Auto naar de garage

17-01-2020 16:25 41 berichten
Mijn auto lekt koelvloeistof en ik heb een afspraak bij de garage gemaakt hiervoor.
Helaas kon de monteur me geen prijsindicatie geven. 'Hangt ervan af wat er stuk is" zei hij.

Tja, snap ik, maar ik vind dat altijd zo naar met auto's en garages. Je bent totaal in het ongewisse of het 100 of 1000 euro gaat kosten.
Ik heb wat gegoogled en denk dat de slang gewoon vervangen moet worden. Dat kan toch nooit een megadure klus zijn?

Pffft, ik wou dat ik een handige klusser in mijn ongeving had :|
Alle reacties Link kopieren
Is het sowieso nog de moeite om te laten maken?
Anders vragen te bellen voor een indicatie zodra hij het weet zodat je kan beslissen
Als hij niet weet wat er kapot is kan hij ook geen indicatie geven.
Je moet afspreken dat hij je belt als hij weet wat er stuk is, dan kan hij een prijsindicatie geven.
Het valt altijd tegen...
Auto is 12 jaar oud, heeft 140000 km gereden en rijdt verder echt prima. Punt is dat ik die auto echt nodig heb om p mijn werk te komen en ik niet 1,2,3 een ander heb.
Dus een niet te dure reparatie wil ik er wel tegenaan gooien.
minnimouse schreef:
17-01-2020 16:31
Je moet afspreken dat hij je belt als hij weet wat er stuk is, dan kan hij een prijsindicatie geven.
+1
minnimouse schreef:
17-01-2020 16:31
Ja snap ik. Maar ik baal er gewoon zo van dat ze me alles wijs kunnen maken.
Slang vervangen bijvoorbeeld klinkt voor mij als een klusje dat zo gepiept is, maar misschien kost het ze wel 2 uur weet ik veel.
Laat ze eerst een diagnose doen en je dan bellen. Of je geeft ze gelijk accoord als het niet meer dan pakweg 100 EUR kost.

Een lekkage kan van alles zijn, van een kapotgeroeste slangklem (2 eur + 25 eur voor nieuwe koelvloeistof + 50 eur voor een halfuurtje werkloon om goed af te vullen en alles te controlleren) tot wellicht 1000 EUR als blijkt dat de waterpomp lekt en je distributieriem ook gelijk vervangen vervangen moet worden. Koelwaterslangen zijn vrijwel altijd voorgevormd en moeten besteld worden bij de merkgarage. Kosten vaak ook al minstens 30-40 eur voor een simpel slangetje.

Een auto is best een complex stuk tecniek en ze kunnen niet over de telefoon ruiken waar het precies lekt.
Jij denkt dat het alleen maar de slang is, maar dat is helemaal niet gezegd natuurlijk. Daarvoor zal hij toch echt eerst verder moeten kijken, eerder kan hij niks concreets over kosten zeggen. Daarna kun jij beslissen of het de moeite waard is. Zo niet, betaal je waarschijnlijk wel de diagnosekosten want er zit hoe dan ook werk aan.
There is always something happening, and it's usually right now
Keep-smiling schreef:
17-01-2020 16:34
Ja snap ik. Maar ik baal er gewoon zo van dat ze me alles wijs kunnen maken.
Slang vervangen bijvoorbeeld klinkt voor mij als een klusje dat zo gepiept is, maar misschien kost het ze wel 2 uur weet ik veel.
Dan moet je zorgen dat je zelf meer verstand van dat soort dingen krijgt ;-)
In de autowereld lopen ook veel louche figuren rond, je moet zorgen dat je een garage vindt waar je een goed gevoel bij hebt.
Zo breng ik mijn auto altijd naar de Toyota dealer. Is wel wat duurder, maar heb het idee dat ze me geen oor aan proberen te naaien.
Heb jij niet zo'n garage in je buurt?

Maar de uren moet je natuurlijk ook betalen en een simpele reparatie kan bij de ene auto langer duren dan bij de ander. Soms moet er van alles aan de kant gemaakt worden om ergens bij te komen en bij een ander niet. Tja.
Grobbekuiken_ schreef:
17-01-2020 16:35
Jij denkt dat het alleen maar de slang is, maar dat is helemaal niet gezegd natuurlijk. Daarvoor zal hij toch echt eerst verder moeten kijken, eerder kan hij niks concreets over kosten zeggen. Daarna kun jij beslissen of het de moeite waard is. Zo niet, betaal je waarschijnlijk wel de diagnosekosten want er zit hoe dan ook werk aan.
Daarom zei ik ook bijvoorbeeld
Keep-smiling schreef:
17-01-2020 16:37
Daarom zei ik ook bijvoorbeeld
Ik reageerde op je OP en daar stond dat niet.
Maar goed, alleen een slang vervangen zal inderdaad niet zo duur zijn dus voor jou hoop ik dat dat het is.
There is always something happening, and it's usually right now
check de recensies van de garage eens
lilalinda schreef:
17-01-2020 16:41
check de recensies van de garage eens
Al gedaan. Alleen maar positief. Het is er ook altijd druk, dus ik hoop dat ze gewoon integer en goed zijn en me geen slangetje voor 400 euro gaan verkopen.
In welke regio woon je?
.
anoniem_64c15f224aab3 wijzigde dit bericht op 17-01-2020 17:08
0.00% gewijzigd
Daar ken ik geen garages helaas.
Succes, hopelijk valt het mee.
heb je dan niet afgesproken met hem dat hij belt als hij het goed bekeken heeft en kan schatten wat het gaat kosten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
17-01-2020 16:58
heb je dan niet afgesproken met hem dat hij belt als hij het goed bekeken heeft en kan schatten wat het gaat kosten
Nee, ik kan pas na het weekend terecht
nlies schreef:
17-01-2020 16:58
Diagnose stellen kost ook geld. Een garage kan niet altijd op voorhand vertellen hoeveel tijd zij nodig hebben voor het stellen van diagnose.
Die auto kan nog wel een ton vooruit hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Gewoon afspreken dat ze je bellen Om te overleggen als de reparatie duurder is dan € xxx
Maak een afspraak dat hij tot een bepaald bedrag het probleem kan oplossen. blijkt het een duurdere reparatie te zijn, dan even bellen voor overleg. Zo doet mijn garage het altijd. Maar dan moeten zelf wel eerste even in mijn auto kijken of gegevens uitlezen om uit te vogelen wat het probleem is en hoe dit op te lossen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het kan ook een lekke koppakking zijn. Dan ben echt al snel 1000 kwijt.
Niet geschoten is altijd mis
Keep-smiling schreef:
17-01-2020 16:43
Al gedaan. Alleen maar positief. Het is er ook altijd druk, dus ik hoop dat ze gewoon integer en goed zijn en me geen slangetje voor 400 euro gaan verkopen.
In mijn auto moet een lullig dingetje vervangen worden. Het lullige dingetje, daar zit het geld niet in, maar wel in het feit dat ze mijn hele motor uit elkaar moeten sleutelen om er bij te kunnen komen. En als ze daar toch zijn, vervangen ze ook meteen maar wat andere zaken die ook weer extra geld kosten (maar die je liever nu meteen vervangt, omdat het anders over een poosje alsnog moet gebeuren en je dan weer 1,5 dag aan arbeidsloon kwijt zou zijn). In totaal kost het me naar schatting 1500 euro.

Kortom, het kan inderdaad 100 euro of 1000 euro kosten. Laat gewoon heel goed uitleggen wat ze willen doen en waarom, en vraag of ze de kosten willen specificeren. Vertrouw je het niet, kun je altijd eens een second opinion vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven