewoon doen.
Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn tussen haar en het gros van de eerstejaars. Maar wat ik vooral geleerd heb, is dat ze erg gelukkig wordt van de dingen doen die ze zelf een goed idee vindt. En dat is nu naar het VO.
woensdag 15 januari 2020 om 19:49
Geen onderzoeken gelezen en geen idee hoe dit in de praktijk is. Maar het klinkt zeer logisch! Zo rond de brugklas gaan kinderen puberen. Als je 2 jaar ‘te vroeg’ doorgaat komt dat puberen ook pas 2 jaar later. Dit kan best voor een gat zorgen bij de aansluiting. Andere belevingswereld.
Dit vind ik ook de keerzijde aan al die kleuters die zo snel mogelijk door moeten. Ze beginnen niet alleen jong aan groep 3, ze sluiten de school ook jong af. Niet ieder kind is er dan al klaar voor.
woensdag 15 januari 2020 om 19:59
Het moment waarop kinderen gaan puberen loopt enorm uiteen.moizer schreef: ↑15-01-2020 19:49Geen onderzoeken gelezen en geen idee hoe dit in de praktijk is. Maar het klinkt zeer logisch! Zo rond de brugklas gaan kinderen puberen. Als je 2 jaar ‘te vroeg’ doorgaat komt dat puberen ook pas 2 jaar later. Dit kan best voor een gat zorgen bij de aansluiting. Andere belevingswereld.
Dit vind ik ook de keerzijde aan al die kleuters die zo snel mogelijk door moeten. Ze beginnen niet alleen jong aan groep 3, ze sluiten de school ook jong af. Niet ieder kind is er dan al klaar voor.
Toen mijn kind versnelde kreeg ik van alle kanten de waarschuwing dat het straks op het VO allemaal lastig/moeilijk/vreselijk zou zijn, omdat zijn klasgenoten dan al gingen puberen en mijn kind nog niet.
Op zijn 10e kwamen we bij de kinderarts, omdat mijn kind richting een lengte van 2,15 leek te gaan en er een groeiprognose moest komen.
Daar bleek mijn kind fysiek twee jaar voor te lopen en waarschuwde de kinderarts ons dat mijn kind het straks in de brugklas lastig/moeilijk/vreselijk zou krijgen, omdat hij dan al ging puberen en de rest van zijn klas nog niet (kinderarts wist niet dat zoon versneld was).
Puberen smeert zich uit over een periode van een aantal jaren, sommigen beginnen er op de basisschool al mee, anderen pas in de 2e van het VO.
Echt een onzin'argument' wat mij betreft.
David Dunning
David Dunning
woensdag 15 januari 2020 om 21:38
Eens!sugarmiss schreef: ↑15-01-2020 17:09Ik vind het nogal tegenstrijdig wat je schrijft. Eerst schrijf je het is een extra klas met een heel eigen programma dus geen blijven zitten.
En in deze post schrijf je dat in deze groep achterstanden worden weggewerkt en aan zwakke punten wordt gewerkt. Dat klinkt dan toch weer als blijven zitten.
Het klinkt als kunstmatig het niveau opkrikken zodat kind toch naar de Havo of VWO kan waar het kind vervolgens alsnov gaat vastlopen op een gegeven moment omdat het dat niveau gewoon niet heeft.
Frankly my dear, I don"t give a damn
donderdag 16 januari 2020 om 05:42
Betty_Slocombe schreef: ↑15-01-2020 19:42Hier hetzelfde. Ik ben stiekem wel blij dat ze enorm lang is voor haar leeftijd, dat scheelt toch weer, heb ik bedacht.
Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn tussen haar en het gros van de eerstejaars. Maar wat ik vooral geleerd heb, is dat ze erg gelukkig wordt van de dingen doen die ze zelf een goed idee vindt. En dat is nu naar het VO.
Dit precies. Haar hele PO-tijd was één grote frustratie omdat ze nooit kon kiezen wat ze zelf wilde. Ze kiest dus nu zelf en ik merk nu al verschil; ze is zoveel gelukkiger met dit als vooruitzicht. Ze is gelukkig ook lang voor haar leeftijd. En ze is natuurlijk ook slim en verstandig, dus ik moet gewoon vertrouwen hebben in haar oordeel. Dat heb ik dus.

donderdag 16 januari 2020 om 06:26
Ik had het eigenlijk voor mijn dochter wel gewild, maar helaas is er bij ons in de stad geen geschikt groep 9-aanbod. Mijn dochter op de basisschool houden was geen optie meer: ze was er helemaal klaar mee en wou zelf heel graag naar het VO.
Omdat ze qua leerstof klaar was met de basisschool en vooral zelf heel graag wou, hebben we haar groep 8 laten overslaan en, met gemengde gevoelens, naar de brugklas laten gaan.
Het loopt nu niet echt heel slecht, haar cijfers zijn redelijk, enkele vakken vindt ze zeer interessant (andere totaak niet) en ik zie langzaam wat voorrang in leren en plannen, maar ze heeft vooral op sociaal gebied geen enkele aansluiting. Het is ook echt een meisje dat beter met volwassenen en jongere kinderen kan en ze voelt zich niet thuis tussen de andere kinderen.
Als er een groep 9 met een interessant, uitdagend programma was geweest, dan was dit voor mij absoluut een optie geweest, ook om dochter nog iets meer te laten ontwikkelen. Nu was het toch een soort kiezen tussen 2 kwaden en hebben we de (gemotiveerde) wens van dochter gevolgd. Ik denk dat dochter nu achteraf ook liever een intermezzojaar had gedaan.
Ik denk dat het per kind enorm verschilt. Dochter is nu erg ongelukkig op school en dat vind ik enorm vervelend voor haar.
Omdat ze qua leerstof klaar was met de basisschool en vooral zelf heel graag wou, hebben we haar groep 8 laten overslaan en, met gemengde gevoelens, naar de brugklas laten gaan.
Het loopt nu niet echt heel slecht, haar cijfers zijn redelijk, enkele vakken vindt ze zeer interessant (andere totaak niet) en ik zie langzaam wat voorrang in leren en plannen, maar ze heeft vooral op sociaal gebied geen enkele aansluiting. Het is ook echt een meisje dat beter met volwassenen en jongere kinderen kan en ze voelt zich niet thuis tussen de andere kinderen.
Als er een groep 9 met een interessant, uitdagend programma was geweest, dan was dit voor mij absoluut een optie geweest, ook om dochter nog iets meer te laten ontwikkelen. Nu was het toch een soort kiezen tussen 2 kwaden en hebben we de (gemotiveerde) wens van dochter gevolgd. Ik denk dat dochter nu achteraf ook liever een intermezzojaar had gedaan.
Ik denk dat het per kind enorm verschilt. Dochter is nu erg ongelukkig op school en dat vind ik enorm vervelend voor haar.
donderdag 16 januari 2020 om 07:03
@Alecta: de vraag is natuurlijk of je dochter gelukkiger zou zijn geweest als ze een groep 9 zou hebben gedaan.
Je schrijft dat ze meer aansluiting heeft met volwassenen of met jongere kinderen.
Mijn oudste had dat ook en zijn schooltijd was gewoon een kwestie van 'wachten tot ie volwassen was'.
Hij knapte pas een klein beetje op toen ie nog een klas oversloeg en in de klas kwam bij leerlingen die 2 a 3 jaar ouder waren.
Je schrijft dat ze meer aansluiting heeft met volwassenen of met jongere kinderen.
Mijn oudste had dat ook en zijn schooltijd was gewoon een kwestie van 'wachten tot ie volwassen was'.
Hij knapte pas een klein beetje op toen ie nog een klas oversloeg en in de klas kwam bij leerlingen die 2 a 3 jaar ouder waren.
David Dunning
David Dunning

donderdag 16 januari 2020 om 07:23
Dat weet je natuurlijk nooit: het is bij dochter meer dat ik door een combinatie van factoren nu de indruk heb dat een jaar wachten voor haar wellicht gunstiger zou zijn geweest. Maar dat weet je nooit zeker natuurlijk. Als dochter 1-2 kinderen in haar klas had gevonden met wie ze goed overweg kon, had ik hier een ander verhaal geschreven.Solomio schreef: ↑16-01-2020 07:03@Alecta: de vraag is natuurlijk of je dochter gelukkiger zou zijn geweest als ze een groep 9 zou hebben gedaan.
Ik had haar in ieder geval nog wel een leuk jaar gegund, in plaats van de stress van nu. Veel meiden in haar klas puberen al en zij totaal nog niet, dat helpt ook al niet mee (de interesses beginnen hierdoor ver uiteen te lopen).
Maar zoals gezegd: bij ons was het een hypothetische overweging, daar er (nog) geen geschikt aanbod is in mijn stad.
donderdag 16 januari 2020 om 08:54
Er wordt volop gestaakt omdat er een te kort is aan leerkrachten in het basisonderwijs.
Dan is het toch eigenlijk heel raar dat er wel een leerkracht wordt vrijgemaakt voor een groep 9 klas. Voor kinderen die de basisschool hebben doorlopen en dus in principe op het voortgezet onderwijs thuis horen. Terwijl andere leerlingen die gewoon les zouden moeten krijgen naar huis worden gestuurd.
Dan is het toch eigenlijk heel raar dat er wel een leerkracht wordt vrijgemaakt voor een groep 9 klas. Voor kinderen die de basisschool hebben doorlopen en dus in principe op het voortgezet onderwijs thuis horen. Terwijl andere leerlingen die gewoon les zouden moeten krijgen naar huis worden gestuurd.
donderdag 16 januari 2020 om 08:56
dat is meer een topic voor Actueelsugarmiss schreef: ↑16-01-2020 08:54Er wordt volop gestaakt omdat er een te kort is aan leerkrachten in het basisonderwijs.
donderdag 16 januari 2020 om 09:03
Dat mag je onzin vinden hoor, maar zelfs de kinderarts geeft aan dat je kind fysiek VOORloopt en het lastig zal krijgen (gelukkig voor kind was dat niet het geval) betekent dat dat er bij het merendeel van de kinderen wel een lijn in zit.Solomio schreef: ↑15-01-2020 19:59Het moment waarop kinderen gaan puberen loopt enorm uiteen.
Toen mijn kind versnelde kreeg ik van alle kanten de waarschuwing dat het straks op het VO allemaal lastig/moeilijk/vreselijk zou zijn, omdat zijn klasgenoten dan al gingen puberen en mijn kind nog niet.
Op zijn 10e kwamen we bij de kinderarts, omdat mijn kind richting een lengte van 2,15 leek te gaan en er een groeiprognose moest komen.
Daar bleek mijn kind fysiek twee jaar voor te lopen en waarschuwde de kinderarts ons dat mijn kind het straks in de brugklas lastig/moeilijk/vreselijk zou krijgen, omdat hij dan al ging puberen en de rest van zijn klas nog niet (kinderarts wist niet dat zoon versneld was).
Puberen smeert zich uit over een periode van een aantal jaren, sommigen beginnen er op de basisschool al mee, anderen pas in de 2e van het VO.
Echt een onzin'argument' wat mij betreft.
Dat jouw kind voorloopt wil niet zeggen dat dat voor alle kinderen zo is. Je mag wel eens komen kijken, een flink aantal vroege leerlingen pik je er zo uit!