Wasbare luiers?

01-02-2020 07:41 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op het fenomeen wasbare luiers gestuit en ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Blijkbaar is er rondom wasbare luiers een wereld op zich. :O Omdat ik nog helemaal nul ervaring heb met luiers kan ik me er zelf dus geen beeld bij vormen wat handiger/ praktischer is.

Dat het beter is voor het milieu speelt voor mij een belangrijke rol. Maar is het werkbaar? Is het handig? Gaat het niet extra stinken? Welk merk moet je dan kopen? Hoeveel luiers is handig om te hebben voor 1 baby? En hoe doe je dat dan als je niet thuis bent? Hoe neem je zo’n luier dan weer mee naar huis? Hoe vaak draai je er een was voor met 1 baby? Normaal doe je je luiers in een luieremmer, maar hoe doe je dat met wasbare luiers?

Dit, en nog duizend andere vragen komen bij mij op. Ervaringsdeskundigen, brand los! :idee:
Ik lees ook even mee, wij verwachten ons eerste kindje in juni (dus ook nul ervaring met luiers op die paar keer oppassen na) en ik ben me ook aan het inlezen in wasbare luiers. Zag dat de billenboetiek hier vlak in de buurt zit dus wie weet daar eens langs.

@Zwartgroen, zou je zo'n consult nu al aanraden of pas als de baby geboren is? Omdat ik ook lees over pasvorm etc.
Onze dochter heeft de eerste vier maanden wegwerp gedragen vanwege omstandigheden en we zijn daarna met wasbare luiers begonnen.

Wij hadden 21 pocketluiers van merken als alvababy. Via AliExpress voor weinig geld. Ze zien er heel leuk uit, voelen zacht en zijn met de drukknoopjes verstelbaar. In de luier deed ik standaard een dikke witte microvezel booster/inlegger en 's nachts twee. Helaas plaste onze dochter 's nachts heel veel in één keer en gaf dat soms wel een nat bed. We zijn op een gegeven moment naar wegwerp voor de nacht gegaan om deze reden.

We gebruikten 6-8 luiers per dag en na het verwisselen spoelde ik de booster kort uit in koud water en deed het dan in een dunne plastic zak die ik dichtdraaide en dan in de emmer. Je rook niks. Om de 2-3 dagen alles in de wasmachine en dan kwamen ze er fris uit.

Voor onderweg heb je waterdichte zakken waar je schone en vieze luiers in kan bewaren.

Inlegdoekjes om poep op te vangen vond ik vervelend. We hadden dunne katoenen doekjes die erg gingen frummelen en tussen d'r billen belandden. Omdat dochter toch standaard iedere morgen een drol draaide, hield ik haar gewoon in de gaten en wist ik wanneer ik haar boven de wc moest houden.

In de zomer deden we haar trouwens helemaal geen luier om ivm hitte en uitslag. Dan leer je snel de signalen van plas en poep en zodoende was onze dochter heel erg vroeg zindelijk.

De luiers weer verkocht en het heeft ons uiteindelijk maar weinig gekost.
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 22:57
0.21% gewijzigd
PepperyPie schreef:
04-02-2020 16:41
Ik lees ook even mee, wij verwachten ons eerste kindje in juni (dus ook nul ervaring met luiers op die paar keer oppassen na) en ik ben me ook aan het inlezen in wasbare luiers. Zag dat de billenboetiek hier vlak in de buurt zit dus wie weet daar eens langs.

@Zwartgroen, zou je zo'n consult nu al aanraden of pas als de baby geboren is? Omdat ik ook lees over pasvorm etc.
Shit, pagina per ongeluk ververst en bericht weg. Korte samenvatting: Ik zou het nu al doen, als je baby er straks is heb je veel aan je hoofd en dan is te fijn om de info alvast achter de hand te hebben. Je kan altijd wachten met aanschaffen tot na de geboorte van je kind. Ik stuur je een pb. :)
Je zou eerst zo'n consult kunnen doen en daarna een (newborn)huurpakket kunnen nemen zodat je kunt testen.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Even een tvp zodat ik me er morgen in kan verdiepen ☺️
Maar uitspoelen in koud water, hoe en waar doe je dat dan? Want je baby ligt op de commode, dus daar kun je niet bij weg lopen.
Spoel je dat in een emmer? Of in de wc? Of?? Sorry, ben echt een nitwit op dit gebied. Met de eerste op komst geen enkele ervaring met luiers. :$

Ik ben van plan om binnenkort op de beurs eens te kijken naar de (verschillende merken) wasbare luiers. Ik ben er wel achter dat er zoveel is, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Lila_Lilly_ schreef:
13-02-2020 19:12
Maar uitspoelen in koud water, hoe en waar doe je dat dan? Want je baby ligt op de commode, dus daar kun je niet bij weg lopen.
Spoel je dat in een emmer? Of in de wc? Of?? Sorry, ben echt een nitwit op dit gebied. Met de eerste op komst geen enkele ervaring met luiers. :$

Ik ben van plan om binnenkort op de beurs eens te kijken naar de (verschillende merken) wasbare luiers. Ik ben er wel achter dat er zoveel is, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik verschoon eerst het kind, leg vieze luier dan dus even opzij. Als kindje weer aangekleed is, 'parkeer' ik die even ergens (al is de jongste nu 1,5 en loopt die dus gewoon rond). Dan, als ik mn handen vrij heb, doe ik plasluiers direct in de luieremmer (met deksel). Poepluiers daar kiep ik de poep uit, zo de wc in. Als ik een inlegvel gebruik (niet altijd), gaat die de container in. De luier gaat, als ie niet echt vies is, ook direct de luieremmer in.
Maar in de babytijd met spuitpoep had ik inlegvellen die je door de wc kon spoelen. Dan dus vel met prut in wc en de luier in de gootsteen/ wasbak (wat je zelf wilt) onder koud water uitspoelen. Vervolgens in luieremmer.
Lila_Lilly_ schreef:

Je spoelt helemaal niet. Je mikt ze in je luier emmer en je doet ze in de wasmachine. Als je vaste voeding gaat geven moet je even voorspoel programma draaien (koud), zolang je borstvoeding geeft hoeft dat niet. Met flesvoeding weet ik het niet precies.

Wij hebben overigens nooit inlegvellen gebruikt, dochter is nu bijna 9 maanden. Toen ze nog volledig bv kreeg was dat nooit een probleem. Nu verschonen wij geen poepluiers meer omdat ze zindelijk is voor ontlasting. Soms zit er een poepluier tussen van bij de oppas, afschudden boven toilet (of niet) en die komt ook gewoon schoon uit de machine.
Lila_Lilly_ schreef:

Herkenbaar vh bos en de bomen 🙃
Ik zou een consulent benaderen voor wat meer uitleg. Gaan wij ook doen en daarna 1 maand huren
Ik gooi dit topic weer even naar boven, aangezien ik nu flink aan het speuren ben naar wasbare luiers :) Ik heb me al aangemeld voor de wasbare groep op FB (maar is nog niet verwerkt) en de luiermarkt, omdat ik het prima vind om eventueel 2e hands te kopen (word ons enige kindje).

Maar ik heb even een hele domme vraag, die ik (nog) niet op FB durf te stellen (toch minder anoniem daar he, haha);
wat is nou het verschil tussen AIO (all in one) en pocketluiers, waar je van die dingen in moet stoppen (als een dekbed in een hoes) ?? In beide gevallen moet de complete luier in de machine, dus waarom zou je iedere keer zo'n luier in elkaar proppen, als ze ook AIO bestaan?

Vooralsnog lijkt ons SIO (in elkaar klikken, alleen boosters vervangen) het meest makkelijk. We geven totaal niet om printjes (er zit én een romper én nog een broek overheen.....)

Helaas voorlopig (natuurlijk) geen "live" consulten, dus hopelijk kom ik hier (en via FB) al een heel eind :)
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-04-2020 13:40
Ik gooi dit topic weer even naar boven, aangezien ik nu flink aan het speuren ben naar wasbare luiers :) Ik heb me al aangemeld voor de wasbare groep op FB (maar is nog niet verwerkt) en de luiermarkt, omdat ik het prima vind om eventueel 2e hands te kopen (word ons enige kindje).

Maar ik heb even een hele domme vraag, die ik (nog) niet op FB durf te stellen (toch minder anoniem daar he, haha);
wat is nou het verschil tussen AIO (all in one) en pocketluiers, waar je van die dingen in moet stoppen (als een dekbed in een hoes) ?? In beide gevallen moet de complete luier in de machine, dus waarom zou je iedere keer zo'n luier in elkaar proppen, als ze ook AIO bestaan?

Vooralsnog lijkt ons SIO (in elkaar klikken, alleen boosters vervangen) het meest makkelijk. We geven totaal niet om printjes (er zit én een romper én nog een broek overheen.....)

Helaas voorlopig (natuurlijk) geen "live" consulten, dus hopelijk kom ik hier (en via FB) al een heel eind :)
AIO zijn eigenlijk het meest vergelijkbare met wegwerpluiers. Ze zijn wat prijziger en je moet ze in hun geheel in de was gooien. Ook duurt het drogen langer. Pocketluiers zijn luiers waarbij je inleggers in de pocket van een waterdichte cover doet.

Wij hadden tweedelige voorgevormde luiers (luier van bamboo waar je een cover nog overheen doet). Geweldige dingen. Was geen fan van de pockets, lekte snel.
PapierVampier schreef:
20-04-2020 14:06
AIO zijn eigenlijk het meest vergelijkbare met wegwerpluiers. Ze zijn wat prijziger en je moet ze in hun geheel in de was gooien. Ook duurt het drogen langer. Pocketluiers zijn luiers waarbij je inleggers in de pocket van een waterdichte cover doet.

Wij hadden tweedelige voorgevormde luiers (luier van bamboo waar je een cover nog overheen doet). Geweldige dingen. Was geen fan van de pockets, lekte snel.
Bedankt voor je uitleg! Maar bij die pockets, haal je dan dus die doorweekte inleggers er uit en prop je er weer nieuwe in? Want bij die pockets, is dat bovenste laagje dan dus nat..... Of pak je gewoon een compleet nieuwe (incl cover) uit de kast? Het leek mij nogal veel werk, voor een relatief zelfde concept als de AIO..... Ik zag dat het qua prijs niet zo gek veel verschilde namelijk (waar ik keek) dus ik zocht echt wat nou precies het voordeel is ten opzichte van die AIO, haha.

Welk merk is jouw favoriet? Zo'n tweedelig systeem, (sio dan toch?) zoals Peenut Totsbots lijkt ons qua prijs en "werkbaarheid" een top 3 waard, zeg maar. En dan evt wat AIO van Tickle Tots of GroVia er nog bij.
En hoe lang draagt de baby dan zo'n overbroekje? Die hoef je niet iedere verschoning te verwisselen, maar kun je daar echt een hele dag mee doen? Of wissel je dag/nacht, dus 2 per dag of zo? Tenzij er ontlasting is doorgelekt natuurlijk.

Ik vind het wel heel handig dat de meeste luiers wel een one-size luier is. Dus niet dat je het eerste jaar een maat hebt, en dan het jaar daarna alles weer opnieuw moet aanschaffen :) We willen dan wel starten met gewone luiers, tot de baby een kilo of 4 a 5 is, want de meeste wasbare beginnen rond dat gewicht zag ik. Maar om nou speciaal new borns aan te schaffen, dat vind ik dan weer een beetje zonde.
Ik zit in de FB groep Irish_Wasser_Woman en ik heb er echt zo veel geleerd.
Via nappys.nl kun je geloof ik nu ook een digitaal consult doen

Wij gebruiken pocketluiers, wat daar fijn aan is is dat je de absorptie kan bijboosten naarmate je kindje ouder wordt en meer gaat plassen. De paar AIO's die we hadden liggen ongebruikt in de kast. Ik raad die echt af. Bijna altijd prutdingen, vanwege de pasvorm heb je snel lekkage. We hebben een paar fijne AIO's van bambino mio maar in de praktijk is dat eigenlijk ook gewoon een pocketluier. Bij pockets heb je iets minder snel lekkage, toch. Ja je moet die inleggers erin stoppen en dat is ietsje meer werk. Ik doe het savonds voor de tv en vind het klaarmaken van de luiers wel een meditatief klusje. Maar ze zitten echt beter dan de meeste AIO's, die dus al heel snel niet meer voldoende absorberen en dan zit je er alsnog inleggers bij te proppen...

snachts gebruiken we tweedelig met een wolbroek erover. man, wat ben ik fan van de wolbroek. terwijl het me zoveel werk leek van te voren. ook overdag pak ik nu weleens tweedelig.
Bij de pockets kan je de inleggers er ook gewoon los inleggen, die hoeven niet per se in de hoes. Scheelt een hoop proppen en gefrut ;-)
Dank je wel voor je input! Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag over het gebruik van de pockets :)
Als je de luier verschoont, neem je dan ook een compleet nieuwe? Dus incl cover?

Mij lijkt (nog steeds) de SIO handiger dan de pockets, omdat je daar de inlegger gewoon in kan klikken, ipv er in stoppen.
Of is dat te makkelijk gedacht?

Ik vind het wel grappig om te lezen; jij bent fan van de pockets, terwijl de reactie daarboven juist totaal geen fan was ivm doorlekken, haha. Zal ook wel qua merk verschillen denk ik zo :)

Ik hoop dat mijn aanmelding snel geaccepteerd wordt in die groep!
Bij pockets verwissel je idd iedere x ook het broekje omdat het bovenlaagje nat wordt. Bij SIO en 2delig verwissel je het overbroekje meestal iedere luierwissel maar gebruik je het broekje bij de daarop volgende wissel weer. Je laat het broekje dan dus even luchten (zolang er geen poep op zit ;) )
Voor 's nachts zijn pockets/aio's/sio's enzo vaak snel niet genoeg meer qua absorptie, daar wordt meestal toch naar tweedelig gegrepen.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Toevoeging voor iedereen:

Real nappy week is nu bij een aantal webshops om wasbare luiers te promoten. Het is dit jaar minder ivm corona maar er worden leuke acties gehouden en kortingen gegeven.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
flip-flop schreef:
20-04-2020 15:06
Bij pockets verwissel je idd iedere x ook het broekje omdat het bovenlaagje nat wordt. Bij SIO en 2delig verwissel je het overbroekje meestal iedere luierwissel maar gebruik je het broekje bij de daarop volgende wissel weer. Je laat het broekje dan dus even luchten (zolang er geen poep op zit ;) )
Voor 's nachts zijn pockets/aio's/sio's enzo vaak snel niet genoeg meer qua absorptie, daar wordt meestal toch naar tweedelig gegrepen.
Ja, dus toch idd het hele pakketje verwisselen met pockets :)
En bedankt voor je input mbt de overbroekjes! Die had ik zo even niet bedacht, maar klinkt wel heel logisch, dat je de over broekjes om de wissel even laat luchten :) dus dan heb je aan 2 wel genoeg voor 1 dag, als je ze om en om gebruikt, toch?

Ja, ik zag het nappy week is! Vandaar dat die site ook zo traag is vandaag, haha. Dat ik dan uitgerekend vandaag van alles wil uitzoeken :bonk:
20-04-2020 15:03
Dank je wel voor je input! Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag over het gebruik van de pockets :)
Als je de luier verschoont, neem je dan ook een compleet nieuwe? Dus incl cover?

Mij lijkt (nog steeds) de SIO handiger dan de pockets, omdat je daar de inlegger gewoon in kan klikken, ipv er in stoppen.
Of is dat te makkelijk gedacht?

Ik vind het wel grappig om te lezen; jij bent fan van de pockets, terwijl de reactie daarboven juist totaal geen fan was ivm doorlekken, haha. Zal ook wel qua merk verschillen denk ik zo :)

Ik hoop dat mijn aanmelding snel geaccepteerd wordt in die groep!
Ja bij pockets neem je dus een hele nieuwe inderdaad. Ik maak ze na het wassen en drogen klaar, dus heb altijd complete nieuwe luiers klaarliggen. Dus heel weinig handelingen bij de verschoning zelf.

Bij een SIO is het idd misschien wat minder gefrut omdat je kan klikken en niet het netjes in de pocket moet stoppen!

het verschilt idd ook per merk, hoe de pasvorm en kwaliteit is. En doorlekken komt ook vaak door een combinatie van pasvorm, te weinig of te langzame absorptie (of druklekken bij microvezel) en verkeerd aantrekken. Dat laatste wordt echt vaak onderschat.

Tweedelig is over het algemeen genomen het meeste lekvrij. Maar je hebt dan dus wel een luier die rondom nart wordt wat voor kindjes met een gevoelige huid niet fijn is altijd. En wat meer handelingen met verschonen. Oppas en opvang vinden tweedelig soms wat ingewikkelder dan een voorgemaakt pocket of SIO of AIO.

met terugwerkende kracht was ik misschien helemaal voor tweedelig gegaan als ik weet wat ik nu weet.

en wat ik ook heb geleerd is dat ik klittenband vreselijk onhandig vind!
Ja, klittenband vond ik er inderdaad al niet praktisch uitzien!

Het lijkt mij met sio ook (iets) voordeliger omdat je dan dus niet iedere keer een nieuw broekje nodig hebt (of, in ieder geval geen 8 per dag) dus lijkt mij dat je er daar dus geen, ik noem even wat, 24 voor nodig hebt, maar dat je aan 6 of 10 of zo, genoeg hebt :)
Ja dat is zeker zo!
ik ben nogal een sucker voor printjes dus vind het wel leuk
wij hebben ook meer luiers dan noodzakelijk daardoor ;)
Leuk dat dit topic weer wat omhoog is gegaan! Ik ben inmiddels helemaal overtuigd. Ik heb me goed ingelezen, o.a. in de facebook groep. Ook hebben we een online consult gehad.

Kort maar krachtig, wat ik o.a. heb geleerd:

*AIO is het meest lekgevoelig. Het lijkt en is misschien het makkelijkst, maar zorgt vaak voor lekkage. Dit gaan wij dus niet nemen. Bovendien was je AIO veel vaker dan dat je een los overbroekje zou wassen. Het materiaal van de buitenkant slijt dus meer.

*Prefold is in het begin handig, met een luierklemmetje, omdat je baby vrij snel uit de newborn maat groeit. Het is zonde om dus een heel newborn pakket te kopen (tenzij je heel veel kinderen wil en ze iedere keer weer gaat gebruiken :P). Je kunt evt ook newborn huren, maar ik vind huren zelf geen fijn idee. Je gooit dan toch geld 'weg'. Als je luiers koopt, kun je ze weer verkopen. Om deze reden gaan wij in het begin iig prefold gebruiken met overbroekjes. Prefold is daarnaast mooi slank. Dus heb je geen 'he daar komt een enorme luier met een pasgeboren baby aan' gevoel.

*Bij een tweedelig systeem, dus ook bij prefold, kun je een overbroekje van verschillende merken gebruiken. Slecht voor het millieu maar goed voor je portemonnee is het merk Happy Flute. Wil je die kopen, koop ze dan rechtstreeks op AliExpress. Ze zijn ook in NL'se webshops te koop, maar dan veel duurder. Let erop dat overbroekjes dubbele lekgootjes hebben. Dat hebben die van Happy Flute. Wil je meer milieubewust, dan kies je dit merk uiteraard niet.

*Er zijn verschillende merken voor tweedelig, de een is veel slanker of juist dikker dan het andere merk. One size is daarbij ook veel dikker, omdat het voor zowel een kind van 3 kilo als 15 kilo moet passen.

*Klitteband of knopen schijnt een kwestie van persoonlijke voorkeur te zijn. Voordeel van klitteband is dat je de luier exact strak genoeg kan zetten. Itt knoopjes, die in een paar vaste standen gezet moeten worden. Nadeel van klitteband is dat oudere kinderen het makkelijk zelf open maken.

Tot zover even mijn belangrijkste bevindingen. :D

@Pindakaas: Wat vind jij zo ideaal aan een wolbroek? Ik lees weinig ervaringen van mensen daarmee, maar ben wel benieuwd. Het lijkt mij juist ook onhandig (het aan en uittrekken, en dat je ze speciaal moet verzorgen met zo'n potje met vet). Hoe lang doe jij met een wolbroek voordat je hem gaat wassen/invetten? En gaat de urinegeur er bij doorlekken echt uit door gewoon uithangen? Ik kan het haast niet geloven haha. Zijn er nog speciale merken wolbroeken die je aanraadt? En het is denk ik voornamelijk geschikt voor kinderen die in de nacht al doorslapen en niet voor newborns omdat je die veel vaker moet verschonen? Of zit ik nu mis.
Ik vind dingen die je echt gebruikt op je lichaam van Ali altijd een beetje, meh. Kweenie. Die hoeft niet aan regels te voldoen qua giftige stoffen en zo..... Nou lijkt me dat met een overbroekje net iets minder onveilig dan de inleggers, maar toch....

Hoe denken jullie daar over?
20-04-2020 14:26
Bedankt voor je uitleg! Maar bij die pockets, haal je dan dus die doorweekte inleggers er uit en prop je er weer nieuwe in? Want bij die pockets, is dat bovenste laagje dan dus nat..... Of pak je gewoon een compleet nieuwe (incl cover) uit de kast? Het leek mij nogal veel werk, voor een relatief zelfde concept als de AIO..... Ik zag dat het qua prijs niet zo gek veel verschilde namelijk (waar ik keek) dus ik zocht echt wat nou precies het voordeel is ten opzichte van die AIO, haha.

Welk merk is jouw favoriet? Zo'n tweedelig systeem, (sio dan toch?) zoals Peenut Totsbots lijkt ons qua prijs en "werkbaarheid" een top 3 waard, zeg maar. En dan evt wat AIO van Tickle Tots of GroVia er nog bij.
En hoe lang draagt de baby dan zo'n overbroekje? Die hoef je niet iedere verschoning te verwisselen, maar kun je daar echt een hele dag mee doen? Of wissel je dag/nacht, dus 2 per dag of zo? Tenzij er ontlasting is doorgelekt natuurlijk.

Ik vind het wel heel handig dat de meeste luiers wel een one-size luier is. Dus niet dat je het eerste jaar een maat hebt, en dan het jaar daarna alles weer opnieuw moet aanschaffen :) We willen dan wel starten met gewone luiers, tot de baby een kilo of 4 a 5 is, want de meeste wasbare beginnen rond dat gewicht zag ik. Maar om nou speciaal new borns aan te schaffen, dat vind ik dan weer een beetje zonde.
Bij pockets gebruik je inderdaad telkens een nieuwe cover. De pest aan pockets vond ik dat er snel lekkage was en dat ik na het wassen die pockets weer vol moest stouwen (die inleggers bleven los in de cover niet echt lekker recht liggen bij het dragen van de luier).

Ik ben gek op Little Lamb (mocht je trouwens interesse hebben, stuur maar een pb, ik heb nog een hele set te koop, ongebruikt). SIO is weer iets anders. Bij een tweedelige (voorgevormde) luier kan je de cover gewoon nog een keer gebruiken. Je vervangt het binnenste uiteraard wel elke keer, want dat is nat/vies geworden. Ik gebruikte meestal 3 à 4 covers per dag, inderdaad al naar gelang ze nog schoon waren of niet.

One size leek mij ook ideaal (ook qua kostenplaatje), maar daar ben ik op terug gekomen i.v.m. lekkage. Fitted (voorgevormd) bleek hier een veel beter idee. Wij zijn ook gestart met gewone luiers, want new borns vond ik echt zonde van het geld.
PapierVampier schreef:
20-04-2020 19:33
Bij pockets gebruik je inderdaad telkens een nieuwe cover. De pest aan pockets vond ik dat er snel lekkage was en dat ik na het wassen die pockets weer vol moest stouwen (die inleggers bleven los in de cover niet echt lekker recht liggen bij het dragen van de luier).

Ik ben gek op Little Lamb (mocht je trouwens interesse hebben, stuur maar een pb, ik heb nog een hele set te koop, ongebruikt). SIO is weer iets anders. Bij een tweedelige (voorgevormde) luier kan je de cover gewoon nog een keer gebruiken. Je vervangt het binnenste uiteraard wel elke keer, want dat is nat/vies geworden. Ik gebruikte meestal 3 à 4 covers per dag, inderdaad al naar gelang ze nog schoon waren of niet.

One size leek mij ook ideaal (ook qua kostenplaatje), maar daar ben ik op terug gekomen i.v.m. lekkage. Fitted (voorgevormd) bleek hier een veel beter idee. Wij zijn ook gestart met gewone luiers, want new borns vond ik echt zonde van het geld.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!! Ik heb je een PB gestuurd!

Ik vond one size heel handig, maar jij hebt natuurlijk wel een punt.... De range is ook wel heel groot natuurlijk van 4 tot 16 kilo (vaak) Handiger is dan misschien pas vanaf 8 kilo of zo voor deze te gaan :)

Het is ook allemaal zo persoonlijk; het ligt er ook helemaal aan wat de "vorm" van je baby is, denk ik zo :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven