Weekend thuisblijven?

01-02-2020 12:20 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gaan jullie elk weekend erop uit met de kinderen? Ik niet altijd. Vandaag bljhven we binnen. Ik ben verkouden, alle boodschappen zijn in huis, het regent en dochter vermaakt zich met haar nieuwe playmobile.

Geen sociale verplichtingen, morgen ook niet. Morgen gaan we naar balorig. En dat was het ook.

Ergens voel ik me dan schuldig dat we binnen zitten. Hoe is dat bij andere?
Waarom zou je dat elk weekend moeten gaan doen?
Door de week is al moeten, met werken en school.

De oudste was gisteravond aan het zwemmen en de jongste had gisteravond zwemles c.

Vandaag zijn we naar opa en oma gefietst en nu is ze lekker creatief met verf. Ze kan naar buiten als ze wil maar aangezien ze last heeft van oor hoeft dat niet. De oudste zit te gamen.
Meestal gaan ze op zondag paar uurtjes zwemmen maar dat zit er voor nu niet in. Ik ga morgen avond uit eten dan is het alweer tijd voor school en werk.

Ik ga echt niet elk weekend naar ballorig/pretpark etc.
Meestal doen we nog een boodschapje of gaan ff naar de stad. Ook koffie drinken bij de grootouders en af en toe lekker uit eten.
Ik kan me voorstellen dat het er ook van afhangt waar je woont, ik woonde als klein kind in een rustige buurt met veel vriendjes en vriendinnetjes en veel tuinen om te spelen. Mijn ouders deden dus niet elk weekend iets met mij.
Hoe kunnen die kinderen nu bij-tanken van een drukke week school als ze ook in 't weekend 1000 dingen moeten?

En hoe tank je zelf bij na een drukke week werk als je ook in 't weekend nog van de ene plek naar de andere bent aan 't hollen en rijden?

En dan schrikken we dat er de laatste tijd zoveel burn-outs ontstaan?

Geef mij maar een weekendje échte rust.
Kind is nét 1 en ik ben zeer hoogzwanger en best wel last van mijn bekken dus er zijn dagen ik em kind inderdaad alleen buiten komen voor een boodschap en dan ben ik bekaf.

Ze loopt ook nog niet en nu alles nog klam, vochtig en vies heeft zelf laten kruipen weinig zin.

Gelukkig komt oma haar regelmatig halen voor een frisse neus op de fiets!
Wist je dat "je vervelen" heel goed is voor een kind? Daar worden ze creatief van.
Gewoon de rust om even niks te doen, tijd om te lummelen is prima. De weken zitten vol genoeg.
Ik denk eerder dat te veel doen problemen geeft, niet te weinig doen.
En even een ommetje voor de broodnodige frisse lucht kan altijd natuurlijk, maar die verplichtingen en dat entertainen....nee, nergens voor nodig.
herfstappeltaart schreef:
01-02-2020 15:28
Wist je dat "je vervelen" heel goed is voor een kind? Daar worden ze creatief van.
Ow, puhliezzzzzz zeg, wat een onzin.

Maar..................... hoezo moet je in het weekend van alles doen? Lekker bijkomen, beetje tuttelen, buiten spelen ofzo.

Weekend is om te relaxen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
01-02-2020 15:29
Ow, puhliezzzzzz zeg, wat een onzin.

Maar..................... hoezo moet je in het weekend van alles doen? Lekker bijkomen, beetje tuttelen, buiten spelen ofzo.

Weekend is om te relaxen.

Nee hoor dat is geen onzin. Als kinderen altijd maar gepland actief moet zijn en steeds beziggehouden worden met uitstapjes, sport, pretparken e.d. komen ze nooit tot zelf verzinnen van dingen. Geef ze een paar lakens en een paar oude stoelen of een oude tafel en ze gaan lekker spelen zonder gestuurd te worden verder. Even "niks te doen"is heel goed voor ze.
Marnamai schreef:
01-02-2020 14:45
Hoe kunnen die kinderen nu bij-tanken van een drukke week school als ze ook in 't weekend 1000 dingen moeten?

En hoe tank je zelf bij na een drukke week werk als je ook in 't weekend nog van de ene plek naar de andere bent aan 't hollen en rijden?

En dan schrikken we dat er de laatste tijd zoveel burn-outs ontstaan?

Geef mij maar een weekendje échte rust.
Inderdaad!
Mijn kinderen vermaken zich prima in en om huis. Als we veel te doen hebben in het weekend kan vooral de middelste daar echt over klagen.
Het valt me op dat in dit topic hier iedereen hetzelfde over denkt. In mijn omgeving zie ik veel gezinnen die er vaak op uittrekken. En dan ook echt naar de dierentuin, pretpark enz.
herfstappeltaart schreef:
01-02-2020 16:04
Nee hoor dat is geen onzin. Als kinderen altijd maar gepland actief moet zijn en steeds beziggehouden worden met uitstapjes, sport, pretparken e.d. komen ze nooit tot zelf verzinnen van dingen. Geef ze een paar lakens en een paar oude stoelen of een oude tafel en ze gaan lekker spelen zonder gestuurd te worden verder. Even "niks te doen"is heel goed voor ze.
Dit geldt voor sommige kinderen ja, maar lang niet voor alle.
Het is gewoon een veel te kort door de bocht generalisatie.

Overigens is: geef ze een paar lakens en een paar oude stoelen.... natuurlijk iets heel anders dan: van verveling worden ze creatief.

David Dunning
Ik vind dat er nog wel een verschil is tussen er op uit gaan met de kinderen of binnen blijven.
Als je er niet op uit gaat, kunnen de kinderen best gewoon naar buiten: achtertuin, speelveld, straat, vriendjes.
Is toch - bijna- geen doen, er elk weekend op uit gaan? Waarbij ik dan "er op uit gaan" zie als: naar Balorig gaan. Dus dit weekend TO ga jij er dan op uit, ook al blijf je vandaag dan binnen. En met een beetje pech ben je morgen bij Balorig ook binnen. ;-)
Waarom zou je na de doordeweekse verplichtingen in t weekend ook nog weer van alles uit de kast moeten halen?
Laat de kinderen lekker hun gang gaan en spring niet meteen in de houding als ze zeggen zich te vervelen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Solomio schreef:
01-02-2020 16:31

Overigens is: geef ze een paar lakens en een paar oude stoelen.... natuurlijk iets heel anders dan: van verveling worden ze creatief.
Het is toch wel een bekend fenomeen hoor, in diverse wetenschappen, waaronder in de pedagogiek, dat verveling leidt tot creativiteit en dat je tijd volplannen niet per se goed is.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ee ... ~bf054bd6/
Solomio schreef:
01-02-2020 16:31

Je begrijpt best wat ik bedoel. Dat constante plannen van bezigheden en verplichtingen slaat het eigen initiatief dood.

Dus om dan te reageren met : "Oh puhliezzzz" vind ik lichtelijk overdreven.
Wij gaan altijd wel even op pad, opa en oma of boodschappen, wandelen enzovoorts.
Het weekend zie ik wel als oase van rust en vrij van verplichtingen. Ben gescheiden moeder en als de kinderen er dan zijn dan wil ik ook graag tijd met ze doorbrengen.
Vader is juist bezig te pushen ze op een weekend sport te doen. Merk dat het mij triggert. Ze zijn minder dan de helft van de weekenden bij mij en zit ik er niet op te wachten dat hij ze invult.
Interessant topic dus ;-)
wij blijven eigenlijk nooit een weekend thuis. Er is natuurlijk niks mis mee maar ik vind het altijd fijn er even op uit te gaan. We spreken vaak met vrienden en hun kinderen af om dat samen ergens heen te gaan (uit eten, grote speeltuin, zwemmeertje in de zomer, museum) of we gaan zelf met de kinderen op stap.
We hebben een museumjaarkaart en daar maken we veel gebruik van of we gaan naar het bos/strand of uit eten of een dagje ergens heen (stadje bezoeken, natuurgebied, soms pretpark). We nodigen vrienden uit of we gaan zelf bij mensen op bezoek.

Ik zou best nog meer willen doen maar met 2 kleine kinderen waarvan er 1 nog veel slaapt zijn we nu wel wat meer gebonden dus we gaan vaak niet de hele dag op stap maar een gedeelte. Dus bijvoorbeeld vroeg weg en vroeg thuis of juist de ochtend thuis en de middag/vroege avond op stap.

Mijn man is overigens meer een huismus dan ik. Die blijft ook wel graag thuis om in de tuin te werken of te lezen. Hij blijft ook wel vaker thuis met de twee kleintjes terwijl ik met de twee oudste kinderen iets ga doen (bioscoop, theater, bowlen, paardrijden....)

Een dag thuis is voor mij echt een uitzondering. als er niks op het programma staat dan bedenk ik vaak toch iets of bel een vriendin om even koffie mee te gaan drinken of zo.
Wij zijn eigenlijk elke dag wel veel buiten, dus ook in het weekend. De kinderen helpen mee met klusjes (afhankelijk van het seizoen en het weer: de buitendieren voeren/ verschonen, in de tuin of moestuin werken, was ophangen/afhalen, helpen houtblokken stapelen voor de houtkachel), maar spelen ook gewoon veel buiten. Met de dieren, elkaar en neefjes en nichtjes hier op het land.

Er is altijd genoeg te beleven, en anders gaan we een stuk lopen met de honden, dan halen we ook direct een frisse neus. Onderweg komen de kinderen dan vanzelf weer iets tegen waarmee ze zich bij thuiskomst kunnen vermaken.
deijscoboer schreef:
01-02-2020 16:45
Het is toch wel een bekend fenomeen hoor, in diverse wetenschappen, waaronder in de pedagogiek, dat verveling leidt tot creativiteit en dat je tijd volplannen niet per se goed is.

Dat is niks nieuws.

Maar er zijn ook legio kinderen voor wie geldt: niet ingevulde tijd is kliertijd.

Beetje balans zoeken.

Sommige kinderen kunnen zichzelf prima vermaken, andere kinderen juist niet.

David Dunning
Mijn moeder had altijd de neiging om het weekend vol te plannen met het een en ander. Ik vond het als kind juist ook fijn om gewoon niets te doen, een beetje lummelen, lezen, tv kijken gewoon even niets, lekker bijkomen.
deijscoboer schreef:
01-02-2020 16:45

Even een stukje uit dat artikel:

Verveling an sich is dan ook helemaal niet waar we naar op zoek moeten, vindt John Eastwood. Hij leidt aan de York Universiteit in Toronto het boredom lab, het vervelingslab, waar een team psychologen zich over het fenomeen buigt. 'Ik denk niet dat er iets goed is aan verveeld zijn', peinst Eastwood. 'Af en toe een stap terugzetten uit de schreeuwende, altijd om aandacht vragende wereld, dat kan geen kwaad. Maar dat is iets wezenlijk anders dan verveeld zijn

En meer van zulke anti-vervelings-uitspraken.

David Dunning
Mijn kind doet het veel beter op genoeg rust. Dus wij gaan expres níet elk weekend erop uit en sowieso max 1 dag. Een dagje lekker thuis spelen met beide ouders is namelijk ook heerlijk. We hebben een tuin, en doen vaak even boodschappen dus hij komt meestal wel even buiten op zo'n dag maar niks spannends.
Tuurlijk gaat niemand ieder weekend naar pretparken, ballorig etc maar van de hele dag binnenhangen wordt je ook echt niet beter. Zoals de meesten hier schrijven is het prima om ergens koffie te drinken, boodschappen te doen, rondje wandelen etc. Dat is toch ook rust?
Het ligt natuurlijk heel erg aan de leeftijd en het kind maar even boodschappen doen is ook wat ondernemen.
Weekend is hier een moment van rust en we kiezen er eerder voor dit te vullen met familie dan met uitjes.
Ooit eens gelezen dat 'De Nederlander' heel goed is in niks doen, als in onspanning zoeken.
Lekker niksen en lummelen is hier een uitdrukking thuis. Dat betekent niet dat we voor de tv/pc hangen, maar gewoon lekker ons ding doen. Even naar buiten, boodschapje weet ik veel. Iets waarvan je zegt na het weekend: ik heb lekker niks gedaan dit weekend.
Soms lastig in het kringgesprek op school op maandag, maar so be it. Wij gedijen er goed bij. Die van mij zitten ontspannen en uitgerust in de schoolbanken
Mensen krijgen het idee dat ze iets moeten in het weekend omdat ze op allerlei sociale media zien wat anderen doen / gedaan hebben of wat er waar te doen is. Dat triggert (Fomo).
Ik lees alleen maar reacties over dat je geen spannende dingen hoeft te ondernemen in het weekend (mee eens trouwens)
Maar volgens mij ging de vraag van TO erover of het erg is om een heel weekend niks van buitenlucht te krijgen en alleen maar binnen te zitten. Persoonlijk heb ik het idee dat dat niet perse goed voor je is en dat je wel beter even iets van beweging buiten kan doen hoe minimaal ook.
Envelop schreef:
02-02-2020 12:19
Tuurlijk gaat niemand ieder weekend naar pretparken, ballorig etc maar van de hele dag binnenhangen wordt je ook echt niet beter. Zoals de meesten hier schrijven is het prima om ergens koffie te drinken, boodschappen te doen, rondje wandelen etc. Dat is toch ook rust?
Het ligt natuurlijk heel erg aan de leeftijd en het kind maar even boodschappen doen is ook wat ondernemen.
Nou dit inderdaad. Wij gaan bijna elke dag wel even naar buiten. Ik zit zelf ook niet graag de hele dag binnen. Maar het kan net zo goed alleen boodschappen doen bij de winkel op de hoek zijn, als even aan paar uur naar een pretpark (want we hebben een abonnement van het park hier in de buurt)
We zijn ivm middagslaap van de jongste wel maar zelden de hele dag weg.
Vandaag blijven we trouwens wel thuis, want het is heel slecht weer én beide kinderen zijn ziek. Als er maar 1 kind ziek was geweest, dan was 1 van ons wel even met de niet zieke op pad gegaan om wat energie kwijt te kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven