In huis nemen van nichtje

02-02-2020 21:18 144 berichten
We denken er over om ons nichtje van 16 aan te bieden bij ons in huis te komen wonen. Natuurlijk alleen als ze dit zelf wil.

Ze woont nu in Duitsland met haar stiefvader en twee halfbroers. Haar stiefvader spreekt geen Duits en dus moet ze veel regelen waaronder financiën, papierwerk en ook is ze regelmatig snachts alleen thuis met de kinderen. Er zijn schulden en ze slaapt in de woonkamer achter een soort van gordijn. Ze heeft het zwaar. Haar moeder is al meer dan een jaar uit beeld. Af en toe komt ze langs maar het is onduidelijk waar zij is, wat er met haar aan de hand is en ze liegt veel, komt niet opdagen met veel teleurstelling tot gevolg. Haar vader is psychisch ziek en heeft geen gezag, maar ziet haar wel zo nu en dan.
Tegelijkertijd gaat het goed op school, heeft ze een vriendje en vriendinnen. Maar ze geeft geregeld signalen dat ze ook wel weg wil.
Wij hebben twee jongere kinderen, een kamer over, de financiële middelen en niet vergeten de rust en liefde. We gunnen haar en stabiele plek, mits ze dit zelf ook wil. Maar ik kan het ook niet helemaal overzien wat het betekent. Voor haar en voor ons. Heeft iemand hier ervaring mee? Dingen die we over het hoofd zien?
Spreekt ze Nederlands?
Hoe zit het met school?

Ze is minderjarig, dus hoe zit het met toestemmingen?
Zowel om bij jullie te komen wonen, als om op een school ingeschreven te raken, ...

Hoe zit het met paspoorten-gedoe?
Hoe zit het met ziekte-verzekering?

Wil ze haar vriendje écht achterlaten?
Of woont die straks ook (eventueel deeltijds) bij jullie in?

Ik zou eerst maar eens het gesprek aangaan met haar ouders / moeder en een aantal praktische dingen op een rijtje zetten vooraleer je je in zo'n avontuur stort.
Ik zou het gewoon doen, bedenk je wel dat dit een verplichting van minimaal 4 jaar is en dat je moet uitzoeken wie haar evt studie gaat betalen. Wellicht kan zij volledig door duo maar dat moet wel worden uitgezocht.
Maar wat lief van je.
Alle reacties Link kopieren
Heeft moeder haar 3 kinderen daar achtergelaten? Ik zou vanuit haar perspectief mijn 2 broertjes denk ik niet willen achterlaten. Zijn jullie familie van de moeder?
Nou, gewoon even doen?
Nee, dat zou ik niet zomaar, aangezien je twee jonge kinderen in huis hebt.
Lief dat je haar stabiliteit wil bieden, maar ik zou de stabiliteit van mijn eigen gezin voorop zetten.
impala wijzigde dit bericht op 02-02-2020 21:28
38.10% gewijzigd
.
Is dit het kind van jouw zus? Waar is de moeder en heeft zij gezag? Hoe zit het met dat liegen? Als vader psychisch ziek is, wie zorgt er dan straks voor die andere kinderen?

Verder zul je inderdaad moeten kijken wie dingen mag gaan bepalen. Wie heeft er gezag? En kunnen jullie dan gezag krijgen?
Ze spreekt goed Nederlands en heeft de Nederlandse nationaliteit.
Qua toestemming: geen idee. Haar moeder is de enige met gezag maar zij is vooral onbereikbaar. Soms reageert ze wel op appjes en belooft te komen, en komt vervolgens maanden niet.
Ziektekosten ook nog geen idee eerlijk gezegd.

Ik weet niet of ze haar vriend echt wil achterlaten. Hebben het er nog niet met haar over gehad, maar voordat ik dit doe wil ik ook eerst zeker weten dat ik geen zaken over het hoofd zie die ik niet kan waarmaken als ze het wel zou willen.
Ze is het kind van mijn broer, haar vader. Haar halfbroers blijven bij haar stiefvader, die er alles aan doet om het een beetje op de rit te krijgen trouwens.
Ik heb geen idee wat erbij komt kijken.
Wie moet er toestemming geven? Vader is ziek, moeder afwezig en stiefvader zal niet zomaar akkoord gaan (al is het maar omdat hij dan ‘s nachts geen oppas meer heeft en geen kinderbijslag meer krijgt (heb wel eens gehoord dat dat in Duitsland best veel is?))

Wat lief van jullie!
En wat fijn voor haar om te weten dat er iig wél familie is die echt om haar geeft! :loveys:
Ik vermoed trouwens dat haar stiefvader dit wel oké zou vinden.
Iemand van 16 in huis halen moet je echt niet onderschatten. Je denkt nu vanuit liefde dat je haar een plek wil bieden en dat is mooi. Maar er gaan 100% zeker wrijvingen komen, en ook voor je eigen kinderen is het best wel wat om iemand erbij te hebben.

Ik heb het in mijn omgeving gezien, en dat ging nooit goed.

