Zus boos.. tips?
zaterdag 1 februari 2020 om 14:22
Mijn werkgever laat veel spullen in Azië produceren. Dit wordt gecoördineerd vanuit Singapore en soms ook Bangkok, en omdat niets daar vanzelf gaat en woorden als ‘ja’ en ‘nee’ in Azië soms een andere betekenis hebben dan hier, moet ik af en toe die kant op.
Bij het laatste bezoek kreeg ik van mijn zus de vraag of mijn net 18 geworden neef (haar zoon) mee zou kunnen. Hij wist op dat moment niet goed wat hij moest doen na afronden van de middelbare school. De studie waar hij aan was begonnen beviel niet en mijn zus en haar man vonden het wel een goed idee dat hij letterlijk wat afstand nam om na te denken over wat hij dan wel wilde. Ik ken hem als een sympathieke, wat rustige jongen en vond het verder wel prima, maar heb wel meteen erbij gezegd dat ik geen oppas ben. Zus heeft tickets geregeld op dezelfde vlucht als ik en ook betaald voor een extra hotelkamer (ze zijn redelijk welgesteld).
Lang verhaal kort, hij heeft in Bangkok, voor zover ik heb kunnen zien, in ieder geval twee keer een ‘freelancer’ mee naar zijn hotelkamer genomen. De eerste keer was toen we met z’n 3-en (hij, een collega en ik) wat waren gaan drinken in een zijstraatje van Sukhumvit en mijn neef al snel alle aandacht kreeg van een meisje die in mijn neef wel een sympathiek verdienmodel zag. Binnen een half uur waren ze alle twee weg. Daarna had hij een ‘long term’ meisje met wie hij een dag lang door Bangkok is gaan zwerven.
Ik heb hier verder niet zo’n mening over. Ik had mijn neef uitgelegd hoe dit soort dingen in Thailand werken en verder is het enige waar ik heel expliciet in ben geweest dat hij het niet in zijn hoofd moest halen om drugs mee te nemen naar Singapore of Thailand (je weet maar nooit met de jeugd van tegenwoordig..) maar dat had hij zelf ook al bedacht.
Mijn collega vond het bijzonder grappig dat mijn neef zich gewillig liet inpalmen door een ‘freelancer’, maar deed daarna alsof er niets aan de hand was. Ik heb verder ook niets tegen mijn zus gezegd (what happens in Bangkok..) en ook niet tegen mijn vrouw. Wat volwassen familieleden in hun vrije tijd doen, zijn mijn zaken niet en ik heb 0 behoefte om te praten over het sexleven van kinderen van familieleden.
Nu, maanden later, is mijn zus er op de een of andere manier achter gekomen dat haar zoon tegen betaling sex heeft gehad in Thailand en dat is nogal een dingetje geworden. Het komt erop neer dat ze het mij kwalijk neemt dat dit is gebeurd, omdat ik een slecht voorbeeld heb gegeven door hem mee te nemen naar een verkeerde bar en er geen stokje voor heb gestoken.
Mijn eerste verweer is dat ik van te voren had gezegd dat ik geen oppas ben. Maar ze vindt toch dat ik mede verantwoordelijk ben. We hebben hier 2 keer over gesproken en 2 keer onenigheid erover gehad. Nu wil mijn zus weer een gesprek hierover. Eigenlijk heb ik hier geen zin in. Ik vind het onderwerp gênant om te bespreken en niet iets dat mij aangaat. Ik vind het stom dat ze zich er druk om maakt en mij daarin betrekt. Dit heb ik al 2 keer gezegd, maar dat maakt haar alleen maar bozer. Tegelijkertijd vind ik het jammer dat op zich goede familiebanden toch wat onder druk komen te staan. Wat is hier handig?
Bij het laatste bezoek kreeg ik van mijn zus de vraag of mijn net 18 geworden neef (haar zoon) mee zou kunnen. Hij wist op dat moment niet goed wat hij moest doen na afronden van de middelbare school. De studie waar hij aan was begonnen beviel niet en mijn zus en haar man vonden het wel een goed idee dat hij letterlijk wat afstand nam om na te denken over wat hij dan wel wilde. Ik ken hem als een sympathieke, wat rustige jongen en vond het verder wel prima, maar heb wel meteen erbij gezegd dat ik geen oppas ben. Zus heeft tickets geregeld op dezelfde vlucht als ik en ook betaald voor een extra hotelkamer (ze zijn redelijk welgesteld).
Lang verhaal kort, hij heeft in Bangkok, voor zover ik heb kunnen zien, in ieder geval twee keer een ‘freelancer’ mee naar zijn hotelkamer genomen. De eerste keer was toen we met z’n 3-en (hij, een collega en ik) wat waren gaan drinken in een zijstraatje van Sukhumvit en mijn neef al snel alle aandacht kreeg van een meisje die in mijn neef wel een sympathiek verdienmodel zag. Binnen een half uur waren ze alle twee weg. Daarna had hij een ‘long term’ meisje met wie hij een dag lang door Bangkok is gaan zwerven.
Ik heb hier verder niet zo’n mening over. Ik had mijn neef uitgelegd hoe dit soort dingen in Thailand werken en verder is het enige waar ik heel expliciet in ben geweest dat hij het niet in zijn hoofd moest halen om drugs mee te nemen naar Singapore of Thailand (je weet maar nooit met de jeugd van tegenwoordig..) maar dat had hij zelf ook al bedacht.
Mijn collega vond het bijzonder grappig dat mijn neef zich gewillig liet inpalmen door een ‘freelancer’, maar deed daarna alsof er niets aan de hand was. Ik heb verder ook niets tegen mijn zus gezegd (what happens in Bangkok..) en ook niet tegen mijn vrouw. Wat volwassen familieleden in hun vrije tijd doen, zijn mijn zaken niet en ik heb 0 behoefte om te praten over het sexleven van kinderen van familieleden.
Nu, maanden later, is mijn zus er op de een of andere manier achter gekomen dat haar zoon tegen betaling sex heeft gehad in Thailand en dat is nogal een dingetje geworden. Het komt erop neer dat ze het mij kwalijk neemt dat dit is gebeurd, omdat ik een slecht voorbeeld heb gegeven door hem mee te nemen naar een verkeerde bar en er geen stokje voor heb gestoken.
Mijn eerste verweer is dat ik van te voren had gezegd dat ik geen oppas ben. Maar ze vindt toch dat ik mede verantwoordelijk ben. We hebben hier 2 keer over gesproken en 2 keer onenigheid erover gehad. Nu wil mijn zus weer een gesprek hierover. Eigenlijk heb ik hier geen zin in. Ik vind het onderwerp gênant om te bespreken en niet iets dat mij aangaat. Ik vind het stom dat ze zich er druk om maakt en mij daarin betrekt. Dit heb ik al 2 keer gezegd, maar dat maakt haar alleen maar bozer. Tegelijkertijd vind ik het jammer dat op zich goede familiebanden toch wat onder druk komen te staan. Wat is hier handig?
zaterdag 1 februari 2020 om 21:27
Pedagogisch gezien had je wel wat moeten zeggen. Op je 18e ben je nog heel gevoelig voor de mening van oudere mensen. Je had het met hem moeten bespreken, zonder oordelen, maar wel waarschuwen, van "wees voorzichtig neef".
Maar goed, dat is nu te laat. En je hebt te maken met een zus die boos is en dat op de verkeerde afreageert. En dan is er maar één ding wat je kan doen om de familie relatie goed te houden: incasseren en haar gevoel erkennen. Je hoeft echt geen sorry te zeggen, maar ga jezelf ook niet verontschuldigen of eruit lullen, zeg alleen de mantra: "ik kan me voorstellen dat je ... vervelend vindt/dat ... je raakt".
Succes!
Maar goed, dat is nu te laat. En je hebt te maken met een zus die boos is en dat op de verkeerde afreageert. En dan is er maar één ding wat je kan doen om de familie relatie goed te houden: incasseren en haar gevoel erkennen. Je hoeft echt geen sorry te zeggen, maar ga jezelf ook niet verontschuldigen of eruit lullen, zeg alleen de mantra: "ik kan me voorstellen dat je ... vervelend vindt/dat ... je raakt".
Succes!
zaterdag 1 februari 2020 om 21:38
Eensconsuelabananahammok schreef: ↑01-02-2020 15:26Een net 18 jarige knul zou ik , zeker als het om mijn neefje zou gaan, wel degelijk terug gefloten hebben.
Geen oppas willen zijn vind ik eigenlijk sowieso dan al reden om hem niet mee genomen te hebben om zakenreis.
