ex van nieuwe vriend.

20-01-2020 23:01 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,
Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe vriend (mijn eerste vriendje).
Alles gaat super goed, hij vindt mij (merkt ik en zegt hij ook) echt heel leuk en ik hem ook. Hij zorgt goed voor mij en lijkt oprecht van me te houden. Maar ik kan het gewoon niet loslaten dat hij ooit een vriendin voor mij heeft gehad. Dat was al iets van 3 jaar uit toen ik met hem wat kreeg, maar het spookt de helen tijd door me hoofd dat zij zijn eerste liefde was en niet ik. Hij heeft niks meer met haar te maken en heeft ook geen contact meer met haar, behalve dan dat zij hem laatst opeens feliciteerde met zijn verjaardag. Maar dat laat hij dan gelukkig wel meteen aan me zien. maar elke keer als haar naam hoor, en dit kan overdreven klinken, krijg ik het gevoel alsof ik moet overgeven. Ik heb soms zelfs dromen over haar, het is echt een soort obsessie. Het is zo erg soms dat ik naast hem ik bed lig en de helen tijd daarover aan het nadenken ben en dan me zo kut voel dat ik eigelijk gewoon naar huis wil, en een beetje afstandelijk doet. Wat hij vervolgens niet begrijpt en super vervelend vind (ik beantwoord bijv dan zijn kus niet of haal zijn handen weg als hij aan me zit). Maar ik kan het dan niet loslaten en wil/kan dan niet even met hem zijn. of dat ik dan bijv uren niet op zijn berichtjes reageer wat hij (heeft hij gezegd) echt niet leuk vindt. Door die obsessie duw ik hem eigelijk alleen maar meer weg. Is er iemand die ooit in een gelijke situatie geweest? Ik kan het gewoon niet loslaten.
Hoezo wil je iemands eerste liefde zijn? Dat is meestal niet de persoon waar je mee eindigt.
Er is geen probleem, dus creëer je een probleem om niets. Dat gaat zorgen voor het volgende probleem : Als hij een goede en lieve knul is zal hij proberen je gerust te stellen. Dat lukt niet want jij creëert het probleem zelf en houdt het in stand. Hij zal zich steeds ongelukkiger gaan voelen en na een hoop onnodige destructieve drama zal hij het opgeven en de relatie uitmaken. Het is te hopen voor hem dat hij flink wat eigenwaarde bezit en zich niet te lang en niet te erg laat beschadigen door jou gedrag. Want dat is het, het is beschadigend gedrag.
Het gaat dus uit. Je komt de volgende tegen en de geschiedenis herhaalt zich, maar dan met nóg meer drama want nu gaat het om 1 ex, hoe ouder je wordt hoe meer exen, hoe meer wilde feestjes uit het verleden, hoe meer jeugdzonden enz enz.

Je gedrag is absoluut niet okay, stop ermee of als je dat niet op eigen kracht kan, zoek professionele hulp.
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 23:49
0.06% gewijzigd
Taralina schreef:
20-01-2020 23:34
Je reageert echt ongelofelijk absurd en jaloers.
En waarom zou het het jou moeten laten zien als hij een berichtje van zijn ex krijgt?
Vertrouw je hem soms niet?
Laat me raden: jouw vriend mag geen vrouwelijke vrienden hebben....
je gaat het nog heel moeilijk krijgen meid.
Ik denk dat je -al is het alleen maar voor jezelf- in therapie moet om je jaloezie en gebrek aan eigenwaarde aan te pakken.
Sterkte.
Vrouwelijk vrienden weet ik niet, want die heeft hij niet. Maar zou idd goed kunnen dat ik dat niet zo goed zou trekken, dat geef ik toe.
rumforviva schreef:
20-01-2020 23:45
Hoezo wil je iemands eerste liefde zijn? Dat is meestal niet de persoon waar je mee eindigt.
Ik weet het niet, misschien omdat ik vaak hoor dat die toch het meest bij je blijven in je leven...
Nou, op deze manier word je ook niet zijn laatste vriendin.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maraanoniem schreef:
20-01-2020 23:48
Ik weet het niet, misschien omdat ik vaak hoor dat die toch het meest bij je blijven in je leven...
Van wie hoor je dat dan? Misschien moet je eens een rondje onder 40-plussers doen en vragen hoeveel er (nog) samen zijn met de eerste liefde in hun leven.
Nova66 schreef:
20-01-2020 23:08
O jee, ik hoop dat je vriend snel weet weg te komen.

Nou inderdaad. Dit klinkt niet als gezond gedrag.
Joh, doe rustig! Ik snap dat het niet leuk is wellicht, maar het is wat het is. Daar verander jij niets aan, en hij ook niet, ook al wil je dat graag. Ze is niet voor niets zijn ex, en wees blij dat hij voor jou kiest, en ervaring van die relatie meeneemt!

En ja, ik weet waar ik het over heb: ik ben midden twintig en mijn vriend ook. Hij heeft één relatie voor mij gehad, en was zelfs met haar getrouwd, inmiddels al wat jaren gescheiden. Was dat vervelend om te horen? Ja, want ik ga nooit zijn eerste vrouw meer zijn mochten we gaan trouwen. Maar het heeft wel gemaakt tot wie hij nu is, en ik houd zielsveel van hem en de manier waarop hij in de relatie staat. En wellicht had hij die visie niet gehad zonder die ervaring te hebben gehad, want hij weet wel meer wat hij wel en niet wil, en wat hijzelf kan bieden in een relatie. De obsessie herken ik, die had ik ook in zekere mate (vooral omdat mijn vriend het er slecht over kon hebben, dus dichtsloeg als ik iets vroeg over zijn huwelijk). Nu ben ik blij dat hij door mij gewoon over haar kan praten als hij dat wil, zonder er een negatieve emotie bij te hebben. En ik ben blij dat ze gescheiden zijn, want nu heb ik een superlieve en knappe vriend. :biggrin:

Je mag me altijd een PB sturen als je het er meer over wilt hebben, wegens herkenning wil ik niet hier teveel openbaar schrijven!
Maraanoniem schreef:
Die je bijblijven als herinnering bedoel je? Nou, daar weet ik zelf weinig meer van. Van ex-liefdes die ik later in mijn leven ben tegengekomen herinner ik me veel meer.
Maraanoniem schreef:
20-01-2020 23:20
Ik heb ik mijn jeugd veel problemen gehad maar dacht de laatste tijd dat ik daar overheen was. Maar dan kom ik weer in zo'n situatie en merk ik dat ik eigelijk nog wel veel aan mezelf moet werken. Alleen wil ik hem natuurlijk niet kwijt.
Je jeugd is nog niet voorbij en je problemen ook niet. Moet hij het ontgelden of ga je er wat aan doen? Daar heb je de rest van je leven profijt van. Wacht niet te lang, niet “eigenlijk zou ik”, nee, gewoon de eerste concrete actie nemen.
Maraanoniem schreef:
20-01-2020 23:16
ik ben 18 jaar.
Ok, ik dacht iets van 14 of zo.
Kalverliefde noemden we dat vroeger :D Je bent gewoon iets minder ver dan je meeste leeftijdgenoten. Jammer dat je niet eerder vriendjes hebt gehad.
Dat puberale gedoe is hij al voorbij lijkt me en voor jou is dit blijkbaar de eerste relatie poging.
Jij doet wat meisjes van 12 13 doen maar je bent er wat laat mee. Heel snel volwassen worden of er mee leven dat dit je eerste vriendje is en dus oefen materiaal maar dat dit niet voor eeuwig is.
TO ben jezelf wel eens verliefd geweest?
Of kan je er helemaal niet aan relateren dat je vriend een eerdere relatie had?

Ik vind het wel goed inzicht van jezelf dat je inziet dat het jouw probleem is, jij kunt het niet loslaten. Je vriend wel.
Wellicht heb je er wat professionele hulp bij nodig want ik kan me voorstellen dat het heel vervelend voor jezelf is om dit te ervaren.
Hi, bij mijn man in het begin had ik dit ook, al was het in minder mate. Maar ik was ook jaloers op zijn ex. Het is iets doms dat in je hoofd zit een je weet dat het onnodig is, maar toch blijf je eraan denken. Wat bij mij hielp:

- relativeren, en met mezelf vergelijken (ach ik was zelf ook twee jaar lang verliefd op die ene buurjongen en daar wil ik toch ook niks meer van nu?) en dan hup snel je gedachten laten gaan naar die ene keer dat je vriend iets heel liefs voor je deed.
- tijd. We zijn nu jaren getrouwd en ik denk er nooit meer aan.
- uit de weg gaan wat jou triggert. Dus als er op zijn kamer nog spullen zijn van haar, of dingen die hij van haar kreeg, die kan hij misschien best uit het zicht leggen of weg doen. Pas hier wel mee op, je kunt niet al zijn herinneringen wissen en dat moet je ook niet willen. Maar ik vond het bijvoorbeeld wel fijn toen we gingen samenwonen om een nieuw matras en beddengoed te kopen. Hij woonde ooit samen met zijn ex en we lagen nog in 'hun' bed samen. Dat hielp mij wel.

Veel succes iig, het kan beter worden maar dat moet je zelf iets aan doen. Hij kan dat niet voor jou doen. En praat erover met hem! Niet door hem de schuld te geven maar gewoon zeggen hoe jij je voelt. Hij kan je op je gemak stellen.
Beetje Borderline gedrag dit.
strings-attached schreef:
21-01-2020 02:43
Ok, ik dacht iets van 14 of zo.
Kalverliefde noemden we dat vroeger :D Je bent gewoon iets minder ver dan je meeste leeftijdgenoten. Jammer dat je niet eerder vriendjes hebt gehad.
Dat puberale gedoe is hij al voorbij lijkt me en voor jou is dit blijkbaar de eerste relatie poging.
Jij doet wat meisjes van 12 13 doen maar je bent er wat laat mee. Heel snel volwassen worden of er mee leven dat dit je eerste vriendje is en dus oefen materiaal maar dat dit niet voor eeuwig is.
To is 18 dat is nauwelijk 's volwassen.
Onterecht dus dat hij haar verwijt dat ze nog niet volwassen is.

En als 13 jarig meisje al verkering hebben en op die manier al veel tlrelatie ervaring opgedaan hebben op je 18r vind ik ook niet normaal.
To op deze manier jaag jij je vriend wel weg.

En dan? Dan kan jij nooit van je leven meer een relatie beginnen. Je vriend zou zich dan namelijk altijd rot voelen dat hij niet je eerste is.

Dat klinkt vreemd of niet to?
Toch denk jij wel zo. Werk aan jezelf en zet je er overheen. Zonde om een goede relatie te laten verpesten door jou jaloerse gevoel.
Maraanoniem schreef:
Van wie hoor je dat allemaal?
Maraanoniem schreef:
Ik denk ook dat je eerste grote liefde altijd een bijzonder plekje blijft innemen in je hart.

Maar natuurlijk lang niet zo'n belangrijke plek als je huidige liefde.

Meer zoals je met nostalgische gevoelens kunt terugkijken op basisschooltijd toen het leven nog onbezorgd was. Toch zouden de meeste mensen voor geen goud terug willen naar de periode dat ze nog op de basisschool zaten.
Loekie12345 schreef:
21-01-2020 05:05
Hi, bij mijn man in het begin had ik dit ook, al was het in minder mate. Maar ik was ook jaloers op zijn ex. Het is iets doms dat in je hoofd zit een je weet dat het onnodig is, maar toch blijf je eraan denken. Wat bij mij hielp:

- relativeren, en met mezelf vergelijken (ach ik was zelf ook twee jaar lang verliefd op die ene buurjongen en daar wil ik toch ook niks meer van nu?) en dan hup snel je gedachten laten gaan naar die ene keer dat je vriend iets heel liefs voor je deed.
- tijd. We zijn nu jaren getrouwd en ik denk er nooit meer aan.
- uit de weg gaan wat jou triggert. Dus als er op zijn kamer nog spullen zijn van haar, of dingen die hij van haar kreeg, die kan hij misschien best uit het zicht leggen of weg doen. Pas hier wel mee op, je kunt niet al zijn herinneringen wissen en dat moet je ook niet willen. Maar ik vond het bijvoorbeeld wel fijn toen we gingen samenwonen om een nieuw matras en beddengoed te kopen. Hij woonde ooit samen met zijn ex en we lagen nog in 'hun' bed samen. Dat hielp mij wel.

Veel succes iig, het kan beter worden maar dat moet je zelf iets aan doen. Hij kan dat niet voor jou doen. En praat erover met hem! Niet door hem de schuld te geven maar gewoon zeggen hoe jij je voelt. Hij kan je op je gemak stellen.
Vindt het erg moeilijk met hem erover te praten, want ik weet ook dat zij het met hem heeft uitgemaakt en hij niet met haar. Ik zelf heb problemen met me open te stellen richting hem wat dit probleem alles behalve makkelijker maakt.
Maraanoniem schreef:
20-01-2020 23:22
Ik ben heel verliefd op hem, Alleen draait mijn maag om als ik haar naam hoor of aan haar denk.... en wil ik gewoon alleen zijn op dat moment.
Echt serieus meid zoek hulp, dit klinkt zo ontzettend ongezond....krijg er echt de kriebels van.
Maraanoniem schreef:
21-01-2020 10:28
Vindt het erg moeilijk met hem erover te praten, want ik weet ook dat zij het met hem heeft uitgemaakt en hij niet met haar. Ik zelf heb problemen met me open te stellen richting hem wat dit probleem alles behalve makkelijker maakt.

Praat eens met de huisarts hierover. Anders wordt dit een probleem voor de rest van je leven.
Francien2019 schreef:
20-01-2020 23:47
Er is geen probleem, dus creëer je een probleem om niets. Dat gaat zorgen voor het volgende probleem : Als hij een goede en lieve knul is zal hij proberen je gerust te stellen. Dat lukt niet want jij creëert het probleem zelf en houdt het in stand. Hij zal zich steeds ongelukkiger gaan voelen en na een hoop onnodige destructieve drama zal hij het opgeven en de relatie uitmaken. Het is te hopen voor hem dat hij flink wat eigenwaarde bezit en zich niet te lang en niet te erg laat beschadigen door jou gedrag. Want dat is het, het is beschadigend gedrag.
Het gaat dus uit. Je komt de volgende tegen en de geschiedenis herhaalt zich, maar dan met nóg meer drama want nu gaat het om 1 ex, hoe ouder je wordt hoe meer exen, hoe meer wilde feestjes uit het verleden, hoe meer jeugdzonden enz enz.

Je gedrag is absoluut niet okay, stop ermee of als je dat niet op eigen kracht kan, zoek professionele hulp.

Bovendien heeft TO dan zelf een ex, dus dat maakt het drama nog veel groter, ook van haar kant een ex die er tussen komt te staan :O
Maraanoniem schreef:
Ja, die van mij als eerste grote teleurstelling. Jammer van de moeite enzo.
Iedereen, inclusief TO, is het eigenlijk wel met elkaar eens.

Wat ik wil meegeven is dat het geen zin heeft om je druk te maken over dingen waar je toch geen invloed op hebt of iets aan kunt doen. Het verleden van je partner is één van deze dingen.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Jij bent 18. Hij waarschijnlijk dan ook wel zoiets (hoop ik). Dus dan was hij rond de 15-16 toen de relatie is uitgegaan. Wat voor ideeën heb jij bij een relatie die iemand heeft en die stopt rond de 15 a 16 jaar? Dat was kalverliefde. Ze zullen heus knetterverliefd zijn geweest toen, maar wat stelt een relatie op die leeftijd nu voor. Ze woonde niet samen, zijn waarschijnlijk nooit op vakantie geweest samen en ga zo maar door.

Maar deze situatie is voor hem nu vooral niet leuk. Je klinkt niet als een leuke vriendin. Je klinkt ongezond. Je beeld van hoe een relatie is of moet zijn klinkt verontrustend. Uiteindelijk gaat je dit verdriet opleveren. Ga naar de huisarts, want een dergelijk beeld van relaties is gewoon niet goed voor je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven