Niet zindelijk s'nachts

woensdag 15 januari 2020 om 21:10
Onze zoon (7,5) is nog steeds niet zindelijk in de nacht. We laten hem rond 23:00/24:00 plassen maar dan is hij al regelmatig kletsnat (hij draagt luierbroekje). Gemiddeld is hij ondanks luierbroekjes 2x per week kletsnat. We laten hem ook plassen voor het slapen gaan maar dat helpt ook niet. Iemand tips? Ik lees wisselende dingen over plaswekker? Iemand bij plaspoli geweest, wat zijn de ervaringen hierbij? Alle tips zijn welkom. Overdag heeft het ook tot bijna 6 geduurd dat hij echt geen ongelukjes meer had.
donderdag 16 januari 2020 om 06:23
Maar waarom zitten kinderen ermee? Doordat ouders, vriendjes, IEDEREEN, laat merken dat het erg is.
Hier een bedplassende familie (mijn vader tot zijn 16e, mijn moeder tot haar 10e, ik tot mijn 11e, mijn oudste tot zijn 9e, mijn jongste tot zijn 7e).
Niemand maakte er een punt van en het is bij allemaal uiteindelijk goed gekomen.
Overigens las ik ooit dat 1% van de volwassenen af en toe in bed plast, maar het taboe daarop is zó groot dat daar niet over gepraat wordt.
's Nachts zindelijk worden is veel ingewikkelder dan overdag zindelijk worden en met 7,5 zou ik vooral zorgen dat kind meekrijgt dat er niks mis is met hem.
En natuurlijk niet om 23 uur nog laten plassen, ik dacht dat dat allang achterhaald was.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 16 januari 2020 om 07:12
Ik vraag mij ook af of zo een nacht luier handig is.
Zo een luier absorbeert de plas dus zal hij niet wakker worden van de nattigheid.
Ik corrigeer mezelf trouwens even op mijn eerdere post, ik schreef niet voor het slapen laten plassen masr ik bedoel niet tijdens zijn slaap laten plassen.
Hij moet er zelf echt wakker van worden van de plasdrang. Anders heeft alles geen zin.
En inderdaad de tijd geven.
Zo een luier absorbeert de plas dus zal hij niet wakker worden van de nattigheid.
Ik corrigeer mezelf trouwens even op mijn eerdere post, ik schreef niet voor het slapen laten plassen masr ik bedoel niet tijdens zijn slaap laten plassen.
Hij moet er zelf echt wakker van worden van de plasdrang. Anders heeft alles geen zin.
donderdag 16 januari 2020 om 07:22
Ten eerste : rond deze leeftijd doet 10% nog aan bedplassen. Het is wel de leeftijd om er mee verder te gaan want
- neemt elk jaar spontaan maar bij een klein percentage af
- ze beginnen er last van te ervaren gezien ze meer blijven slapen bij anderen
Afhankelijk van ziekenhuis tot ziekenhuis kan het beleid verschillen
- sommigen kijken eerst naar blaascapaciteit etc en geven eventueel medicatie hiervoor
- anderen doen bij iedereen plaswekker omdat het niet intensief is en bij meer dan de helft werkt
Plaswekker: leert kind signaal van blaas te herkennen. Bedoeling is dat ze zelf wakker worden van wekker en niet ouders hun moet wakker schudden. Kind moet goed wakker zijn, niet gelijk nu half slapend plassen
Algemene adviezen volgens literatuur en prof kinderurologie waarvan ik les had
- je moet water na x uur ofzo niet beperken, heeft geen effect
- wel invloed van calcium (melkproducten), deze savonds laat niet geven meer, dus ook geen pudding ofzo meer
Succes !
- neemt elk jaar spontaan maar bij een klein percentage af
- ze beginnen er last van te ervaren gezien ze meer blijven slapen bij anderen
Afhankelijk van ziekenhuis tot ziekenhuis kan het beleid verschillen
- sommigen kijken eerst naar blaascapaciteit etc en geven eventueel medicatie hiervoor
- anderen doen bij iedereen plaswekker omdat het niet intensief is en bij meer dan de helft werkt
Plaswekker: leert kind signaal van blaas te herkennen. Bedoeling is dat ze zelf wakker worden van wekker en niet ouders hun moet wakker schudden. Kind moet goed wakker zijn, niet gelijk nu half slapend plassen
Algemene adviezen volgens literatuur en prof kinderurologie waarvan ik les had
- je moet water na x uur ofzo niet beperken, heeft geen effect
- wel invloed van calcium (melkproducten), deze savonds laat niet geven meer, dus ook geen pudding ofzo meer
Succes !

donderdag 16 januari 2020 om 07:47
Ik had het er juist over dat het kind er wellicht niets mee heeft..(want plassen in een luierbroek is niet erg)Solomio schreef: ↑16-01-2020 06:23Maar waarom zitten kinderen ermee? Doordat ouders, vriendjes, IEDEREEN, laat merken dat het erg is.
Hier een bedplassende familie (mijn vader tot zijn 16e, mijn moeder tot haar 10e, ik tot mijn 11e, mijn oudste tot zijn 9e, mijn jongste tot zijn 7e).
Niemand maakte er een punt van en het is bij allemaal uiteindelijk goed gekomen.
Overigens las ik ooit dat 1% van de volwassenen af en toe in bed plast, maar het taboe daarop is zó groot dat daar niet over gepraat wordt.
's Nachts zindelijk worden is veel ingewikkelder dan overdag zindelijk worden en met 7,5 zou ik vooral zorgen dat kind meekrijgt dat er niks mis is met hem.
En natuurlijk niet om 23 uur nog laten plassen, ik dacht dat dat allang achterhaald was.
Het was maar een suggestie.
donderdag 16 januari 2020 om 11:17
Hier is zoon 12,5 en nog niet droog 's nachts. 'Iedereen' heeft zich er over geboden (van alternatief tot de professor-plaspoli), maar dé oplossing hebben we helaas nog niet.
We hebben eerder een plaswekker geprobeerd, maar van alleen piepen werd hij niet wakker. Er ligt hier nu één die ook trilt onder het kussen. Dat gaan we nog doen, maar in combi met intensieve schoolweken (brugklas) willen we dat nu niet doen.
Alle soorten van 'drinktraining' hebben we geprobeerd in de hoop de blaas groter te krijgen. Lijkt wel iets gelukt, maar niet dé oplossing.
Medicatie (minrin, vesicare en betmiga) geprobeerd, maar had ook niet het gewenste succes.
Bekkenbodemfysiotherapie is ook niet het wonder.
Operatie (botox in de blaas) levert ook nog niet droge nachten op.
Momenteel heeft hij de wekker om 01.00 uur (op advies van de prof) en dat leidt tot aardig droge nachten, maar geen zindelijkheid. Belangrijk daarbij is dat hij zelf de wekker uitdoet en zelf naar de wc gaat.
Mijn ervaring is wel dat ene plaspoli veel assertiever is in het zoeken naar oplossingen dan de andere.
Er zal vast een moment komen waarop het wel goed komt! Zoon blijft er zelf relaxed onder. Zijn vrienden weten ervan; er is geen sprake van schaamte. Wij zijn er zelf ook vrij open over/praten er over als het zo uitkomt.
Succes! Je mag me altijd een PB sturen,
We hebben eerder een plaswekker geprobeerd, maar van alleen piepen werd hij niet wakker. Er ligt hier nu één die ook trilt onder het kussen. Dat gaan we nog doen, maar in combi met intensieve schoolweken (brugklas) willen we dat nu niet doen.
Alle soorten van 'drinktraining' hebben we geprobeerd in de hoop de blaas groter te krijgen. Lijkt wel iets gelukt, maar niet dé oplossing.
Medicatie (minrin, vesicare en betmiga) geprobeerd, maar had ook niet het gewenste succes.
Momenteel heeft hij de wekker om 01.00 uur (op advies van de prof) en dat leidt tot aardig droge nachten, maar geen zindelijkheid. Belangrijk daarbij is dat hij zelf de wekker uitdoet en zelf naar de wc gaat.
Mijn ervaring is wel dat ene plaspoli veel assertiever is in het zoeken naar oplossingen dan de andere.
Er zal vast een moment komen waarop het wel goed komt! Zoon blijft er zelf relaxed onder. Zijn vrienden weten ervan; er is geen sprake van schaamte. Wij zijn er zelf ook vrij open over/praten er over als het zo uitkomt.
donderdag 16 januari 2020 om 12:39
Hier een bedplasser van bijna 8. En als hij geen luier draagt is hij ook nat en slaapt gewoon door in zijn natte bed/pyjama. Dus hij krijgt gewoon een luier aan, scheelt me een hoop was en nachtelijke verschoonpartijen. Zoon draagt drynites 8-15 en dan zonder onderbroek erover. De kruidvat nachtbroekjes krijgt hij helaas luieruitslag van. Onze oudste gaf met 5,5 aan dat hij 's nachts geen luier meer wilde en die hebben we tijdelijk wel wakker gemaakt rond 22-23 uur. Na 2 weken werd hij uit zichzelf wakker en ging zelf naar de wc, daarna nooit meer wakker gemaakt, omdat hij het zelf kon. Als we dat bij de jongste doen dan is het alleen maar drama, of hij is toch al nat. Overdag gaat het ook nog maar net goed. Hier zijn we ook de plaswekker aan het overwegen.mafalda schreef: ↑16-01-2020 07:12Ik vraag mij ook af of zo een nacht luier handig is.
donderdag 16 januari 2020 om 12:41

donderdag 16 januari 2020 om 20:00
Geen luier dragen betekent veelal natte nachten, dus wakker worden, bed verschonen en daardoor op den duur slaaptekort.
Bij mijn zoon een tijdje geprobeerd. Hij werd er heel onzeker van (want meerdere keren per week nat wakker worden is naar), hij kwam echt slaap te kort, omdat hij niet kon doorslapen.
Huisarts adviseerde om het de tijd te geven en niet gelijk met medicijnen en plaswekkers te gaan werken (tenzij zoon er zelf echt problemen mee had)
Laat het los en zoals ik al zei: geef het de tijd (of je kind moet er echt problemen mee hebben. Dan is het wel zaak om er iets mee te doen. )
Bij mijn zoon een tijdje geprobeerd. Hij werd er heel onzeker van (want meerdere keren per week nat wakker worden is naar), hij kwam echt slaap te kort, omdat hij niet kon doorslapen.
Huisarts adviseerde om het de tijd te geven en niet gelijk met medicijnen en plaswekkers te gaan werken (tenzij zoon er zelf echt problemen mee had)
Laat het los en zoals ik al zei: geef het de tijd (of je kind moet er echt problemen mee hebben. Dan is het wel zaak om er iets mee te doen. )

donderdag 16 januari 2020 om 20:01
Dat lijkt me voor je zoon best lastig, maar knap dat hij er nu nog zo relaxed en open over is!mardejo schreef: ↑16-01-2020 11:17Hier is zoon 12,5 en nog niet droog 's nachts. 'Iedereen' heeft zich er over geboden (van alternatief tot de professor-plaspoli), maar dé oplossing hebben we helaas nog niet.

donderdag 16 januari 2020 om 20:31
Punt is alleen dat hij rond 11/12 dan dus heel vaak al nat is. Het is niet wat pas tegen de ochtend is maar hij lijkt dus juist heel veel te plassen als hij net slaapt. Hij slaapt ook gewoon door als zijn pyjama en bed nat zijnSolomio schreef: ↑16-01-2020 06:23Maar waarom zitten kinderen ermee? Doordat ouders, vriendjes, IEDEREEN, laat merken dat het erg is.
donderdag 16 januari 2020 om 21:36
En waarom is dat een punt?Groenevingers1982 schreef: ↑16-01-2020 20:31Punt is alleen dat hij rond 11/12 dan dus heel vaak al nat is. Het is niet wat pas tegen de ochtend is maar hij lijkt dus juist heel veel te plassen als hij net slaapt. Hij slaapt ook gewoon door als zijn pyjama en bed nat zijn
Ik sliep ook gewoon verder in mijn natte bed.
's Ochtends alles verschonen en klaar.
David Dunning
David Dunning

donderdag 16 januari 2020 om 21:45
Trek gewoon een luierbroekje aan als hij er zelf geen probleem mee heeft.Groenevingers1982 schreef: ↑16-01-2020 20:31Punt is alleen dat hij rond 11/12 dan dus heel vaak al nat is. Het is niet wat pas tegen de ochtend is maar hij lijkt dus juist heel veel te plassen als hij net slaapt. Hij slaapt ook gewoon door als zijn pyjama en bed nat zijn
Dat is echt een stuk relaxter.
donderdag 16 januari 2020 om 21:49
Tja, midden in de nacht alles moeten verschonen, met het risico dat het nog een keer moet, is ook niks.
En dat het niet lekker slaapt is jouw invulling, kind van TO heeft daar blijkbaar geen last van, anders werd ie er wel wakker van.
En ja, het stinkt 's ochtends, vandaar dat dan alles verschoond moet worden.
Maar dat moet toch, als je tot 's ochtends wacht wordt iig de nacht niet onderbroken.
David Dunning
David Dunning
donderdag 16 januari 2020 om 22:09
@groenevingers: Kan een van jullie hem dan vast om 22 uur een keer plassen?
Hier wordt zoon overigens ook niet wakker van een nat bed. M.n. in de zomer kwam het wel voor dat hij aan het begin van de nacht nat was, en dat was dan in de ochtend als weer droog. 'Nee hoor mam, wat niet nat....' Terwijl het echt flink rook; zelfs daar had hij geen last van...
Maar inderdaad geen gebroken nachten. En dat maakt het een stuk beter vol te houden. En die wasmachine draait toch wel.
Hier wordt zoon overigens ook niet wakker van een nat bed. M.n. in de zomer kwam het wel voor dat hij aan het begin van de nacht nat was, en dat was dan in de ochtend als weer droog. 'Nee hoor mam, wat niet nat....' Terwijl het echt flink rook; zelfs daar had hij geen last van...
Maar inderdaad geen gebroken nachten. En dat maakt het een stuk beter vol te houden. En die wasmachine draait toch wel.
donderdag 16 januari 2020 om 22:12
vrijdag 17 januari 2020 om 08:41
Nou ja, zolang ie slaapt is dat geen punt toch?
Ik kwam er vaak 's ochtends pas achter dat ik in bed geplast had. Mijn ouders gingen dat echt niet checken als zij naar bed gingen.
David Dunning
David Dunning