De gedachte is lief, maar ik zou toch echt denken aan jezelf en je eigen gezin.
Hou je er rekening mee dat zij wellicht psychisch ook niet helemaal in orde is, stoornissen kunnen erfelijk zijn. Ik zou er niet te licht over denken, wat je mogelijk op de hals haalt. En de hals van jouw eigen kinderen. Je zal niet het eerste gezin zijn dat kapot gaat aan een pleegkind. Alle goede bedoelingen ten spijt.
.
Als je haar best goed kent en een goed gevoel bij haar hebt zou ik haar zeker die kans geven, dan krijgt ze echt wel een betere start in het leven!
MissMaran schreef:
02-02-2020 21:36
Als je haar best goed kent en een goed gevoel bij haar hebt zou ik haar zeker die kans geven, dan krijgt ze echt wel een betere start in het leven!
Hoe naief.
De start is al geweest, en die was slecht. Ze is al 16. Heel triest maar het hele verhaal voorspelt weinig goeds.
.
AQls ze het wil, doen! Als ze een Nederlands paspoort heeft, dan kan ze bij DUO terecht met studeren zodra ze 18 is, tot die tijd kan je haar officieel in huis halen en dan kan je kinderbijslag aanvragen.
In feite hoeft het maar 2 jaar te duren en dan kan ze op kamers.

haske lief van je. :heart:

Oh, en al die beren die hierboven op de weg worden gezet? Geef ze wat honing en ze eten uit je hand.
impala schreef:
02-02-2020 21:41
Hoe naief.
De start is al geweest, en die was slecht. Heel triest maar het hele verhaal voorspelt weinig goeds.
Mag ze niet eens een kans? Ze klinkt best ok, gaat goed op school heeft een vriend en vriendinnen en zorgt voor haar broertjes, tis misschien een keer tijd voor haar.
Cateautje schreef:
02-02-2020 21:42
AQls ze het wil, doen! Als ze een Nederlands paspoort heeft, dan kan ze bij DUO terecht met studeren zodra ze 18 is, tot die tijd kan je haar officieel in huis halen en dan kan je kinderbijslag aanvragen.
In feite hoeft het maar 2 jaar te duren en dan kan ze op kamers.

haske lief van je. :heart:

Oh, en al die beren die hierboven op de weg worden gezet? Geef ze wat honing en ze eten uit je hand.
Was het maar zo simpel.
.
impala schreef:
02-02-2020 21:44
Was het maar zo simpel.
Impala, ik vind dat je jezelf een heel kwalijke rol toedicht in dit topic.
Dat je zelf niks doet en/of aandurft, daar hoef je niet anderen mee te besmetten.
impala schreef:
02-02-2020 21:44
Was het maar zo simpel.
Inderdaad, ik vind het ook erg naief dat met een beetje liefde en onderdak het allemaal goed is.
essychan schreef:
02-02-2020 21:46
Inderdaad, ik vind het ook erg naief dat met een beetje liefde en onderdak het allemaal goed is.
Want? Is ze een crimineel? Moeilijk opvoedbaar?
Het is een jonge meid die een zetje wel goed kan gebruiken en zeker als ze familie is dan zou de deur bij mij wijd openstaan.
Waarom trouwens niet kleiner beginnen?
En dienen als weekend- en vakantie-opvang?

Kan jij haar beter leren kennen.
Kan zij jullie en de omgeving beter leren kennen.

En ze hoeft in 1 klap niet haar vrienden en haar vriendje achter te laten, maar ze heeft af en toe wel een rustige plek.
Marnamai schreef:
02-02-2020 21:50

En ze hoeft in 1 klap niet haar vrienden en haar vriendje achter te laten, maar ze heeft af en toe wel een rustige plek.
Dat klinkt al een stuk reeeler.
.
Marnamai schreef:
02-02-2020 21:50

Lekker rustig van Nederland naar Duitsland reizen elk weekend en weer terug, dan kun je echt niet aarden maar zie je eerder tegen het reizen op.
Ik ken iemand die een 16-jarige in huis heeft genomen waar het thuis niet goed ging.
Ze kende haar goed van te voren en wist dat er geen grote gedragsproblemen ofzo boven zouden komen. Ik neem aan dat jij je nichtje ook goed kent TO.
Waar de persoon die ik ken tegenaan loopt zijn standaard dingen met pubers, waarbij dan soms een beetje meer 'jij bent toch mijn moeder niet, dus waarom zou ik luisteren?' "Nou, omdat je in mijn huis woont en daar gelden mijn regels". of "Omdat ik die studie deels voor je betaal, dus doe je je best maar".

Wat je je af moet vragen: stel, nichtje besluit dichtbij te gaan studeren. Blijft ze dan na haar 18e of 20e ook bij jullie wonen?
Moet ze op een bepaald moment kostgeld gaan betalen? (wellicht hetzelfde als met je eigen kinderen, maar daarvoor is het nog ver weg).
Krijgt ze zakgeld?
Belangrijke beslissingen: ga jij die met haar nemen, of welke ouder(s) moet je daar bij betrekken? (En hoeveel gedoe gaat dat geven). Bijvoorbeeld: schoolkeuze, vakkenpakket etc.

Lief dat je dit wil doen!
Bij die persoon die ik ken gaat het trouwens prima :)
MissMaran schreef:
02-02-2020 21:49
Want? Is ze een crimineel? Moeilijk opvoedbaar?
Het is een jonge meid die een zetje wel goed kan gebruiken en zeker als ze familie is dan zou de deur bij mij wijd openstaan.
Tja, het zal wel voortkomen uit zelfkennis.

Zou het ook direct doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven