Niet zindelijk s'nachts

15-01-2020 21:10 44 berichten
Onze zoon (7,5) is nog steeds niet zindelijk in de nacht. We laten hem rond 23:00/24:00 plassen maar dan is hij al regelmatig kletsnat (hij draagt luierbroekje). Gemiddeld is hij ondanks luierbroekjes 2x per week kletsnat. We laten hem ook plassen voor het slapen gaan maar dat helpt ook niet. Iemand tips? Ik lees wisselende dingen over plaswekker? Iemand bij plaspoli geweest, wat zijn de ervaringen hierbij? Alle tips zijn welkom. Overdag heeft het ook tot bijna 6 geduurd dat hij echt geen ongelukjes meer had.
Naar de plaspoli.
Alle reacties Link kopieren
Niet laten plassen voor het slapen gaan.

Hij moet al slapend het signaal herkennen dat er geplast moet worden..een blaas legen helpt daar niet voor.

Deze kreeg ik van de huisarts trouwens. En toen hadden we nog steeds nog wel eens ongelukjes maar was het vrij snel daarna over.
Mijn dochter was uiteindelijk na een paar nachten plaswekker in een mum van tijd zindelijk. Ze had toen ongeveer dezelfde leeftijd.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik zou even met de huisarts overleggen.
Mijn neefje had dat ook en is naar de plaspoli verwezen. Toen was hij wel wat ouder, ik denk een jaar of 9. Dan kijken ze eerst of er een lichamelijke oorzaak is (bijv. te kleine blaas) en krijg je daarvoor een behandeladvies. Als dat is opgelost of beter gaat, dan kun je aan de slag met een plaswekker.
Mijn zoon van 7 is helaas ook nog niet zindelijk in de nacht. Ik heb een afspraak bij de huisarts staan met een aanvraag voor speciale neusspray die een hormoon aanmaakt dat er voor zorgt dat je ‘s nachts minder urine aanmaakt. Ik hoop dat de huisarts dit ook wil proberen want al het andere hebben we al tot in den treure geprobeerd. Dit zou moeten helpen. Het heet desmopressine, misschien kun je het eens googlen?
Ik zou gewoon willen dat er even een prof over buigt en me tips en advies geeft. Het kan zijn dat er wat mis met blaas of met het signaal/hormoon dat niet goed werkt en dus niet doorkomt enz.

Niemand hier kan dat zien of weten en hebben echte medische kennis en goed tips.

Ga naar de huisarts en vraag een verwijzing.
Drinkt hij ook veel water voor het slapen gaan? Dit was bij een vriendin van me het geval bij haar kind namelijk.
Zoon van 7 destijds met plaswekker binnen 2 weken zindelijk s nachts
Misschien kappen met de luierbroekjes?
Luci_Morgenster schreef:
15-01-2020 21:24
Ik zou gewoon willen dat er even een prof over buigt en me tips en advies geeft. Het kan zijn dat er wat mis met blaas of met het signaal/hormoon dat niet goed werkt en dus niet doorkomt enz.

Niemand hier kan dat zien of weten en hebben echte medische kennis en goed tips.

Ga naar de huisarts en vraag een verwijzing.
Dit.
kadanz schreef:
15-01-2020 21:27
Ook al geprobeerd, klets en kletsnat. Als wij hem wakker maken om te plassen slaapt hij ook gewoon door. Weet hij nooit meer de volgende dag.
Alice2706 schreef:
15-01-2020 21:26
Drinkt hij ook veel water voor het slapen gaan? Dit was bij een vriendin van me het geval bij haar kind namelijk.
Krijgt bij het eten nog drinken en dan niets meer tot hij gaat slapen
Alice2706 schreef:
15-01-2020 21:26
Dat is juist goed, want dan raakt de blaas vol en kan die een signaal geven dat het kind moet plassen. TO, ik zou er ook mee naar de huisarts gaan. Mijn kind sliep en slaapt heel erg diep; door de plaswekker werd ze wèl wakker.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Je krijgt denk ik niet meteen ern verwijzing als je die plaswekker niet hebt geprobeerd.

Waarom probeer je het niet
Door hem slapend op de pot te zetten, leer je hem juist in zijn slaap plassen. Plassen voor het slapengaan is natuurlijk prima.
Als je hem later op de avond nog een keer laat plassen, dan moet je zorgen dat hij echt wakker is. Kan lastig zijn ;-D
Om dat te checken kun je een codewoord met hem afspreken overdag, dat hij moet herhalen in de nacht voordat je hem laat plassen.
Mijn dochter was 9 toen het in de nachten goed ging. Zoon is nu 6 en ook nog regelmatig nat (soms gaat het ook weleens een half jaar goed). Ik wacht nog maar even af.
Oja, en geen melkproducten meer geven een paar uur voor het slapengaan. Toetje bijv. Niet doen.
Door de eiwitten worden er veel afvalstoffen geproduceerd en die moeten afgevoerd worden. Dus produceert je lichaam veel urine daarvoor.
Geef het gewoon de tijd. Onze zoon was met 7 ook nog niet droog in de nacht. Met 8,5 waren de luierbroekjes ineens droog. Van de ene op de andere nacht. Dat terwijl het net een spannende tijd was met verjaardag en Sint.

7 jaar is echt nog niet overdreven laat. Geef de tijd de tijd. En gewoon die luierbroekjes blijven gebruiken
(Overigens heb ik gelezen dat ‘s avonds laten plassen alleen zin heeft als een kind echt goed wakker is of als het zelf wakker is geworden. Anders reageert het niet op de plasprikkel. )
kadanz schreef:
15-01-2020 21:27
Onzin. Kinderen doen het niet bewust. Ze worden gewoon nog niet wakker van de plasprikkel. Het heeft echt met rijping te maken.
Gekke vraag, maar hoe gaat het poepen? Het kan namelijk zijn dat kinderen daar problemen mee hebben. Als ze bijv last hebben obstipatie, dan voelen ze de plasprikkel ook niet goed aan.
Mandy81 schreef:
15-01-2020 22:17
Onzin. Kinderen doen het niet bewust. Ze worden gewoon nog niet wakker van de plasprikkel. Het heeft echt met rijping te maken.
Relax, professor. Nergens heb ik beweerd dat hij het bewust doet. Maar zoals het kenniscentrum bedplassen schrijft: Een kind dat er zelf niet mee zit, moet (en kan) men dan ook niet behandelen.
kadanz schreef:
15-01-2020 22:27
Relax, professor. Nergens heb ik beweerd dat hij het bewust doet. Maar zoals het kenniscentrum bedplassen schrijft: Een kind dat er zelf niet mee zit, moet (en kan) men dan ook niet behandelen.
Om dit soort adviezen.. Nogmaals. TO, ga aub naar de huisarts en vraag het daar. Eventueel een verwijzing.
Mandy81 schreef:
15-01-2020 22:20
Gekke vraag, maar hoe gaat het poepen? Het kan namelijk zijn dat kinderen daar problemen mee hebben. Als ze bijv last hebben obstipatie, dan voelen ze de plasprikkel ook niet goed aan.
Dit was hier een oorzaak van ongelukjes overdag. De blaas werd teveel geprikkeld door de volle darmen. Oplossing was hier tijdelijke medicatie. Wij zijn op de plas/poeppoli geweest.
Wat bij mijn zoon van (toen bijna) 6 heeft geholpen was een tip vh consultatiebureau. Een (digitale) wekker kopen en deze op een tijd tussen 22 en 23 uur zetten. Je kind moet dan zelf wakker worden vd wekker en zelf gaan plassen. Daarna nog 1 keer nat geweest en daarvoor elke nacht nat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven