Hoe zelf klussen leren?

01-02-2020 12:28 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Ik ben een tijdje geleden verhuisd, ik woon alleen .

Er moet nog zoveel gedaan worden! Ik baal ervan dat ik het zelf niet kan. Een vriend zou vandaag komen maar is ziek. Er word vaker afgezegd en ik kom dan niet verder. Ik zou het zo graag zelf willen doen. Onafhankelijk zijn. Ik kan geen lamp ophangen, dingen aan de muur met een boor. Er moeten dingen afgekit worden. Plinten afmaken. Een gordijnrails en veel meer dingen. Heb wel alle gereedschap. Alle soorten en maten. Nagelaten door mijn vader die wel erm klusser was. Hoe leer je zoiets? Is het wel te leren of moet je er aanleg voor hebben.
Dat is zeker aan te leren. Kijk bv. eens filmpjes van bouwmarkten.
Door het te doen (kijk YouTube filmpjes vooraf) en van fouten te leren.
Ik kan alles! Ik ben ermee begonnen toen ik jong was en heb met schade en schande me heel veel eigen gemaakt.
Als jij dat ook allemaal wil leren, vergeef jezelf dan als je een fout maakt of de boel sloopt en begin gewoon overnieuw.
Met één ding heb jij alle geluk van de wereld en dat uit zich in duizenden filmpjes op Youtube, waarvan je alles kunt leren, dus stroop je mouwen op en ga aan de slag!

Weet je dat het veel leuker is om in je huisje te zitten dat je helemaal zelf hebt opgeknapt. :D

Heel veel succes gewenst!!! :)
Praxis heeft allerlei workshops voor €29. Verder heel veel te vinden op YouTube. Door Nederland worden er ook allerlei cursussen en workshops geven om te leren klussen. Gewoon is googlen in jouw omgeving of oproep plaatsen op een locale facebookgroep.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Zalmsnipper schreef:
01-02-2020 12:32
Door het te doen (kijk YouTube filmpjes vooraf) en van fouten te leren.

Eens. Verwacht niet dat het in 1x perfect gaat, maar als je het nooit probeert, leer je het nooit.

Zie ook mijn motto :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik ben begonnen met hulp van YouTube.
Nu Flip ik huizen.
Buiten de tips die al gegeven zijn kun je natuurlijk ook meehelpen als iemand bij je komt klussen. Vragen hoe iets moet het zelf doen en ana diegene laten kijken of je het goed doet. Je leert door zelf doen. Ik klus altijd samen met mijn man maar als ik dus zelf iets zou moeten doen kan ik het vaak ook. Dingen ophangen , stekkers verwisselen, lamp ophangen geen probleem. Ja en het eerste gat in mijn muur was niet helemaal recht maar ach er hangt iets voor :mrgreen:
Goed kijken naar de klus en erover nadenken hoe je het kan doen.
Ik heb ook veel geleerd van het rondneuzen in de bouwmarkt.
Lees even mee.

Hier idem behalve verven en wat ophangen, dan houdt het wel op.
Vraag ook altijd mijn vaders of broers.
Oh ja, als je mensen over de vloer krijgt die iets technisch moeten doen, vraag ze dan de oren van het hoofd over waar ze mee bezig zijn, of dat nou de cv-monteur is of de loodgieter, stel vragen. Vinden ze over het algemeen gezellig.
Omdat mijn man veel van huis is moet ik ook veel zelf doen. Ben alleen niet zo gek van stroom. Maar gaatjes boren, dingen ophangen, schilderen, cvketel vullen, tuinonderhoud, kleine klusjes aan de auto, banden plakken van fietsen, kettingrn omleggen, ik doe het allemaal zelf. Uiteraard wel eens dingen gedaan die wat minder handig of mooi zijn, daar leer je alleen maar van.
Workshops bij Praxis! Heel toegankelijk en leerzaam.
You tube en gewoon doen, ik kan vrijwel alles zelf en het is de grootste vrijheid die je kan bedenken.
Inderdaad door het te doen. Kan me voorstellen dat dat spannend is.

De volgende keer dat iemand komt helpen kun je ook vragen of degene je er doorheen wil praten in plaats van dat het voor je gedaan wordt.

Succes! Het lijkt moeilijker dan het is.
Heeeeeel herkenbaar! Zelfs vandaag ;) Wil nu eindelijk de keukenlamp ophangen maar durf het niet echt aan (stroom) Verder heb ik het ook op de manier zoals hierboven staat onder de knie gekregen. Elke keer veel vragen en meehelpen.
Vorige maand was ik er klaar mee en ben zelf met de boor aan de slag gegaan. Mega trots op wat rechte schilderijen en schappen haha!

Heb ook een klusworkshop gevolgd bij de Karwei, een eigen plantenkastje maken. Was toen gratis en staat nog steeds mooi te zijn in de gang.
Klussen leren doe je door het te doen. Verwacht geen perfectie bij de eerste keer maar begin gewoon ergens!

Ik kan praktisch alles!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Gewoon doen en leren uit je ervaring.
En als iemand anders voor jou klust, blijf er dan bij en leer.

Bij de meeste klussen kan het ook helemaal geen kwaad als er een foutje gemaakt wordt, is het echt om zeep, dan begin je gewoon opnieuw.
Globe83 schreef:
01-02-2020 13:39
Heeeeeel herkenbaar! Zelfs vandaag ;) Wil nu eindelijk de keukenlamp ophangen maar durf het niet echt aan (stroom)
Waarom?
Aardlekschakelaar omzetten altijd de bedoeling: want wel zo veilig!
De instructie van het aansluiten zit in de doos.
Kwestie van geduld en de handleiding volgen.
Heel veel ‘How to’ filmpjes kijken op YouTube en andere sites. Niet bang zijn om fouten te maken. Just do it zeg maar :-D. En ja, fouten zullen er komen. Dan kun je denken ‘Verdomme, heb ik nu een gat gemaakt in een dun scheidingswandje met mijn klopboor’ of ‘Dat gebeurt mij geen tweede keer en nu ga ik kijken hoe ik gaten moeten vullen en stucwerk kan bijwerken’.

Ik ben ooit begonnen met een zielig plankje van de Ikea. Intussen leg ik laminaat, pvc en tegels als een semi-pro. Kitten, verven, behang met rapport, plinten in verstek zagen... had ik vijftien jaar geleden ook niet durven hopen. Ik blijf alleen met mijn tengels af van leidingwerk verleggen of electra.
drominique schreef:
01-02-2020 14:17
Waarom?
Aardlekschakelaar omzetten altijd de bedoeling: want wel zo veilig!
De instructie van het aansluiten zit in de doos.
Kwestie van geduld en de handleiding volgen.
I know... en toch blijft de drempel hoog ;)
Net alles bij elkaar gepakt maar ik mis wat spul. Dus die gaan weer op het lijstje haha!
Waarom lijstje? Rij gewoon even naar de bouwmarkt, dan kun je vanmiddag beginnen!
Hier ook YouTube (kijk altijd meerdere filmpjes over hetzelfde onderwerp!), durven, en lief de oren van zn hoofd vragen als we samen bezig zijn. Leuk hoor.
Ik lees mee! Schilderen en lakken is hier geen probleem, geleerd door het te doen en beginnen bij onbelangrijke zaken zoals de deur van de schuur.
TVP
Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors When you could just fall back and wait? ~Doechii~
https://www.praxis.nl/klusadvies/klusvideos <— klusvideos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven