Vaccinatie HPV 12 jarige
dinsdag 4 februari 2020 om 07:47
Wij hebben afgelopen week de brief binnen gekregen om onze dochter van 12 jaar in te enten tegen HPV, ik weet dat ik niet om medisch advies mag vragen en dat doe ik dus ook niet.
Maar wat waren jullie voor of tegens om het wel of niet te doen.
Volgens mij is er nog zo weinig over bekend dat we twijfelen wat wijsheid is.
Mensen die met mij willen meedenken hierover?
Maar wat waren jullie voor of tegens om het wel of niet te doen.
Volgens mij is er nog zo weinig over bekend dat we twijfelen wat wijsheid is.
Mensen die met mij willen meedenken hierover?
dinsdag 4 februari 2020 om 08:00
Over vaccineren in het algemeen is niet zo weinig bekend hoor. Het werkt. Van baarmoederhalskanker is bekend dat het overgrote merendeel van de gevallen veroorzaakt wordt door een aantal HPV-varianten. Geen hoog risico HPV = zo goed als geen risico op BMHK.
In Australië zijn ze wat eerder begonnen met een nationaal vaccinatieprogramma tegen HPV en de resultaten zijn spectaculair. Lees dit maar eens.
Waarom zou je je dochter willen blootstellen aan het risico wèl hr-HPV op te lopen? Heb je ook de andere vaccinaties sinds ze baby was geweigerd? Zo niet, waarom zou HPV anders zijn?
In Australië zijn ze wat eerder begonnen met een nationaal vaccinatieprogramma tegen HPV en de resultaten zijn spectaculair. Lees dit maar eens.
Waarom zou je je dochter willen blootstellen aan het risico wèl hr-HPV op te lopen? Heb je ook de andere vaccinaties sinds ze baby was geweigerd? Zo niet, waarom zou HPV anders zijn?
dinsdag 4 februari 2020 om 08:08
Onze 16-jarige zoon heeft op onze eigen kosten de uitgebreide versie gekregen. Gardasil-9.
Voor het geld hadden we een laptop kunnen kopen, maar het verminderen van de kans op keelkanker, anuskanker, peniskanker, genitale wratten en andere vreugdes is het ons waard.
Geen enkele bijwerking bemerkt.
Voor het geld hadden we een laptop kunnen kopen, maar het verminderen van de kans op keelkanker, anuskanker, peniskanker, genitale wratten en andere vreugdes is het ons waard.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
dinsdag 4 februari 2020 om 08:16
Geen idee wat de tegens zijn voor mensen, maar lijkt mij dat bovenstaande voor toch doorslaggevend zou moeten zijn.Gatinmijnsok schreef: ↑04-02-2020 07:51Voor: bewezen veel minder kans op baarmoederhalskanker.
Tegen: nou ja, de tegens zijn duidelijk, denk ik.
dinsdag 4 februari 2020 om 08:22
Een pijnlijke arm; duidelijke tegen.FoxtrotAlpha schreef: ↑04-02-2020 08:16Geen idee wat de tegens zijn voor mensen, maar lijkt mij dat bovenstaande voor toch doorslaggevend zou moeten zijn.
dinsdag 4 februari 2020 om 08:23
Weinig bekend? Ik weet niet hoe je gezocht hebt, maar het RIVM heeft meer dan voldoende informatie op haar website staan; https://www.rivm.nl/hpv-humaan-papillom ... vaccinatie
Met linkjes naar wetenschappelijk onderzoek, informatie over wat hpv is en en wat het kan betekenen.
Of kijk naar over mijn lijk, met Tim Hofman, om te zien hoe baarmoederkanker dodelijk kan zijn.
Maar goed. Op Feesboek staan vast verhalen van mensen die doorgingen aan de vaccinatie of die met groene groentes en klei eten baarmoederhalskanker hebben overwonnen.
Ps; ja, elke vaccinatie kan een bijwerking hebben. Die kun je lezen op lareb, en volgens mij is er hier 1 iemand die een dochter heeft met een vastgestelde nare bijwerking. Maar je vindt hier veel meer moeders zoals ik, met dochters die nergens last van hebben.
Met linkjes naar wetenschappelijk onderzoek, informatie over wat hpv is en en wat het kan betekenen.
Of kijk naar over mijn lijk, met Tim Hofman, om te zien hoe baarmoederkanker dodelijk kan zijn.
Maar goed. Op Feesboek staan vast verhalen van mensen die doorgingen aan de vaccinatie of die met groene groentes en klei eten baarmoederhalskanker hebben overwonnen.
Ps; ja, elke vaccinatie kan een bijwerking hebben. Die kun je lezen op lareb, en volgens mij is er hier 1 iemand die een dochter heeft met een vastgestelde nare bijwerking. Maar je vindt hier veel meer moeders zoals ik, met dochters die nergens last van hebben.
dinsdag 4 februari 2020 om 08:25
Snoesje666 schreef: ↑04-02-2020 08:08Onze 16-jarige zoon heeft op onze eigen kosten de uitgebreide versie gekregen. Gardasil-9.
Ik vind het ook een no-brainer, als je met een simpele prik de kans op een aantal kankersoorten flink kan verkleinen, wat valt er dan nog te twijfelen?
You say potato.
I say vodka.
I say vodka.
dinsdag 4 februari 2020 om 08:25
Ooh ja. Helder.
Voor TO: gekkigheid natuurlijk! Die pijnlijke arm is echt niet relevant als je bedenkt dat je het risico op BMHK enorm verlaagt.
dinsdag 4 februari 2020 om 08:47
Ik bedoel dat er weinig bekend is over de lange termijne effecten, dit vaccin word pas 10 jaar gegeven, dat noem ik niet lang, en mensen die vinden dat ik zeur, ik vind dat ik goed de voors en tegens moet kunnen uitleggen aan mijn bijna 13 jarige.
In principe zijn wij voor inenten, maar niet zomaar klakkeloos alles wat word aangeboden er mijn in laten prikken.
Destijds was er ook weinig bekend over het Des medicijn en zie wat dat voor bijwerkingen heeft gehad.
In principe zijn wij voor inenten, maar niet zomaar klakkeloos alles wat word aangeboden er mijn in laten prikken.
Destijds was er ook weinig bekend over het Des medicijn en zie wat dat voor bijwerkingen heeft gehad.
dinsdag 4 februari 2020 om 08:49
Ciska78 schreef: ↑04-02-2020 08:47Ik bedoel dat er weinig bekend is over de lange termijne effecten, dit vaccin word pas 10 jaar gegeven, dat noem ik niet lang, en mensen die vinden dat ik zeur, ik vind dat ik goed de voors en tegens moet kunnen uitleggen aan mijn bijna 13 jarige.
Dus dacht je ik ga bij het zeer wetenschappelijk onderbouwde Viva forum raad vragen? Helder.
dinsdag 4 februari 2020 om 08:59
Heb je hier niet eerder een topic over geopend?Ciska78 schreef: ↑04-02-2020 08:47Ik bedoel dat er weinig bekend is over de lange termijne effecten, dit vaccin word pas 10 jaar gegeven, dat noem ik niet lang, en mensen die vinden dat ik zeur, ik vind dat ik goed de voors en tegens moet kunnen uitleggen aan mijn bijna 13 jarige.
Ik kan me precies dezelfde vraag herinneren met ook als tegenvraag het DES medicijn.
dinsdag 4 februari 2020 om 09:07
Het wordt niet ‘pas’ tien jaar gegeven.
In Australië en de VS al heel veel langer en bovendien zit er op dit soort inentingen ook nog vijf-tien jaar klinische proeven aan vooraf voor het in Europa goedgekeurd wordt.
Mensen denken met inentingen het altijd veel beter te weten dan al die jarenlange onderzoeken en artsen. Gaan vervolgens allerlei wildwestverhalen rondstrooien. Net zoals Thierry Baudet.
Hier niet tegen inenten is net zo dom als je niet tegen de mazelen laten inenten.
Wildwestverhaal: meisjes zouden er Vermoeidheidsproblemen aan overhouden.
Echter: je wordt ingeënt op het moment dat je de puberteit in gaat en dan krijgen veel meiden sowieso al meer issues. Dit aantal is totaal niet toegenomen tov voor het inentingsprogramma.
Ik ken genoeg mensen met hpv die er ook bhk aan overgehouden hebben. Dat wil je echt niet.
In Australië en de VS al heel veel langer en bovendien zit er op dit soort inentingen ook nog vijf-tien jaar klinische proeven aan vooraf voor het in Europa goedgekeurd wordt.
Mensen denken met inentingen het altijd veel beter te weten dan al die jarenlange onderzoeken en artsen. Gaan vervolgens allerlei wildwestverhalen rondstrooien. Net zoals Thierry Baudet.
Hier niet tegen inenten is net zo dom als je niet tegen de mazelen laten inenten.
Wildwestverhaal: meisjes zouden er Vermoeidheidsproblemen aan overhouden.
Echter: je wordt ingeënt op het moment dat je de puberteit in gaat en dan krijgen veel meiden sowieso al meer issues. Dit aantal is totaal niet toegenomen tov voor het inentingsprogramma.
Ik ken genoeg mensen met hpv die er ook bhk aan overgehouden hebben. Dat wil je echt niet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 4 februari 2020 om 09:10
Zou je liever hebben dat het een experiment wordt? Een vaccin waarvan verwacht wordt dat het goed werkt tegen BHK. Geef 1000 meisjes wel en 1000 meisjes niet het vaccin, en kijk dan hoe het 20 jaar later met ze gaat. Van die 1000 meisjes zonder inenting hebben er 30 kanker en van de 1000 meisjes met inenting hebben er 10 kanker. En dan? Lekker ethisch, niet?Ciska78 schreef: ↑04-02-2020 08:47Ik bedoel dat er weinig bekend is over de lange termijne effecten, dit vaccin word pas 10 jaar gegeven, dat noem ik niet lang, en mensen die vinden dat ik zeur, ik vind dat ik goed de voors en tegens moet kunnen uitleggen aan mijn bijna 13 jarige.
Oh, en wacht, in de tussentijd; in de tussenliggende 20 jaar (of meer, als je 20 ook nog niet genoeg vindt), mogen andere meisjes waarvan de verwachting is dat het vaccin goed werkt tegen BHK, ook het vaccin niet krijgen, want het is nog niet voldoende geëvalueerd/onderzocht.
dinsdag 4 februari 2020 om 09:12
Overigens hebben meisjes zich vorig jaar veel vaker laten vaccineren dan de jaren ervoor: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... erst-jaren