Napraattopic deel 124

03-01-2020 21:30 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
fashionvictim schreef:
19-01-2020 15:18
De spiegel?

Of mag je nu ook al niet meer zeggen dat iets jezelf niet staat? Sjongejonge.
Volgens mij bedoelde ze het aardig :-)
Fash: Het armbandje van je dochter is mooi hoor! Erg leuk.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
fashionvictim schreef:
19-01-2020 15:11
Ik ken echt heel veel Nederlandse mensen met hele jonge kinderen, ik heb namelijk zelf ook nog een jong kind en mijn kind zit op een crèche, mijn collega's hebben baby's en peuters, etcetera.

Ik zie echt nooit Nederlandse baby's met gouden speldjes op hun rompertje, oorbelletjes in hun oren, armbandjes om hun polsjes, kettinkjes om hun nekjes, etcetera. Echt nog nooit gezien. De enige blanke culturen waar ik dat van ken zijn inderdaad kampers of mensen met een gypsy of Veenhuizen-achtige achtergrond. Met andere woorden: bij het type Nederlanders dat door het Vivaforum inderdaad graag "Tokkie" genoemd wordt.

Marokkaanse, Creoolse, Hindoestaanse, Antilliaanse, Afrikaanse, Aziatische baby's hebben juist heel vaak zulke sieraden. Tegen het boze oog, gewoon zomaar, omdat het traditie is, etcetera.

Dat was mijn punt, maar natuurlijk moet dat weer discussie worden.

Heel gek dan dat je bij de gemiddelde juwelier geen gouden armbandje voor een peuter of baby kunt krijgen. Ook bij Lucardi niet. Als er zoveel vraag naar was, zou elke juwelier dat toch in alle soorten en maten in het assortiment hebben?
Ik denk echtechtechtecht dat je de randstad niet moet verwarren met de rest van het land. En niet alleen bij het denigrerende (tenminste, zo komt dat op mij over) provinciaaltjes, maar bij enorme groepen mensen die echt heel anders zijn dat de mensen die jij omschrijft.
Hier is, ook bij linksdraaiende geitenwollen biologische biogarde-eters, een gegraveerde rammelaar en een naamarmbandje geen uitzondering. Kettinkjes verdwijnen wel vrij snel (stikgevaar!) en speldjes op rompers heb ik idd nog nooit gezien. Oorbellen zie je veel bij vijfde verjaardag en/of behalen zwemdiploma. Echt in alle lagen van de bevolking.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Eigenlijk zijn we allemaal hetzelfde en redeneren we allemaal vanuit ons eigen referentiekader. De een vindt iets typisch NL en de ander vindt iets niet mooi, tokkie misschien wel, of volks, maar we bedoelen allemaal ongeveer hetzelfde. Dat is prima. Want we zijn allemaal beinvloed door onze opvoeding, tradities en achtergrond. Verschil is alleen dat we moeten werken met wat we hebben. En steeds maar om je heen slaan maakt gewoon geen vrienden. Zoals ik tegen mijn kinderen altijd zeg: je vangt meer vliegen met honing dan met azijn.
Ga gewoon met elkaar in gesprek, wees geinteresseerd.
vrijenblij20220 schreef:
19-01-2020 15:17
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten maar ik vind zilverkleurig of wit goud juist bij mensen met een donkere huidskleur veel mooier staan dan dat gele goud. Dat gele goud vind ik veel meer opvallen. Ik zie ook zat mensen met een donkere of zwarte huis met zilveren sieraden. Ik snap niet waar het vandaan komt dat hen dat niet zou staan.
Gewoon, persoonlijke smaak. Meer dan dat is het volgens mij niet. Net zo goed als goud mij vast zal staan maar ik er zelf niet veel om geef dus het ook niet zal dragen.
Gelukkig mag iedereen dat dan weer helemaal zelf uitmaken.
There is always something happening, and it's usually right now
Fluffyinside schreef:
19-01-2020 15:25
Maar zo'n opmerking snap ik dan weer niet. We wonen toch ook in Nederland? Logisch dat er dan 'typische' Nederlande sieraden te koop zijn in de doorsnee juwelier. Je kan niet elke doelgroep en minderheid bedienen in een land. Daar heb je dan speciaalzaken voor. Dat is dan toch prima? Je kan ook overal een punt van maken.
Zo bedoel ik het helemaal niet, ik maak er geen punt van. Er zitten hier twee mensen te beweren dat het heel gangbaar is om autochtone baby's en peuters sieraden te geven, maar gek genoeg verkoopt geen enkele juwelier die sieraden die dan massaal gegeven worden en in het topic dat ik daar speciaal over opende werden ik en de mensen die wél sieraden geven of leuk vinden Tokkie, poenerig, kampers, en ordinair genoemd.

Dus wat is het nu? Is het heel normaal dat Nederlandse baby's sieraden van edelmetaal krijgen? Of zijn het alleen Tokkies die dat doen?
Am Yisrael Chai!
Fluffyinside schreef:
19-01-2020 15:29
Eigenlijk zijn we allemaal hetzelfde en redeneren we allemaal vanuit ons eigen referentiekader. De een vindt iets typisch NL en de ander vindt iets niet mooi, tokkie misschien wel, of volks, maar we bedoelen allemaal ongeveer hetzelfde. Dat is prima. Want we zijn allemaal beinvloed door onze opvoeding, tradities en achtergrond. Verschil is alleen dat we moeten werken met wat we hebben. En steeds maar om je heen slaan maakt gewoon geen vrienden. Zoals ik tegen mijn kinderen altijd zeg: je vangt meer vliegen met honing dan met azijn.
Goed gezegd.
feow schreef:
19-01-2020 15:27
Ik denk echtechtechtecht dat je de randstad niet moet verwarren met de rest van het land. En niet alleen bij het denigrerende (tenminste, zo komt dat op mij over) provinciaaltjes, maar bij enorme groepen mensen die echt heel anders zijn dat de mensen die jij omschrijft.
Hier is, ook bij linksdraaiende geitenwollen biologische biogarde-eters, een gegraveerde rammelaar en een naamarmbandje geen uitzondering. Kettinkjes verdwijnen wel vrij snel (stikgevaar!) en speldjes op rompers heb ik idd nog nooit gezien. Oorbellen zie je veel bij vijfde verjaardag en/of behalen zwemdiploma. Echt in alle lagen van de bevolking.
Je zegt nu toch precies zelf dat het inderdaad niet gangbaar is zoals bij allochtone culturen? Want je noemt allerlei dingen die geen sieraden zijn of die in ieder geval niet door baby's of peuters gedragen worden.

En voor de goede orde: ik ben daar zelf net zo Nederlands in want ook mijn baby's droegen geen ogr'ai speldjes, mijn kinderen krijgen geen oorbellen, etcetera, maar mijn enige punt was dat wat men graag Tokkie noemt vaak eigenlijk "andere cultuur" is.
Am Yisrael Chai!
Fluffyinside schreef:
Dat was men op mijn topic dan ook, is een hasske leuk topic.
Am Yisrael Chai!
Fluffyinside schreef:
Maar zo'n opmerking snap ik dan weer niet. We wonen toch ook in Nederland? Logisch dat er dan 'typische' Nederlande sieraden te koop zijn in de doorsnee juwelier. Je kan niet elke doelgroep en minderheid bedienen in een land. Daar heb je dan speciaalzaken voor. Dat is dan toch prima? Je kan ook overal een punt van maken.
C
O
N
T
E
X
T

Is everything.

Begrijpend lezen ook.

FV klaagt niet. Die meldt dit om aan te tonen dat alles behalve dat soort Lucardi sieraden als “ Tokkie “ wordt weggezet, maar dat het een “ afkomstdingetje “ is ( want in “ blanke winkel “ niet eens te koop )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
fashionvictim schreef:
19-01-2020 15:30

Dus wat is het nu? Is het heel normaal dat Nederlandse baby's sieraden van edelmetaal krijgen? Of zijn het alleen Tokkies die dat doen?
Voor mij is het heel normaal. Ik weet niet beter.
Kan je daar iets mee?
Fluffyinside schreef:
Ik vind het anders niet meer dan normaal dat het Kruidvat eindelijk spullen heeft voor zgn black hair.
En de Jumbo verkoopt oa een hele zwik Antilliaanse en Poolse produkten. Dikke prima, als je het mij vraagt.
Niq schreef:
19-01-2020 15:37
Voor mij is het heel normaal. Ik weet niet beter.
Kan je daar iets mee?
Wel als je dan het adres of liever nog de webshop van je juwelier deelt.
Am Yisrael Chai!
Ik ga liever naar een Poolse winkel, veel uitgebreider. Maar die zit niet in ieder dorp/stad.
Dat beetje dat de Jumbo aanbied kan ik niks mee.

Zover ik weet heeft de Kruidvat al eeuwen producten voor black hair.
blijfgewoonbianca schreef:
19-01-2020 15:41
Ik vind het anders niet meer dan normaal dat het Kruidvat eindelijk spullen heeft voor zgn black hair.
En de Jumbo verkoopt oa een hele zwik Antilliaanse en Poolse produkten. Dikke prima, als je het mij vraagt.
Ja dat klopt, maar dat vind ik wat anders dan sieraden verkopen voor een bepaalde doelgroep in een niche zaak als een juwelier. De Jumbo bediend heel NL en de NL zelf wil ook wel eens een hapje buiten de grenzen eten. Is nieuwsgierig. Etc. Maar specifieke sieraden is echt iets anders dan een portie Pilav rijst of Kip piripiri. Ik neem aan dat jij het verschil zelf ook wel snapt?

En niet in alle Kruidvatten worden producten voor afro hair verkocht. Hier in boerengehuchten bijv totaal niet. Het ligt er ook hier weer heel erg aan waar je in NL woont.
Fluffyinside schreef:
Eigenlijk zijn we allemaal hetzelfde en redeneren we allemaal vanuit ons eigen referentiekader. De een vindt iets typisch NL en de ander vindt iets niet mooi, tokkie misschien wel, of volks, maar we bedoelen allemaal ongeveer hetzelfde. . Nou,.....is dat zo ? Dat is prima. Want we zijn allemaal beinvloed door onze opvoeding, tradities en achtergrond. Verschil is alleen dat we moeten werken met wat we hebben. En steeds maar om je heen slaan maakt gewoon geen vrienden. Zoals ik tegen mijn kinderen altijd zeg: je vangt meer vliegen met honing dan met azijn.
.
Niq schreef:
19-01-2020 15:43
Ik ga liever naar een Poolse winkel, veel uitgebreider. Maar die zit niet in ieder dorp/stad.
Dat beetje dat de Jumbo aanbied kan ik niks mee.

Zover ik weet heeft de Kruidvat al eeuwen producten voor black hair.
In mijn woonplaats niet hoor. Hartje Randstad.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
19-01-2020 15:43
Wel als je dan het adres of liever nog de webshop van je juwelier deelt.
Dan begrijp ik je verkeerd? Ik dacht dat je vraag hier was of het normaal is dat 'we' kinderen edelmetalen sieraden gaven.
En je hebt toch al een mooi armbandje voor je dochter gevonden.
Ik kan toch niet aantonen met een adres van een juwelier dat mensen hun kinderen die sieraden geven.
fashionvictim schreef:
19-01-2020 15:45
In mijn woonplaats niet hoor. Hartje Randstad.
Misschien onderaan in de schappen kijken?
Ik zie ze hier zo voor me. Tegenwoordig ook op ooghoogte.
En waarom zou je in hartje Randstad naar het kruidvat willen als ze daar menig black hair winkeltjes hebben. Die zijn toch veel leuker en veel meer keus.
Niq schreef:
19-01-2020 15:45
Dan begrijp ik je verkeerd? Ik dacht dat je vraag hier was of het normaal is dat 'we' kinderen edelmetalen sieraden gaven.
En je hebt toch al een mooi armbandje voor je dochter gevonden.
Ik kan toch niet aantonen met een adres van een juwelier dat mensen hun kinderen die sieraden geven.
Ten eerste: ik geloof er niks van want ik ben al ruim 3 jaar op zoek naar sieraden voor mijn dochtertje en anders dan die lieveheersbeestjes Lucardi sieraden kan ik nergens iets vinden en ik heb serieus in de 16 jaar dat ik moeder ben nog nooit Nederlandse baby's of peuters met sieraden gezien.

Maar jij zegt dat het heel normaal is en dat in jouw omgeving baby's wel allemaal sieraden van edelmetaal krijgen en dragen, dus dan kun je me vast helpen aan adresjes waar ik die dan kan kopen. Ik ben er namelijk al lang naar op zoek.
Am Yisrael Chai!
Nou dan geloof je me niet. Hopelijk kan iemand anders je het wel doen geloven.
Fluffyinside schreef:
19-01-2020 15:44
Ja dat klopt, maar dat vind ik wat anders dan sieraden verkopen voor een bepaalde doelgroep in een niche zaak als een juwelier. De Jumbo bediend heel NL en de NL zelf wil ook wel eens een hapje buiten de grenzen eten. Is nieuwsgierig. Etc. Maar specifieke sieraden is echt iets anders dan een portie Pilav rijst of Kip piripiri. Ik neem aan dat jij het verschil zelf ook wel snapt? Ik heb het niet over Pilav van de Honig of de Piripiri van Knorr. Ik had het meer over zoute augurken uit Polen. Jammer dat jij dat niet snapt.

En niet in alle Kruidvatten worden producten voor afro hair verkocht. Hier in boerengehuchten bijv totaal niet. Het ligt er ook hier weer heel erg aan waar je in NL woont.
Niq schreef:
19-01-2020 15:48
En waarom zou je in hartje Randstad naar het kruidvat willen als ze daar menig black hair winkeltjes hebben. Die zijn toch veel leuker en veel meer keus.
Misschien omdat ik geen zin heb om steeds een half uur of langer in de auto te moeten zitten als ik alleen maar 1 potje haarvet van het merk dat ik al 100 jaar gebruik nodig heb? ik heb helemaal geen zin om te snuffelen in winkels en hoef geen keus.

Overigens zijn er ook in de stad niet "menig" winkeltje, in de twee dichtstbijzijnde grote steden respectievelijk 2 en 1 winkel.
Am Yisrael Chai!
Niq schreef:
19-01-2020 15:48
Omdat die niet in elke wijk zitten. En omdat je dan alsnog naar het Kruidvat moet voor je schijtpapier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven