Napraattopic deel 124

03-01-2020 21:30 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
fashionvictim schreef:
19-01-2020 14:34
Namen met apostrof's zijn echt typisch Antilliaanse en Afrikaanse namen, maar kennelijk in de provincie ook populair bij asociale Nederlanders. Dat laatste wist ik dan niet.
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/47/bevolking

In de grote steden heeft meer dan 50% van de mensen een migratie-achtergrond. In de overige gebieden max 5%. Dus hier is het idd overwegend blank
Malinois schreef:
19-01-2020 14:42
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/47/bevolking

In de grote steden heeft meer dan 50% van de mensen een migratie-achtergrond. In de overige gebieden max 5%. Dus hier is het idd overwegend blank
Ja, dat begrijp ik, maar kennelijk zijn die namen dus vanuit allochtone culturen naar een bepaald slag Nederlandse subculturen doorgesijpeld. Dat maakt nog steeds niet dat die namen Tokkie-namen zijn, vaak zijn een heleboel van die namen juist populair bij hele kerkelijke, nette Afrikaanse, Antilliaanse, Surinaamse subculturen en dus juist het tegenovergestelde van Tokkie.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
19-01-2020 14:34
Namen met apostrof's zijn echt typisch Antilliaanse en Afrikaanse namen, maar kennelijk in de provincie ook populair bij asociale Nederlanders. Dat laatste wist ik dan niet.
Dat heb ik helemaal nergens geschreven.

Wel dat er mensen zijn met een grunneger achtergrond die deze namen kiezen omdat ze deze namen mooi vinden.
Daar is niks asociaals aan.

Verder aan jou een vraag (geen aanval, echt niet). Waarom maak jij zo vaak onnodig onderscheid tussen Nederlanders en Nederlanders met een andere achtergrond? Zoals dat jij jezelf als Surinaams omschrijft. Ik snap wat je bedoeld hoor, maar de Surinamers die ik ken (maar die wonen niet in de Randstad, dus misschien is dat anders) vinden het echt een belediging als ze niet gewoon als Nederlanders omschreven worden. En die hameren er juist heel erg op om dat onderscheid in achtergrond echt alleen te benoemen op het moment dat dat relevant is.
Is er een reden dat jij het zo vaak juist wel doet?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
In programma's als vier handen op 1 buik komen ook pareltjes tevoorschijn.

In mijn werk (jonge moeders) kom ik vaak hele ingewikkelde namen tegen bij blanke meiden. Hoe Antilliaanser de naam hoe lager het (blanke) niveau.
Zoon heeft ook een Engelstalige, niet heel veel voorkomende naam.
In google vind ik dit:

In wijken waar tussen 2009 en 2014 jongens met de naam xxx zijn geboren
wonen gemiddeld 23 procent minder hoogopgeleiden dan in de rest van Nederland en is het gemiddelde inkomen 9 procent lager.

Hadden we 'm nou toch maar Lodewijk genoemd :O
There is always something happening, and it's usually right now
Ik vind mijn volkse familie gemiddeld genomen overigens véél socialer dan mijn upper class familie. De zwarte cross een aanzienlijk socialer evenement dan de laatste opvoering van de Weense Opera. Maar dat ligt aan mij.
fashionvictim schreef:
19-01-2020 14:40
Nee, het gaat dan om dit soort lijsten

https://viraaltjes.nl/165-bizarre-babyn ... n-gegeven/

Een groot deel van die namen herken ik echt direct als namen van allochtone ouders.
Een groot deel van die namen lijkt mij toch ook niet door allochtone ouders te zijn gegeven. Ho-Ho, Jimi-Hendrik, Jezus Mria, etc etc.
Het lijken allemaal grapnamen.
-Shifty- schreef:
19-01-2020 14:23
Overigens heb ik met het woord 'tokkie' helemaal die associatie niet met buitenlandse culturen. In mij beleving is tokkie nou juist een benaming voor een asociaal type van autochtone afkomst. Zo'n ongeschoren bleke vent die in z'n vlekkerige joggingbroek en (ooit witte) hempie in z'n voortuintje blikjes bier zit weg te tanken en zich vermaakt door te schelden op de kat van de buurvrouw.

Een tokkie is volgens mij juist anti-buitenslandse cultuur. Een tokkie is een 'niet dat ik wil werken, maar ze pikken wel onze banen in'- type

Buitenlandse cultuur kan in mijn beleving juist per definitie niet tokkie zijn.
Tokkie wordt anders - op het VF - gebruikt voor zowat alles wat niet elitair is.
https://oompiestroopiesuresumendisiman. ... /baila.gif

Een Antilliaans meisje in een panterlegging met lange nagels is hier “ gewoon “ Tokkie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Niet iedereen woont in de Randstad. Hier echt beduidend minder allochtonen dan in bijv Amsterdam of Rotterdam.
-Shifty- schreef:
19-01-2020 14:38
Uiteraard, dat kan ook. Ik denk alleen dat dit een tikkeltje meer energie kost en minder resultaat oplevert.
Tsja. Je maar laten discrimineren als vrouw/ bejaarde / homo /allochtoon etc ook.
BlaZoo schreef:
19-01-2020 14:45
Ik vind mijn volkse familie gemiddeld genomen overigens véél socialer dan mijn upper class familie. De zwarte cross een aanzienlijk socialer evenement dan de laatste opvoering van de Weense Opera. Maar dat ligt aan mij.
Nee, hoor. De gemeenschapszin was - in ieder geval - vroeger heel groot in volkswijken.
feow schreef:

Wel dat er mensen zijn met een grunneger achtergrond die deze namen kiezen omdat ze deze namen mooi vinden.

Verder aan jou een vraag (geen aanval, echt niet). Waarom maak jij zo vaak onnodig onderscheid tussen Nederlanders en Nederlanders met een andere achtergrond? Zoals dat jij jezelf als Surinaams omschrijft. Ik snap wat je bedoeld hoor, maar de Surinamers die ik ken (maar die wonen niet in de Randstad, dus misschien is dat anders) vinden het echt een belediging als ze niet gewoon als Nederlanders omschreven worden. En die hameren er juist heel erg op om dat onderscheid in achtergrond echt alleen te benoemen op het moment dat dat relevant is.
ik maak helemaal niet vaak onderscheid maar ik bemerk dus wel degelijk een verschil in referentiekader die duidelijk voortkomt uit mijn etnische achtergrond. Ik had nooit bedacht bijvoorbeeld dat goud als asociaal gezien kan worden, of als spuuglelijk, want letterlijk iedereen in mijn naaste omgeving draagt alleen maar goud.

Maar dan bedenk ik me dat al die mensen, inclusief ikzelf en mijn kinderen, geen blanke huid hebben, en dat zilver dus bij ons allemaal lelijk staat, en vervolgens bedenk ik me dat iemand die alleen maar blanke mensen kent waarschijnlijk nooit bedenkt dat zilver niet bij iedereen mooi staat.

En omdat ik het uiteraard niet leuk vind om voor Tokkie uitgemaakt te worden om iets wat simpelweg een esthetische kwestie is waar ik bovendien niks aan kan doen, leg ik dat dan uit. In de hoop dat men voortaan wat sneller bedenkt dat iemand misschien wel goud draagt omdat ie niet blank is, ipv omdat ie een Tokkie is.
Am Yisrael Chai!
feow schreef:

Dat zie ik dus ook, vandaar dat ik het een paar keer aanhaalde.

En nee, dat was niet om te zuigen. Belachelijk trouwens, dat dat dan gezuig genoemd wordt. Lekker makkelijk om iemand de mond te snoeren.
Life is short. Eat dessert first.
-Shifty- schreef:
19-01-2020 14:38
Uiteraard, dat kan ook. Ik denk alleen dat dit een tikkeltje meer energie kost en minder resultaat oplevert.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-01-2020 09:47
Reden: op de man
30.35% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Niq schreef:
19-01-2020 14:46
Een groot deel van die namen lijkt mij toch ook niet door allochtone ouders te zijn gegeven. Ho-Ho, Jimi-Hendrik, Jezus Mria, etc etc.
Het lijken allemaal grapnamen.
Ho-Ho is natuurlijk een allochtone naam, zal waarschijnlijk Koreaans of Chinees of Vietnamees ofzo zijn.

Jezus-Maria: grote kans dat dat een Antilliaan of anderszins allochtoon is.
Am Yisrael Chai!
feow schreef:
19-01-2020 14:30
Euh... bij ons in Vinkhuizen is dat wat jij zegt helemaal niet zo hoor.
Daar hebben blanke kinderen met grunneger roetsj dit soort namen. Omdat hun ouders dat mooi vinden en hun baby een mooie naam willen meegeven in het leven.

Bij ons in een meer oostelijker wijk is het geven van dit soort namen niet voorbehouden aan kinderen met 1 bepaalde achtergrond. Maar.. als je als kleine blanke Marieke veel hebt gespeeld met kinderen met allerlei allochtone achtergronden, dan zijn die namen misschien ook meer normaal. Toch krijgen niet-Aziatische kinderen eigenlijk zelden een Aziatische/Vietnamese naam.
Later is nu
doornroosje9 schreef:
19-01-2020 14:49

En nee, dat was niet om te zuigen. Belachelijk trouwens, dat dat dan gezuig genoemd wordt. Lekker makkelijk om iemand de mond te snoeren.
Wen er maar aan, zuigje :-P)
fashionvictim schreef:
19-01-2020 14:50
Ho-Ho is natuurlijk een allochtone naam, zal waarschijnlijk Koreaans of Chinees of Vietnamees ofzo zijn.

En Jimi-Hendrik van een paar hippie ouders.
doornroosje9 schreef:
19-01-2020 14:49

Je vraagt het elke keer op een nogal vervelende manier, in ieder geval heel anders van toon dan Feow net. En kennelijk wil je mijn antwoord ook niet horen want zelfs als ik heb uitgelegd dat sieraden aan baby's geven echt heel erg normaal is bij vrijwel alle grote allochtone groepen in Nederland, probeer je dan alsnog mijn mening te verdraaien naar... ik weet niet eens wat.

Mijn enige punt in de sieradenkwestie was dat ik vanuit mijn Surinaamse cultuur sieraden bij jonge kinderen heel erg gewoon vind en goud ook heel erg betaalbaar. Ik realiseer me dat dat voor iemand met de Nederlandse cultuur misschien anders is, die associeert goud misschien met rijke stinkerds (zo werd ik namelijk ook een paar maal genoemd, oa in dit topic) maar een mattenklopperringetje kost misschien 60 euro ofzo. Niet iets waar je dus overdreven zuinig op hoeft te zijn of miljonair voor hoeft te zijn.
Am Yisrael Chai!
Dreamer schreef:
19-01-2020 14:22
Dat is toch niet alleen voor Urk maar voor alle zeevaarders. Ooit?

Dat zou goed kunnen, ik zie denk ik toevallig verhoudingsgewijs veel Urkers en weinig mannen uit andere vissersdorpen (of ik denk dat ze allemaal van Urk komen als ze zo'n oorbel hebben omdat ik weet dat het op Urk zo werkt).
fashionvictim schreef:
19-01-2020 14:50

https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Ho

Marana schreef:
19-01-2020 14:55
Dat zou goed kunnen, ik zie denk ik toevallig verhoudingsgewijs veel Urkers en weinig mannen uit andere vissersdorpen (of ik denk dat ze allemaal van Urk komen als ze zo'n oorbel hebben omdat ik weet dat het op Urk zo werkt).

Ik heb ooit al gehoord dat piraten bijvoorbeeld daarom ook vaak een gouden oorring hadden.
Later is nu
Huh, werd jij hier in dit topic rijke stinkerd genoemd Fashionvicitim?
Het topic gaat snel, maar dacht alles wel gelezen te hebben.
blijfgewoonbianca schreef:
19-01-2020 14:55
Ha, zie je, in 1 keer alledrie de nationaliteiten goed!
Am Yisrael Chai!
Niq schreef:
19-01-2020 14:57
Huh, werd jij hier in dit topic rijke stinkerd genoemd Fashionvicitim?
Het topic gaat snel, maar dacht alles wel gelezen te hebben.
Nee, er werd gesneerd over Rolexen en privechauffeurs en ander soort grappen die impliceerden dat het poenerig gedrag was.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven