In huis nemen van nichtje

zondag 2 februari 2020 om 21:18
We denken er over om ons nichtje van 16 aan te bieden bij ons in huis te komen wonen. Natuurlijk alleen als ze dit zelf wil.
Ze woont nu in Duitsland met haar stiefvader en twee halfbroers. Haar stiefvader spreekt geen Duits en dus moet ze veel regelen waaronder financiën, papierwerk en ook is ze regelmatig snachts alleen thuis met de kinderen. Er zijn schulden en ze slaapt in de woonkamer achter een soort van gordijn. Ze heeft het zwaar. Haar moeder is al meer dan een jaar uit beeld. Af en toe komt ze langs maar het is onduidelijk waar zij is, wat er met haar aan de hand is en ze liegt veel, komt niet opdagen met veel teleurstelling tot gevolg. Haar vader is psychisch ziek en heeft geen gezag, maar ziet haar wel zo nu en dan.
Tegelijkertijd gaat het goed op school, heeft ze een vriendje en vriendinnen. Maar ze geeft geregeld signalen dat ze ook wel weg wil.
Wij hebben twee jongere kinderen, een kamer over, de financiële middelen en niet vergeten de rust en liefde. We gunnen haar en stabiele plek, mits ze dit zelf ook wil. Maar ik kan het ook niet helemaal overzien wat het betekent. Voor haar en voor ons. Heeft iemand hier ervaring mee? Dingen die we over het hoofd zien?
Ze woont nu in Duitsland met haar stiefvader en twee halfbroers. Haar stiefvader spreekt geen Duits en dus moet ze veel regelen waaronder financiën, papierwerk en ook is ze regelmatig snachts alleen thuis met de kinderen. Er zijn schulden en ze slaapt in de woonkamer achter een soort van gordijn. Ze heeft het zwaar. Haar moeder is al meer dan een jaar uit beeld. Af en toe komt ze langs maar het is onduidelijk waar zij is, wat er met haar aan de hand is en ze liegt veel, komt niet opdagen met veel teleurstelling tot gevolg. Haar vader is psychisch ziek en heeft geen gezag, maar ziet haar wel zo nu en dan.
Tegelijkertijd gaat het goed op school, heeft ze een vriendje en vriendinnen. Maar ze geeft geregeld signalen dat ze ook wel weg wil.
Wij hebben twee jongere kinderen, een kamer over, de financiële middelen en niet vergeten de rust en liefde. We gunnen haar en stabiele plek, mits ze dit zelf ook wil. Maar ik kan het ook niet helemaal overzien wat het betekent. Voor haar en voor ons. Heeft iemand hier ervaring mee? Dingen die we over het hoofd zien?
zondag 2 februari 2020 om 22:15
Je denkt dat een kind met een afwezige moeder, die haar dus gedumpt heeft bij stiefvader en een vader met psychische problemen niet beschadigd is? Dat ze overal zo doorheen fietst? Alleen al de puberteit overslaan is niet goed.

zondag 2 februari 2020 om 22:17
Als je al gelijk zou hebben dan is er des te meer reden om haar een liefdevol thuis te bieden.Gatinmijnsok schreef: ↑02-02-2020 22:15Je denkt dat een kind met een afwezige moeder, die haar dus gedumpt heeft bij stiefvader en een vader met psychische problemen niet beschadigd is? Dat ze overal zo doorheen fietst? Alleen al de puberteit overslaan is niet goed.
zondag 2 februari 2020 om 22:20
Er is feitelijk sprake van een gezagsvacuüm zoals dat heet: niemand voert het gezag uit. Als er een handtekening nodig is, een paspoort, medische toestemming etc, dan kan dat niet omdat moeder onbereikbaar is, als ik het goed begrepen heb.prima012 schreef: ↑02-02-2020 22:11Zou het echt nodig zijn om het met gezag te regelen denken jullie? Dus dat wij gezag krijgen? Ik vind dit nogal wat. Stel dat moeder over half jaar weer in beeld is (Dat denk ik niet, maar toch), ik weet niet of ik dit dan wel zo goed vind. Zal vast ook emotioneel wat doen met mijn nichtje om zo'n proces in te gaan? Willen er vooral voor haar zijn, haar stabiliteit bieden.
Dat is natuurlijk niet goed voor een kind, maar ook heel onhandig voor de verzorger.
Opties:
- een van de ouders voert het gezag uit
- voogdij gaat naar een instantie
- voogdij gaat naar verzorger
- meerderjarigheidsverklaring
Voor de tweede optie is een zorgmelding, een raadsonderzoek en een uitspraak van de rechtbank nodig.
De derde optie gaat via de rechtbank, mits de ouder met gezag instemt (en dan komt er Evt een raadsonderzoek)
De vierde optie heb je een advocaat voor nodig, en komt soms ook de Raad om de hoek kijken.
(De laatste alinea durf ik niet m’n hand in het vuur voor te steken betreft juistheid)
•

Gezag is misschien wel handig is, als de moeder vaak onbereikbaar is. Anders zit je denk ik met dingen die je uit moet stellen tot je de moeder te pakken hebt gehad. Zonder kan ook, dan voor die dingen met haar overlegen.
"Heb ik toestemming nodig om met mijn kind te reizen?" >> "Ik heb geen gezag. Wilt u naar het buitenland reizen met uw kind? Dan heeft u toestemming nodig van de ouder met gezag." https://www.juridischloket.nl/familie-e ... izen-kind/
School, inschrijven of informatie ontvangen: "Bij inschrijving van het kind op een nieuwe school is een handtekening nodig van een ouder. Een wisseling van school is voor een kind een ingrijpende gebeurtenis. Daarom moeten ouders het samen eens worden over deze beslissing. Scholen zijn echter niet verplicht om van beide ouders instemming of een handtekening te vragen"
..
"Een nieuwe partner of stiefouder is volgens de wet geen ouder van het kind. Daarom ontvangt een stiefouder geen informatie direct van de school zonder toestemming van de gezaghebbende ouders." https://www.oudersonderwijs.nl/op-schoo ... en-ouders/
"Heb ik toestemming nodig om met mijn kind te reizen?" >> "Ik heb geen gezag. Wilt u naar het buitenland reizen met uw kind? Dan heeft u toestemming nodig van de ouder met gezag." https://www.juridischloket.nl/familie-e ... izen-kind/
School, inschrijven of informatie ontvangen: "Bij inschrijving van het kind op een nieuwe school is een handtekening nodig van een ouder. Een wisseling van school is voor een kind een ingrijpende gebeurtenis. Daarom moeten ouders het samen eens worden over deze beslissing. Scholen zijn echter niet verplicht om van beide ouders instemming of een handtekening te vragen"
..
"Een nieuwe partner of stiefouder is volgens de wet geen ouder van het kind. Daarom ontvangt een stiefouder geen informatie direct van de school zonder toestemming van de gezaghebbende ouders." https://www.oudersonderwijs.nl/op-schoo ... en-ouders/
Heel veel mensen denken dat 12-plussers het recht hebben om te bepalen waar ze (gaan) wonen. Dat is niet zo, het zijn nog altijd de ouders die beslissen.
Ik zou schriftelijke toestemming van de ouders regelen dat nichtje bij jullie mag verblijven. Vervolgens eerst logeren en als ze het zelf wil eventueel iets permanenters bij jullie.
Vraag bij de Sociale Verzekeringsbank na hoe het zit met kosten/kinderbijslag.
Ik zou schriftelijke toestemming van de ouders regelen dat nichtje bij jullie mag verblijven. Vervolgens eerst logeren en als ze het zelf wil eventueel iets permanenters bij jullie.
Vraag bij de Sociale Verzekeringsbank na hoe het zit met kosten/kinderbijslag.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

zondag 2 februari 2020 om 22:21
Zonder ook maar één benul te hebben of dat wel nodig is?Gatinmijnsok schreef: ↑02-02-2020 22:19Dat zou ik dus ook doen, maar ik zou wel zorgen dat er hulp voor zowel haar als mijzelf komt.
Meid, je bent ten strijde getrokken tegen een paar doorgewinterde moeders.

zondag 2 februari 2020 om 22:21
Ze zal ongetwijfeld beschadigd zijn. Maar dat maakt haar niet per se een gevaar of iemand die je uit de weg moet gaan.Gatinmijnsok schreef: ↑02-02-2020 22:15Je denkt dat een kind met een afwezige moeder, die haar dus gedumpt heeft bij stiefvader en een vader met psychische problemen niet beschadigd is? Dat ze overal zo doorheen fietst? Alleen al de puberteit overslaan is niet goed.
zondag 2 februari 2020 om 22:23
Ik zou eens contact opnemen met pleegzorg als ik jou was. Ik ben een tijdje netwerkpleegmoeder geweest en kreeg vanuit hun goede begeleiding in praktische, juridische en emotionele zin.
Ik kreeg trouwens ook nog een kleine financiële tegemoetkoming om makkelijker dingen voor mijn pleegzoontje te kopen en dingen met hem te doen maar vooral de begeleiding was heel fijn. Ik ben zelfs nog eens naar de rechtbank geweest en gehoord door een rechter ivm mogelijke uithuisplaatsing.
Ik zou het wel doen als je denkt dat je eigen gezinssituatie stabiel genoeg is om eventuele (puber)problemen aan te kunnen.
Ikzelf woonde bij mijn moeder met ernstige psychische problemen en heb mijn puberteit vrijwel overgeslagen en heb niet het idee dat dat nu hetgeen is wat moeilijkheden oproept in mijn leven. Het hoeft dus niet perse heel slecht te zijn als je nichtje niet meer echt gaat pubberen. Verder denk ik dat alleen al het feit dat je het overweegt en eventueel bespreekt met nichtje haar al goed zal doen. Het idee dat ze ergens welkom is en dat haar tante aan haar denkt en om haar geeft.
Ik kreeg trouwens ook nog een kleine financiële tegemoetkoming om makkelijker dingen voor mijn pleegzoontje te kopen en dingen met hem te doen maar vooral de begeleiding was heel fijn. Ik ben zelfs nog eens naar de rechtbank geweest en gehoord door een rechter ivm mogelijke uithuisplaatsing.
Ik zou het wel doen als je denkt dat je eigen gezinssituatie stabiel genoeg is om eventuele (puber)problemen aan te kunnen.
Ikzelf woonde bij mijn moeder met ernstige psychische problemen en heb mijn puberteit vrijwel overgeslagen en heb niet het idee dat dat nu hetgeen is wat moeilijkheden oproept in mijn leven. Het hoeft dus niet perse heel slecht te zijn als je nichtje niet meer echt gaat pubberen. Verder denk ik dat alleen al het feit dat je het overweegt en eventueel bespreekt met nichtje haar al goed zal doen. Het idee dat ze ergens welkom is en dat haar tante aan haar denkt en om haar geeft.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zondag 2 februari 2020 om 22:23
Ik zou het doen. Het is familie nota bene!
Wij hebben een 17 jarige " onbekende " ( collega van man) in huis genomen die op straat gezet werd door een van de ouders. Andere ouder kon hij ook niet terecht.
Jongen heeft autisme.
Met veel rust , structuur en regelmaat gaat het nu heel erg goed met hem
Hij is hier inmiddels 2 jaar.
Problemen waar we tegenaan lopen, de normale puberproblemen eigenlijk.
Maar dan ietsje extremer ivm het autisme.
En verder veel onzekerheid en moeilijk gedrag soms vanwege het feit dat hij te vaak in de steek gelaten is dus moeite heeft met vertrouwen.
Maar met geduld en liefde gaat het prima.
Als jij de tijd, geld, ruimte en genoeg liefde hebt haar te begeleiden, doen!
Wij hebben een 17 jarige " onbekende " ( collega van man) in huis genomen die op straat gezet werd door een van de ouders. Andere ouder kon hij ook niet terecht.
Jongen heeft autisme.
En verder veel onzekerheid en moeilijk gedrag soms vanwege het feit dat hij te vaak in de steek gelaten is dus moeite heeft met vertrouwen.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!

zondag 2 februari 2020 om 22:26
Respect! Enlientje69 schreef: ↑02-02-2020 22:23Ik zou het doen. Het is familie nota bene!
Jongen heeft autisme.

zondag 2 februari 2020 om 22:26
Ik zou wel iets van regeling op papier willen hebben, al was het maar om beslissingen te kunnen maken voor school, kindergeld te krijgen, om in orde te raken met de ziekte-verzekering, ...prima012 schreef: ↑02-02-2020 22:11Zou het echt nodig zijn om het met gezag te regelen denken jullie? Dus dat wij gezag krijgen? Ik vind dit nogal wat. Stel dat moeder over half jaar weer in beeld is (Dat denk ik niet, maar toch), ik weet niet of ik dit dan wel zo goed vind. Zal vast ook emotioneel wat doen met mijn nichtje om zo'n proces in te gaan? Willen er vooral voor haar zijn, haar stabiliteit bieden.
Desnoods in één of ander pleegopvang-statuut ofzo.
Kind is nog altijd minderjarig en anders moet je alsnog voor elke wissewas haar moeder hebben.
("Onderteken haar rapport binnen de 3 dagen" ... Nou, moeder weer eens niet te vinden / reageert niet op berichten dus het duurt 3 weken.)
zondag 2 februari 2020 om 22:27
Heb jij ook nog eigen kinderen in huis?lientje69 schreef: ↑02-02-2020 22:23Ik zou het doen. Het is familie nota bene!
Jongen heeft autisme.
.

zondag 2 februari 2020 om 22:27

zondag 2 februari 2020 om 22:29
Pleegzorg Nederland: "Zorgt u voor een kind dat u kent? Bijvoorbeeld voor uw kleinkind, uw nichtje of uw buurjongen? En wilt u de zorg graag officieel regelen? Neem dan contact op met uw gemeente. De gemeente beoordeelt of u in aanmerking komt voor netwerkpleegzorg.
Keurt de gemeente uw verzoek goed? Dan kunt u contact opnemen met de pleegzorgorganisatie in uw regio.
De pleegzorgorganisatie vraagt u eerst om een machtigingsformulier in te vullen, zodat de Raad voor de Kinderbescherming informatie kan inwinnen over uzelf en uw huisgenoten ouder dan 12 jaar. De Raad controleert of u, of een van uw gezinsleden, een strafblad heeft. Mensen die veroordeeld zijn voor een geweldsmisdrijf of een zedendelict mogen geen pleegouder worden.
Ook een medische verklaring kan onderdeel uit maken van de procedure.
Woont het kind al bij u? Dan kan er een voorlopig pleegcontract worden opgesteld. U ontvangt dan een pleegvergoeding vanaf de datum waarop u het pleegcontract heeft getekend.
Een medewerker van de pleegzorgorganisatie komt bij u thuis om kennis te maken en een aantal dingen te bespreken. Zo krijgt u een reëel beeld van wat pleegzorg inhoudt en wat de pleegzorgorganisatie voor u kan betekenen. En de pleegzorgorganisatie krijgt een beeld van uw situatie.
Vervolgens beslist de pleegzorgorganisatie of u officieel pleegouder kan worden. In dat geval wordt het voorlopige pleegcontract omgezet in een definitief contract voor bepaalde of onbepaalde tijd."
Keurt de gemeente uw verzoek goed? Dan kunt u contact opnemen met de pleegzorgorganisatie in uw regio.
De pleegzorgorganisatie vraagt u eerst om een machtigingsformulier in te vullen, zodat de Raad voor de Kinderbescherming informatie kan inwinnen over uzelf en uw huisgenoten ouder dan 12 jaar. De Raad controleert of u, of een van uw gezinsleden, een strafblad heeft. Mensen die veroordeeld zijn voor een geweldsmisdrijf of een zedendelict mogen geen pleegouder worden.
Ook een medische verklaring kan onderdeel uit maken van de procedure.
Woont het kind al bij u? Dan kan er een voorlopig pleegcontract worden opgesteld. U ontvangt dan een pleegvergoeding vanaf de datum waarop u het pleegcontract heeft getekend.
Een medewerker van de pleegzorgorganisatie komt bij u thuis om kennis te maken en een aantal dingen te bespreken. Zo krijgt u een reëel beeld van wat pleegzorg inhoudt en wat de pleegzorgorganisatie voor u kan betekenen. En de pleegzorgorganisatie krijgt een beeld van uw situatie.
Vervolgens beslist de pleegzorgorganisatie of u officieel pleegouder kan worden. In dat geval wordt het voorlopige pleegcontract omgezet in een definitief contract voor bepaalde of onbepaalde tijd."

zondag 2 februari 2020 om 22:31

zondag 2 februari 2020 om 22:35
Wat een rare reactie. Het lijkt me helemaal niet verkeerd als die meid de kans krijgt om eens met een onafhankelijk iemand over alles te praten wanneer ze dat wil. Daar krijgt ze niks van hoor. Dat is zelfs goed voor haar verdere ontwikkeling. Om je gevoelens en emoties maar uit te zetten, snel volwassen te worden en maar door te knallen is echt niet alles.

Ik denk niet dat je de berichten als negatief moet zien maar als kritisch meedenkend.prima012 schreef: ↑02-02-2020 22:31Dankjulliewel voor alle reacties tot zover!! Helpt enorm. Zowel positieve als negatieve.
Voor wat betreft gezag: begrijp dat dit gewoon een stuk praktischer is. Alleen het proces vind ik behoorlijk ingrijpend, met name voor mijn nichtje. Misschien ook maar even pleegzorg bellen voor informatie.
Ik begreep dat de pleegzorg inmiddels via de gemeente geregeld is dus wellicht is dat dan de eerste stap.
Ik weet dat hierdoor ook zaken als: meenemen naar het ziekenhuis enzo veel makkelijker regelt zijn, zij zijn bekend met welke stappen je kan zetten en denken actief mee.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
Ik was niet de enige die het zo opvatte, kijk maar terug. Je kon het op 2 manieren lezen. Dat ik het zo opvatte maakte mij wel extra sceptisch. Maar die twee kinderen van haarzelf, dat blijft wat mij betreft iets waar je echt goed over na moet denken.
Ik vind veel mensen er wel erg lichtvaardig over denken.
.

zondag 2 februari 2020 om 22:37
Lientje die hierboven post die bokst dat fantastisch voor elkaar. Als je wil kan er veel.impala schreef: ↑02-02-2020 22:35Ik was niet de enige die het zo opvatte, kijk maar terug. Je kon het op 2 manieren lezen. Dat ik het zo opvatte maakte mij wel extra sceptisch. Maar die twee kinderen van haarzelf, dat blijft wat mij betreft iets waar je echt goed over na moet denken.
Ik vind veel mensen er wel erg lichtvaardig over denken.