Steunzolen

31-01-2020 21:06 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft sinds 3 maanden hoge steunzolen ivm stabiliteit van de enkels. Ze groeit enorm hard op het moment en blijkbaar ook in haar voeten. Nu klaagt ze dat haar schoenen te klein worden. Moet ik dan ook gelijk nieuwe steunzolen voor haar? Natuurlijk ga ik het morgen navragen bij een goede schoenwinkel met orthopedische afdeling, maar even ter voorbereiding...
Ja, een steunzool is afgestemd op schoenmaat.
Wat Sophiever zegt.
Kan ze trouwens niet beter oefeningen dien om haar enkels sterker te maken in plaats van steunzolen te dragen?
sugarmiss schreef:
31-01-2020 21:19
Kan ze trouwens niet beter oefeningen dien om haar enkels sterker te maken in plaats van steunzolen te dragen?
Die heeft ze ook, maar dit is ook om de stand en houding te verbeteren en juist die zolen zouden extra nut hebben omdat de grote groeispurt van puberella's er aan kwam en het dan in een betere stand kwam. Aldus de arts en andere deskundigen. Alleen die dingen zijn kneiterduur en worden maar beperkt vergoed vanuit welke aanvullende verzekering dan ook.
Steunzolen bij kinderen is discutabel. Welk soort arts is er bij betrokken?
-Lucille- schreef:
31-01-2020 21:38
Steunzolen bij kinderen is discutabel. Welk soort arts is er bij betrokken?
Revalidatie-arts
Dan ga ik ervan uit dat er een reden is, anders dan zwakke enkels. Omdat ze moet revalideren?
Want juist bij zwakke enkels werd het ons ten zeerste ontraden om steunzolen te gebruiken.

Dan zou ze als volwassene afhankelijk blijven van steunzolen, omdat spieren dan niet getraind zouden worden om zelf die steun te bieden.
De revalidatiearts heeft DCD bij haar gediagnosticeerd. Ze is daarnaast licht hypermobiel en had een afwijkende stand van de enkels. Ik moet zeggen, ze valt sinds ze ze heeft ook stukken minder over haar voeten en lijkt beter en makkelijker te lopen. Dus ik beklaag me niet dat ze ze heeft, maar had liever dat ze nog geen nieuwe nodig had gezien de prijs van die dingen. :-?
Mijn dochter heeft ook steunzolen. Ook ivm hypermobiele enkels. Maar na een groeispurt konden ze de steunzolen weer opvullen en verlengen. Kan natuurlijk niet oneindig, maar koste een schijntje vergeleken nieuwe zolen.

Dit lieten we doen bij een podoloog die in het medisch centrum zit.
Misschien is er bij jullie ook een podoloog in de buurt?
Hoi TO,

Onze zoon (net 4) heeft sinds 9 maanden steunzolen. Afgelopen week zijn de nieuwe toevallig geleverd omdat ze te klein waren geworden, maar zijn eerste zolen heeft hij in 2 schoenmaten gedragen. In die grotere maat was de speling die ontstond echt minimaal dus dat durfden wij wel aan.
Ze heeft nieuwe schoenen, een maat groter. Haar steunzolen gingen er mooi in en bij de schoenwinkel hebben ze de schoenen/steunzolen bij de tenen aangepast. Hiermee konden de steunzolen nog wel even mee, maar zodra deze schoenen te klein worden, moet ze waarschijnlijk wel nieuwe.
Schoenmaten en maten van steunzolen lopen niet 1 op 1. Een paar steunzolen gaat normaal gezien dus lager mee dan 1 schoenmaat. De aanmeetster van de orthopedisch-instrumentenmaker zegt hier altijd 1 paar steunzolen per 1,5 maximaal 2 schoenmaten. Het belangrijkste is dat de welvingen van de steunzolen goed blijven aansluiten op de voetboog/voetholte en de bal onder de voorvoeten. Zeg er zelf bij het aanmeten hier altijd wel bij, bij twijfel de grootste maat. Want als het dan tegen zit zitten we hier over een half jaar weer. Idd, ze zijn behoorlijk prijzig. Hier tussen de €. 150,00 en €. 200,00. Maar hebben jullie dan die lange steunzooltjes welke doorlopen tot onder de tenen, of juist die 3/4-tjes, dus tot onder de voorvoeten. En ook allemaal die dure kinderschoenen met los en uitneembaar voetbed?

@Herfstblaadje19,
Wat is jou zoontje jong aan de steunzolen zeg? Was vroeger bij kinderen heel normaal, maar nu ..

Waar laten jullie het dan op-/aanmeten? Bij Podoloog/Podotherapeut of de orthopedisch-instrumentenmaker welke in het ziekenhuis aan de orthopeed is verbonden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven