Schooladvies tl/havo en wensen kind kader
zaterdag 1 februari 2020 om 16:31
Hier een groep 8 kind en juf heeft tl/havo advies gegeven. Nu zijn we ons aan het orienteren, maar kind wil eigenlijk liever vmbo kader ivm praktijk. Kind is druk, bewegelijk en best snel afgeleid. Talenknobbel (tweetalige opvoeding) maar weinig met rekenen. Nu zit hier in de buurt een school met brede vmbo maar op het "kader" mogen ze allemaal "leuke" dingen in jaar 3 en 4 (multimedia, theater en sport o.a.) helaas is dit voor de tl leerlingen niet weggelegd. Juf zegt dat ze zich op kader waarschijnlijk gaat vervelen, maar kind wil graag de ICT kant op en dit kan prima op kader op deze school. Ik weet me eigenlijk geen raad, waar doe ik goed aan. Ga ik af op een 12 jarige of krijgt ze spijt als haren op haar hoofd? In mijn omgeving wisselende reacties; zonde/spijt van/laten doen wat ze leuk vind.
En voor de duidelijkheid, kind hoeft zeker geen tl/havo te doen omdat wij dat vinden, maar afstromen .....
Heeft iemand dit aan de hand gehad? Ik hoor graag wat ervaringen.
En voor de duidelijkheid, kind hoeft zeker geen tl/havo te doen omdat wij dat vinden, maar afstromen .....
Heeft iemand dit aan de hand gehad? Ik hoor graag wat ervaringen.
zaterdag 1 februari 2020 om 16:57
Laat ik voorop stellen dat ik met hart en ziel ga voor mijn mbo-studenten en voorheen mijn vmbo-leerlingen.
Het percentage leerlingen dat minder geluk heeft met de thuissituatie, is op het vmbo groter. Kinderen komen vaak met een negatief zelfbeeld van de basisschool (want ze waren altijd de slechtste van de klas). Veel docenten op het vmbo zeggen (met de beste bedoeling) dat ze nou eenmaal niet beter, netter, socialer, aardiger kunnen doen dat hoe ze doen. Negatief imago. Dat.
Als ik lees dat je een beïnvloedbaar onzeker en gevoelig kind hebt, zeg ik: TL/havo.
Maar het blijft een kwestie van geluk hebben. Goede chemie in de klas, steengoede mentor, positieve docenten, duidelijk beleid. Zowel op kader als op TL/havo kun je mazzel hebben, of enorme pech.

zaterdag 1 februari 2020 om 16:58
Dan zeker kader doen.
Daarna naar het mbo en eventueel doorstromen naar het hbo. Al lijkt jouw dochter mij meer het type dat in de praktijk nog veel gaat leren.
zaterdag 1 februari 2020 om 17:01
Qua niveau moet er tl/havo zeker inzitten zegt haar groep 8 juf, alhoewel die zaken die ik eerder noemde haar wel wat zullen tegenzitten heeft de juf dit advies bewust gegeven, wij hebben hier met elkaar ook extra lang over in gesprek gezeten.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook meer naar een tl/havo brugklas maar ik wil geen "push" moeder zijn. Geen zin in. Man en ik willen wel serieus naar haar wensen kijken, maar hoeveel inspraak we haar geven vind ik lastig.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook meer naar een tl/havo brugklas maar ik wil geen "push" moeder zijn. Geen zin in. Man en ik willen wel serieus naar haar wensen kijken, maar hoeveel inspraak we haar geven vind ik lastig.

zaterdag 1 februari 2020 om 17:04
Dit inderdaad! Pas in jaar 3 ga je praktijkvakken volgen en een profielkeuze maken.Ceylon schreef: ↑01-02-2020 16:55Nog een TL/havo mening hier.
Wij gingen kijken op de VMBO school. Prachtige website, mooie beloftes over praktijklessen, proefpraktijklessen die erg leuk waren. Kortom, Lon zag het helemaal zitten.
Totdat ze erachter kwam dat die leuke vakken pas in het derde jaar gegeven werden en dat de mavo/havo brugklas ook voorzag in leuke vakken.
Ze had gewoon tekenen, handvaardigheid en... ICT . Helaas ook gym
En ohja, niet vergeten: Lon wilde vanaf haar achtste iets met kunst en/of paarden.
Ze doet nu een technische opleiding.

zaterdag 1 februari 2020 om 17:05
Ik zou luisteren naar je kind. Ze is nog jong, als ze dit echt leuk vind, klimt ze zo omhoog en kan ze gerichtere vervolgopleidingen kiezen.
Op de havo zal het worstelen zijn met algemene theorie en daar wordt ze niet gelukkig van. Dan is vier jaar erg lang.
Ik vind dat de wensen van het kind áltijd het uitgangspunt moet zijn. Misschien eens samen puzzelen als ze voor vmbo kader kiest, welke weg er evt omhoog is in ICT opleidingen? Van wat ik zie op ROC websites, kan ze met een kaderopleiding zowel voor niveau 3 als een niveau 4 opleiding worden toegelaten.
Op de havo zal het worstelen zijn met algemene theorie en daar wordt ze niet gelukkig van. Dan is vier jaar erg lang.
Ik vind dat de wensen van het kind áltijd het uitgangspunt moet zijn. Misschien eens samen puzzelen als ze voor vmbo kader kiest, welke weg er evt omhoog is in ICT opleidingen? Van wat ik zie op ROC websites, kan ze met een kaderopleiding zowel voor niveau 3 als een niveau 4 opleiding worden toegelaten.
- Fight for your right to party -
zaterdag 1 februari 2020 om 17:06
Ik vind je geen push-moeder als je wil vasthouden aan het schooladvies. Het is niet dat je tegen beter weten in probeert haar op een bepaald niveau te krijgen. Je wil gewoon dat ze doet wat ze volgens de basisschool kan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 1 februari 2020 om 17:08
Helaas, geen scholen met GL en hier in de buurt ook weinig met multimedia/ict op tl niveau dat te fietsen is. Een school die iets heeft maar dat is pas vanaf havo, dus als je 3 havo niet haalt geen ict. TjaBetty_Slocombe schreef: ↑01-02-2020 17:05Er zijn wel tl-scholen met meer aandacht voor ICT. Misschien heb je een van die scholen in de buurt?

zaterdag 1 februari 2020 om 17:12
Jammer, want dat was net een ideale oplossing geweest

Ik zou ook niet zo snel onder het advies van de basisschool gaan zitten. Ik zou dit ook gewoon met dochter bespreken zo.
Ook geen scholen met sterlessen, extralessen, verdiepingsdingen of hoe al die gezelligheid maar mag heten?

zaterdag 1 februari 2020 om 17:17
Een kind van 12 kan de gevolgen van haar wensen en handelen nog (lang) niet overzien. Daar heeft ze volwassenen voor nodig. Het getuigd van goed ouderschap om haar de veiligheid te bieden om de keuze voor haar te maken. (goed onderbouwd, en in samenspraak, dus niet over haar hoofd heen)
Verder absoluut eens met sosofie. Dat is ook mijn ervaring. Mijn kind is opgestroomd van kader, via TL, naar Havo. Havo heeft qua omgangsvormen en tolerantie een andere populatie dan kader.
Verder absoluut eens met sosofie. Dat is ook mijn ervaring. Mijn kind is opgestroomd van kader, via TL, naar Havo. Havo heeft qua omgangsvormen en tolerantie een andere populatie dan kader.
zaterdag 1 februari 2020 om 17:18
Absoluut niet. 9 van de 10 keer ga je met kader naar mbo 3. Daar kun je helemaal niet mee naar HBO. Moet je eerst niveau 4 doen.watdachtjehiervan schreef: ↑01-02-2020 16:58Dan zeker kader doen.
Daarna naar het mbo en eventueel doorstromen naar het hbo. Al lijkt jouw dochter mij meer het type dat in de praktijk nog veel gaat leren.

zaterdag 1 februari 2020 om 17:22
Een hobby of club rond ICT zoeken buiten de school is geen optie?
Laat haar maar lekker in haar vrije tijd met computers en grafische vormgeving klooien.
En het desnoods zien als voorbereiding op MBO.

zaterdag 1 februari 2020 om 17:33
Ik lees hier net dat ze met kader naar mbo 4 kan. Hetzelfde dus als met tl. Moeder geeft duidelijk aan dat kimd van Havo ongelukkig wordt.Doorenvogels55 schreef: ↑01-02-2020 17:18Absoluut niet. 9 van de 10 keer ga je met kader naar mbo 3. Daar kun je helemaal niet mee naar HBO. Moet je eerst niveau 4 doen.
zaterdag 1 februari 2020 om 17:45
Niet alle mbo niveau 4-opleidingen nemen leerlingen met een kader-diploma aan. Het kan dus, maar het kan ook dat ze niet toegelaten wordt.watdachtjehiervan schreef: ↑01-02-2020 17:33Ik lees hier net dat ze met kader naar mbo 4 kan. Hetzelfde dus als met tl. Moeder geeft duidelijk aan dat kimd van Havo ongelukkig wordt.
zaterdag 1 februari 2020 om 17:46
Hier ben ik het helemaal mee eens.Francien2019 schreef: ↑01-02-2020 17:17Een kind van 12 kan de gevolgen van haar wensen en handelen nog (lang) niet overzien. Daar heeft ze volwassenen voor nodig. Het getuigd van goed ouderschap om haar de veiligheid te bieden om de keuze voor haar te maken. (goed onderbouwd, en in samenspraak, dus niet over haar hoofd heen)
zaterdag 1 februari 2020 om 17:46
Is absoluut niet altijd zo. Meestal niet zelfs.watdachtjehiervan schreef: ↑01-02-2020 17:33Ik lees hier net dat ze met kader naar mbo 4 kan. Hetzelfde dus als met tl. Moeder geeft duidelijk aan dat kimd van Havo ongelukkig wordt.
zaterdag 1 februari 2020 om 17:47
Waarschijnlijk knuppel in het hoenderhok
, maar als jullie vinden dat je kind beter tot zijn recht komt op kader dan is dat toch helemaal goed?
Wat is daar mis mee? Helemaal niets toch?
Als je kind meer praktisch is ingesteld dan is tl/havo vreselijk!
Wat is daar mis mee? Helemaal niets toch?
Als je kind meer praktisch is ingesteld dan is tl/havo vreselijk!
juffiejuf wijzigde dit bericht op 01-02-2020 17:49
14.47% gewijzigd
zaterdag 1 februari 2020 om 17:49
Het is een lastige keuze voor jullie, mijn zoon is ooit op vmbo-t begonnen en nadat hij is blijven zitten in de derde klas naar kader gegaan. Daar heeft hij met gemak zijn diploma kunnen halen. Hij vond kader leuker door meer praktijk maar nog steeds was naar school gaan vreselijk. Ook omdat hij niet zo een fijne klas had. Veel kinderen met o.a. concentratie problemen. Sinds dit jaar zit hij echter op MBO 4 en hij vindt school opeens leuk, hij heeft nu nog meer praktijk en blijkt opeens heel goed in iets te zijn. Ik heb ‘spijt’ dat hij niet eerder naar kader is gegaan omdat hij dan minder lang op die voor hem saaie middelbare school had gezeten. Hij kon met zijn kader trouwens uit veel mbo 4 opleidingen kiezen.
zaterdag 1 februari 2020 om 17:50
zaterdag 1 februari 2020 om 17:51
Ja wat is er een type voor zijn? Ik heb echt geen idee. Ze is natuurlijk ook nog best jong. Ik doe zelf ook maar wat! Ik heb geen ervaring. Nooit eerder een kind op VO gehad, zelf van mavo 4, naar havo naar hbo gegaan en werk in de zorg, dus het staat allemaal ver van mij af. Zo lastig waar ik goed aan doe. Hier ook weer erg veel wisselende reacties. Helaas geen dakpanklassen havo/tl/kader want anders koos ik daar acuut voor. Kon ik het nog 1 of 2 jaar uitstellen, maar helaas.
Hier in de regio zie ik dat tl een beetje tussen wal en schip valt. Havo en vwo allerlei plusklassen/talentdingen, kader praktische leuke zaken. Mavo is mavo, niks plus/talent etc. Jammer.
zaterdag 1 februari 2020 om 17:52
Als ze op de MBO kader school heeft gezien dat je lekker de hele dag mag sporten en theater doen, dan snap ik wel dat ze daar naar toe wil.
Mijn twaalfjarige nichtje werd destijds 'verleid' doordat er allemaal leuke diertjes waren om te verzorgen en ze een moestuin kreeg.
Jouw twaalfjarige kan het niet overzien wat er nú moet gebeuren om later iets te kunnen doen wat haar dan voldoening en kansen geeft. Dus zal jij daarin moeten sturen.
En naar mijn mening mik je liever op het hoogst haalbare van tl/havo. Afzakken is helaas makkelijker dan klimmen in ons onderwijssysteem.
Mijn twaalfjarige nichtje werd destijds 'verleid' doordat er allemaal leuke diertjes waren om te verzorgen en ze een moestuin kreeg.
Jouw twaalfjarige kan het niet overzien wat er nú moet gebeuren om later iets te kunnen doen wat haar dan voldoening en kansen geeft. Dus zal jij daarin moeten sturen.
En naar mijn mening mik je liever op het hoogst haalbare van tl/havo. Afzakken is helaas makkelijker dan klimmen in ons onderwijssysteem.