Dochter van 14 gaat niet lekker. Wat doen?

dinsdag 4 februari 2020 om 12:35
Mijn dochter van (bijna) 14 zit in de 2e van het middelbaar onderwijs. Vorig jaar gestart op een gymnasium. Dat hoefde van mij niet zo, maar ze wilde het graag. In mijn beleving was het iets te hoog gegrepen voor haar, maar het had haar voorkeur en zowel de leerkracht van groep 8 als het gymnasium hadden er vertrouwen in. Dat ging dus niet goed. Vorig jaar kerstvakantie was ze óp. Hier toen ook een topic geopend. Zij wilde de knoop maar niet doorhakken om te stoppen op dat gymnasium, heeft nog bijles genomen en na tig gesprekken bij de mentor in april/mei hebben wij als ouders besloten dat ze echt ging stoppen daar. Dus toen een andere school gezocht en ze bleek enorm opgelucht. Nu zit ze in een havo/vwo brugklas, waar ze volgens haar mentor op de oude school, en mentor op de nieuwe school makkelijk vwo zou kunnen doen. Na het tweede jaar wordt er gekeken of mensen naar havo of vwo doorstromen.
Maar wederom nu het bericht dat we beter kunnen uitkijken naar vmbo scholen, want ze gaat het zelfs op havo niveau niet redden dit jaar ,tenzij ze echt nog véél punten erbij haalt. De mentor gaf meteen aan dat vmbo eigenlijk geen optie is voor haar. Nu is er niets mis met vmbo, als dat is wat je kan. Maar mijn dochter is een bijzonder intelligent kind. Op de basisschool ook al wat strubbelingen gehad omdat ze zo voor liep. Gekeken naar een plusklas, daar kwam ze net niet voor in aanmerking, dus heeft de juf daar haar extra uitdaging geboden. Montessorischool, dus heel flexibel en ze had het daar enorm naar haar zin.
Even afgezien van schoolniveau maak ik me zorgen om haar. Vorig schooljaar hebben we bij de huisarts gezeten, want ze was moe en wit en ziekjes. Bloedgeprikt en onderzoeken, uitslag: een allergie en we hebben huisdieren. Dus dat kan dan wel kloppen. Daar wilde ze overigens niets mee. Ze slikt af en toe een allergiepil en dat was het wel.
En ze was overbelast door school, dus al met al niet gek dat ze zich niet goed voelde. En de huisarts maakte zich zorgen om haar gewicht, ze is erg dun. En dus ook weinig weerstand.
Op de nieuwe school ging het beter, aansluiting met klasgenootjes was vorig jaar ook prima en dit jaar weer. Ook de mentor zegt dat het eerder te gezellig in de klas is dan wat anders. Wel zijn alle meisjes heel druk qua planning, veel kinderen die sporten op hoog niveau en daardoor minder lessen volgen, en alle vrije tijd aan trainingen besteden. Ze wilde graag op een sport waar de rest van de meisjes ook op zat, en daar is ze nu lid. Ik kan er mijn vinger gewoon niet op leggen wat er is. Ik zie weinig meisjes hier thuis, we wonen relatief ver van school vergeleken bij klasgenoten. Ze spreekt wel af met klasgenoten, heeft weleens een verjaardag of iets anders. Ze eet haar avondeten en lunch zéér matig en is ontzettend gefocussed op snoep/ongezond eten. Al haar zakgeld gaat naar mcdonalds en aanverwante zaken. En ze heeft nog steeds net wel/net geen ondergewicht. Ze is bijna de kleinste van de klas op dit moment, want de groeispurt blijft ook wat uit. Qua huiswerk bieden we keer op keer aan om haar te helpen, helpen met plannen, overhoren, toetsweken, maar ze geeft vrijwel geen inzage. Ze zegt ook steeds dat ze 'heel goed geleerd heeft' maar daar heb ik weinig zicht op. Als het aan haar ligt zit ze veel op haar kamer.
Tig keren gesprekken gehad over de tijd die instagram, youtube en telefoon en dat soort shizzle haar kost, ze kreeg dit ook van huisarts en mentor te horen, en toen heeft ze het wel wat aangepast en ze zégt dat ze dat nog steeds minder doet, maar ik zie het dus niet. Ze is van zichzelf heel gesloten, geen prater, niet over wat haar dwars zit en alles ligt aan een ander. De toets is mislukt omdat die te moeilijk was/de leraar ziek was/iedereen had hem slecht gemaakt, dat werk. Het ligt nooit aan haar voorbereiding. Ze heeft bijles voor wiskunde, maar haalt nog steeds niet hoger dan een 4 (wat op zich toch al een verbetering is ten op zichte van een 2). Haar broer is op dezelfde school begonnen. Doet eveneens geen bal, tenzij we hem enorm achter de vodden zitten, maar haalt evengoed achten. Dat wringt ook wel een beetje bij haar.
Nu gaat het mij er niet zo zeer om dat ze per se vwo gaat doen. Havo is hélemaal prima. En als blijkt dat haar hele basisschoolperiode verkeerd is gekeken en ze echt niet intelligenter is dan vmbo niveau is dat ook prima. Maar ik maak me gewoon zorgen om haar welzijn. Ze lijkt ergens mee te zitten, ze bespreekt het niet. Ik vis uiteraard soms, of ik ga indirecte gesprekjes aan over dingen in de hoop dat ze iets los laat. Ik probeer gezellige dingen met haar te doen, eens ergens koffie en taart gaan eten, samen iets leuks doen, en ze is ook prima te porren voor een spelletje of samen film kijken thuis.
Ik ben nu wel zo ver dat ik serieus iets wil gaan ondernemen. Gesprekjes aan de keukentafel en een keertje bloedprikken zijn niet meer afdoende.
Wij zijn geen strenge ouders, we zijn heel open, alles is bespreekbaar. Ze weten beiden dat als ze iets heel stoms hebben gedaan of er is iets heel naars, dat dat ze dan beter toch met ons kunnen bespreken, ookal denken ze dat ze heel erg fout zaten en dat wij heel boos zullen worden. Misschien zijn we wel te makkelijk, want we laten haar best vrij, in die zin dat we haar niet dwingen om aan de keukentafel haar huiswerk te maken en dat aan ons te laten zien. Maar misschien moeten we dat wel doen?
Maar wat is de beste aanpak en wat kan ik doen? Zie ik iets over het hoofd? Is dit nog 'gewoon' pubergedrag?
Maar wederom nu het bericht dat we beter kunnen uitkijken naar vmbo scholen, want ze gaat het zelfs op havo niveau niet redden dit jaar ,tenzij ze echt nog véél punten erbij haalt. De mentor gaf meteen aan dat vmbo eigenlijk geen optie is voor haar. Nu is er niets mis met vmbo, als dat is wat je kan. Maar mijn dochter is een bijzonder intelligent kind. Op de basisschool ook al wat strubbelingen gehad omdat ze zo voor liep. Gekeken naar een plusklas, daar kwam ze net niet voor in aanmerking, dus heeft de juf daar haar extra uitdaging geboden. Montessorischool, dus heel flexibel en ze had het daar enorm naar haar zin.
Even afgezien van schoolniveau maak ik me zorgen om haar. Vorig schooljaar hebben we bij de huisarts gezeten, want ze was moe en wit en ziekjes. Bloedgeprikt en onderzoeken, uitslag: een allergie en we hebben huisdieren. Dus dat kan dan wel kloppen. Daar wilde ze overigens niets mee. Ze slikt af en toe een allergiepil en dat was het wel.
En ze was overbelast door school, dus al met al niet gek dat ze zich niet goed voelde. En de huisarts maakte zich zorgen om haar gewicht, ze is erg dun. En dus ook weinig weerstand.
Op de nieuwe school ging het beter, aansluiting met klasgenootjes was vorig jaar ook prima en dit jaar weer. Ook de mentor zegt dat het eerder te gezellig in de klas is dan wat anders. Wel zijn alle meisjes heel druk qua planning, veel kinderen die sporten op hoog niveau en daardoor minder lessen volgen, en alle vrije tijd aan trainingen besteden. Ze wilde graag op een sport waar de rest van de meisjes ook op zat, en daar is ze nu lid. Ik kan er mijn vinger gewoon niet op leggen wat er is. Ik zie weinig meisjes hier thuis, we wonen relatief ver van school vergeleken bij klasgenoten. Ze spreekt wel af met klasgenoten, heeft weleens een verjaardag of iets anders. Ze eet haar avondeten en lunch zéér matig en is ontzettend gefocussed op snoep/ongezond eten. Al haar zakgeld gaat naar mcdonalds en aanverwante zaken. En ze heeft nog steeds net wel/net geen ondergewicht. Ze is bijna de kleinste van de klas op dit moment, want de groeispurt blijft ook wat uit. Qua huiswerk bieden we keer op keer aan om haar te helpen, helpen met plannen, overhoren, toetsweken, maar ze geeft vrijwel geen inzage. Ze zegt ook steeds dat ze 'heel goed geleerd heeft' maar daar heb ik weinig zicht op. Als het aan haar ligt zit ze veel op haar kamer.
Tig keren gesprekken gehad over de tijd die instagram, youtube en telefoon en dat soort shizzle haar kost, ze kreeg dit ook van huisarts en mentor te horen, en toen heeft ze het wel wat aangepast en ze zégt dat ze dat nog steeds minder doet, maar ik zie het dus niet. Ze is van zichzelf heel gesloten, geen prater, niet over wat haar dwars zit en alles ligt aan een ander. De toets is mislukt omdat die te moeilijk was/de leraar ziek was/iedereen had hem slecht gemaakt, dat werk. Het ligt nooit aan haar voorbereiding. Ze heeft bijles voor wiskunde, maar haalt nog steeds niet hoger dan een 4 (wat op zich toch al een verbetering is ten op zichte van een 2). Haar broer is op dezelfde school begonnen. Doet eveneens geen bal, tenzij we hem enorm achter de vodden zitten, maar haalt evengoed achten. Dat wringt ook wel een beetje bij haar.
Nu gaat het mij er niet zo zeer om dat ze per se vwo gaat doen. Havo is hélemaal prima. En als blijkt dat haar hele basisschoolperiode verkeerd is gekeken en ze echt niet intelligenter is dan vmbo niveau is dat ook prima. Maar ik maak me gewoon zorgen om haar welzijn. Ze lijkt ergens mee te zitten, ze bespreekt het niet. Ik vis uiteraard soms, of ik ga indirecte gesprekjes aan over dingen in de hoop dat ze iets los laat. Ik probeer gezellige dingen met haar te doen, eens ergens koffie en taart gaan eten, samen iets leuks doen, en ze is ook prima te porren voor een spelletje of samen film kijken thuis.
Ik ben nu wel zo ver dat ik serieus iets wil gaan ondernemen. Gesprekjes aan de keukentafel en een keertje bloedprikken zijn niet meer afdoende.
Wij zijn geen strenge ouders, we zijn heel open, alles is bespreekbaar. Ze weten beiden dat als ze iets heel stoms hebben gedaan of er is iets heel naars, dat dat ze dan beter toch met ons kunnen bespreken, ookal denken ze dat ze heel erg fout zaten en dat wij heel boos zullen worden. Misschien zijn we wel te makkelijk, want we laten haar best vrij, in die zin dat we haar niet dwingen om aan de keukentafel haar huiswerk te maken en dat aan ons te laten zien. Maar misschien moeten we dat wel doen?
Maar wat is de beste aanpak en wat kan ik doen? Zie ik iets over het hoofd? Is dit nog 'gewoon' pubergedrag?
anoniem_395148 wijzigde dit bericht op 04-02-2020 12:45
0.24% gewijzigd

dinsdag 4 februari 2020 om 20:59
Ik lees dat veel mensen het over hb hebben. Ik herken ook veel van mezelf als tiener, heb me nooit kunnen concentreren en huiswerk maken of plannen ging niet. Ik kon alleen de dingen waar je geen moeite voor hoefde te doen en niet hoefde te leren, voor mij wiskunde en logische vakken, maar in mijn geval ook talen. Vakken als geschiedenis waren een drama. Maar de problemen kwamen bij mij pas in 5 gymnasium en bij mijn studie. In mijn ervaring kwam je die 1e 4 jaar toch wel eenvoudig door zonder er veel energie in te steken of huiswerk te maken.
Ik ben niet hb (of nooit getest), maar oprechte vraag, want ik weet niet er niets van; hoezo zou iemand die hoogbegaafd is qua stof al zo vroeg tegen dit soort problematiek aanlopen? Je kunt die eerste jaren toch nog eenvoudig op je snelle begrip en geheugen leunen? Speelt er dan niet eerder wat anders?
Ik ben niet hb (of nooit getest), maar oprechte vraag, want ik weet niet er niets van; hoezo zou iemand die hoogbegaafd is qua stof al zo vroeg tegen dit soort problematiek aanlopen? Je kunt die eerste jaren toch nog eenvoudig op je snelle begrip en geheugen leunen? Speelt er dan niet eerder wat anders?
dinsdag 4 februari 2020 om 21:05

dinsdag 4 februari 2020 om 21:09
Ah, oké. Duidelijk. Ik dacht dat hb mensen door hun intelligentie nog wel makkelijk de stof van de brugklas aan konden zonder eigen inzet.Positivevibes schreef: ↑04-02-2020 21:0514 is helemaal niet vroeg. Veel kinderen lopen op de basisschool al tegen dit soort zaken aan. Hoogbegaafdheid is complex.
En natuurlijk hoef je helemaal niet vast te lopen. Het kan ook prima gaan. Maar het sommetje is (helaas) niet zo simpel als hoogbegaafd=slim=school gaat je makkelijk af.

dinsdag 4 februari 2020 om 21:23
Dat lukt al niet meer als je bijvoorbeeld heel ongeduldig bent. Dochter is niet hb voor zover ik weet, maar ik zie dat ze vastloopt op zaken waar ze meerdere stappen voor moet doorlopen. Een wiskunde vraagstuk bijvoorbeeld, dan zie je het antwoord niet meteen maar je moet eerst een aantal stappen zetten om bij het antwoord te komen. Hoe slim je ook bent, die stappen heb je nodig. En die slaat ze over.rumforviva schreef: ↑04-02-2020 21:09Ah, oké. Duidelijk. Ik dacht dat hb mensen door hun intelligentie nog wel makkelijk de stof van de brugklas aan konden zonder eigen inzet.
De helft van de fouten op haar toetsen is vanwege te snel en slordigheid, niet omdat ze de stof niet beheerst. Maar gewoon een deel van de vraag overslaan, of niet goed lezen. Terwijl lezen en taal echt haar sterkste punt is. Als iets niet snel en makkelijk gaat haakt ze af. Ik denk dat ze de hele basisschool dat niet heeft meegemaakt, dat ze moest oefenen voor iets lukte. Ze keek ergens naar en ze kon het. En bij dingen waar dat niet zo werkt loopt ze compleet vast.

dinsdag 4 februari 2020 om 21:29
Mijn dochter is pas 10, bijna 11, maar herken ik wel in jouw verhaal.
Die heeft ook moeite met nauwkeurigheid, aandacht erbij houden, leren leren gaat haar niet gemakkelijk af. Ook heel taalvaardig.
Mijn dochter heeft ADHD en gaat nu als een trein met medicatie, scores schieten omhoog en complexe opdrachten lukken ineens.
Ook fascinatie voor 'slecht eten' is herkenbaar, dat is nu een stuk minder. Was geen eetstoornis, maar een manier om energie aan te vullen (kind was kapot op na een dag vol prikkels). 's Middags was dat dus even een snelle energieboost als ze zich lamlendig of moe voelde.
Die heeft ook moeite met nauwkeurigheid, aandacht erbij houden, leren leren gaat haar niet gemakkelijk af. Ook heel taalvaardig.
Mijn dochter heeft ADHD en gaat nu als een trein met medicatie, scores schieten omhoog en complexe opdrachten lukken ineens.
Ook fascinatie voor 'slecht eten' is herkenbaar, dat is nu een stuk minder. Was geen eetstoornis, maar een manier om energie aan te vullen (kind was kapot op na een dag vol prikkels). 's Middags was dat dus even een snelle energieboost als ze zich lamlendig of moe voelde.
dinsdag 4 februari 2020 om 21:29
Dat vetgemaakte lijkt mij meer op adhd of add te wijzen.Th∅rdis schreef: ↑04-02-2020 21:23Dat lukt al niet meer als je bijvoorbeeld heel ongeduldig bent. Dochter is niet hb voor zover ik weet, maar ik zie dat ze vastloopt op zaken waar ze meerdere stappen voor moet doorlopen. Een wiskunde vraagstuk bijvoorbeeld, dan zie je het antwoord niet meteen maar je moet eerst een aantal stappen zetten om bij het antwoord te komen. Hoe slim je ook bent, die stappen heb je nodig. En die slaat ze over.
De helft van de fouten op haar toetsen is vanwege te snel en slordigheid, niet omdat ze de stof niet beheerst. Maar gewoon een deel van de vraag overslaan, of niet goed lezen. Terwijl lezen en taal echt haar sterkste punt is. Als iets niet snel en makkelijk gaat haakt ze af. Ik denk dat ze de hele basisschool dat niet heeft meegemaakt, dat ze moest oefenen voor iets lukte. Ze keek ergens naar en ze kon het. En bij dingen waar dat niet zo werkt loopt ze compleet vast.
Als je hb bent, heb je meestal weinig moeite met logische vakken zoals wiskunde. Die 'stappen' die gaan dan vanzelf, dat zie of weet je gewoon. Wel hebben hoogbegaafden vaker moeite met vakken waarvoor je simpelweg moet stampen, zoals woordjes, grammatica en bv topografie en jaartallen bij geschiedenis
.
dinsdag 4 februari 2020 om 21:35
Dit past naadloos bij HB en/of ADHD.Th∅rdis schreef: ↑04-02-2020 21:23De helft van de fouten op haar toetsen is vanwege te snel en slordigheid, niet omdat ze de stof niet beheerst. Maar gewoon een deel van de vraag overslaan, of niet goed lezen. Terwijl lezen en taal echt haar sterkste punt is. Als iets niet snel en makkelijk gaat haakt ze af. Ik denk dat ze de hele basisschool dat niet heeft meegemaakt, dat ze moest oefenen voor iets lukte. Ze keek ergens naar en ze kon het. En bij dingen waar dat niet zo werkt loopt ze compleet vast.

dinsdag 4 februari 2020 om 21:36
Leraren wiskunde rekenen antwoorden zonder tussenstappen fout, dus dat is ook jammer.
Wat zegt je dochter zelf over haar schoolresultaten en haar inzet, als je een beetje doorvraagt? Misschien heb ik het niet goed gelezen, dan sorry. Is ze geschrokken van de mededeling van school dat ze zo ook de havo niet gaat redden?
Voor sommige kinderen is het heel moeilijk te accepteren dat ze nu ineens wél moeten werken voor school. Ze vinden het lastig om hun werkhouding aan te passen. Zijn er vakken die wel goed gaan? Kan ze uitleggen wat er daar gebeurt waarom het daar wel lukt?
Wat zegt je dochter zelf over haar schoolresultaten en haar inzet, als je een beetje doorvraagt? Misschien heb ik het niet goed gelezen, dan sorry. Is ze geschrokken van de mededeling van school dat ze zo ook de havo niet gaat redden?
Voor sommige kinderen is het heel moeilijk te accepteren dat ze nu ineens wél moeten werken voor school. Ze vinden het lastig om hun werkhouding aan te passen. Zijn er vakken die wel goed gaan? Kan ze uitleggen wat er daar gebeurt waarom het daar wel lukt?

dinsdag 4 februari 2020 om 21:38
Sommige kinderen zijn trouwens gewoon, net zoals sommige volwassenen lui en/of slordig. Die zijn niet allemaal hoogbegaafd en hebben niet allemaal adhd. Dat hoeft niet voor altijd te zijn, je ziet daar echt een ontwikkeling: kinderen die bij mij in de onderbouw nog slordig waren en die ik dan in v6 weer een keer in de klas heb en dan zijn ze ineens echt gefocust. Dat gebeurt.
dinsdag 4 februari 2020 om 21:42
1Betty_Slocombe schreef: ↑04-02-2020 21:36Leraren wiskunde rekenen antwoorden zonder tussenstappen fout, dus dat is ook jammer.
Dat is idd waar ja. Weet ze het antwoord wel en kan ze alleen de tussenstappen niet goed duidelijk maken?
2. Ook waar. Toen ik erachter kwam dat ik heel veel moete had met bv topografie uit mijn hoofd leren, snapte ik daar niks van en raakte ik een beetje in paniek. Was niet gewend dat leren niet lukte. Ook toen ik er echt mijn best voor ging doen bleef het lastig. Ik moest er echt iets van logica bij gaan verzinnen, ezelsbruggetjes enzo. Of ik liet proefwerken waarvoor ik alleen woordjes buiten enige context moest leren een beetje zitten, wetende dat ik dat met lees- en luistervaardigheid wel weer zou compenseren.
impala wijzigde dit bericht op 04-02-2020 21:45
8.05% gewijzigd
.

dinsdag 4 februari 2020 om 21:45
Klopt. En andersom kan ook weer.Betty_Slocombe schreef: ↑04-02-2020 21:38Sommige kinderen zijn trouwens gewoon, net zoals sommige volwassenen lui en/of slordig. Die zijn niet allemaal hoogbegaafd en hebben niet allemaal adhd. Dat hoeft niet voor altijd te zijn, je ziet daar echt een ontwikkeling: kinderen die bij mij in de onderbouw nog slordig waren en die ik dan in v6 weer een keer in de klas heb en dan zijn ze ineens echt gefocust. Dat gebeurt.
Dat kinderen met bovengemiddelde intelligentie een aandoening als ASS of ADHD prima kunnen verhullen omdat ze een groter aanpassingsvermogen en slimheid hebben en zich zo door hun schooltijd heen 'bluffen'.

dinsdag 4 februari 2020 om 21:51
Oh..... dat is precies mijn kind. Een beetje jonger nog, maar ik hou af en toe mijn hart vast voor de middelbare school...Th∅rdis schreef: ↑04-02-2020 21:23Dat lukt al niet meer als je bijvoorbeeld heel ongeduldig bent. Dochter is niet hb voor zover ik weet, maar ik zie dat ze vastloopt op zaken waar ze meerdere stappen voor moet doorlopen. Een wiskunde vraagstuk bijvoorbeeld, dan zie je het antwoord niet meteen maar je moet eerst een aantal stappen zetten om bij het antwoord te komen. Hoe slim je ook bent, die stappen heb je nodig. En die slaat ze over.
Maar eerder opende je ook al een topic over jezelf. Zit daar ook niet een stukje aanleg bij je dochter?
Verder leest veel van wat je schrijft ook als een typische meisjes-pubertijd, waarbij je denk ik wel bedacht moet zijn op (beginnende) depressie.

dinsdag 4 februari 2020 om 22:29
Mijn oudste is behoorlijk slim. Hb categorie. Maar school is een drama.
Niks gaat soepel.
Ze pikt alles op van wat ze leest en ziet en ervaart maar laat haar een definitie of woorden leren en het lukt niet.
Slordig, vergeetachtig, verstrooid.
Als ze in een klas zit is ze binnen tien minuten ‘afwezig’. Ze krijgt de helft niet mee. Het is voor haar zelf ontzettend frustrerend want het lukt haar niet om het onder controle te krijgen en de wil is er echt wel.
Ook zij wilde eerst geen hulp maar school heeft haar in feite gedwongen. Aangegeven wij helpen jou maar voorwaarde is wel dat jij ook jezelf gaat helpen. Dus psycholoog, nieuwe testen en extra begeleiding thuis. Dit helpt en we hopen haar op deze manier door het vo te loodsen
Niks gaat soepel.
Ze pikt alles op van wat ze leest en ziet en ervaart maar laat haar een definitie of woorden leren en het lukt niet.
Slordig, vergeetachtig, verstrooid.
Als ze in een klas zit is ze binnen tien minuten ‘afwezig’. Ze krijgt de helft niet mee. Het is voor haar zelf ontzettend frustrerend want het lukt haar niet om het onder controle te krijgen en de wil is er echt wel.
Ook zij wilde eerst geen hulp maar school heeft haar in feite gedwongen. Aangegeven wij helpen jou maar voorwaarde is wel dat jij ook jezelf gaat helpen. Dus psycholoog, nieuwe testen en extra begeleiding thuis. Dit helpt en we hopen haar op deze manier door het vo te loodsen

woensdag 5 februari 2020 om 08:32
Mijn zoon was op de basisschool al aan het onderpresteren. Hij is getest op verzoek van de school, omdat ze een leerstoornis vermoedden.rumforviva schreef: ↑04-02-2020 21:09Ah, oké. Duidelijk. Ik dacht dat hb mensen door hun intelligentie nog wel makkelijk de stof van de brugklas aan konden zonder eigen inzet.

woensdag 5 februari 2020 om 08:36
Herkenbaar hoor. Mijn zoon was heel goed in wiskunde, maar struikelde over zijn eigen veters om het zo te zeggen.Th∅rdis schreef: ↑04-02-2020 21:23Dat lukt al niet meer als je bijvoorbeeld heel ongeduldig bent. Dochter is niet hb voor zover ik weet, maar ik zie dat ze vastloopt op zaken waar ze meerdere stappen voor moet doorlopen. Een wiskunde vraagstuk bijvoorbeeld, dan zie je het antwoord niet meteen maar je moet eerst een aantal stappen zetten om bij het antwoord te komen. Hoe slim je ook bent, die stappen heb je nodig. En die slaat ze over.

woensdag 5 februari 2020 om 08:55
Naar mijn mening zijn hb’ers niet alleen slimmer maar denken ze vooral anders. En daar zit ook wel het probleem.rumforviva schreef: ↑04-02-2020 21:09Ah, oké. Duidelijk. Ik dacht dat hb mensen door hun intelligentie nog wel makkelijk de stof van de brugklas aan konden zonder eigen inzet.
Bepaalde denkprocessen die het leven op school makkelijk zouden kunnen maken zijn niet perse aanwezig bij een hb leerling. Automatiseren, plannen etc
Daarom kan het zijn dat een slimme leerling die niet hb is makkelijker door school heen rolt dan een hb leerling.
Dit is wel enigszins generaliserend want er zullen hb leerlingen zijn die zonder iets te doen hun diploma halen
Het lastige voor bv mijn oudste is is dat ze van zichzelf verwacht dat ze makkelijk door het vwo heen zou moeten rollen. Want ze is zo slim.
Dus geeft ze het op. Want het lukt toch niet.

woensdag 5 februari 2020 om 10:11
Klopt. Mijn iq zit ook boven de 140 en ik blufte me eigenlijk overal zo'n beetje doorheen. Intelligentie zegt verder ook niet alles over leervermogen trouwens, als ik iets saai/langdradig vind dan neem ik er niets van op. En het middelbaar bestaat voornamelijk uit saai en langdradig.
woensdag 5 februari 2020 om 10:27
Ik denk dat je allergie wel wat onderschat als ik het zo lees. Mijn oudste is daar jarenlang echt dood-en doodziek van geweest, van allergieën. Tot aan halfdood in het ziekenhuis opgenomen worden aan toe.
Als je echt heel allergisch bent vreet dat enorm veel energie van het lichaam en zit je continu niet lekker in je vel, je bent eigenlijk continu ziek. Dus ik zou daar zeker wel wat strenger op zijn en eventueel inderdaad de dieren wegdoen als ze geen medicatie wil of kan slikken.
Als je echt heel allergisch bent vreet dat enorm veel energie van het lichaam en zit je continu niet lekker in je vel, je bent eigenlijk continu ziek. Dus ik zou daar zeker wel wat strenger op zijn en eventueel inderdaad de dieren wegdoen als ze geen medicatie wil of kan slikken.
Am Yisrael Chai!
woensdag 5 februari 2020 om 10:38
En nog een aanvulling nu ik het hele topic heb gelezen: bij mijn zoon werd zijn afbuigende groei en zijn ondergewicht destijds ook veroorzaakt door voedselallergieen. Toen hij op dieet ging kwam hij met sprongen aan en begon hij weer te groeien.
Ik zou dus zeker eerst naar een kinderarts of allergoloog om fysieke oorzaken uit te sluiten.
Het valt me trouwens op dat je enorm eigenwijs bent en denkt zelf te kunnen dokteren. Maar feit is dat je dochter niet erg gezond en niet erg gelukkig overkomt, dus wellicht zou je wat meer moeten openstaan voor advies of diagnose van artsen.
Ik zou dus zeker eerst naar een kinderarts of allergoloog om fysieke oorzaken uit te sluiten.
Het valt me trouwens op dat je enorm eigenwijs bent en denkt zelf te kunnen dokteren. Maar feit is dat je dochter niet erg gezond en niet erg gelukkig overkomt, dus wellicht zou je wat meer moeten openstaan voor advies of diagnose van artsen.
Am Yisrael Chai!