Dochter van 14 gaat niet lekker. Wat doen?

dinsdag 4 februari 2020 om 12:35
Mijn dochter van (bijna) 14 zit in de 2e van het middelbaar onderwijs. Vorig jaar gestart op een gymnasium. Dat hoefde van mij niet zo, maar ze wilde het graag. In mijn beleving was het iets te hoog gegrepen voor haar, maar het had haar voorkeur en zowel de leerkracht van groep 8 als het gymnasium hadden er vertrouwen in. Dat ging dus niet goed. Vorig jaar kerstvakantie was ze óp. Hier toen ook een topic geopend. Zij wilde de knoop maar niet doorhakken om te stoppen op dat gymnasium, heeft nog bijles genomen en na tig gesprekken bij de mentor in april/mei hebben wij als ouders besloten dat ze echt ging stoppen daar. Dus toen een andere school gezocht en ze bleek enorm opgelucht. Nu zit ze in een havo/vwo brugklas, waar ze volgens haar mentor op de oude school, en mentor op de nieuwe school makkelijk vwo zou kunnen doen. Na het tweede jaar wordt er gekeken of mensen naar havo of vwo doorstromen.
Maar wederom nu het bericht dat we beter kunnen uitkijken naar vmbo scholen, want ze gaat het zelfs op havo niveau niet redden dit jaar ,tenzij ze echt nog véél punten erbij haalt. De mentor gaf meteen aan dat vmbo eigenlijk geen optie is voor haar. Nu is er niets mis met vmbo, als dat is wat je kan. Maar mijn dochter is een bijzonder intelligent kind. Op de basisschool ook al wat strubbelingen gehad omdat ze zo voor liep. Gekeken naar een plusklas, daar kwam ze net niet voor in aanmerking, dus heeft de juf daar haar extra uitdaging geboden. Montessorischool, dus heel flexibel en ze had het daar enorm naar haar zin.
Even afgezien van schoolniveau maak ik me zorgen om haar. Vorig schooljaar hebben we bij de huisarts gezeten, want ze was moe en wit en ziekjes. Bloedgeprikt en onderzoeken, uitslag: een allergie en we hebben huisdieren. Dus dat kan dan wel kloppen. Daar wilde ze overigens niets mee. Ze slikt af en toe een allergiepil en dat was het wel.
En ze was overbelast door school, dus al met al niet gek dat ze zich niet goed voelde. En de huisarts maakte zich zorgen om haar gewicht, ze is erg dun. En dus ook weinig weerstand.
Op de nieuwe school ging het beter, aansluiting met klasgenootjes was vorig jaar ook prima en dit jaar weer. Ook de mentor zegt dat het eerder te gezellig in de klas is dan wat anders. Wel zijn alle meisjes heel druk qua planning, veel kinderen die sporten op hoog niveau en daardoor minder lessen volgen, en alle vrije tijd aan trainingen besteden. Ze wilde graag op een sport waar de rest van de meisjes ook op zat, en daar is ze nu lid. Ik kan er mijn vinger gewoon niet op leggen wat er is. Ik zie weinig meisjes hier thuis, we wonen relatief ver van school vergeleken bij klasgenoten. Ze spreekt wel af met klasgenoten, heeft weleens een verjaardag of iets anders. Ze eet haar avondeten en lunch zéér matig en is ontzettend gefocussed op snoep/ongezond eten. Al haar zakgeld gaat naar mcdonalds en aanverwante zaken. En ze heeft nog steeds net wel/net geen ondergewicht. Ze is bijna de kleinste van de klas op dit moment, want de groeispurt blijft ook wat uit. Qua huiswerk bieden we keer op keer aan om haar te helpen, helpen met plannen, overhoren, toetsweken, maar ze geeft vrijwel geen inzage. Ze zegt ook steeds dat ze 'heel goed geleerd heeft' maar daar heb ik weinig zicht op. Als het aan haar ligt zit ze veel op haar kamer.
Tig keren gesprekken gehad over de tijd die instagram, youtube en telefoon en dat soort shizzle haar kost, ze kreeg dit ook van huisarts en mentor te horen, en toen heeft ze het wel wat aangepast en ze zégt dat ze dat nog steeds minder doet, maar ik zie het dus niet. Ze is van zichzelf heel gesloten, geen prater, niet over wat haar dwars zit en alles ligt aan een ander. De toets is mislukt omdat die te moeilijk was/de leraar ziek was/iedereen had hem slecht gemaakt, dat werk. Het ligt nooit aan haar voorbereiding. Ze heeft bijles voor wiskunde, maar haalt nog steeds niet hoger dan een 4 (wat op zich toch al een verbetering is ten op zichte van een 2). Haar broer is op dezelfde school begonnen. Doet eveneens geen bal, tenzij we hem enorm achter de vodden zitten, maar haalt evengoed achten. Dat wringt ook wel een beetje bij haar.
Nu gaat het mij er niet zo zeer om dat ze per se vwo gaat doen. Havo is hélemaal prima. En als blijkt dat haar hele basisschoolperiode verkeerd is gekeken en ze echt niet intelligenter is dan vmbo niveau is dat ook prima. Maar ik maak me gewoon zorgen om haar welzijn. Ze lijkt ergens mee te zitten, ze bespreekt het niet. Ik vis uiteraard soms, of ik ga indirecte gesprekjes aan over dingen in de hoop dat ze iets los laat. Ik probeer gezellige dingen met haar te doen, eens ergens koffie en taart gaan eten, samen iets leuks doen, en ze is ook prima te porren voor een spelletje of samen film kijken thuis.
Ik ben nu wel zo ver dat ik serieus iets wil gaan ondernemen. Gesprekjes aan de keukentafel en een keertje bloedprikken zijn niet meer afdoende.
Wij zijn geen strenge ouders, we zijn heel open, alles is bespreekbaar. Ze weten beiden dat als ze iets heel stoms hebben gedaan of er is iets heel naars, dat dat ze dan beter toch met ons kunnen bespreken, ookal denken ze dat ze heel erg fout zaten en dat wij heel boos zullen worden. Misschien zijn we wel te makkelijk, want we laten haar best vrij, in die zin dat we haar niet dwingen om aan de keukentafel haar huiswerk te maken en dat aan ons te laten zien. Maar misschien moeten we dat wel doen?
Maar wat is de beste aanpak en wat kan ik doen? Zie ik iets over het hoofd? Is dit nog 'gewoon' pubergedrag?
Maar wederom nu het bericht dat we beter kunnen uitkijken naar vmbo scholen, want ze gaat het zelfs op havo niveau niet redden dit jaar ,tenzij ze echt nog véél punten erbij haalt. De mentor gaf meteen aan dat vmbo eigenlijk geen optie is voor haar. Nu is er niets mis met vmbo, als dat is wat je kan. Maar mijn dochter is een bijzonder intelligent kind. Op de basisschool ook al wat strubbelingen gehad omdat ze zo voor liep. Gekeken naar een plusklas, daar kwam ze net niet voor in aanmerking, dus heeft de juf daar haar extra uitdaging geboden. Montessorischool, dus heel flexibel en ze had het daar enorm naar haar zin.
Even afgezien van schoolniveau maak ik me zorgen om haar. Vorig schooljaar hebben we bij de huisarts gezeten, want ze was moe en wit en ziekjes. Bloedgeprikt en onderzoeken, uitslag: een allergie en we hebben huisdieren. Dus dat kan dan wel kloppen. Daar wilde ze overigens niets mee. Ze slikt af en toe een allergiepil en dat was het wel.
En ze was overbelast door school, dus al met al niet gek dat ze zich niet goed voelde. En de huisarts maakte zich zorgen om haar gewicht, ze is erg dun. En dus ook weinig weerstand.
Op de nieuwe school ging het beter, aansluiting met klasgenootjes was vorig jaar ook prima en dit jaar weer. Ook de mentor zegt dat het eerder te gezellig in de klas is dan wat anders. Wel zijn alle meisjes heel druk qua planning, veel kinderen die sporten op hoog niveau en daardoor minder lessen volgen, en alle vrije tijd aan trainingen besteden. Ze wilde graag op een sport waar de rest van de meisjes ook op zat, en daar is ze nu lid. Ik kan er mijn vinger gewoon niet op leggen wat er is. Ik zie weinig meisjes hier thuis, we wonen relatief ver van school vergeleken bij klasgenoten. Ze spreekt wel af met klasgenoten, heeft weleens een verjaardag of iets anders. Ze eet haar avondeten en lunch zéér matig en is ontzettend gefocussed op snoep/ongezond eten. Al haar zakgeld gaat naar mcdonalds en aanverwante zaken. En ze heeft nog steeds net wel/net geen ondergewicht. Ze is bijna de kleinste van de klas op dit moment, want de groeispurt blijft ook wat uit. Qua huiswerk bieden we keer op keer aan om haar te helpen, helpen met plannen, overhoren, toetsweken, maar ze geeft vrijwel geen inzage. Ze zegt ook steeds dat ze 'heel goed geleerd heeft' maar daar heb ik weinig zicht op. Als het aan haar ligt zit ze veel op haar kamer.
Tig keren gesprekken gehad over de tijd die instagram, youtube en telefoon en dat soort shizzle haar kost, ze kreeg dit ook van huisarts en mentor te horen, en toen heeft ze het wel wat aangepast en ze zégt dat ze dat nog steeds minder doet, maar ik zie het dus niet. Ze is van zichzelf heel gesloten, geen prater, niet over wat haar dwars zit en alles ligt aan een ander. De toets is mislukt omdat die te moeilijk was/de leraar ziek was/iedereen had hem slecht gemaakt, dat werk. Het ligt nooit aan haar voorbereiding. Ze heeft bijles voor wiskunde, maar haalt nog steeds niet hoger dan een 4 (wat op zich toch al een verbetering is ten op zichte van een 2). Haar broer is op dezelfde school begonnen. Doet eveneens geen bal, tenzij we hem enorm achter de vodden zitten, maar haalt evengoed achten. Dat wringt ook wel een beetje bij haar.
Nu gaat het mij er niet zo zeer om dat ze per se vwo gaat doen. Havo is hélemaal prima. En als blijkt dat haar hele basisschoolperiode verkeerd is gekeken en ze echt niet intelligenter is dan vmbo niveau is dat ook prima. Maar ik maak me gewoon zorgen om haar welzijn. Ze lijkt ergens mee te zitten, ze bespreekt het niet. Ik vis uiteraard soms, of ik ga indirecte gesprekjes aan over dingen in de hoop dat ze iets los laat. Ik probeer gezellige dingen met haar te doen, eens ergens koffie en taart gaan eten, samen iets leuks doen, en ze is ook prima te porren voor een spelletje of samen film kijken thuis.
Ik ben nu wel zo ver dat ik serieus iets wil gaan ondernemen. Gesprekjes aan de keukentafel en een keertje bloedprikken zijn niet meer afdoende.
Wij zijn geen strenge ouders, we zijn heel open, alles is bespreekbaar. Ze weten beiden dat als ze iets heel stoms hebben gedaan of er is iets heel naars, dat dat ze dan beter toch met ons kunnen bespreken, ookal denken ze dat ze heel erg fout zaten en dat wij heel boos zullen worden. Misschien zijn we wel te makkelijk, want we laten haar best vrij, in die zin dat we haar niet dwingen om aan de keukentafel haar huiswerk te maken en dat aan ons te laten zien. Maar misschien moeten we dat wel doen?
Maar wat is de beste aanpak en wat kan ik doen? Zie ik iets over het hoofd? Is dit nog 'gewoon' pubergedrag?
anoniem_395148 wijzigde dit bericht op 04-02-2020 12:45
0.24% gewijzigd

dinsdag 4 februari 2020 om 12:48
Moeilijk hoor. Als ik jouw verhalen lees, denk ik ook niet dat vmbo de oplossing is, sowieso lijkt het me niet in haar belang om weer van school te moeten switchen. Misschien dat jullie toch wel iets dwingender moeten worden, niet op een strenge manier, maar toch wel op een sturende manier. Dus niet alleen aanbieden te helpen, maar toch zelf kijken in Magister, want blijkbaar lukt het haar toch niet zelf.
Ik denk dat je er in overleg met haar mentor eerst de vinger op moet leggen waar het probleem zit, of je meer moet zoeken in de hoek van faalangst, of ze moeite heeft met plannen, of blackouts, of moeite met concentreren, en dan kijken wat voor oplossingen er zijn. Misschien is een boek met handvatten voor jullie genoeg, misschien een gesprek met een expert, misschien een reeks gesprekken met haar, of een training. Daar zou ik achteraan gaan. Ik snap dat je niet de indruk wil wekken dat ze van jou een bepaald niveau moet doen, maar dit lijkt me ook in haar belang. Als ze gedurende de hele basisschoolperiode voorliep, lijkt het mij heel sterk dat ze het niveau niet aan kan, dus het klinkt of er iets anders wringt. Iets wat misschien wel op te lossen valt met wat hulp.
Wat betreft die allergieën, misschien toch met de dokter overleggen of er iets is wat ze op dagelijkse basis kan slikken.
Ik denk dat je er in overleg met haar mentor eerst de vinger op moet leggen waar het probleem zit, of je meer moet zoeken in de hoek van faalangst, of ze moeite heeft met plannen, of blackouts, of moeite met concentreren, en dan kijken wat voor oplossingen er zijn. Misschien is een boek met handvatten voor jullie genoeg, misschien een gesprek met een expert, misschien een reeks gesprekken met haar, of een training. Daar zou ik achteraan gaan. Ik snap dat je niet de indruk wil wekken dat ze van jou een bepaald niveau moet doen, maar dit lijkt me ook in haar belang. Als ze gedurende de hele basisschoolperiode voorliep, lijkt het mij heel sterk dat ze het niveau niet aan kan, dus het klinkt of er iets anders wringt. Iets wat misschien wel op te lossen valt met wat hulp.
Wat betreft die allergieën, misschien toch met de dokter overleggen of er iets is wat ze op dagelijkse basis kan slikken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

dinsdag 4 februari 2020 om 12:49
Vooral een gevoel. Ze zit gewoon écht niet lekker in dr vel. En ik snap niet waar het mis gaat. Dingen die ze echt makkelijk zou moeten kunnen daar haalt ze een dikke vette onvoldoende op.
dinsdag 4 februari 2020 om 12:49
dinsdag 4 februari 2020 om 12:50
Ik zou eens kijken of huiswerkbegeleiding iets voor haar is. Dat kan soms op school of extern. Mijn dochter heeft dat een tijdje gedaan en dat gaf veel rust. Halverwege de weg naar huis zat dat, heel goed en professioneel. Er werd een planning gemaakt, ze ging zelfstandig aan het werk en kon hulp vragen. Wel een soort van huiselijke sfeer zodat het ook wel gezellig was, maar ook streng genoeg zodat iedereen stil zat te werken en zijn werk af kreeg. Thuis hoefde ze dan niets meer te doen, hooguit soms nog een beetje leren voor een toets.
Ze kunnen dan niet tussendoor steeds andere dingen doen, het huiswerk komt altijd af en er wordt goed geleerd voor toetsen, en thuis is er geen strijd meer.
Lichamelijk gezien zou ik misschien nog wel om een doorverwijzing vragen. En inderdaad de vraag of ze wel echt eet wat ze zegt dat ze eet?
Ze kunnen dan niet tussendoor steeds andere dingen doen, het huiswerk komt altijd af en er wordt goed geleerd voor toetsen, en thuis is er geen strijd meer.
Lichamelijk gezien zou ik misschien nog wel om een doorverwijzing vragen. En inderdaad de vraag of ze wel echt eet wat ze zegt dat ze eet?
pamelacourson wijzigde dit bericht op 04-02-2020 12:55
6.04% gewijzigd
dinsdag 4 februari 2020 om 12:50
Leert ze wel goed? Je kunt uren boven je boeken hangen maar als dat niet de juiste methode is heeft dat weinig zin.
Ik zou inderdaad wat meer aanwezig zijn als ouders. Overhoor haar eens en maak de afspraak dat ze haar toetsen laat zien.
De pubertijd is zwaar, daar heeft een kind gewoon wat ondersteuning in nodig. En lukt t thuis niet, kan de praktijkondersteuner wellicht de uitkomt bieden.
Ik zou inderdaad wat meer aanwezig zijn als ouders. Overhoor haar eens en maak de afspraak dat ze haar toetsen laat zien.
De pubertijd is zwaar, daar heeft een kind gewoon wat ondersteuning in nodig. En lukt t thuis niet, kan de praktijkondersteuner wellicht de uitkomt bieden.
dinsdag 4 februari 2020 om 12:53

dinsdag 4 februari 2020 om 12:54
Susan schreef: ↑04-02-2020 12:48Moeilijk hoor. Als ik jouw verhalen lees, denk ik ook niet dat vmbo de oplossing is, sowieso lijkt het me niet in haar belang om weer van school te moeten switchen. Misschien dat jullie toch wel iets dwingender moeten worden, niet op een strenge manier, maar toch wel op een sturende manier. Dus niet alleen aanbieden te helpen, maar toch zelf kijken in Magister, want blijkbaar lukt het haar toch niet zelf.
Ze heeft vorige jaar extra lessen en ondersteuning gehad voor planning en 'studievaardigheden' . Want daar zat inderdaad iets, ze was gewend dat ze alles in één oogopslag zag en als dat niet zo was dan haakte ze af. Man heeft avonden met haar aan haar wiskundehuiswerk gezeten, en daar viel dat ook op. Te snel het antwoord willen weten en niet goed lezen. De bijlesmeneer zegt hetzelfde. En haar mentor vorig jaar ook.
Ze laat me wel haar planningen zien. En die zien er best wel goed uit, maar vooral omdat ze dan met 23 kleurtjes, glitters en stickers een prachtig gehandletterde planning tevoorschijn tovert. Het uitvoeren van de betreffende planning, daar gaat het mis.

De huisarts zei over de allergieen: de huisdieren moeten weg. En dat was de enige oplossing. Maar daar zou ik dochter zéker geen plezier mee doen. Er zit in de buurt een goede allergoloog, ik wilde een doorverwijzing daar naartoe, maar dochter weigert dat.

Als het haar op de basisschool altijd makkelijk is afgegaan kan het zijn dat ze daardoor eigenlijk nooit heeft leren leren, om het zo maar te zeggen. Op een gegeven moment wordt de stof dan te lastig om het zonder écht leren te doen, en dan missen die vaardigheden.
Hebben jullie al eens met haar meegekeken op welke manier ze dingen probeert te leren?
Ik vond zelf bijvoorbeeld de methode mindmappen heel handig om de samenhang tussen verschillende dingen goed te onthouden.
Hebben jullie al eens met haar meegekeken op welke manier ze dingen probeert te leren?
Ik vond zelf bijvoorbeeld de methode mindmappen heel handig om de samenhang tussen verschillende dingen goed te onthouden.

Last van haar hormonen? Is ze al ongesteld? Herkenbaar die onvoldoendes, maar ja het is zo gezellig in de klas....

dinsdag 4 februari 2020 om 12:57

dinsdag 4 februari 2020 om 12:58
Daar zit ik vaak met mijn neus bovenop. En dat zie ik aan haar bankrekening. Ze eet ook wel, huisarts vroeg ook gelijk door op eetstoornissen, die had dezelfde alarmbellen. Ze ontbijt doorgaans prima, yoghurt, banaan, havermout, ei, ze maakt er smoothies of pannekoeken van. We ontbijten doorgaans samen. Lunch neemt ze tegenwoordig vaak niet mee, want 'geen tijd' en dan koopt ze een broodje op school zegt ze. Thuis eet ze dan vaak nog weer yoghurt, maar bij voorkeur kijkt ze of er chips, snoep, koek of chocola is. Avondeten en lunch eet ze dus zeer matig. Qua avondeten hebben we soms echt weer een peuter aan tafel. Muizehapjes, lussiknie (kind at op dr 1e verjaardag met smaak olijven... lustte álles), heen en weer schuiven op bord en er gaan nauwelijks 3 grote happen in. Tenzij we pizza, patat, pannekoeken ofzo eten, dan wel. En toetjes ook. Ontbijt en avondeten is 6 van de 7 dagen met z'n allen aan tafel. En doorgaans gezellig.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑04-02-2020 12:52Eet ze die ongezonde dingen wel echt? Of zegt ze dat alleen maar?

dinsdag 4 februari 2020 om 12:59
Toch die doorverwijzing naar die allergoloog vragen, denk ik.
Het is logisch dat ze haar huisdieren niet kwijt wil, maar zo'n allergie kan wel energie vreten, het lijkt mij geen optie om er niks mee te doen en het te houden bij 'af en toe een allergiepil'.
Het is logisch dat ze haar huisdieren niet kwijt wil, maar zo'n allergie kan wel energie vreten, het lijkt mij geen optie om er niks mee te doen en het te houden bij 'af en toe een allergiepil'.
Don't waste your time on jealousy,

dinsdag 4 februari 2020 om 13:00
Die durf ik wel uit te sluiten, ASS. Ik word zelf onderzocht op ADHD over een aantal weken. Maar daar heb ik haar nooit van verdacht, maar misschien dat dat toch zou kunnen. Zoon wel, als ik door die molen ben en ik blijk dat te hebben dan kan hij er zo achteraan. Ik heb wel eens getwijfeld of ze niet hoogbegaafd was, basisschool ook. Maar nooit getest, want ze deed het best heel goed. En sociaal is ze heel sterk.redbulletje schreef: ↑04-02-2020 12:59Ik liep vast op de drukte, het moeten wisselen van klas elk uur en ook telkens verschillende leerlingen en zitplaatsen. Vond de middelbare school dus een hel door het systeem.
Op 48 jaar kwam ik er achter dat ik ASS heb.

dinsdag 4 februari 2020 om 13:01
Zo werkt het hier in huis niet.Madeliefjees schreef: ↑04-02-2020 13:00Ze weigert om naar een allergoloog te gaan? Ze is 14, wie is hier de baas? Ze gaat, en anders gaan de huisdieren weg.
Daarbij zijn haar allergieklachten na de schoolwissel echt véél minder geworden. Dat was voor een deel ook stress denk ik.