Groen dak
maandag 20 januari 2020 om 11:39
Ja, we hebben het op onze schuur laten leggen, op ons eigen dak kan het niet vanwege de zonnecellen. We kregen een kleine subsidie van de gemeente, die is tegenwoordig veel hoger, heb ik begrepen, maar toen we dat 7 jaar geleden lieten doen nog niet. Ik heb geen idee meer wat het kostte, weet zelfs de leverancier niet meer, kan ik even nazoeken.
Het bevalt goed, want veel bijen en vlinders in de zomer, de schuur is erg koel in de zomer, het past prachtig bij de tuin en er zitten altijd vogels op. Maar wij hebben wel een erg groene omgeving al, dus minder impact dan in een stedelijk gebied, denk ik.
Het bevalt goed, want veel bijen en vlinders in de zomer, de schuur is erg koel in de zomer, het past prachtig bij de tuin en er zitten altijd vogels op. Maar wij hebben wel een erg groene omgeving al, dus minder impact dan in een stedelijk gebied, denk ik.
maandag 20 januari 2020 om 11:58
Wij doen er echt helemaal niets aan, ik geloof dat ik drie keer wat randjes heb bijgeknipt, en in de zomer zet ik er wel de sproeier op eens in de zoveel tijd, maar het houdt enorm veel water vast (daar goed je dak op berekenen!!) dus het is niet echt heel veel onderhoud.
maandag 20 januari 2020 om 12:02
Ik heb dat op een overkapping in de tuin. We kijken daar bovenop vanuit het huis omdat de tuin afloopt naar het water.
Het ziet er leuk uit maar het is niet “onderhoudsvrij”. Het onderhoud is ongeveer het volgende:
Ik haal er 1x per jaar onkruid tussenuit. Niet veel onkruid krijgt de kans en het is ook makkelijk uitgetrokken. Maar ik klim dus wel het dak op.
In zeer droge periodes moet je het sproeien, al kan sedum heel veel droogte hebben. Toen het zo heet was, deed ik dat elke avond omdat het dan zo’n fijn koel-effect gaf door de verdamping.
Hoe beter de aanleg, hoe minder onderhoud. Vooral door een goede waterdoorlatende en watervasthoudende laag.
Het ziet er leuk uit maar het is niet “onderhoudsvrij”. Het onderhoud is ongeveer het volgende:
Ik haal er 1x per jaar onkruid tussenuit. Niet veel onkruid krijgt de kans en het is ook makkelijk uitgetrokken. Maar ik klim dus wel het dak op.
In zeer droge periodes moet je het sproeien, al kan sedum heel veel droogte hebben. Toen het zo heet was, deed ik dat elke avond omdat het dan zo’n fijn koel-effect gaf door de verdamping.
Hoe beter de aanleg, hoe minder onderhoud. Vooral door een goede waterdoorlatende en watervasthoudende laag.
maandag 20 januari 2020 om 12:05
Wij hebben het sinds een half jaar op ons schuurdak. Ziet er een stuk gezelliger uit en bijna geen onderhoud. Sproeien hoefde alleen de eerste 3 dagen als het niet zou regenen (het regende wel) en als het echt een periode uitzonderlijk droog is. Het zijn sedummatten die niet heel weelderig groeien dus bijknippen is voorlopig ook niet aan de orde. Wij konden subsidie krijgen van zowel gemeente als het hoogheemraadschap (voor groene maatregelen) en waren daardoor voor 20 m2 uiteindelijk 530 euro kwijt. Dat was het volledig waard m.i.
Schuur blijft idd koel in de zomer en het zou uiteindelijk ook de levensduur van het dak verlengen.
Schuur blijft idd koel in de zomer en het zou uiteindelijk ook de levensduur van het dak verlengen.
maandag 20 januari 2020 om 12:07
maandag 20 januari 2020 om 12:09
Gemeente verwijst voor subsidie naar het waterschap en het waterschap verleent alleen subsidie voor projecten die door een collectief worden aangevraagdrechtiskrom schreef: ↑20-01-2020 12:05Wij konden subsidie krijgen van zowel gemeente als het hoogheemraadschap (voor groene maatregelen)
Nou ja, deed het voor mezelf, niet voor het geld
maandag 20 januari 2020 om 12:23
Ik vind het ook mooi en nuttig, maar ik deel een schuurdak met de buren (willen de heg eruit, klagen over blaadjes en beestjes, verwaarlozing van de tegeltuin)....dat zou dus een half sedumdak worden
Maar ik lees even mee, want dat over mogelijke subsidie wist ik ook niet.
Maar ik lees even mee, want dat over mogelijke subsidie wist ik ook niet.
"I love not Man the less, but Nature more..."
maandag 20 januari 2020 om 12:24
Misschien heeft het te maken met de onderlaag? Bij mij ligt het nu 15 jaar op een epdm-folie. Daarvan is destijds ook de vijver gemaakt. Nog geen lekkage gehad.vrijenblij20220 schreef: ↑20-01-2020 12:13Mijn vriendin heeft het er weer vanaf. Zij had het op de uitbouw. Ze kregen een lekkage door wortelgroei als ik het goed heb. Ik vond het trouwens afschuwelijk lelijk.
maandag 20 januari 2020 om 12:25
Wat een flauwekul. Een groen dak gaat minstens 40 jaar mee en het is onmogelijk dat wortels door dakbedekking die voor een groen dak bestemd is heen groeien. Waarschijnlijk was dat bij je vriendin niet het geval, niet ieder dak is namelijk geschikt om een groen dak van te maken, daar is iedere leverancier ook heel duidelijk in dus ze had gewoon beter advies moeten vragen.vrijenblij20220 schreef: ↑20-01-2020 12:13Mijn vriendin heeft het er weer vanaf. Zij had het op de uitbouw. Ze kregen een lekkage door wortelgroei als ik het goed heb. Ik vond het trouwens afschuwelijk lelijk.
En lelijk snap ik al helemaal niet. Een bitumen dak, dat is pas lelijk.
Ik krijg deze zomer ook een groen dak op mijn schuur, kan niet wachten tot het zover is.
.
maandag 20 januari 2020 om 12:38
Ik had het op mijn vorige kippenhok. Niet alleen stond het heel fraai, het was ook warmte-, koude- én geluidsisolerend. Ik wil het heel graag op het dak van mijn uitbouw, maar weet nog niet zeker of de constructie het gewicht kan dragen. Platte daken zijn meestal berekend op incidenteel eroverheen lopen voor onderhoud, maar het constante gewicht van zo'n groendak met al het water dat wordt vastgehouden is een ander verhaal. Vooral bij oudere daken moet je dat goed laten berekenen.
Ik vind hier dingen van.
maandag 20 januari 2020 om 12:39
zal ik zeker doen!Sabeltandcavia schreef: ↑20-01-2020 12:38Ik had het op mijn vorige kippenhok. Niet alleen stond het heel fraai, het was ook warmte-, koude- én geluidsisolerend. Ik wil het heel graag op het dak van mijn uitbouw, maar weet nog niet zeker of de constructie het gewicht kan dragen. Platte daken zijn meestal berekend op incidenteel eroverheen lopen voor onderhoud, maar het constante gewicht van zo'n groendak met al het water dat wordt vastgehouden is een ander verhaal. Vooral bij oudere daken moet je dat goed laten berekenen.
ben nog in de informatie-inwin-fase,
Gevoel wil erg graag. Ratio doet nu het echte werk
maandag 20 januari 2020 om 12:55
Een standaard Sedumdak heeft een verzadigd gewicht van circa 80 kg/m². Dit gewicht kan indien nodig gereduceerd worden tot circa 40 kg/m² voor daken die alleen een lichtgewicht groendaksysteem kunnen dragen. (gepikt van GoogleSabeltandcavia schreef: ↑20-01-2020 12:38Ik had het op mijn vorige kippenhok. Niet alleen stond het heel fraai, het was ook warmte-, koude- én geluidsisolerend. Ik wil het heel graag op het dak van mijn uitbouw, maar weet nog niet zeker of de constructie het gewicht kan dragen. Platte daken zijn meestal berekend op incidenteel eroverheen lopen voor onderhoud, maar het constante gewicht van zo'n groendak met al het water dat wordt vastgehouden is een ander verhaal. Vooral bij oudere daken moet je dat goed laten berekenen.
.
maandag 20 januari 2020 om 13:13
Ik heb ook even op google gekeken en heb lekkage groen dak door wortelgroei ingetikt. Ik had het dus niet mis en het komt vaker voor. Wel is het zo dat er dan tijdens de constructie waarschijnlijk iets mis is gegaan. Als je eenmaal een lekkage hebt is die moeilijk om op te sporen en moet er meestal een geheel nieuw groen dak opgelegd worden. Mijn vriendin en haar man hadden er geen vertrouwen meer in en hebben toen voor een gewoon dag gekozen.Calamitycat schreef: ↑20-01-2020 12:55Een standaard Sedumdak heeft een verzadigd gewicht van circa 80 kg/m². Dit gewicht kan indien nodig gereduceerd worden tot circa 40 kg/m² voor daken die alleen een lichtgewicht groendaksysteem kunnen dragen. (gepikt van Google)
maandag 20 januari 2020 om 13:21
Dan moeten er fouten zijn gemaakt in de constructie, een lekkage door wortelgroei kan gewoonweg niet als het dak goed is voorbereid en aangelegd. Een groen dak is zelfs beter voor dakbedekking, die doordat het beschermd wordt tegen weersinvloeden vele jaren langer meegaat.vrijenblij20220 schreef: ↑20-01-2020 13:13Ik heb ook even op google gekeken en heb lekkage groen dak door wortelgroei ingetikt. Ik had het dus niet mis en het komt vaker voor. Wel is het zo dat er dan tijdens de constructie waarschijnlijk iets mis is gegaan. Als je eenmaal een lekkage hebt is die moeilijk om op te sporen en moet er meestal een geheel nieuw groen dak opgelegd worden. Mijn vriendin en haar man hadden er geen vertrouwen meer in en hebben toen voor een gewoon dag gekozen.
.
maandag 20 januari 2020 om 13:26
Weet je nog hoe duur het ongeveer was?Pindakaasjes schreef: ↑20-01-2020 11:59Ja, hier op het dak van de schuur.
Het is behoorlijk prijzig maar echt veel mooier dan een plat dak met dakleer of grind.
Ik zou het heel graag op onze uitbouw willen, maar ben het aan het uitstellen omdat we ook plannen hebben om die uitbouw te veranderen, maar dat kan ook pas over 5 of 10 jaar zijn. En ik weet dus niet wat nu: zo laten of toch maar dat groene dak.
maandag 20 januari 2020 om 13:26
Ja, zoals ik al schreef zijn er waarschijnlijk ook fouten gemaakt in de constructie maar het was wel erg vervelend voor hen. Ze hadden spijt dat ze er ooit aan waren begonnen maar ja dat is achteraf praten.Calamitycat schreef: ↑20-01-2020 13:21Dan moeten er fouten zijn gemaakt in de constructie, een lekkage door wortelgroei kan gewoonweg niet als het dak goed is voorbereid en aangelegd. Een groen dak is zelfs beter voor dakbedekking, die doordat het beschermd wordt tegen weersinvloeden vele jaren langer meegaat.
maandag 20 januari 2020 om 13:56
Jammer dat ze zo'n slechte ervaring heeft en er niet meer aan wil beginnen. Juist omdat een groen dak eigenlijk alleen maar voordelen heeft. Maar na zo'n ervaring snap ik het wel, lekkage is erg vervelend, al zal er inderdaad constructief iets niet goed zijn geweest.vrijenblij20220 schreef: ↑20-01-2020 13:26Ja, zoals ik al schreef zijn er waarschijnlijk ook fouten gemaakt in de constructie maar het was wel erg vervelend voor hen. Ze hadden spijt dat ze er ooit aan waren begonnen maar ja dat is achteraf praten.
.
maandag 20 januari 2020 om 15:03
Ik woon in een appartementen complex en we hebben gezamenlijk een groen dak.Calamitycat schreef: ↑20-01-2020 13:56Jammer dat ze zo'n slechte ervaring heeft en er niet meer aan wil beginnen. Juist omdat een groen dak eigenlijk alleen maar voordelen heeft. Maar na zo'n ervaring snap ik het wel, lekkage is erg vervelend, al zal er inderdaad constructief iets niet goed zijn geweest.
Wij vinden het een nadeel dat de warmte als deze er eenmaal inzit, niet meer uit te krijgen is.
Als ik denk aan de afgelopen warme zomers, dat was echt erg de temperatuur was hier gemiddeld 32gr.
Verschillende bewoners willen het groen zo snel mogelijk laten verwijderen, van mij mag het
2 keer per jaar moet het onkruid ertussenuit en gaan ze er met een soort van grastrimmer overheen.