Het zou voor mij namelijk niet te verenigen zijn, geen oppas willen zijn, maar wel mijn neefje/ nichtje mee op reis te nemen.
Net 18 is gewoon nog een kind , dat de wet er allerlei rechten op die leeftijd aan geeft betekent nog niet dat een net 18 jarige al voldoende volwassen inzicht heeft.
Dus ja, ik vind het toch al raar dat je hem dan meeneemt zonder de oppas te willen zijn.
Als ik mijn nichtje of neefje mee zou nemen, ben ik als vanzelfsprekend de oppas.
Of beter gezegd, dan neem ik ook de verantwoordelijkheid om als de volwassenen op hem / haar te letten .
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
zaterdag 1 februari 2020 om 21:47
Dit. Ik vind TO nogal een slap flensje mbt de aanpak daar en zijn houding nu.consuelabananahammok schreef: ↑01-02-2020 15:26Een net 18 jarige knul zou ik , zeker als het om mijn neefje zou gaan, wel degelijk terug gefloten hebben.
Geen oppas willen zijn vind ik eigenlijk sowieso dan al reden om hem niet mee genomen te hebben om zakenreis.
Het zou voor mij namelijk niet te verenigen zijn, geen oppas willen zijn, maar wel mijn neefje/ nichtje mee op reis te nemen.
Net 18 is gewoon nog een kind , dat de wet er allerlei rechten op die leeftijd aan geeft betekent nog niet dat een net 18 jarige al voldoende volwassen inzicht heeft.
Dus ja, ik vind het toch al raar dat je hem dan meeneemt zonder de oppas te willen zijn.
Als ik mijn nichtje of neefje mee zou nemen, ben ik als vanzelfsprekend de oppas.
Of beter gezegd, dan neem ik ook de verantwoordelijkheid om als de volwassenen op hem / haar te letten .
zaterdag 1 februari 2020 om 21:51
zaterdag 1 februari 2020 om 21:51
DitHet-groepje schreef: ↑01-02-2020 14:25Ik vind dat je 100% gelijk hebt en ik zou dus ook geen gesprek meer aangaan.
Jammer dat zij dit zo vindt maar jij kunt niet terug in de tijd reizen en daarnaast is hij 18 en heeft plezier gehad dus wat is het probleem.
zaterdag 1 februari 2020 om 22:13
‘What happens in Bangkok..’
Weet je wat het is. Mijn vrouw vindt mijn zakentrips al een soort snoepreisjes. Als ik haar wat ga vertellen over sexuele escapades van een familielid, dan versterkt dat het beeld en zal ze wellicht dingen gaan vermoeden die niet aan de orde zijn.
Mijn realiteit met dat soort trips bestaat uit jetlags, lange dagen, omschakelen naar ander klimaat, vermoeid raken van gesprekken in gebrekkig engels vol culturele valkuilen, hopen dat de lichte keelpijn na 12 uur vliegen geen full-blown keelontsteking wordt, ergernis over eindeloze verkeersopstoppingen, zorgen over beroerde luchtkwaliteit vanwege aanleg voor astma, enzovoorts. Ik heb helemaal geen zin om me ook nog heel druk te moeten maken over wat andere volwassenen in het gezelschap verder doen in hun hotelkamer.
zaterdag 1 februari 2020 om 22:20
ManOpHetPrikbord schreef: ↑01-02-2020 22:13‘What happens in Bangkok..’
Weet je wat het is. Mijn vrouw vindt mijn zakentrips al een soort snoepreisjes. Als ik haar wat ga vertellen over sexuele escapades van een familielid, dan versterkt dat het beeld en zal ze wellicht dingen gaan vermoeden die niet aan de orde zijn.
Mijn realiteit met dat soort trips bestaat uit jetlags, lange dagen, omschakelen naar ander klimaat, vermoeid raken van gesprekken in gebrekkig engels vol culturele valkuilen, hopen dat de lichte keelpijn na 12 uur vliegen geen full-blown keelontsteking wordt, ergernis over eindeloze verkeersopstoppingen, zorgen over beroerde luchtkwaliteit vanwege aanleg voor astma, enzovoorts. Ik heb helemaal geen zin om me ook nog heel druk te moeten maken over wat andere volwassenen in het gezelschap verder doen in hun hotelkamer.
Joh. Volgens mij is alles wel gezegd nu. Succes met je familieverhoudingen en je vrouw. Mazzel!
zaterdag 1 februari 2020 om 22:22
Eens.Betty_Slocombe schreef: ↑01-02-2020 16:37Ik zal wel weer een preutse tuthola zijn, maar ik vind prostitueebezoek nogal iets anders dan stiekem 7 pilsjes drinken in de hotelbar. Vooral omdat de kans op een onvrijwillige prostituee nogal fors is.
TO kan niemand aan een touw vastbinden, maar er is niets mis mee om een jongen van 18 even van te voren te melden dat je absoluut geen prijs stelt op dit soort activiteiten tijdens jullie gezamenlijke trip.
TO heeft hem "uitgelegd hoe dingen werken" en ik mag toch hopen dat dat geen gebroederlijke gezelligheid omtrent correct hoerenlopen geweest is, maar het was in elk geval zeker weten geen afwijzing van deze activiteiten.
Maar goed, aangezien het nu al gebeurd is en TO overtuigd is van zijn eigen gelijk en zijn zus ook, hebben mijn ideeën geen relevantie.
Ten eerste is betaalde seks niet iets wat je gezellig doet als je met familie op vakantie bent.
Ten tweede is betaalde seks op een zakenreis echt beneden alle peil.
En ten derde is betaalde seks in Nederland iets anders dan als rijke toerist in Thailand naar de hoeren gaan. Je weet daar al helemáál niet hoe vrijwillig iemand dat doet.
Ik vind het knap triest dat zoveel mensen hier de andere kant op zouden kijken.
zaterdag 1 februari 2020 om 22:52
Wat een aannames...Tia.Dalma schreef: ↑01-02-2020 22:20Jouw vrouw weet niet hoeveel moeite jij je maar moet getroosten om de snelle gearriveerde zakenbink te zijn. Is niet makkelijk hè, poor boy? Zij ziet dat maar als snoepreisjes maar normaal drink je nooit een drankje in een bar vol vrouwen, dat was alleen voor neef. En gedverdemme, toen bleef ie er ook nog eens aan één hangen (hoewel, was dat wel een vrouw??). En jij, onervaren als je bent in die stad, want alleen aan het werk, wist je geen raad met die jongen en zijn gedrag. Want je was veel te druk om je met hem bezig te houden, zelfs daar in die bar!
Joh. Volgens mij is alles wel gezegd nu. Succes met je familieverhoudingen en je vrouw. Mazzel!
zaterdag 1 februari 2020 om 23:10
Uit eigenbelang dus niet tegen je vrouw gezegd, sjiek hoor.ManOpHetPrikbord schreef: ↑01-02-2020 22:13‘What happens in Bangkok..’
Als jij regelmatig daar op zakenreis bent, weet jij dondersgoed hoe de vork daar in de steel zit. Dat is niet te downgraden door deze vrouwen maar “freelancers” te noemen.
En jij vind het een prima plan om je neefje die de puberteitresten nog achter zijn oren heeft kleven daar zijn goddelijke gang mee te laten gaan.
Dat zegt mij ook iets over je eigen normen en waarden, want ik kan mij niet voorstellen als je deze hoog hebt zitten, je je schouders ophaalt als de zoon van je zus zijn op hol geslagen hormonen er op loslaat.
En daar is, ik was de oppas niet want al aangegeven, een heel heeeeeel slap excuus.
Persoonlijk zou ik mij toch een stuk meer bekommeren over de kinderen van mijn sibling.
zaterdag 1 februari 2020 om 23:26
Dat hij het niet aan zijn vrouw verteld snap ik wel. Als die toch al met een schuin oog die reizen bekijkt is dit misschien net de druppel. Het staat er om bekend hé. En als dan blijkt dat een medereiziger en ook nog je neef wel van bil is gegaan dan zal ze snel kunnen denkend dat dat gebruikelijk is.
zaterdag 1 februari 2020 om 23:29
God zeg doe ff normaal. Jaloers ofzo? Of is het wat close to home. Natuurlijk drink je wel eens wat.Tia.Dalma schreef: ↑01-02-2020 22:20Jouw vrouw weet niet hoeveel moeite jij je maar moet getroosten om de snelle gearriveerde zakenbink te zijn. Is niet makkelijk hè, poor boy? Zij ziet dat maar als snoepreisjes maar normaal drink je nooit een drankje in een bar vol vrouwen, dat was alleen voor neef. En gedverdemme, toen bleef ie er ook nog eens aan één hangen (hoewel, was dat wel een vrouw??). En jij, onervaren als je bent in die stad, want alleen aan het werk, wist je geen raad met die jongen en zijn gedrag. Want je was veel te druk om je met hem bezig te houden, zelfs daar in die bar!
Vind dit wel een heel overtrokken reactie hoor.
Klinkt alsof je zwanger bent, jezelf lelijk voelt en je man in Bangkok zit en net appte dat hij nog ff blijft
zaterdag 1 februari 2020 om 23:31
zaterdag 1 februari 2020 om 23:36
En je zus zal vast akkoord zijn gegaan met die loze ik ben geen oppas uitspraak van je? Vast niet, anders zou ze niet boos zijn nu. Jij kan dan wel makkelijk denken ervanaf te zijn door zoiets te roepen maar zo werkt het niet. Meenemen betekent verantwoordelijk zijn voor. Maakt geen bal uit wat je geroepen hebt. Je zus had trouwens ook beter moeten weten, ze zal dus echt wel benadrukt hebben om goed op te letten. Waarop jij natuurlijk uitriep geen oppas te zijn.
Duidelijk is dat je er een bent die zich overal makkelijk vanaf wilt en denkt te kunnen maken. Je zus is terecht boos op je. Tip? Als je geen oppas wilt zijn gewoon niet meenemen.
Duidelijk is dat je er een bent die zich overal makkelijk vanaf wilt en denkt te kunnen maken. Je zus is terecht boos op je. Tip? Als je geen oppas wilt zijn gewoon niet meenemen.
zaterdag 1 februari 2020 om 23:44
En weer eens.consuelabananahammok schreef: ↑01-02-2020 23:10Uit eigenbelang dus niet tegen je vrouw gezegd, sjiek hoor.
Als jij regelmatig daar op zakenreis bent, weet jij dondersgoed hoe de vork daar in de steel zit. Dat is niet te downgraden door deze vrouwen maar “freelancers” te noemen.
En jij vind het een prima plan om je neefje die de puberteitresten nog achter zijn oren heeft kleven daar zijn goddelijke gang mee te laten gaan.
Dat zegt mij ook iets over je eigen normen en waarden, want ik kan mij niet voorstellen als je deze hoog hebt zitten, je je schouders ophaalt als de zoon van je zus zijn op hol geslagen hormonen er op loslaat.
En daar is, ik was de oppas niet want al aangegeven, een heel heeeeeel slap excuus.
Persoonlijk zou ik mij toch een stuk meer bekommeren over de kinderen van mijn sibling.
Dan maar een affakkelaar.
zaterdag 1 februari 2020 om 23:45
Klinkt alsof je al helemaal bent ingeburgerd, zo na een maandje. Proost, schat!strings-attached schreef: ↑01-02-2020 23:29God zeg doe ff normaal. Jaloers ofzo? Of is het wat close to home. Natuurlijk drink je wel eens wat.
Vind dit wel een heel overtrokken reactie hoor.
Klinkt alsof je zwanger bent, jezelf lelijk voelt en je man in Bangkok zit en net appte dat hij nog ff blijft![]()
zaterdag 1 februari 2020 om 23:56
Geen idee wat je bedoelt maar ik hoop van welLuci_Morgenster schreef: ↑01-02-2020 23:50Ow, ben jij die kruizenmadam uit dat spuugpaleis die we vroeger hadden?![]()
zondag 2 februari 2020 om 04:44
Ik vind het trouwens echt raar van je zus om te vragen of haar 18-jarige zoon met oom mee op zakenreis kan.
Laat die jongen lekker zelf gaan reizen als ie dat zo hard nodig heeft, in Australië of een ander kuis land voor mijn part.
Niet slim van je om er mee in te stemmen maar ik kan me goed voorstellen dat je geen oppas wil zijn.
Laat die jongen lekker zelf gaan reizen als ie dat zo hard nodig heeft, in Australië of een ander kuis land voor mijn part.
Niet slim van je om er mee in te stemmen maar ik kan me goed voorstellen dat je geen oppas wil zijn.
Hello, can you hear me?