Kinderopvang zit mogelijk vol
donderdag 30 januari 2020 om 21:52
Het is een hypothetisch probleem maar ik ben op dit moment 30 weken zwanger. Vandaag belde we de kinderopvang waar we ons kind hebben ingeschreven om te peilen wat de status is. Ze gaven aan dat er nog heel veel mensen voor ons zijn en dat het maar de vraag is of het überhaupt gaat lukken.
Ik raak aardig in de stress, bij inschrijving gaf de manager aan dat het wel goed moest komen. Misschien dat één dag minder aan het begin een optie zou zijn maar als ik flexibel kon zijn met dagen moest het verder wel goed komen..
Nu lijkt het me niet heel veel zin hebben maar is het toch slim om me bij zoveel mogelijk andere kdv’s in te schrijven?
Sta ook nog wel op een andere plek ingeschreven maar deze is vrij ver weg en eigenlijk zelfde verhaal wat betreft inschrijvingen.
Ik woon in de randstad trouwens.
Ik raak aardig in de stress, bij inschrijving gaf de manager aan dat het wel goed moest komen. Misschien dat één dag minder aan het begin een optie zou zijn maar als ik flexibel kon zijn met dagen moest het verder wel goed komen..
Nu lijkt het me niet heel veel zin hebben maar is het toch slim om me bij zoveel mogelijk andere kdv’s in te schrijven?
Sta ook nog wel op een andere plek ingeschreven maar deze is vrij ver weg en eigenlijk zelfde verhaal wat betreft inschrijvingen.
Ik woon in de randstad trouwens.

donderdag 30 januari 2020 om 22:51
Ik had 12 jaar geleden precies zelfde probleem en 6 jaar terug ook. Beiden keren lukte het wel. Met meerder inschrijvingen.
Maar wisten we pas 4 weken voor uitgerekende datum ofzo. Beetje stressvol was het wel.
Bij de 2e hebben man en ik wel een maand onze werkdagen beetje moeten schuiven. Een van de voorkeursdagen was nog niet beschikbaar meteen.
Maar wisten we pas 4 weken voor uitgerekende datum ofzo. Beetje stressvol was het wel.
Bij de 2e hebben man en ik wel een maand onze werkdagen beetje moeten schuiven. Een van de voorkeursdagen was nog niet beschikbaar meteen.

donderdag 30 januari 2020 om 22:52
Kan bijna overal pas vanaf 2 jaar. Je krijgt dan een infopakket thuis en ( op Amsterdam zelf na) pas rond 2 inschrijven.Arequipa schreef: ↑30-01-2020 22:26Helaas voor alle dagen onzekerheid! Bij inschrijven afgesproken dat ze me rond mijn bevalling een voorstel doen met wat er kan, als er tenminste iets kan. Sta in principe open voor alle opties!
Basisschool nog niet, verwacht niet dat ik dan nog in de randstad woon maargoed wellicht toch misschien goed om te door voor de zekerheid nu ik dit zo ervaar.
donderdag 30 januari 2020 om 22:55
Hahah daar ben ik zowaar blij mee, dat ik daar niet ook al over hoef na te denken!Luci_Morgenster schreef: ↑30-01-2020 22:52Kan bijna overal pas vanaf 2 jaar. Je krijgt dan een infopakket thuis en ( op Amsterdam zelf na) pas rond 2 inschrijven.
donderdag 30 januari 2020 om 22:59
Toen ik 11 weken zwanger was schreef ik dochter in. Kreeg toen te horen dat ze met 5 maanden (2 dagen) en 10 maanden (1 dag) kon starten.
Uiteindelijk viel het mee en konden we alle dagen terecht na 4,5 maand (en misschien ook eerder? Niet gevraagd).
Ik had een (alles behalve ideaal) back up plan, maar gelukkig niet nodig gehad.
Bij de BSO zelfde trouwens. Kind met bijna 3 jaar aangemeld, maar ik was al te laat. Gelukkig was er nog een andere BSO en daar bleek ik wel terecht te kunnen, omdat ze het een locatie erbij hadden genomen en daardoor eea door schoof.
Basisschool had geen wachtlijst.
Uiteindelijk viel het mee en konden we alle dagen terecht na 4,5 maand (en misschien ook eerder? Niet gevraagd).
Ik had een (alles behalve ideaal) back up plan, maar gelukkig niet nodig gehad.
Bij de BSO zelfde trouwens. Kind met bijna 3 jaar aangemeld, maar ik was al te laat. Gelukkig was er nog een andere BSO en daar bleek ik wel terecht te kunnen, omdat ze het een locatie erbij hadden genomen en daardoor eea door schoof.
Basisschool had geen wachtlijst.

donderdag 30 januari 2020 om 23:02
Om dichter bij hun werk te wonen?teletascha schreef: ↑30-01-2020 23:01Jeetje..wat een verhalen.
Kan iemand me nog eens herinneren waarom mensen in de randstad willen wonen?
En niet elke dag in de file te staan / een uur of langer onderweg te zijn?
Je moet namelijk ook op "het platteland" ook voor het sluitingsuur bij KDV zijn.
Of om dichter bij familie te wonen als je in de randstad bent opgegroeid.
Omdat oma en opa daar wonen en die ook wel 1 of 2 dagen willen oppassen.
En dat niet doen als ze daar een uur voor moeten rijden.

donderdag 30 januari 2020 om 23:08
Werk. Familie. Levendig.teletascha schreef: ↑30-01-2020 23:01Jeetje..wat een verhalen.
Kan iemand me nog eens herinneren waarom mensen in de randstad willen wonen?
En buiten de randstad heb je ook wachtlijsten ivm minder aanbod/keus in je buurt.

vrijdag 31 januari 2020 om 00:12
Wat fijn voor je. Ook fijn dat de rest van Nederland jullie kant niet op komt toch?Herfstblaadje19 schreef: ↑31-01-2020 00:00Heerlijk hier, dat achtergebleven gebied. Kdv/bso gewoon standaard plek en school? Paar maandjes van tevoren aanmelden is vroeg zat.![]()
vrijdag 31 januari 2020 om 11:16
Dat kan zeker wel zin hebben. Ik had het geluk dat mijn opvang vanwege de grote vraag een nieuwe (baby)groep ging starten. Hierdoor kon mijn kind direct na mijn verlof terecht (voor 3 dagen). Niet meteen op al mijn voorkeursdagen dus ik heb tijdelijk één werkdag moeten omwisselen. Toen mijn kind één jaar was kon hij gelukkig wel op al mijn voorkeursdagen terecht.

vrijdag 31 januari 2020 om 11:18
Gewoon doen, op meerdere plekken en bedenk nu alvast als voorkeursdagen vol zitten wat jij en je partner eventueel zouden kunnen schuiven op het werk.
Of een van de 2 nu al ouderschapsverlof gaat aanvragen en dat eventueel meteen kan op nemen, zou dan gaan voor de meest werkende als dat aan de orde is?
Of een van de 2 nu al ouderschapsverlof gaat aanvragen en dat eventueel meteen kan op nemen, zou dan gaan voor de meest werkende als dat aan de orde is?

vrijdag 31 januari 2020 om 11:25
Ik zou even wat gastouderbureaus in de buurt bellen, ze hebben vaak particuliere gastouders waar af en toe wel plek is, zo kunnen ze vraag en aanbod bij elkaar brengen, zijn de gastouders gekeurd en bemiddelen ze ook nog.
Voor veel baby's tot twee jaar is het kdv toch horror qua indrukken en prikkels.
Lekker 1 op 1 aandacht en met twee jaar naar de peuterspeelzaal een paar ochtenden.
Het is goedkoop en je kunt kinderopvangtoeslag aanvragen daarvoor.
Voor veel baby's tot twee jaar is het kdv toch horror qua indrukken en prikkels.
Lekker 1 op 1 aandacht en met twee jaar naar de peuterspeelzaal een paar ochtenden.

vrijdag 31 januari 2020 om 11:40
Een paar ochtenden peuterspeelzaal is vast heel leuk, maar volkomen ongeschikt om kinderen op te vangen tijdens je werk. Mijn werkgever kan het tenmiste niet waarderen als ik om 9 uur binnen kom en om 11.15 weer naar huis wil en ik vermoed dat dat voor meer werkgevers geldt.MissMaran schreef: ↑31-01-2020 11:25Ik zou even wat gastouderbureaus in de buurt bellen, ze hebben vaak particuliere gastouders waar af en toe wel plek is, zo kunnen ze vraag en aanbod bij elkaar brengen, zijn de gastouders gekeurd en bemiddelen ze ook nog.
Voor TO denk ik dat de enige opties zijn om bij meer kinderdagverblijven te kijken. Mijn kinderen zijn wat ouder en toen was de nood nog hoger (lees>2 jaar wachtlijst) maar het is op de een of andere manier altijd gelukt. Toverwoorden waren
- op veel paarden wedden
- flexibel zijn, in dagen in tijden, maar ook in locatie (desnoods meerdere kdv's combineren);
- bellen, bellen en nog eens bellen
- kijken of er ergens een 'nieuw' kdv start
- back up
- inschrijven bij KDV vlak bij huis, maar ook opties als vlak bij werk op 'op route tussen werk en huis' overwegen. Soms zitten er giga verschillen tussen wachtlijsten. Mijn vriendin woont hemelsbreed 10 km verderop. Die ging in haar verlof eens kijken waar haar kind heen ging en kon kiezen!
vrijdag 31 januari 2020 om 11:43
Dat is nou het leuke van een gastouder, die kan vaak een heleboel dus ook je peuter van het naar de speelzaal brengen.RMJ schreef: ↑31-01-2020 11:40Een paar ochtenden peuterspeelzaal is vast heel leuk, maar volkomen ongeschikt om kinderen op te vangen tijdens je werk. Mijn werkgever kan het tenmiste niet waarderen als ik om 9 uur binnen kom en om 11.15 weer naar huis wil en ik vermoed dat dat voor meer werkgevers geldt.
Voor TO denk ik dat de enige opties zijn om bij meer kinderdagverblijven te kijken. Mijn kinderen zijn wat ouder en toen was de nood nog hoger (lees>2 jaar wachtlijst) maar het is op de een of andere manier altijd gelukt. Toverwoorden waren
- op veel paarden wedden
- flexibel zijn, in dagen in tijden, maar ook in locatie (desnoods meerdere kdv's combineren);
- bellen, bellen en nog eens bellen
- kijken of er ergens een 'nieuw' kdv start
- back up
- inschrijven bij KDV vlak bij huis, maar ook opties als vlak bij werk op 'op route tussen werk en huis' overwegen. Soms zitten er giga verschillen tussen wachtlijsten. Mijn vriendin woont hemelsbreed 10 km verderop. Die ging in haar verlof eens kijken waar haar kind heen ging en kon kiezen!

vrijdag 31 januari 2020 om 12:00
En wat is dan de meerwaarde van gastouder- peuterspeelzaal- gastouder ten opzichte van een hele dag kinderdagverblijf?
Kinderdagverblijf en peuterspeelzaal zijn hier identiek (zelfde gebouw, zelfde programma), dus dan breng je je kind 's morgens naar de gastouder waar het met andere kinderen wordt opgevangen. Vervolgens brengt de gastouder je kind naar de peuterspeelzaal waar het met andere kinderen speelt, vervolgens haalt de gastouder je kind op waarna het de middag weer met de oorspronkelijke groep kinderen kan spelen.
Lijkt me een onrustige en dure optie, neem tenminste aan dat de gastouder ook de uren dat je kind op de peuterspeelzaal doorbetaald wil worden. Er kan in die tijd immers geen ander kind worden opgevangen.
vrijdag 31 januari 2020 om 12:06
Een peuterspeelzaal is gewoon goed voor de interactie met kinderen, meer niet maar toch ook belangrijk, er zijn genoeg gastouders die maar drie kinderen opvangen thuis, en als je een peuter hebt en twee baby's dan is het voor de peuter leuk om naar de speelzaal te gaan een paar uur, de gastouder zal dan doorbetaald worden maar dat is niet zoveel per uur en je kunt er kinderopvang toeslag over aanvragen.RMJ schreef: ↑31-01-2020 12:00En wat is dan de meerwaarde van gastouder- peuterspeelzaal- gastouder ten opzichte van een hele dag kinderdagverblijf?
Kinderdagverblijf en peuterspeelzaal zijn hier identiek (zelfde gebouw, zelfde programma), dus dan breng je je kind 's morgens naar de gastouder waar het met andere kinderen wordt opgevangen. Vervolgens brengt de gastouder je kind naar de peuterspeelzaal waar het met andere kinderen speelt, vervolgens haalt de gastouder je kind op waarna het de middag weer met de oorspronkelijke groep kinderen kan spelen.
Lijkt me een onrustige en dure optie, neem tenminste aan dat de gastouder ook de uren dat je kind op de peuterspeelzaal doorbetaald wil worden. Er kan in die tijd immers geen ander kind worden opgevangen.

vrijdag 31 januari 2020 om 12:25
Spelen met leeftijdsgenootjes is inderdaad leuk, ik zie alleen de meerwaarde niet om een kind daarvoor van gastouder naar peuterspeelzaal naar gastouder te slepen. Maar misschien is dat ook omdat ik de meerwaarde van een gastouder niet direct zie.MissMaran schreef: ↑31-01-2020 12:06Een peuterspeelzaal is gewoon goed voor de interactie met kinderen, meer niet maar toch ook belangrijk, er zijn genoeg gastouders die maar drie kinderen opvangen thuis, en als je een peuter hebt en twee baby's dan is het voor de peuter leuk om naar de speelzaal te gaan een paar uur, de gastouder zal dan doorbetaald worden maar dat is niet zoveel per uur en je kunt er kinderopvang toeslag over aanvragen.
Vraag me wel af of je als je gastouder en peuterspeelzaal op het zelfde tijdstip afneemt je ook voor beiden kinderopvang toeslag aan kan vragen. Klinkt me niet direct als logisch in de oren, maar technisch is het misschien geen probleem

vrijdag 31 januari 2020 om 12:35
Een gastouder in je eigen huis laten oppassen is duur maar een kind bij de gastouder brengen kost niet zo veel per uur, anders bel je even een gastouder bureau voor de tarieven, heb niet zo'n zin om alles over gastouders te gaan uitleggen, ik vertel gewoon dat het een alternatief kan zijn voor als het kdv vol zit.

vrijdag 31 januari 2020 om 13:06
Kost ongeveer hetzelfde netto, dus na aftrek KOT. Het is een optie, zekers. Maar niet per se een betere of goedkopere optie.MissMaran schreef: ↑31-01-2020 12:35Een gastouder in je eigen huis laten oppassen is duur maar een kind bij de gastouder brengen kost niet zo veel per uur, anders bel je even een gastouder bureau voor de tarieven, heb niet zo'n zin om alles over gastouders te gaan uitleggen, ik vertel gewoon dat het een alternatief kan zijn voor als het kdv vol zit.
En ze moeten er ook maar zijn. Het moet een opvangvorm zijn waar TO zin in heeft. En er moet een klik zijn met de Gastouder.
En strakjes is PSZ ook niet gratis. Tenminste niet als een beetje normaal inkomen hebt.
zondag 2 februari 2020 om 01:13
Realiseer je alleen wel dat dat betekent dat als jouw kind nog baby is en de gastouder vangt ook andere kindjes op, dat er een grote kans is dat die kindjes dus ook naar die psz willen worden weggebracht. Op het tijdstip dat jouw baby net ligt te slapen bijvoorbeeld.
Voor mij was dat een overweging om juist niet naar een gastouder te gaan die kinderen weg brengt.
vrijdag 7 februari 2020 om 19:36
Nou goed nieuws! Inmiddels aardig wat kinderopvangen gesproken en het lijkt allemaal wel goed te komen! Misschien niet direct voor 3/4 dagen maar in ieder geval 2/3 moet lukken en dat lost eigenlijk onze grootste stress wel op.
Dus komende weken staan er vooral rondleidingen gepland overal
Geloof dat ik kind ook maar alvast voor elke bso, middelbare en mbo/hbo/wo ga inschrijven, jeetje wat een gedoe..
Dus komende weken staan er vooral rondleidingen gepland overal

Geloof dat ik kind ook maar alvast voor elke bso, middelbare en mbo/hbo/wo ga inschrijven, jeetje wat een gedoe..