Geld & Recht alle pijlers

Ik weet niet hoe ik het ga redden dadelijk

18-11-2019 20:21 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaar geleden heb ik de diagnose CVS/ME gekregen na lang aanmodderen met onderzoeken in het ziekenhuis. Ik ben toen van de WW naar de Ziektewet gegaan. Eerder dit jaar heb ik een intensief revalidatietraject gevolgd voor de vermoeidheid en pijnklachten. Lichamelijk heb ik hier geen klap aan gehad, waar dit traject mij wel bij heeft geholpen is het acceptatieproces. Inmiddels heb ik ermee leren leven dat ik me iedere dag ziek en beroerd voel. Met hele kleine stappen heb ik dingen weer opgepakt, maar ik werk momenteel nog niet.

Een aantal maanden geleden heeft het UWV mij aangemeld voor een WerkFit programma. Samen met een extern re-integratiebedrijf probeer ik weer de arbeidsmarkt op te komen. Ik heb al verschillende gesprekken gehad met mijn coach, maar verder heeft hij nauwelijks iets voor me gedaan. Het is namelijk de bedoeling dat ik mijn werkuren weer ga opbouwen d.m.v. een proefplaatsing. Het re-integratiebedrijf zou dit regelen, maar na 3 maanden is er nog niks gebeurd (en het WerkFit programma loopt 6 maanden).

Ondanks deze situatie heb ik toch besloten op mezelf te gaan wonen. Gezien mijn leeftijd en de band met mijn moeder is het belangrijk dat ik uit huis ga. Bij mijn ouders krijg ik alleen maar meer stress en dit is niet bevorderlijk voor mijn gezondheidssituatie. Een paar weken terug kreeg ik een telefoontje van het UWV dat de kans erg groot is dat ze mijn Ziektewet-uitkering stop zetten na mijn eerstejaars beoordeling. Deze heb ik ergens begin-midden januari. Ik ben daarom al een paar weken intensief op zoek naar een baan voor 32-40uur. Heb bij een aantal bedrijven al gesolliciteerd, maar nog niks gehoord.

Het is maar de vraag of ik dit aantal werkuren wel aankan. Ik zit extreem laag in mijn energie en na een huishoudelijke taak heb ik al ruime tijd nodig om weer op een ‘normaal’ niveau te komen. Maar ik heb geen keuze, ik zal dadelijk mijn huur en rekeningen moeten betalen. Daarom zal ik z.s.m. weer fulltime moeten gaan werken, alleen is het nu nog onzeker hoe lang dit goed blijft gaan (voor de WW werkte ik 18 uur met dezelfde klachten, maar kon ik buiten de werkuren niks meer en moest ik plat liggen op bed).

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik deze situatie nu moet aanpakken. Ik wil ontzettend graag op mezelf wonen zodat ik eindelijk rust en vrijheid heb, maar ik wil ook niet dat mijn gezondheid weer helemaal terugvalt.

Tips?
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 11:41
99.81% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Helaas, de uitkering wordt stopgezet. Nu hopen dat het gesprek bij de kliniek goed verloopt en ze zsm een behandeldatum aan mij doorgeven zodat ik dit naar het UWV kan sturen en mijn medische situatie weer veranderd..
Alle reacties Link kopieren
Pheebs31 je kunt in bezwaar gaan, en wat ik al eerder aangaf, ga terug naar stichting MEE en vraag om advies/bijstand in jouw situatie. Je hoeft het niet alleen te doen hè.
When I find a colour darker than black, I'll wear it. But until then, I'm wearing black!
Pheebs31 schreef:
13-01-2020 11:11
Helaas, de uitkering wordt stopgezet. Nu hopen dat het gesprek bij de kliniek goed verloopt en ze zsm een behandeldatum aan mij doorgeven zodat ik dit naar het UWV kan sturen en mijn medische situatie weer veranderd..
Schakel een jurist in voor het bezwaar.
Krijg je nu ww? Dan kun je, zodra de situatie veranderd, je opnieuw ziek melden.
Inderdaad, sowieso bezwaar maken! Dit moet wel binnen een bepaald aantal weken.
Alle reacties Link kopieren
black-shoes schreef:
13-01-2020 11:23
Pheebs31 je kunt in bezwaar gaan, en wat ik al eerder aangaf, ga terug naar stichting MEE en vraag om advies/bijstand in jouw situatie. Je hoeft het niet alleen te doen hè.
Ik ga inderdaad contact opnemen met stichting MEE voor de bezwaarprocedure. Mijn contactpersoon kon helaas niet mee naar het gesprek, omdat deze op maandag viel en zij dan niet beschikbaar is.

Ik heb geen WW recht meer.. Even een andere vraag: weet iemand of je recht hebt op huurtoeslag als je geen inkomen hebt? Heb zojuist een proefberekening gemaakt en daar staat wel dat ik recht heb op toeslag (ook als je toetsingsinkomen €0 is). Maar ik krijg nog één maand een uitkering, dus vraag me af wanneer het verstandig is deze toeslag aan te vragen en hoeveel inkomen ik moet invullen. Wil er geen apart topic voor aanmaken dus hoop dat iemand in dit topic hier meer vanaf weet?
Alle reacties Link kopieren
Fijn Pheebs31 dat je stichting MEE weer in hebt geschakeld.
Zij kunnen je ook helpen met toeslagen (waar je moet zijn bijv), maar jij kunt zelf ook toeslagen aanvragen, mijn gevoel zegt dat jij op of onder het sociaal minimuum zit als dat zo is kun je hier gebruik van maken. Op de site van de overheid vind je hier gegevens over en kun je dit aanvragen.
Zij toetsen je inkomen aan de hand van je gegevens. Huurtoeslag en kijk bijvoorbeeld ook op de site van je gemeente wat zij hebben voor minimabeleid.

Nogmaals stichting mee van jouw gemeente heeft veel inzicht op het minimabeleid van jouw gemeente maar voor de toeslagen kun je en moet je zelf de aanvragen gaan doen. Succes!
When I find a colour darker than black, I'll wear it. But until then, I'm wearing black!
Alle reacties Link kopieren
Je woont toch bij je moeder? Waarom zou je dan recht hebben op huurtoeslag?
Geen motto
Alle reacties Link kopieren
Pheebs31 schreef:
12-01-2020 22:26
Ja ik heb ook tegen de verzekeringsarts gezegd dat ik weer wil werken, maar dat fulltime nog niet haalbaar is op dit moment en ik meer tijd nodig heb voor herstel. Dit wil ik morgen ook tegen de arbeidsdeskundige zeggen.


En hoe zie je dan je herstel voor je?
hannaa45 schreef:
15-01-2020 16:06
En hoe zie je dan je herstel voor je?
Dat heeft ze toch al geschreven hier?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
15-01-2020 19:25
Dat heeft ze toch al geschreven hier?
Een intensief revalidatietraject heeft eerder niet gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
@black-shoes bedankt! Ik zal me eens verdiepen in die toeslag en navraag doen.

@emanina ik woon op mezelf.

@hannaa45 dit is weer een ander revalidatietraject met andere onderdelen en doelstellingen. Ik grijp alles aan wat ik kan als het baat heeft bij mijn gezondheid. Is het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren
Pheebs31 schreef:
15-01-2020 13:28
Ik ga inderdaad contact opnemen met stichting MEE voor de bezwaarprocedure. Mijn contactpersoon kon helaas niet mee naar het gesprek, omdat deze op maandag viel en zij dan niet beschikbaar is.

Ik heb geen WW recht meer.. Even een andere vraag: weet iemand of je recht hebt op huurtoeslag als je geen inkomen hebt? Heb zojuist een proefberekening gemaakt en daar staat wel dat ik recht heb op toeslag (ook als je toetsingsinkomen €0 is). Maar ik krijg nog één maand een uitkering, dus vraag me af wanneer het verstandig is deze toeslag aan te vragen en hoeveel inkomen ik moet invullen. Wil er geen apart topic voor aanmaken dus hoop dat iemand in dit topic hier meer vanaf weet?
Wat mij in dit verhaal opvalt is de hoeveelheid energie die ik uit je berichten voel . WW uitkering, wia, huursubsidie , bezwaar maken.
Het lijkt wel een fulltime baan. Hoeveel uur per week steek je hier eigenlijk in?
Pheebs31 schreef:
16-01-2020 11:47
@black-shoes bedankt! Ik zal me eens verdiepen in die toeslag en navraag doen.

@emanina ik woon op mezelf.

@hannaa45 dit is weer een ander revalidatietraject met andere onderdelen en doelstellingen. Ik grijp alles aan wat ik kan als het baat heeft bij mijn gezondheid. Is het proberen waard.
Wat is je prognose?
Je hoeft niet 40 uur te werken om rond te komen he. Heb het jaren gedaan met 24 en de toeslagen. Op toeslag heb je waarschijnlijk nu al recht. Gewoon aanvragen met het inkomen wat je nu hebt. Als je inkomen verandert geef je dat dan op.

Je red het wel als je eerst wat spaargeld inteert en daarna in de bijstand terecht komt. De bijstand kijkt trouwens afschriften na he. Bij mij wel van 2 of 3 maanden ervoor. Dus als je een bedrag naar je moeder overmaakt vragen ze wel waarom. Je moet echt zorgen dat ze je niet gaan verdenken van fraude. Dan kom je echt in de problemen...
Alle reacties Link kopieren
Pheebs31 schreef:
16-01-2020 11:47


@hannaa45 dit is weer een ander revalidatietraject met andere onderdelen en doelstellingen. Ik grijp alles aan wat ik kan als het baat heeft bij mijn gezondheid. Is het proberen waard.
Gebruik je het niet als middel om toch weer kans op een uitkering te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Heb lang niet alles gelezen.
Om rond te komen met minder Google eens op consuminderen, dan vind je veel tips om rond te komen met weinig.
Al hoop ik voor je dat je bezwaar aantekent en dat dat erkend wordt.
Alle reacties Link kopieren
[quote=hannaa45 post_id=30870581 .
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 11:42
90.72% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
19-01-2020 18:16

Afgekeurd thuis zitten voelt NIET als vakantie en doorbetaald krijgen. Ik voel me nutteloos en schuldig, wat zou ik graag financieel onafhankelijk zijn, iets toevoegen aan de samenleving, vakantie op kunnen nemen en dan ook een vakantiegevoel kunnen hebben.
Maar helaas, het lukt nu niet. :nooo:
Ik heb een IVA uitkering en ik lig overdag veel op bed door mijn ziekte. Als ik met de scootmobiel boodschappen doe, dan zie ik soms dingen op straat die niet horen. Zoals een in brand gestoken winkelwagen of een grote emmer verf die was omgevallen op de stoep of de glazen muren van een abri die waren kapotgeslagen met de scherven overal op het fietspad.

Die situaties meld ik dan via mijn telefoon op de site van de gemeente terwijl ik op bed lig. Ze hebben daar een heel simpel formulier voor dat je in een minuutje hebt ingevuld. Zo probeer ik toch mijn steentje bij te dragen aan de samenleving, al is het niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
19-01-2020 20:52
Ik heb een IVA uitkering en ik lig overdag veel op bed door mijn ziekte. Als ik met de scootmobiel boodschappen doe, dan zie ik soms dingen op straat die niet horen. Zoals een in brand gestoken winkelwagen of een grote emmer verf die was omgevallen op de stoep of de glazen muren van een abri die waren kapotgeslagen met de scherven overal op het fietspad.

Die situaties meld ik dan via mijn telefoon op de site van de gemeente terwijl ik op bed lig. Ze hebben daar een heel simpel formulier voor dat je in een minuutje hebt ingevuld. Zo probeer ik toch mijn steentje bij te dragen aan de samenleving, al is het niet veel.

:thumbsup:
Goeie manier!
Ik doe wel vrijwilligerswerk, maar toch hè, als mensen dan insinueren dat jij (of iemand anders zoals hier), het wel zal doen om de uitkering, dat steekt.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
19-01-2020 18:16
Waarom denken mensen toch altijd dat een uitkering zo lekker makkelijk is?
Jij bent TO niet, bovendien beweer ik dat helemaal niet.
TO heeft nu geen recht meer op een uitkering,
Door een traject op te starten, krijgt ze die misschien wel weer, want met hele dagen revalideren blijft er weinig tijd over voor een baan.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
19-01-2020 22:33
:thumbsup:
Goeie manier!
Ik doe wel vrijwilligerswerk, maar toch hè, als mensen dan insinueren dat jij (of iemand anders zoals hier), het wel zal doen om de uitkering, dat steekt.
Insinueert helemaal niemand.
Pheebs31 schreef:
16-01-2020 11:47
@black-shoes bedankt! Ik zal me eens verdiepen in die toeslag en navraag doen.

@emanina ik woon op mezelf.

@hannaa45 dit is weer een ander revalidatietraject met andere onderdelen en doelstellingen. Ik grijp alles aan wat ik kan als het baat heeft bij mijn gezondheid. Is het proberen waard.
Dat heb je snel voor elkaar dan.
Je schrijft in je OP dat je nog thuis woont.
Anyco schreef:
20-01-2020 13:55
Dat heb je snel voor elkaar dan.
Je schrijft in je OP dat je nog thuis woont.
Want ze kan in de tussentijd geen woning hebben gekregen?
Vlinder1963 schreef:
20-01-2020 14:26
Want ze kan in de tussentijd geen woning hebben gekregen?

Waar schrijf ik dat dat niet kan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven